Milloin te teette kotityöt?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maikku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Maikku

Vieras
Siinähän se kysymys tulikin... Milloin te teette kotityöt? Milloin teillä on ns. omaa aikaa?
Meillä mies vuorotyössä, eikä kyllä iltavuoropäivinä saa mitään aikaiseksi kotona ja niitä vuoroja on aika paljon. Ja aamuvuoropäivinä käy sitten salilla ja lenkillä. Mä kyllä tykkään tehdä kotitöitä, mutta tuntuu ettei tunnit riitä. Nyt tarvitsisinkin vinkkejä millä saan ajan riittämään lasten kanssa leikkimiseen ja kotihommien tekoon.

jossain välissä niitä tulee tuusattua, pääasiassa aamupäivisin-päivällä kun illat oon töissä.. ja mies on aamut töissä ja illat kotona. sekin kyllä osallistuu kiitettävästi kotitöihin :) muksuja otan mukaan kotitöihin ja sit kun pienin nukkuu niin sillä välin teen jotain ja isommat sit tekee keskenään jotain..

Meillä ei lapsia vielä ole, mutta toivottavasti kotitöiden teko sujuis sit tulevaisuudessakin (kun on lapsia) yhtä hyvin. Meillä siis jaetaan pitkälti kotityöt eli tasa-arvo toimii. :) vuorotellen tiskataan (kun ei ole astianpesukonetta) ja yhdessä siivotaan, siis jaetaan huoneet, suunnilleenkin vuorotellen pestään vessa jne. Ja mun mielestä lapset kannattaa jo pienestä pitäen opettaa tekemään kotihommia, ja nimenomaan leikin kautta jos suinkin ideoita riittää. Ainakin lelujen kerääminen, tiskikoneen tyhjennys ja oman huoneen siivous voi sujua jo pieneltäkin. Tiedän 4-vuotiaan, joka järjestää lelunsa, imuroi ja moppaa huoneensa ja auttaa myös ruuanlaitossa, tekee itsenäisesti salaatin jne. Eli lapset mukaan kotihommien tekoon niin siitä tulee ajan kanssa rutiinia.

Töiden jälkeen,ei meillä mun mielestä arkena niin kovin paljoa ole hommaan,ruuanlaitto ja sellainen yleinen ylläpito.Viikonloppuna tehdään yhdessä vähän parempi siivo ja pyykinpesun pyrin tekemään viikonloppuna.Toki välillä viikolla pitää sellainen välikoneellinen pestä ja välillä joutuu imurin varteen tarttumaan myös.Meillä muksut tuppaa leikkimään keskenään,minä en pahemmin leiki vaan teen heidän kanssaan muita juttuja.

eli minunkin kannattaa vaan antaa olla ja siivota kun on ihan pakko. Tiskit ja pyykit nyt menee tuossa sivussa, mutta imurointiin, lattianpesuun ja pölyjen pyyhkimiseen ei tunnu jäävän aikaa vaikka neliöitäkään ei ole paljoakaan. Kyllä meidänkin melkein 4v. auttaa paljon (ehkä vähän liikaakin välillä) ja mieskin aina välillä innostuu (usein vaan vitkuttelee niin kauan tekemisen aloittamisessa, että mulla menee hermo ja teen ite).

Alkuperäinen kirjoittaja nedra:
Töiden jälkeen,ei meillä mun mielestä arkena niin kovin paljoa ole hommaan,ruuanlaitto ja sellainen yleinen ylläpito.Viikonloppuna tehdään yhdessä vähän parempi siivo ja pyykinpesun pyrin tekemään viikonloppuna.Toki välillä viikolla pitää sellainen välikoneellinen pestä ja välillä joutuu imurin varteen tarttumaan myös.Meillä muksut tuppaa leikkimään keskenään,minä en pahemmin leiki vaan teen heidän kanssaan muita juttuja.

Meillä on isompi tuo toinen (4v.) ja sitten ihan vauva, niin ei vielä leikit oikein mene yksiin....

mulla on vaan kaks lasta joten ei kovin oo referenssejä huudella kodinhoidon suhteen :xmas:

eli siis kotihommat hoituu sitä mukaa kun niitä tulee.
-imurointi 2x viikossa, kerran viikossa (yleensä pe kunhan pääsen kotiin) otan myös lattiat pesuaineen kanssa.
-pyykkikone pyörittää vaatepyykkiä harva se ilta, ja yön yli kuivuvat telineillä. n.2vko välein on sit petivaatteiden vaihto jolloin pyykkituvalla pesen sit useemman koneellisen. tosin pyykkiä kertyy nyt uskomattomat kasat kun esikoinen reenaa kuivaksi.
- keittiö on pahin kriisipesäke, joka siivotaan kerran päivässä putsplank siistiksi, likaiset astiat koneeseen ja tasot puhtaiksi. mulle ei ole kunnia-asia se että keittiö olisi koko ajan siisti, nytkin tuolla on päivällisen jäljiltä astioita ym. levällään mutta siivoan keittiön sit samaan aikaan ku lapset syö iltapalaa.

eli siis koko ajan tulee hommailtua jotain. emmerdale on mun pyykinviikkausaikaani :D ja mulle omaa aikaa on täysipäiväinen opiskelu.

Alkuperäinen kirjoittaja Piipa:
mulla on vaan kaks lasta joten ei kovin oo referenssejä huudella kodinhoidon suhteen :xmas:

eli siis kotihommat hoituu sitä mukaa kun niitä tulee.
-imurointi 2x viikossa, kerran viikossa (yleensä pe kunhan pääsen kotiin) otan myös lattiat pesuaineen kanssa.
-pyykkikone pyörittää vaatepyykkiä harva se ilta, ja yön yli kuivuvat telineillä. n.2vko välein on sit petivaatteiden vaihto jolloin pyykkituvalla pesen sit useemman koneellisen. tosin pyykkiä kertyy nyt uskomattomat kasat kun esikoinen reenaa kuivaksi.
- keittiö on pahin kriisipesäke, joka siivotaan kerran päivässä putsplank siistiksi, likaiset astiat koneeseen ja tasot puhtaiksi. mulle ei ole kunnia-asia se että keittiö olisi koko ajan siisti, nytkin tuolla on päivällisen jäljiltä astioita ym. levällään mutta siivoan keittiön sit samaan aikaan ku lapset syö iltapalaa.

eli siis koko ajan tulee hommailtua jotain. emmerdale on mun pyykinviikkausaikaani :D ja mulle omaa aikaa on täysipäiväinen opiskelu.

joo, ei mullakaan olis varaa valitella. Mutta tuntuu silti ettei aika riitä, ehkä vaadin itseltäni sitten liikoja.

pitkin päivää minä teen. Järjestelen tavaroita, tiskaan / laitan tiskikoneeseen , pesen pyykkiä, välillä imuroin..silittelen..jne.. vähän riippuu päivästä ja miten lapset antaa. Kun nuo oli pienempiä, tehtiin kun jaksettiin.. nyt kun nuo ovat isompia (4,2 & 1v.), pystyy jo tekemään huomattavasti paremmin. Perjantaisin teen yleensä ihan kunnon siivouksen.

vähän jotain jokapäivä. esim tänään töiden jälkeen (14.30 loppuu) päivä meni näin: lapset hoidosta, kävin kaupassa palauttaa stereot, kotiin, ruoka tulille, lakanat sängystä pois, pyykit koneeseen, naapurin isäntä kävi katsoon vessan hanaa. vieraat saapui. ruoka pöytään, koneen tyhjennys, lakanoita paikoilleen, toinen koneellinen pyörimään, kahvittelut ja kun vieraat lähti niin imuroin ja käytiin saunassa. mä teen noita aina milloin missäkin välissä.. kaverit on onneks tottunut siihen että mä touhuan samalla. :D nyt lapset on sängyssä.

Alkuperäinen kirjoittaja Äippä x3:
pitkin päivää minä teen. Järjestelen tavaroita, tiskaan / laitan tiskikoneeseen , pesen pyykkiä, välillä imuroin..silittelen..jne.. vähän riippuu päivästä ja miten lapset antaa. Kun nuo oli pienempiä, tehtiin kun jaksettiin.. nyt kun nuo ovat isompia (4,2 & 1v.), pystyy jo tekemään huomattavasti paremmin. Perjantaisin teen yleensä ihan kunnon siivouksen.

eli odottelen vaan lasten kasvamista ja nyt annan itselleni armoa

mulla on helpottanut se että pyrin tekemään ruokaa aina (myös kotona ollessa) kahdeks päiväks ja imuria näytetään lattialle pari kertaa viikossa, kerta viikkoon pesu. jakaa töitä vähän joka päivälle niin ei tunnu niin valtavalta määrältä.

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
mulla on helpottanut se että pyrin tekemään ruokaa aina (myös kotona ollessa) kahdeks päiväks ja imuria näytetään lattialle pari kertaa viikossa, kerta viikkoon pesu. jakaa töitä vähän joka päivälle niin ei tunnu niin valtavalta määrältä.

näin mäkin oon yrittäny tehdä, mut nyt tuntuu ettei tissittelyltä, pukemisilta ja isomman ruokkimisilta ja ulkoiluilta kerkeä

Noh... mulla ei mene kauaa aikaa, kun vauvan hoidon lomassa napsautan pyykkikoneen päälle (heittelen sinne vauvan vaaleat vaatteet, puklurätit ja pyyhkeet jo valmiiksi) eikä mene kauaa kun ne ripustan. Astianpesukone pesee astiat ja tuttipullot. Kaikki on nopeaa tehdä, sillä muutaman kerran päivässä teen jotain pientä: pyyhkäisen kirjahyllystä pölyt, järkkään vaatehuoneen liinavaatteet parempiin pinoihin, pesen peilit tai vaihdan lakanat.

Kun pienin asion pitää järjestystä yllä, kerran viikossa imurointi ja lattioiden pesu ei ole ylivoimaista.

Tietty asiaa auttaa, että meillä molemmat on siistejä ja minä vielä erittäin järjestelmällinen =)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:

näin mäkin oon yrittäny tehdä, mut nyt tuntuu ettei tissittelyltä, pukemisilta ja isomman ruokkimisilta ja ulkoiluilta kerkeä

tuohon aikaan aamut oli kaikista helpompia hoitaa nuo hommat. tissittelyjen välissä vaan sitten niitä kotihommia pieninä määrinä. eikä siitä ulkoilusta ja ktitöistä kannata stressiä ottaa, ei se oo vaarallista vaikkei joka päivä jaksa =)

Niin ja kaupassa käydään kaksi kertaa viikossa, jos jotain puuttuu haen sen samalla kun vaunulenkkeilen. Ruokaa teen minä pariksi päiväksi tai sitten mies kokkaa jotain hyvää :heart:

Yhteistyössä