Milloin uudestaan raskaaksi edellisen raskauden jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Salliina85
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Salliina85

Jäsen
24.02.2011
491
0
16
Hei kaikki!

Täällä olisi tarkoitus aloittaa toisen lapsen yritys piakkoin. Meillä on esikoinen kohta 5kk ja kun hän täyttää puoli vuotta, olemme päättäneet aloittaa. Ensin oli tarkoitus, että ei ihan näin pian, niin aloitin minipillerit jälkitarkastuksen jälkeen ja niiden kanssa tuli yhdet menkat ja sitten loppuivat kokonaan. En kuitenkaan syönyt pillereitä kuin 3kk, kun aloimme miettiä, että voisi toistakin lasta yrittää mahdollisesti jo aika pian. Nyt olemme käyttäneet kondomia ja odotamme kuukautisia, mutta vielä ei ole tullut. Johtuuko se imetyksestä? Imetän siis vielä täysin ja kiinteitä olisi tarkoitus aloittaa pojalle tuossa piakkoin.

Mulla olisi sellasia kysyttäviä, että sotkikohan tuo mun pillereiden syönti jotenkin mun hormonitoimintaa? : / Ja että odotitteko ensimmäiset kuukautiset ennen kuin aloitte yrittää toista lasta? Ja milloin kuukautiset alkoivat/milloin tulitte uudelleen raskaaksi? Kannattaisiko odottaa ensimmäiset kuukautiset vai voitaisiinko jättää kondomit pois sitten kun poika on 6kk ja katsella, tärppääkö?

Kiitos hurjasti vastauksista!! Ja vielä kivempaa olisi, jos olisi täällä joitakin kohtalotovereita, joiden kanssa kirjoitella :)

Meillä melkein sama tilanne. Synnytyksen jälkeen aloin syödä minipillereitä ja kun poika oli reilu 4 kk lopetin pillerit ja yritys sai alkaa. Menkkoja ei kuulunut melkein 2 kuukauteen ja ensin olin varma että tärppäsi heti, sillä oireet oli pahoinvointi myöten tutut. Testit kuiten näytti negaa joten menkkoja odoteltiin. Menkat tuli ja sitten jo sainkin positiivisen tuloksen r.testiin. Tämä meni kesken muutamaa päivää myöhemmin, sitten lyheni kierto 23-26 päivään ja taas odotetaan josko pääsis ens viikolla testaamaan. Minäkin imetin alkuun, mutta se loppui kuin itsestään tuossa pojan puolivuotispäivän jälkeen. Nyt yritystä takana reilu 3 kuukautta.

Tuo kuukautisten odotushan ei ole välttämätön, se vain helpottaa kun pitää laskea laskettuaika.

Minä siis lopetin pillerit 22.11. ja ensimmäiset menkat sen jälkeen tuli 14.1. eli ainakin minulla nuo minpillerit laittoi hormoonitoiminnan sekaisin.

Kiitos vastauksesta Hellun martta! Alkoiko sulla siis kuukautiset vasta sitten kun imetys loppui? Mulla olisi tarkoitus imettää poikaa osittain melkein vuotiaaksi asti, niin voiko se tarkoittaa sitä, ettei ennen tuota ala kuulua toista lasta...?

Miksi teillä loppui imetys? Eikö vauva vain enää huolinut rintaa? Meidän piti aloittaa kiinteät jo vähän aikaa sitten, mutta lapsi on ollut kipeänä, niin odotellaan, että hän tervehtyisi ensin ja aloitetaan sitten.

Millä metodilla teidän yritys on? Siis lähinnä että tulee jos tulee vai lasketteko ovis-päiviä? Meillä varmaan ainakin alkuun on tuo, että tulee jos tulee. Saa sitten nähdä, että miten pitkään itse maltan ottaa noin rennosti ja alan salaa mielessäni laskea ovulaation ajankohtaa vaikka olisi sovittu ettei laskeskella :D Kauan te yrititte esikoista?

Imetys loppui meillä ihan itsekseen. Ensimmäiset menkat tuli 5 vkoa synnytyksen jälkeen ja pillereiden myötä jäi pois taas. Imetys oli lähinnä enää ilta ja aamu herkuttelua ja kunnon nuhakuume aiheutti sitten sen ettei poika yksinkertaisesti enää huolinut tissiä.

Yritys oli ensin just sellaista tulee kun on tullakseen, mutta tuo keskenmeno aiheutti sitten ahdistuksen ja nyt onkin sitten testattu ovis. Alku viikosta pitäisi päästä tekemään raskaustestiä.

Mulla lapsia ennestään kolme, esikoista yritin exän kanssa n 2 vuotta ja kakkosta reilun kaksi vuotta. Kolmas sitten tärppäsikin nykyisen miehen kans ensimmäisestä ehjästä yrityskierrosta.

Neuvoisin normaalisti aloittamaan lapselle kiinteät ja jatkamaan imetystä oman fiiliksen mukaan. Kyllä se tulee kun on tullakseen. :D

Kiitos vielä vastauksesta! Toivottavasti pääsette alkuviikosta testailemaan ja tärppää!! :hug:

Tiedän, että vauva tulee jos on tullakseen, mutta kun tuntuu, että olen malttamaton! :D Ehkä pitäisi vain unohtaa koko "yrittäminen" ja elää normaalisti... Helpommin sanottu kuin tehty. Olisi kyllä tosi hyvä, jos tulisi ne menkat, niin sitten osaisi vähän edes odotella, että tuleeko vai ei. Jos ei missään vaiheessa tule, niin voi olla koko ajan vähän vainoharhainen olo, että olisko tässä raskaana vai ei...

Tulethan kertomaan sitten, mitä testi näytti?? :) Tsemppiä!

Arvaa vain kuinka monta testiä minä ehdin tehdä tuossa pillereiden lopetuksen ja menkkojen vlissä. AIna v varmaan kymmeniä. ´Ja voin sanoa että tiedän tunteen. Nyt mietin minäkin että jos ei tällä kertaakaan tärppää luovutan ja alan odottamaan kesää ja miettimään mahdollisia työhommia. Äippäloma loppuu kuukauden kuluttua ja haluttais jäädä kotiin vielä, mutta pakko miettiä että jos yrittämisessä menee vuosikin niin on käytävä töissä välissä. Vauvakuume on kyllä sellainen ettei siihen taida olla muuta hoitoa kuin se vauva. =)

Tungen nokkani asiaan vaikka ei oo ollenkaan ajankohtainen juttu minun kohdalla :D Mut siis, meillä vauva yrityksessä ja itellä ihan selkeä haave ett kaksi lasta vielä haluaisin, yksi siis meillä jo on. Nyt jos/kun tärppää ja saamme sen kovasti touvotun vauvani niin ollaan puhuttu, että ei käytetä sen jälkeen ehkäisyä vaan vielä toinen lapsi (tai siis kolmas) saa tulla heti perään kun sen aika on :) Mulla kierukka poistettu 8kk sitten ja nyt ihan aktiivinen yk5. Pillereitä en usko käyttäväni ikinä, koska en niitä muistaisi syödä ja kondomi on vähän molempien inhokki meidän suhteessa :D Eli kyllä se kaksi lasta saa nyt tulla jos on tullakseen ja sen jälkeen vasta kierukka on tervetullut takaisin- Ensimmäisen vauvan jälkeen sen kummemmin yrittämättä, vaan toinen tulee siis jos tulee :) Mut sitähän ehtii mieli ja tilanteet muuttua vielä monta kertaa! Tämä on vain tämänhetkinen haave :)

Niin ja tosiaan, esikoinen meillä täyttää pian 6v :)

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Hellun martta
Hellun martta, mulla ainakin auttaa jos yrittää ajatella muita asioita. Tai jos on paljon tekemistä, niin ei ehtisi niin paljon tuota miettiä.

juliesisko, kivaa kun tungit nokkasi tänne! :D Mukava olisi kuulla sultakin, miten yritys onnistuu.

Ajattelin, että kirjoittelen teille lisää joku toinen päivä, mutta nyt piti ihan tulla tänne kertomaan, että tänään lens kondomit kaaressa jäähylle, ei niihin aiota enää puuttua. Yritys on siis alkanut tavallaan ;)

• Tykkää
Reactions: Hellun martta
Mua on alkanut huolettaa vähän tuo, ettei menkat ole pillereiden jälkeen alkaneet... Kuinkakohan kauan minipillerien vaikutus jatkuu elimistössä sen jälkeen, kun on jo lopettanut niiden syömisen? Mulla on ihan pian 1kk siitä kun lopetin pillerit. Yhdet menkat ehti tulla sillon kun alotin pillerit, menkat alkoi 28.12. ja kesti varmaan viikon. Tarkoittaako tämä nyt sitä, että mä ovuloin jo vai ei? Hämmentävää, kun ei tiedä. Tai siis, onko mulla nyt siis alkanut menkat synnytyksen jälkeen vai ei, vai oliko nuo yhdet menkat pillereistä johtuvat? Ei pitäisi miettiä liikaa, mutta mietityttää se silti.

Mites teillä? Jokos ootte päässeet testailemaan? Voi että, mä niin odotan sitä aikaa! :)

Huomenta Salliina85 :) Pillerijuttuun en osaa vastata kun en niistä tiiä mitään, siis en yhtään mitään. Mut ajan kuluksi hehkutellaan omia fiiliksiä! :D Ei siis vielä oo päässyt testaamaan, kp15 /26-28 elikkä vielä pitää malttaa odottaa :) Mut uskoakseni ovulaato tuli käytettyä hyvin hyödyksi tällä kertaa (uskon että oli kp12), nyt ei voi sitten taas muuta kuin toivoa!

Ymmärtääkseni kumminkin tuo kierron tasaantuminen hormonaalisen ehkäisyn jäljiltä on tosi yksilöllistä ja kulkee ääripäästä toiseen... Multa lähti kierukka viime kesänä ja ei menny kun 1kk kun kierto alkoi mennä normaalisti. Kun taas yhdelläkin tuttavallani kierto heitteli monta kuukautta, ennekuin tasoittui :)

Heimoi! Mulla ei vieläkään menkkoja näy eikä kuulu. Eilen illalla oli kyllä maha sellainen pallero, että arvelin menkkojen alkavan pian, mutta ei, ei ole alkanut vieläkään. Kuinkakohan kauan sitä uskaltaa odottaa, ennen kuin alkaa varaamaan mitään lääkäriaikaa, että kuukautiset alkaisi?

Mun laskujen mukaan sulla juliesisko alkaa olla kp17, vielä pitäisi odotella... :)

Hellun martta, teitkö testiä?? Mitä näytti? :)

Tsempit molemmille! Kaipa mä vielä niitä kuukautisia odotan, vasta 1kk mennyt pillereiden lopetuksesta. Ja voi olla ettei ihan pian alakaan, kun se imetys...

Oireita on varmaan kaikki mahdolliset. Mutta testi näytti vain viivanpaikan. Kp 24/28-38 eli aika aikaista testata. Lämmöt on korkealla ja vatsaa nippailee. Eikhän se tässä varmistu viikon sisällä onko tärpännyt vai ei. :D

Minä olin myös viittä vaille jo menossa gynelle kun ne menkat vain oli hukassa. Mutta sitten ne alkoivat. Eihän siinä mitään häviä jos menee tarkistuttamaan asian. Ja oikeasti suosittelen että mieluummin gynelle ku yleislääkärille.

Hellun martta, tuu sitten kertomaan, mitä testi näyttää, kun on luotettava!! Kuinka pitkään sä odotit menkkoja ennen kuin olit menossa gynekologille? Mä en oikein tiedä, että odottaisinko vielä. Ja voiko olla etteivät alakaan imetyksen takia, vaikka yhdet tuli silloin kun aloitin pillerit? Ovuloinko mä edes silloin vai en?

Voisimpas kertoa oman tarinani :)

Meillä siis esikoinen syntynyt 02/11. Minipillereitä söin 3 kk, jonka jälkeen käytettiin satunnaisesti kondomia, mutta sekin jäi melko pian pois, kun ei oikein kumpakaan sitä tykätä käyttää :p En oikein osaa sanoa, että oliko minulla menkkoja synnytyksen jälkeen vai ei. Muistaakseni jotain vuotoa oli silloin kun nuo minipillerit aloitin, mutta sen jälkeen ei ollut mitään. Imetin kiinteiden ohella poikaa 6 kk, jonka jälkeen aloin pikkuhiljaa lopetella imetystä. Täysin lopetin imetyksen pojan ollessa 7 kk ikäinen. Menkat minulla alkoivat vasta 3 viikkoa sen jälkeen, kun olin täysin lopettanut imetyksen, eli minulla imetyksen vähentäminen ei saanut menkkoja alkamaan.

Meillä sitten tärppäsi menkkojen alkamisen jälkeen kolmannesta yrityskerrasta, ja nyt on rv 16 menossa :)

äippä_88, onnea uudesta raskaudesta! :) Sun tarina kuulostaa aika tutulta tuosta alusta, eli täytynee vain odotella ja katsoa, jahka menkat alkaisivat. Eivät välttämättä ala vaikka imetystä vähentääkin. Se on niin yksilöllistä. Mulla olisi tarkoitus jatkaa imettämistä sinne asti, että voi antaa lapselle lehmän maitoa... Siis aika kauan vielä. Siis jos vaan lapselle maistuu. Eli voipi olla, ettei sitä ennen ala toista lasta kuulua. Mutta jos eivät menkat ala tässä vähään aikaan, voisi ehkä soittaa jonnekin lääkärille, että pitääkö vielä odotella, vai miten kannattaisi toimia.

Hei kaikki!

Täällä olisi tarkoitus aloittaa toisen lapsen yritys piakkoin. Meillä on esikoinen kohta 5kk ja kun hän täyttää puoli vuotta, olemme päättäneet aloittaa. Ensin oli tarkoitus, että ei ihan näin pian, niin aloitin minipillerit jälkitarkastuksen jälkeen ja niiden kanssa tuli yhdet menkat ja sitten loppuivat kokonaan. En kuitenkaan syönyt pillereitä kuin 3kk, kun aloimme miettiä, että voisi toistakin lasta yrittää mahdollisesti jo aika pian. Nyt olemme käyttäneet kondomia ja odotamme kuukautisia, mutta vielä ei ole tullut. Johtuuko se imetyksestä? Imetän siis vielä täysin ja kiinteitä olisi tarkoitus aloittaa pojalle tuossa piakkoin.

Mulla olisi sellasia kysyttäviä, että sotkikohan tuo mun pillereiden syönti jotenkin mun hormonitoimintaa? : / Ja että odotitteko ensimmäiset kuukautiset ennen kuin aloitte yrittää toista lasta? Ja milloin kuukautiset alkoivat/milloin tulitte uudelleen raskaaksi? Kannattaisiko odottaa ensimmäiset kuukautiset vai voitaisiinko jättää kondomit pois sitten kun poika on 6kk ja katsella, tärppääkö?

Kiitos hurjasti vastauksista!! Ja vielä kivempaa olisi, jos olisi täällä joitakin kohtalotovereita, joiden kanssa kirjoitella :)

Hei!
Täällä edellisestä raskaudesta 10kk ja menkat alko 5vk synnytyksen jälkeen. Minipilleritaloitin ja menkat ei meinannut oikein loppua vaikka söin pillereitä. Noin 2kk sitten lopetin pillerit ja kuukautiset tuli normaalisti ja nyt odotan toisia kuukautisia mutta eipä ole näkynyt. Voiko olla että olen raskaana vai alkaako kuukautiskierto pitkittyä. Emme ole käyttänyt ehkäisyä mutta ei pahemmi ole petipuuhiakaan ollut.

Hei!
Täällä edellisestä raskaudesta 10kk ja menkat alko 5vk synnytyksen jälkeen. Minipilleritaloitin ja menkat ei meinannut oikein loppua vaikka söin pillereitä. Noin 2kk sitten lopetin pillerit ja kuukautiset tuli normaalisti ja nyt odotan toisia kuukautisia mutta eipä ole näkynyt. Voiko olla että olen raskaana vai alkaako kuukautiskierto pitkittyä. Emme ole käyttänyt ehkäisyä mutta ei pahemmi ole petipuuhiakaan ollut.

Voisiko olla että sulla alkaa pitkittyä kiertoa voithan toki tarkistaa testillä

Mulla lapsien ikä ero on 11kk menkkat kerkes tulee 2 kertaa. ja menkat alko 4 viikkoo synntyksen jälkeen.

Yhteistyössä