Milloin tunsit ensimmäiset liikkeet?

  • Viestiketjun aloittaja ensiraskaus
  • Ensimmäinen viesti
ensiraskaus
Ja nyt kiinnostaa erityisesti ensimmäisen raskauden aikana. Milloin tunsit vauvan ekat liikkeet? Miten selviä ne oli, vai olisiko voinut sekoittaa mahan muuhun möyryämiseen? Miltä liikkeet tuntuivat?

Itsellä menossa rv 18 enkä kyllä millään tunne liikkeitä : / Onkohan normaalia? Viittaako siihen, että vauva jotenkin hidasliikkeinen..? Melko hoikka olen.
 
ekalla kerralla
Ekalla kerralla tunsin ikään kuin kuplintaa alavatsalla rv 18 ja seuraavalla viikolla luulin että alkaa ripuli, mutta se olikin vauva! Se oli sellanen jännä sykkivä tunne, justiin niinkuin maha möyrisi tai olisi ilmaa tai jotain, mutta sitten kun se ei lopu ollenkaan, niin kyllä sen huomaa. Kaveri ei kanssa tuntenut mitään ennen kuin jossain viikoilla 22, 23. On se ihan normaalia, se vaihtelee ihmisen mukaan kuka missäkin vaiheessa tuntee liikkeet, ja miten se lapsi siellä liikkuu. Ootas vaan, niin kohta se potkii niin että kylkiluut paukkuu!
Juu, ja tota selällään tai kyljellään makaamista voit kokeilla, siinä asennossa mäkin ekat kutitukset tunsin.
 
ekalla kerralla
Niin, ja lisäisin vielä, että jos sä oikein kovasti odotat niitä liikkeitä ja jännität sitä asiaa, niin se lapsi vaistoaa sen ja jähmettyy itekin. Eli ota rennosti, ja lepäile ja juttele vauvallesi, kyllä se sieltä kohta potkii.
 
muistutus
Niin, ja liikkeiden tuntumiseen vaikuttaa merkittävästi istukan sijainti. Kohdun etuseinässä oleva istukka vaimentaa liikkeet aika tehokkaasti ja voi mennä pitkälle yli puolivälin ennen kuin mitään tuntuu.
 
Sirenia*
Ekasta tunsin 17+ jotain ja tokasta 14+... eli noilla viikoilla olin siis varma että täytyy olla vauvan liikkeistä johtuvia tuntemuksia. Mitään kiirettähän sulla ap ei ole ton asian kanssa, monet tuntevat ekat liikkeet vasta reilusti yli rv 20!
 
latuska
Mulla tuntui ihan pieniä hipaisuja rv 15 alkaen. Aluksi en ollut varma että ne olis liikkeitä, mutta voimistuessaan pikkuhiljaa asia varmistui. Rv 19 tunsin liikkeitä ekan kerran kädellä. Selinmakuulla tuntui parhaiten. Siitä ei mennyt kauaa kun maha jo heilui kovasti. Oon kuullut että keskimäärin rv 20 ekakertalaiset tuntis liikkeet, eli ei sulla ap mitään hätää ole! :)
 
Mari-71
Esikoisella rv 21, toisesta en vielä tiedä kun on rv 13 menossa. Missään nimessä Sun, ap, ei kannata tässä vaiheessa huolestua. Kaikki on niin yksilöllistä. Maltti on valttia!!
 
1-vuotiaan äiti
Mä tunsin ekat kuplimiset 16+3, kun istuin pitkän aamupäivän koulutuksessa. Sellaista pientä hentoa "koputusta" toiselle puolen masua.

Kokonaisuudessaan tyttö oli kuitenkin rauhallinen liikkuja, tuon jälkeen oli jaksoja, jolloin en tuntenut mitään. Ja vielä isoillakin viikoilla oli paljon päiviä, etten voinut varmaksi sanoa, oliko vauva päivän aikana liikkunut. Missään vaiheessa en kokenut sellaista tunnetta, että vauva olisi "riehunut" mahassa tai että olisin tuskastunut, kun vauva liikkuu niin paljon. Moneen kertaan sen sijaan ehdin huolestua, kun vauva ei liiku.

Mitä kavereitanikin olen jututtanut, niin tosi paljon eroja on vauvojen liikkumisessa.
 

Yhteistyössä