Milloin tulee elatusmaksun toinen osa jos kela maksaa maksun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pihalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pihalla

Vieras
Miten tämä homma nyt siis oikein menee kun exäni on työttömänä ja hänen työttömyyskorvauksesta pitäisi pidättää se 120e ja tänään oli hänelle maksettu työttömyyskorvaus, mutta minulle ei ollut tullut tilille työttömyysrahasta pidätettyä osuutta. Milloin se sitten tulee vai tuleeko ollenkaan automaattisesti? Ei kai miehen sitä tarvi erikseen alkaa maksamaan jos kerran tietyn summan nipistävät työttömyyskorvauksesta pois?

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Jos kela maksaa sinulle joka kuun 10pv. elatusmaksuja, niin exäsi ei maksa mitään sinulle, vaan kela peri sen hänen korvauksista.

Eli se perittävä osuus tulee joskus päiviä myöhemmin minulle? Ei samana päivänä kuin exälle maksetaan työttömyyskorvaus? Olisi vaan kiva tietää tarkasti päivät milloin mikäkin osuus tulee!

Mies hakee työttömyyspäivärahaansa lapsikorotuksen, jonka kela sitten jättää hänelle maksamatta, ja maksaa sinulle elatustuen joka kuun 10.pvä. Näin Kela saa tavallaan osan sinulle maksamastaan rahasta mieheltä takaisin.

Sinä saat elatusmaksua vain kerran kuussa, 10.pvä ja sen maksaa Kela.
On Kelan ja miehen välinen ongelma, miten mies pulittaa osuutensa takaisin Kelalle. Yleensä Kela ottaa omansa työttömyysrahan lapsikorotuksesta.

Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Sinä saat elatusmaksua vain kerran kuussa, 10.pvä ja sen maksaa Kela.
On Kelan ja miehen välinen ongelma, miten mies pulittaa osuutensa takaisin Kelalle. Yleensä Kela ottaa omansa työttömyysrahan lapsikorotuksesta.

Eikös se lapsikorotus makseta suoraan minulle exän rahoista? Ex on ainakin käsittänyt niin että se pidätettävä osuus maksetaan minulle. Miksi hänen pitäisi eriskeen jotain maksella jos kela itse jotain häneltä pidättää?? Käytännössähän mieheltä otetaan vaan pois osuus ja hän saa pienemmän työttömyyskorvauksen. Mutta missä se pidätetty osuus nyt sitten lojuu?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kelan maksama tuki maksetaan 10:s päivä ja elatustuen suuruus on tän vuoden alusta 136,41 e/lapsi

Juu, sain kyllä 10. pvä sen 150e (kahdesta lapsesta) mutta uupuu vielä n. 120e mikä on se loppusosuus joka pidätetään exän rahoista.

Alkuperäinen kirjoittaja olkkis74:
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Jos kela maksaa sinulle joka kuun 10pv. elatusmaksuja, niin exäsi ei maksa mitään sinulle, vaan kela peri sen hänen korvauksista.

Eipä pidä paikkaansa. Meillä ex maksaa osan ja osan maksaa Kela...

No näennäisesti exä "maksaa" sinulle mutta todellisuudessa häneltä pidätetään se osuus ja kela sen sinulle maksaa.. Jos hän siis työttömyyskorvausta saa.

Meillä meni näin ku eksä laiminlöi elari maksuja ja maksut siirtyi kelan hoidettavaksi. tai siis silloin viel elaritoimisto maksoi.. eli elaritoimisto maksoi sen minimin ja sit kun saavat eksältä perittyä sen paperissa sovitun elarin ja minimin erotuksen maksoivat mulle sen. ymmärsiköhän kukaan...

Alkuperäinen kirjoittaja Malai:
Meillä meni näin ku eksä laiminlöi elari maksuja ja maksut siirtyi kelan hoidettavaksi. tai siis silloin viel elaritoimisto maksoi.. eli elaritoimisto maksoi sen minimin ja sit kun saavat eksältä perittyä sen paperissa sovitun elarin ja minimin erotuksen maksoivat mulle sen. ymmärsiköhän kukaan...

Oliko miehesi työttömänä vai muuten vaan laiminlöi? En halua tietää muuta kuin sen että joutuuko exäni tosiaan itse maksamaan sen pidätettävän osuuden korvauksestaan vai pidättääkö kela suoraan ja siirtää sen tililleni?

Yhteistyössä