Milloin sima on valmista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Mistä tietää milloin sima on valmista? Äidin mukaan silloin kun rusinat nousee pintaan, mutta mä oon varmaan tehnyt sitten vahingossa jotain kiljua, kun eilen pullotin ja pari tuntia sitten oli rusinat jo pinnalla. Sima on ollut huoneenlämmössä, kun tein sen niin myöhään... Ihan Dansukkerin ohjeella yritin...

Ei meilläkään toimi toi kun rusinat nousee pintaan sääntö.
Mä oon ite kokeillu koska se pullo sihahtaa ku aukasee korkkia. Ei tosiaan oo mikään oikee keino varmaan, mutta meillä nous ekan yön aikana rusinat pintaan niin lämpösessä ku kylmässäkin, ettei siihen voi luottaa. Nyt 3vrk lämpösessä ollu pullo sihahtaa mukavasti ku korkkia raottaa mut kylmässä olleet on edelleen hiljasia :)
Voihan sitä myös maistaa :)

No ei ookaan tarkoitus lämpimänä juoda. Ohjeessa sanottiin, että sima valmistuu viikossa kylmässä, lämpimässä kolmessa päivässä. Koska aikaa oli alle viikko, laitoin sen valmistumaan huoneenlämmössä.

[QUOTE="vieras ap";28394158]No ei ookaan tarkoitus lämpimänä juoda. Ohjeessa sanottiin, että sima valmistuu viikossa kylmässä, lämpimässä kolmessa päivässä. Koska aikaa oli alle viikko, laitoin sen valmistumaan huoneenlämmössä.[/QUOTE]

Laita se nyt sinne viileeseen, niin se on oikeen sopivaa vappuna! Me tehdään aina sima 3-max 4 pvää ennen vappua, ja on tosi hyvänmakuista, mutta juurikin sen pullotuksen jälkeen laitetaan se jääkaappiin... Eikä haittaa, vaikka ois ollut ensin pulloissa huoneenlämmössä, ehtii vielä!

Miulla kanssa nousi pintaan heti melkein. Itse pidin pulloja huoneen lämmössä 3 vrk ja sen jälkeen jääkaappiin. Isäntä joi samaisena iltana kun kylmään olin laittanut. Kehui hyväksi eikä käynyt vatsan päälle.

Ohjeessa taisi lukea 3 vrk huoneenlämmössä tai noin viikko kylmässä.

Yhteistyössä