Milloin tunsitte kohdun kasvavan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kivuton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kivuton

Vieras
Hei kaikille!

Olen ehtinyt jo kahdeksannelle raskausviikolle. Rintoja on aristanut alkusta alkaen ja nyt viikon ajan on ollut myös jatkuvaa etovaa oloa. Mahassa ei kuitenkaan tunnu mitään. Olen aivan huolesta sekaisin, koska luulisi, että kohdun kasvaminen tuntuisi joltain. Olisi kiva kuulla kokemuksia muilta. Milloin kasvukivut ovat alkaneet ja kuuluuko raskausoireisiin aina myös mahatuntemukset?

en mä varsinaisesti tunne kohtua vieläkään, vaikka nyt viikolla 28 oonkin. liikkeitten myötä (mulla aika varhain eli n. 17 vkolla sen paikallisti, ja sittemmin osa pörinöistä ja värinöistä on vissiin kohdun kramppeja ja liikkeitä?? ennemminkin n. rv 20 huitteilla tuli kohtisuoraa kiristystä hävyn kohdilla, eli ne oli niitä liitoskipuja, mutta menivät ohitte. Samaten välillä oli rasituksesta suppareita enemmänkin, eli kuin olisi alamahassa leveä vyö kiristynyt kuminauhana??? Nuo nyt tavallaanhan on kohdun tuntemuksia. Mutta ei oo oikein ole sen kummempia oireita ollut, liikkeet on siis isoin oire koko raskaudesta. Hyvä näin, jää aikaa keskittyä muihin asioihin ja aika menee tosi nopeesti. Älä suotta tee ongelmaa oireettomasta raskaudesta, ole onnellinen että pääset helpolla.

No ei mullakaan aikasin mitään tuntemuksia tullut. Kohtu kasvaa siinä kun sikiökin. Oiskos ollut joskus viikolta 15 eteenpäin alavatsan kohdalla kova "pallo" joka tuntui vain kevyesti koskettaessa. Ja mahallaan ei voinut enään maata. Viikolla 8 ei ole juuri mitään minkä pitäisikään tuntua :) Kyllä niitä tuntemuksia sitten raskauden edetessä tulee jos monenkinlaisia.

Alkuperäinen kirjoittaja äippä1;10475024:
Viikolla 8 ei ole juuri mitään minkä pitäisikään tuntua :) Kyllä niitä tuntemuksia sitten raskauden edetessä tulee jos monenkinlaisia.

Nämäkin ovat tosi yksilöllisiä juttuja. Mä kävin tänään neuvolalääkärillä ultrassa (rv 6+6), ja lääkäri ihmetteli, miten kohtu tuntuu jo nyt niin selvästi ulospäin pallona. Mutta mulla onkin kohtu "kallellaan" eteenpäin, jolloin se puskee näkyviin heti kun alkaa kasvaa, ja kun on suht. hoikka, niin pistäähän se silmään jo nyt. Ärsyttää kyllä toisaalta, kun olisi kiva pitää tämä raskaus vielä omana tietona, mutta eiköhän kohta joku ala jo kysellä.

Noista kivuista, esikoisesta muistan soittaneeni neuvolaan, kun alavatsalla tuntui vihlaisuja ja viiltelyjä, ja terveydenhoitaja sanoi niiden liittyvän kohdun kasvuun. Ja kun nousi sohvalta nopeasti, tuntui, että kohtu jotenkin venähti (en osaa kuvailla paremmin :D). Tässä raskaudessa ei ole ollut vasta kuin muutaman kerran pientä vihlontaa alavatsalla. Tosiaan, kaikenlaisia tuntemuksia sitä ehtii raskauden myötä tulemaan.

Yhteistyössä