Milloin toppapuku käyttöön?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Luulen et taas tätä on kysytty jo, mutta itse en täällä usein pyöri niin kysyn :)

Milloin otatte lapselle toppapuvun käyttöön? Minkälaista mittarilukemaa pidätte rajana? Entäpäs topatut gorekengät?

Itse mietin. Lapsella nyt käytössä välikausipuku ja alla fleeceasu. Gorelenkkarit käytössä, ei topatut. Olisikohan helpompi vetää vain pelkkä toppapuku päälle... Lapsella ikää 4v.

No tänään laitoin meidän 3-vuotiaalle toppahaalarin päälle, kun oli vaan helppo heittää sisävaatteiden päälle ja ulkona tosi kalsea keli. Yleensä vielä kyllä fleeceasu ja vk-puku ja kumpparit villasukilla, on ollut täällä ainakin niin märät ja kuraiset kelit.

Kyllä meillä on ollu jo käytössä. Täällä oli esim tänä aamuna nollakeli niin kaks nuorinta (1v ja 4v) laittoivat toppapuvut. En ymmärrä miksi niiden käyttöä pitäis siirtää jonnekin -10 asteeseen.

Meillä on yleensä ollut vaan vk-vaatteet ja fleecetakit (nuoremmalla villahousut) ja vanhat talvilenkkarit molemmilla jalassa kun niissä on pitempi varsi. Tai sitte märällä kelillä lämminvuoriset kumpparit. Tänään laitoin 3-vuotiaalle toppatakin ja -housut kun istui pyörän takana eikä siis itse liikkunut. Ei ollut kuulemma ollut kylmä.

Mä olen laiska pukija eli meidän lapset on käyttäny vanhoja toppa-asuja tai sitte laitan lämminvuorikurikset ja vanhat toppa-takit... Kuristen alle tosin laitan joskus villahousut jos on kylmää...

Toppahousut raappiintuu aika hyvin vielä tällä kelillä. Meillä on ollut käytössä vanhoja toppa-asuja tai sitte vk-asuja ja fleecevaatetta siellä alla. Parhaat toppa-asut säästän talveen.

Mä oon vaihtanut toppaan sitten kun päivälämpötila laskee nollaan ja alle. Talvikengät ja hanskat oon laittanut pienimmälle aiemmin, koska palelee niin helposti sormista ja varpaista.

Kyllä meillä on ollu jo käytössä. Täällä oli esim tänä aamuna nollakeli niin kaks nuorinta (1v ja 4v) laittoivat toppapuvut. En ymmärrä miksi niiden käyttöä pitäis siirtää jonnekin -10 asteeseen.
Jos vaikka siksi että lapset tarkenee mainiosti asiallisissa vk-asuissa ja hikoilevat toppiksissaan? ;)
Aika lähelle -10 mentiin viime syksynä kunnes toppavaatteet oli säännöllisessä käytössä, satunnaisesti toki ennen sitäkin. Meidän marakatit on isäänsä tulleita kuumakalleja, joita ei juuri palele. Ovat ulkona jatkuvassa liikkeessä eikä kylmä ehdi yllättää. Ekana käyttöön tulee talvipipo, -rukkaset ja -kengät.
Taaperoikäinen saa toki toppiksensa isompia aiemmin. Kukin siinä vaiheessa kun ajankohtaiselta näyttää. Mun mielestä on turha pitää mitään aika- tai lämpötilarajaa kun lapset on kaikki niin erilaisia, samassakin perheessä.

Mitään toppaa ei meillä siis vielä ole, eikä vaikuta siltä että ihan hetkeen tartteisi laittaakaan.

meillä on kotona jo kuluneet toppat käytössä - hoidossa on vielä ollut fleece&vk-puku. Kelit on vielä niin vaihtelevia, mutta kosteus on se joka tekee ilmasta tosi kalsean. Äsken kävin hakemassa puita ulkoa pannuun ja kyllä maar paleli välimallin takissa. Vaikka liikuinkin. Pieni viima, kosteus ja 2 asetetta - itse ainakin olen valmis toppaan. Mikään ei ole kamalampaa kuin palella ulkona. Toki ei hikikään saa tulla, mutta mieluummin vähän kuuma kuin vähän viileä.

Meidän 2,5-veellä on ollut vk-puku ja fleecetakki. Ensi viikoksi luvattiin vähän kylmempää, jotain 6 astetta, ja silloin ajattelin laittaa vk-puvun alle villapuvun. Jalassa on ollut vielä lenkkarit ja käsissä puuvillalapaset, ehkä pitäisi käydä ostamassa jotkut paksummat hanskat.
Kun ollaan nollassa tai melkein nollassa niin sitten varmaan laitan jo toppapuvun. Siihen varmaan kyllä vielä aikaa täällä pk-seudulla.

Yhteistyössä