Milloin vauva vähentää rinnalla oloa? Vai vähentääkö koskaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kaisa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kaisa"

Vieras
Vauva nyt lähelle kolme viikkoa, ja aina hereillä ollessaan haluaa olla rinnalla. Muuten huutaa. Nukahtaa rinnalle, ja herää kun yrittää siirtää. Ei nuku oikeastaan päivällä, yöllä kyllä nukkuu vieressä. Joskus saattaa päivällä nukahtaa sänkyyn pariksi tunniksi imettäessä, jolloin pääsen hiipimään pois vierestä. Sylissä siis nukkuu, kunnes itse väsyn ja on pakko koittaa siirtää, johon vauva herää.

Vaikea koskaan lähteä mihinkään, kun vauva huutaa matkan ajan vaunuissa, kun haluaisi olla rinnalla. En ole myöskään niin luonteva julki-imettäjä, että haluaisin imettää kolmekin tuntia kaupassa, kun vauva muuten huutaa. On siis tuntikausia rinnalla putkeen.

Täysimetetty... mikä auttaa, että saisi tehtyä jotain muutakin kuin imetystä? Rintakumit käytössä, tuttia ei vielä sen takia. Toivottavasti muuttuu pian jotenkin, muuten en ehkä jaksa kauaa.

Vähentää se. :) Ajan kanssa. En nyt muista tarkalleen milloin, mutta muutaman kuukauden kuluessa. :D

Alkuaikoina joo-o. Äiti on tutti, tyyny ja sänky. Sekä ruoan lähde. =) Mä ostin manducan, pääsin edes hiukan ylös sohvalta (vauva nukkui vain ja ainostaan mun rintakehällä päivällä).

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;24595862:
Vähentää se. :) Ajan kanssa. En nyt muista tarkalleen milloin, mutta muutaman kuukauden kuluessa. :D

Alkuaikoina joo-o. Äiti on tutti, tyyny ja sänky. Sekä ruoan lähde. =) Mä ostin manducan, pääsin edes hiukan ylös sohvalta (vauva nukkui vain ja ainostaan mun rintakehällä päivällä).

Manducaa on kokeiltu, mutta vauva huusi : / Imetit siinä siis?

MEillä se tutti oli pelastus, ettei vauva käyttänyt minua tuttina. Oli pakko saada itsekin irtaantua hetkeksi ESIM SYÖDÄ TAI KÄYDÄ SUIHKUSSA ÄÄÄÄ! :D Eli tutti on lostava keksintö ;)

[QUOTE="a p";24595869]Manducaa on kokeiltu, mutta vauva huusi : / Imetit siinä siis?[/QUOTE]

En. Mutta pääsin siksi aikaa, kun ei ollut tississä kiinni, vaan nukkui, edes hiukan liikkeelle.

Vauvoja on erilaisia, samoin tissejä. Mun esikoinen oli aina tississä kiinni, max puolituntia irti ja taas ois saanu syöttää vaikka kuinka kauan. Se nukkui välissä tissi suussa. Osittain vaikutti se, että sillä oli refluksitauti, osittain se, että imetin ekaa kertaa eikä tisseistä herunut yhtä helpolla kuin nyt, osittain se, että vauvakin saattoi olla vaan vähän huono imemään. Mutta sitten esikoisen sai siirrettyä nukkuvana sänkyynsä ja jäi sinne. Ainakin joskus. Kuopuksen kanssa ei toivoakaan. Se on aina ollut nopsakka syömään. Puol tuntia alkuun, sit vartti, sit kymmenen minsaa ja sit pari minsaa ja hän on tyytyväinen. Mutta alkuun sekin käytti minua tuttina (ja annoinkin käyttää, jotta sain maidon hyvin nousuun) eikä huolinut muuta tuttia. Kuopus on ehkä tehokkaampi imijä, mutta toisaalta mä imetän toista kertaa ja oikeasti tissit on ihan eri maata kuin ekalla kerralla. Heruminen on herkässä ja maito suihkuaa... No juu. Mutta kuopus oli silti yhtä läheisyyden kipeä alkuun kuin esikoinenkin. Sain sen toki tissistä irti, mutten itsestäni silti (eikä toki aina tarviikaan, mut kun pari viikkoa istuin putkeen nojatuolissa vauva sylissä, hommasin manducan). Eli siirsin sen syömisen jälkeen manducaan ja sitten se nukkui tyytyväisenä siinä. :)

Vähitellen tuo muuttui. Alkoi viihtyä omassa sängyssäänkin päikkyjä, sitten vaunuissa. Nyt se ei nuku äitin sylissä, vaikka äiti tahtois ja vaikka olis kuinka väsynyt... (ikää 7 kk)

Manduca on meilläkin se viimeinen pelastus kun mikään muu ei auta. Äläkä luovuta niiden vaunujenkaan suhteen. Kolmeviikkoinen on vielä tosi pieni ja tottumaton mihinkään. Kokeile kärsivällisesti ihan päivittäin niitä vaunuja ja Manducaa. Pieniä lenkkejä vaunujen kanssa, siis ihan vaikka vain talon ympäri aluksi ja sama juttu Manducan kanssa. Itselläni on puolitoistaviikkoa vanha vauva ja ihan saman ongelman kanssa painin. Onneksi muistissa on esikoisen samat ajat ja samat vaikeudet ja kuinka kaikki oli jo pari viikkoa myöhemmin paljon helpompaa, kun vauva oppi ja tottui ja itsekin rauhoittui. Voimia :)

• Tykkää
Reactions: soja
[QUOTE="a p";24595869]Manducaa on kokeiltu, mutta vauva huusi : / Imetit siinä siis?[/QUOTE]

noin pientä voi olla vaikea imettää repussa. koita silloin kun on tyytyväinen ja tee vaikka kyykkyjä/niiauksia kun lapsi on repussa. tai tanssi valssia, tottuu se pikkuhiljaa. onko lapsi koskaan virkeö ja seurustelee, esim vaippaa vaihdettaessa, vai huutaako vaan?

Meillä viihtyi kantoliinassa, voi toimia vaikkei Manduca toimiskaan. En tosin imettänyt siinä vauvaa...

No tuo tollanen vaihe on meillä kestäny kaikilla kolmella noin 3 kuukautta. sen jälkeen on alkanu vähentyä ja kun kiinteisiin on siirrytty niin entisestään. sun tarvii nyt vaan olla kärsivällinen, 3kk on pieni aika vaikka se ehkä nyt tuntuu ikuisuudelta. Mun kuopus oli erityisesti tissitakiainen ja oli ekat 3kk kaiken hereilläoloajan tissi suussa. Tsemppiä, kyllä se siitä!!

[QUOTE="annika";24595912] onko lapsi koskaan virkeö ja seurustelee, esim vaippaa vaihdettaessa, vai huutaako vaan?[/QUOTE]

Vaipanvaihdossa malttaa olla mukavasti, katselee kuvia seinällä :) Sen jälkeen sitten heti tissille.

Meillä oli aluks tollasta. Ei auttanu kantoliina, rintareppu, kapalointi, koliikkikeinu EI MIKÄÄN. Vauva nukkui vain rinnalla ja söi koko ajan. Ei huolinu tuttia ei tuttipulloa, joten olin ihan kiinni vauvassa. Nyt vauva on vajaa 3 kk ja jo on kauheesti helpottanu. Nyt syöntien välissä on jo 1-3h ja nukkuu vaunuissa 0,5-2 tunnin päiväunia 3 kertaa päivässä. Elo on helpottanu huomattavasti! Ja ennen oli tosiaan tuntikaupalla tissillä, nyt max. puoli tuntia. Kyllä se helpottaa! Heti kahen kuukauden jälkeen alkoi pikkuhiljaa helpottaa meillä, toivottavasti teilläkin. Jaksuja!

[QUOTE="kaisa";24595850]Rintakumit käytössä, tuttia ei vielä sen takia. Toivottavasti muuttuu pian jotenkin, muuten en ehkä jaksa kauaa.[/QUOTE]

Eihän rintakumin käyttö estä tutin tarjoamista vauvalle?

[QUOTE="a p";24596250]Ei estä, mutta mulle on sanottu, että vauva ei sitten enää ainakaan opi imemään ilman rintakumia.. kumi siis siksi, että vauva ei saa rinnasta kiinni muuten.[/QUOTE]

Tuokin lienee tapauskohtaista. Mulla esikoinen on ensimmäiseksi elämässään saanu tutin suuhunsa. Tissiä pääsin vasta tarjoamaan hänen ollessa jo 4 vrk ikäinen. Rintakumeilla imetin minäkin sitten ensimmäiset 1,5kk. Mulla oli niin matalat rinnanpäät, ettei vauva saanut niistä ilman rintakumia otetta. Ajankanssa vauvalla tekniikka ja imuvoimat kehitty, ja mulla nännit veny niin, et 1,5kuisena jätin hältä sitten rintakumin pois. Imetin kuitenkin kokonaisuudessaan 9kk.

Vauva on kolme viikkoa! No otahan ihan rauhassa..vauva tulee muuttamaan tottumuksiaan ja rytmejään vielä monen monta kertaa. Mutta koita nauttia hetkestä, älä stressaa ja pakota johonkin muottiin. Kiusaat itseäsikin niin.

Voi pientä! Mutta tuon kuuluu mennä juuri noin! Koita jaksaa ja nauttia :) Meillä auttoi hiukan unipussi eli sänky ei imetyksen jälkeen tuntunut niin kylmältä. Mun kainalossa kyllä nukkui ekat 8 kk, oli helpointa meille kaikille.

Yhteistyössä