Hae Anna.fi-sivustolta

milloin sopiva ikä pestä pippelin alta..

Viestiketju osiossa 'Lastentaudit' , käynnistäjänä 2 pienen pojan äiti, 24.09.2005.

1. Eli millonkas sitä pippeliä pitäisi rueta pesemään, niinkuin miehet yleensä? Neuvolan täti puhui vain kierrellen ja kaarrellen enkä siis saanu vastausta. Olen myös naapurin rouvan kanssa keskustellut asiasta ja hänkään ei tiedä kun ei neuvolassa asiasta puhuta. Meidän pojat ovat kaksi vuotiaita. Niin eli milloinka esinahka tulisi vetää taakse ja pestä sieltä alta.

saattaa kuulostaa teistä tosi typerälle mutta minä olen ilmeisesti niin tyhmä etten tiedä. Niin ja joku varmaan epäilee että tämä on provo, voin sanoa jo heti että ei ole.

2. * Vierailija

Aikoinani itsekin pienen pojan äitinä asiaa pähkäilin ja kysyin sitten lääkäriltä. Lääkäri sanoi että esinahkaa ei saa venyttää eikä vetää taaksepäin. Pippeli pestään suihkuttamalla, ja jos näyttää siltä että tulee tulehduksia, istuma kylpyjä, huolellinen kuivaus ja tarvittaessa voi pumpuliin laittaa esim septidin liuosta lämmittää sitä ja puristaa muutama tipan pippeliin sisälle, samoin voi ottaa pumpuli puikkoon Bebanthen voidetta ja sitä pyöräyttää pippelin kärkeen siitä pienestä aukosta. Venytellä ja vanutella ei saa koska silloin saattaa tulla pieniä haavaumia ja sen seurauksena kiinnikkeitä. Esinahka venyy aikanaan luonnon omilla keinoilla( erektio) ja jos ei veny niin sitten lääkäri auttaa asiassa. Palstalla on kyllä annettu toisenlaisiakin ohjeita, mutta itse luotan kokeneen lastenlääkärin neuvoon. Poika on nyt 7 v.

3. 2pienen pojan äiti Vierailija

4. ZZZ Vierailija

Samoilla linjoilla olen eli ei missään nimessä pidä alkaa pesemään pippeliä esinahan alta vielä 2 vuoden iässä. Meilläkin asiaa kysyttiin lääkäriltä ja saatiin muuten sama vastaus paitsi että meidän lääkärin mukaan kouluiän lähestyessä voi varovasti alkaa koittaa vetää esinahkaa taakse suihkun yhteydessä ja pestä alta jos liikkuu. Voimalla ei saa yrittää mutta jos liikkuu helposti niin silloin. Meillä ainakin on molemmilla pojilla alkanut liikkua esinahka 6-7 vuoden iässä ja silloin on sitten pippelin pesukin aloitettu. Meillä tuossa iässä aloittaminen on ainakin toiminut hyvin kun lapsi antaa vielä homman tehdä ja oppii sitten samalla sen niin että hoitaa homman sittenkin kun äiti ei ole enää valvomassa. Voi tietysti odottaa pari vuotta enemmänkin mutta sitten riski on jo siinä että 10 vuotias ei enää anna pippeliin koskea ja pesu ei tule lapselle enää tavaksi.

5. Kati Vierailija

Meillä poika 7v ja pesen alta liikkuu jo taakse sen verran et voi pestä mutta joka kerta kun pesen ni alkaa erektio onko se normaalia tässä iässä ja poika haluu että minä pesen aina

6. ei hätää Vierailija

pojat voivat saada erektion jo ennen syntymäänsä, ihan normaali ilmiö tuo. Ehkä kannattaisi opettaa 7-vuotiasta pesemään itse, meillä kolme ja viisivuotiaat pojat osaavat ja haluavatkin pestä itse, niinkuin ISOT pojat!

7. Äityli Vierailija

Mulla kans 7v poika ja ihmettelen aina kun mennään saunaan ni heti löylyn puolella aina erektio ja sitten kun pestään ni sama juttu olen aina pessyt esinahan alta 5v lähtien

8. me äidit! Vierailija

Ihan uteliaisuudesta lueskelin tätä keskustelua koska itselläni samanlainen kokemus, etten tiennyt mitä tai miten se pienen pojan pippeli pestään. Ja ihmettelen edelleen ettei neuvolan terveydenhoitajalata tosiaan saanut vastausta! Poikani sairastuikin vakavaan ylävirtsateiden tulehdukseen jo 3kk ikäisenä ja siinä hötäkässä huomattiin leikkaussalissa (vasta?!) että esinahan alla paha tulehdus ja esinahka siksi jotenkin kiinnittynyt, joten minulta mitään kysymättä tehtiinkin todella täydellinen ""hätä"" ympärileikkaus. Eipä ole enää pesuhuolia! Pitkään minua askarrutti että olenko itse väärällä pippelin hoidolla aiheuttanut tulehduksen. Poika on nyt 13 v eikä ympärileikkauksesta ole hänelle mitään huolta tullut, eikä asia kyllä askarruta enää minuakaan. Mutta on outoa ettei noin yksinkertaisessa asiassa saa neuvoja edelleenkään. Itse kysyin mieheltänikin, muttei hän osannut sanoa milloin, kuka, miten ja koska pestiin!

9. esinahka Vierailija

Ei teidän äitien tarvi poikienne munia pestä, hoitakaa vaan äijänne kalut. Kyllä luonto hoitaa 2vuotiaan poitsun pippelin hygienian, ilman mammojen esinahan venyttelemistä. Huh huh, järki käteen...

10. Itse panin merkille vasta 17-vuotiaana, että pippeli pitäisi pestä myös esinahan alta. Enkä olisi ajatellut silloinkaan, ellei tyttöystävä olisi vihjaissut hienosti...

Asia on niin, ettei sitä tule opittua kaikkea omin voimin. Joissakin asioissa pitää vaan saada vähän vanhemman tukea ja apua. Muistan kyllä hyvin kun äiti opetti pitämään huolta hygieniasta. Eikä aikaakaan, kun osasin pitää korvat, korvantaustat, pyllyn ym. alueet omin voimin aina puhtaana. Mutta esinahkaa ei kukaan opettanut pitämään puhtaana. Siksi tämä asia pääsi vähän venähtämään.

Joten kaikki äidit - opettakaa poikanne pitämään huolta puhtaudesta hyvissä ajoin. Tähän kuuluu myös pippeli esinahan sisältä ja varmistakaa, että tämä asia on pojalla hallussa/tiedossa, silllä kaikki eivät ole aina venyttelemässä omaa pippeliään iltaisin, kuten joillakin on usein tapana:)))

11. Yhden äiti Vierailija

Vitsi, kun sitä ottaa kaiken niin kirjaimellisesti. Sopiva ikä pestä pippelin alta: ainahan meillä on vauvan pippelin ALTA pesty, olenko tehnyt jotakin peruuttamattoman kamalaa. Siis esinahan alta :D :p

12. mellu-äiti Vierailija

(Mellu-äiti) Meillä sama juttu, poika on 8v ja pestessä pippeli jöpöttää kovasti ja joskus jo pesua ootellessa alkaa itsekseen pili seisomaan. En tiedä tuntuuko se pesu sitten niin mukavalta että alkaa erektio, en tiedä mitenkä minun tulisi suhtautua asiaan ja onko se pahasta että äiti pesee sen kikulin kun poika niin itse tahtoo. Onko muilla äideillä sattunut vastaavaa, olisin utelias tietämään. Vähän huolestuttaa.

13. Enpä tiedä.. Vierailija

meillä pestiin viimeeksi pojalta 6 vuotiaana pippeli ja sen jälkeen hän on ruvennut käymään itse saunassa yksin.. (nyt 12) huolestuttaa vaan vähän kun kukaan ei opettannu häntä pesee pippelinsä itse ja nytku oli 5 lk tarkastus ja lääkäri mainitsi että alapää pitäisi tutkia poika kieltäytyi. niin en tiedä mitä tehdä voisitteko antaa minulle jotain neuvoja? opetimme kyllä lapselle niin että edes lääkäri ei saa sorkkia sukupuolielimiä ellei ole todettu jotaan vikaa ilmeneen.. mutta ei tässä muuta toivottavasti autatte mua tän asian kaa kiitos jo etukäteen. =)

14. Olen erimieltä... Pojan ollessa 4v pippellin tuli paha tulehdus ja se märki ja oli turvoksissa.
    Kotona turvotus tuli yhtäkkiä ja sen johdosta menimme viikonloppuna päivystykseen.
    Neuvoksi tuli että pippeli piti pikimmiten äidin ja isän toimesta väkisin puhdistaa, jottei tulehdus enään pahene. (tai mikäli tämä ei onnistu niin sitten lääkärit hoitavat) Ilta oli kamala; isä jaloissa ja pippeliä puhdistamassa itse pitelin käsistä, poika huusi ja rimpuili. (pippeli tosi kipeä ja arka) MUTTA seuraava päivä suujui jo paremmin, enään ei tarvinnut kiinnipitoa vaan poika selkeästi ymmärsi että se pippelin huuhtelu oli heiman auttanut. (esinauhkaa taakse ja lääkeruutalla/vedellä huuhtelua/kuivaus niin kauan ettei märkää enään tullut)
    Mielestäni lasten pippelin voi huuhdella lääkeruutalla/vedellä, pippelin reijästä ilman että venytteelee ja esinahkaa siirelee taakse. Mikäli esinahka on kireä ja pippelin tyvi on ns pallomaisempi ja pää piukempi niin en usko että pienestä esinahan venytyksestä on haittaa. (Isompana ennen kouluun menoa asiat tark. lääkäri ja määrää silloin pippelin venyttelyä mikäli ns nuppi ei nitä ennen tullut ulos/esinahka on ollut kireä.) Nykyään 5v vetäsee esinahan taakse ja huuhtelee pippelinsä suhkussa itse.

15. Ei KAI kukaan muuten vaan lähde esinakaa venytteleen, mutta pesuja tavalla tai toisella on syytä tehdä josko lapsi on koht.paljon peppu paljaana lattialla/sohvalla (jos on eläimiä) tai hiekkalaatikolla peppu paljaana..pippeliin pääsee tosi helposti likaa, ahtauden vuoksi se ei itsestään pian peseydy pois. Jotta harkintaa ja huuhtelua vaikka silloin tällöin ei joka pv vaan esim kerran vkossa tai harvemminkin jos arveluttaa mutta silloin tällöin. Kesällä enemmän ja talvella vähemmän.

josko äijät ei itse osaa kalujansa pestä niin haloo??

16. -huoh- Vierailija

Heh, voi helvetti että nauratti... väkisin tulee mieleen, että etkö oikeasti ole ikinä "tutustunut" itseesi? tms? Kyllä kait sitä nyt väkisin siinä lähemmäs parinkymmenen vuoden aikana huomasit että haiseepas tuo mulkku pahalta?:) Vai ajattelitko että se on sen ominaishaju?

17. 2 merkkiä pitkä. Vierailija

provo on

18. janne Vierailija

ite pesen pojan pippelin koska poika tulee vielä kiittämään

19. täti moonika Vierailija

en ihan tiiä koska se pitäis tehä

20. poika 16 v Vierailija

ei äitien sitä välttämättä ole pakko itse pestä mutta on tärkeää että siitä muistutetaan esim. 6-8 vanhana. Tajusin itse asian vasta 13 v vanhana kun olin saunassa ja silloin oli "peli" aika kipeä ja haisi oudolle oon pessy siitä lähtien kerran viikossa

21. naiset tykkää Vierailija

Voi herran tähden - että sentään kerran VIIKOSSA. Apua!
    Olet jo sen verran vanha että sinun täytyy ymmärtää pestä alapääsi JOKA PÄIVÄ. Viimeistään silloin kun yrität lähestyä vastakkaista sukupuolta...
    Ei kukaan tyttö halua haistella (saatikka tehdä mitään muuta!) mitään viikon vanhoja tahnoja ;)

Siisti mies A) istuu ja pissii
    B) huuhtaisee vehkeensä joka kerta vessassa käytyään

22. HU0H Vierailija

Tosi mies seisoo kusella!

23. maisa Vierailija

esinahka voi tosiaan revähtää, joten ihan pienenä ei vielä kannata. Meillä alettiin pestä 6-vanhana ja edelleen pitää auttaa, kun murrosikäiset (14 ja 16v.) ei tajua hygienian merkitystä.

24. jos pojat 14 j16 vuotiaita ja täysi päisiä osaavat varmasti pestä peniksensä (ei enään kysymys,pikkupojista eikä pippeleistä) armeijaanko aikot poikien perässä juosta tai tulevien tyttöystävien..hei minä tulin katsomaan onko meidän nuoret miehet varmasti yänään pesseet pippelinsä...auta ja armahda... toivottavasti tuo kirjoitus oli provo - jos ei, sitten se menee jo pedofilian puolelle

ps. näissä kirjoituksissa ihmetyttää missä on lasten isät -+ eikö olisi huomattavasti helpompi että isä olisi se joka omalla esimerkillään ja opastuksellaan opettaisi esim 4v. pojalle miten pippeli tulee pestä. näitä "opetuskertoa tuskin tarvitaan yhtä kahta kertaa enempään kun poika oppii taidon, loppuelämäkseen.

25. hygi12 Vierailija

Ainakin silloin kun tuli siemensyöksy yöllä, sinne jäi siementä esinahkan alle ja voi tokkiinsa muuten se alkoi haisemaan jos ei sitä pessyt kohta sen jälkeen kun housut oli märkänä..

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri