Milloin vauva viikoksi hoitoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Numbus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Numbus

Vieras
Hei!
Olisimme lähdössä alkutalvesta häämatkalle viikoksi. Vauva olisi tuolloin 7kk. ja tarkoitus on jättää hänet äidilleni, jonka kanssaan lapsi on paljon. Sitä ennen olemme yhdessä äitini luona viikon yötä päivää, ikään kuin "harjoittelemassa".
Onko teillä kokemuksia tämän ikäisen hoitoon jättämisestä? Ihmistieteet ja vauvatutkimukset ovat tuttuja, joten Keltinkankaan argumentit (jollei hän ITSE ole täällä kommentoimassa) eivät minua nyt tässä auta.
Toivoisin siis todella arjen kokemuksia 7-kuisen viikon hoidon onnistumisesta/epäonnistumisesta.

No tutun lapsi oli isovanhemmillaan noin 3v, tarkoitus oli että lapsi olisi ollut siellä viikon. 2 päivän jälkeen pphisoäiti soitti vanhemmat hakemaan lapsen, sanoi että laitetaas asiat tärkeysjärjestykseen.

mä ottaisin lapsen mukaan matkalle tai siirtäisin häämatkaa vuodella. en pystyisi kuitenkaan nauttimaan matkasta kun ikävöisin lasta koko ajan. tosin enpä taitaisi vielä 2v. jättää viikoksi mihinkään hoitoon, se on kuitenkin niin pitkä aika, voi tapahtua mitä tahansa ja tahdon olla lapseni lähellä.

Meillä oli 11kk vanha 2 yötä ja mä aloitin ikäväitkun jo ekana iltana... :laugh:

Kukin tekee niinku itelle sopii, jos muksu tykkää mummosta ja mummo muksun kanssa jaksaa niin mikä ettei. Mä oon sellanen ikävöijä ettei puhettakaan...

Minä olen ollut 6-kuinen kun vanhempani ja sisarukseni lähtivät 2 viikoksi etelään ja minä jäin isovanhempien hoitoon ja mitään traumoja ei tänä päivänä kyllä tuosta asiasta ole.
Kaverin poika oli 1,5v kun vanhemmat lähtivät viikoksi etelänlomalle ja poika jäi isoäitinsä hoiviin, joka on poikaa muutenkin paljon hoitanut ja ei mitään ongelmia.
Se riippuu niin lapsesta ja siitä hoitajasta, jos hoitaja on tuttu, niin mikä ongelma se sitten on, se ongelma on ihan niiden aikuisten päässä.

Kyllähän se lapsi siellä luultavasti pärjää, mutta pystytkö itse nauttimaan matkastasi ja olemaan huolehtimatta ja ikävöimättä koko ajan? Itse tekisin niin että siirtäisin vuodella tai kahdella viikon reissua eteenpäin ja kävisin vaikka v.lopun kestävävällä kylpyläreissulla. Tai toinen vaihtoehto olis ottaa vauva mukaan häämatkalle ja ehkä joku luotettava lapsenvahti messiin että vanhemmat voi käydä kaksin jossain. Mie oon varmaan niin kanaemo etten osaa olla yhtä yötä pitempään erossa lapsista..

meillä oli tyttö 8kk ikäisenä viikon hoidossa mun vanhemmilla kun oltiin ulkomailla. ikävä iski heti.
hoito oli mennyt hyvin viikon ajan ja ei mitään ongelmia, tosin me ollaakin tosi läheisiä käydään siellä päivittäin jne, joten kannattaa siellä tosiaankin käydä useasti ennekuin matkalle lähdette.
hyvää häämatkaa :wave:

Tämän toki ymmärränkin, että riippuu paljon lapsesta. Sisko oli 1,5-vuotinen kun mummo hoiti meitä viikon. Ei ongelmia ja oma äitini on sitä mieltä, että onnistuu meidän vauvamme kanssa varmasti. Itseäni vaan jänskättää :) Toki voin ottaa lapsen mukaankin, mutta se ei ole sitten enää häämatka ja kun kohde on kuuma ja helteinen, ei se vauvan kanssa matkustamiseen oikein sovi.
Tuossa tuttusi tilanteessa vähän ihmettelen, miksi ammattilainen lupasi ottaa lapsen viikoksi jos mielipide oli kuitenkin "asiat tärkeysjärjetykseen". Tuliko siellä siis vaikeuksia, isoäiti ei jatkanutkaan tms?

VAUVAA ei milloinkaan viikoksi hoitoon. Meillä ainakin oli tuossa iässä kamalaa eroahdistusta ja mun ei kärsinyt mennä mihinkään. En olis ikinä voinut jättää poikaa viikoksi. Nyt ikää 1v4kk, kolmesti on ollu mummolassa yötä, aina yhden yön kerrallaan. Ottakaa lapsi ja mummo mukaan. Voitte viettää häämatkaa ja olla silti tarvittaessa lapsen lähellä.

tää on sellainen aihe,mitä ei täällä kannata kysyä, saa vaan paskaa niskaan. Itse tiedät milloin voit jättää hoitoon ja jos on hyvin tuttu paikka viel. Meillä poika oli 11kk, kun lähettiin miehen kanssa kanarialle viikoks. Eipä tuolle pojalle mitään draumoja tullut. :D Edelleen viihtyy hyvin mummolassa ja aina haluaisi sinne jäädä yökylään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No tutun lapsi oli isovanhemmillaan noin 3v, tarkoitus oli että lapsi olisi ollut siellä viikon. 2 päivän jälkeen pphisoäiti soitti vanhemmat hakemaan lapsen, sanoi että laitetaas asiat tärkeysjärjestykseen.

Vähän tälleen kävi siskon 5v tytölle.On ollut mummilassa alle 1v yötä ja siis hyvin tuttu paikka. Silti 2 yötä teki tiukkaa. Miten sieltä etelästä tuut jos vauva alkaakin kaivata ja viikossa on tosi monta yötä.

Jätin aikoinaan esikoisen äidilleni viikoksi ja nuorimmaisen ollessaan 3kk. Imetin ainoastaan lähes kolme kuukautta. Lapset ovat tasapainoisia ja onnellisia lapsia huolimatta siitä, että heidät viikoksi "hylkäsin". Ajatelkoon muut mitä tahansa, niin onneksi "meitä on moneen junaan". Olen itse lastentarhanope ja äitini pph. Lapset minulle tätkeitä, mutta myös oma aika kumppanin kanssa kerran vuodessa. Ja mikä onka paras hoitopaikka kun oma äiti. Luotan häneen satana ja tiedän, että hoitaa lapset aivan yhtä hyvin kun minä itse - jollei paremmin.

Siis ed vastauksen loppu oli nimimerkille shihtzu.
Oma ikävöinti onkin nyt seuraavaksi harkinnassa. Viikonloppu ollaan oltukin ja se kyllä sujuu, mutta viikko voi tuntua pitkältä! Ollaan ennen lasta matkusteltu tosi paljon ja viikonlopun kylpyläreissu ei kyllä ole ihan meidän juttu.
Kiitos perämaan emäntä rohkaisusta!!

Alkuperäinen kirjoittaja emma:
Jätin aikoinaan esikoisen äidilleni viikoksi ja nuorimmaisen ollessaan 3kk. Imetin ainoastaan lähes kolme kuukautta. Lapset ovat tasapainoisia ja onnellisia lapsia huolimatta siitä, että heidät viikoksi "hylkäsin". Ajatelkoon muut mitä tahansa, niin onneksi "meitä on moneen junaan". Olen itse lastentarhanope ja äitini pph. Lapset minulle tätkeitä, mutta myös oma aika kumppanin kanssa kerran vuodessa. Ja mikä onka paras hoitopaikka kun oma äiti. Luotan häneen satana ja tiedän, että hoitaa lapset aivan yhtä hyvin kun minä itse - jollei paremmin.

sä tuot mieleen erään tuttuni. hän kans lto ja lapsi on hoidossa hänen äidillään TODELLA usein juuri sen varjolla että saa miehen kanss alaatuaikaa.. olivatkin olleet kyllä vasta 2kk yhdessä kun rupesivat esikoistaan odottamaan, että olisiko kenties ollut sitten hiukan liian nopeata toimintaa kun eivät kerenneet sitä laatuaikaa ennen lasta viettämään. ymmärrän kyllä sen että pari kertaa vuodessa tehdään viikonlopun mittainen reissu. mutta se että joka vuosi tekee jonkun viikon matkan ja siihen päälle vielä viikonloppureissuja laivalle ym. en vaan voi käittää. eikö sitä perheen laatuaikaa voi viettää yhdessä? lapsethan nauttii kun pääsevät vanhempiensa mukaan esim.kylpylälomalle, laivalle, etelään ym. ym. ja siinä samassa saa äiti ja isäkin sitä laatuaikaa kun käydään ravintolassa perheen kesken syömässä ja kun lapset nukkuu niin voi nauttia vaikka hotellin partsilla pari lasia viiniä ja sitten vaikka hiukan rakastella suihkussa ym.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
VAUVAA ei milloinkaan viikoksi hoitoon. Meillä ainakin oli tuossa iässä kamalaa eroahdistusta ja mun ei kärsinyt mennä mihinkään. En olis ikinä voinut jättää poikaa viikoksi. Nyt ikää 1v4kk, kolmesti on ollu mummolassa yötä, aina yhden yön kerrallaan. Ottakaa lapsi ja mummo mukaan. Voitte viettää häämatkaa ja olla silti tarvittaessa lapsen lähellä.

Mies jää jo syksyllä kotiin lapsen kanssa kun minä lähden töihin, joten siitäkin olisi lapsen selvittävä. Raskas elämä meidän vauvalla ;)

Äitiäni, enkä anoppiani kyllä häämatkalle ottaisi :D

Tigru87: Tiesinkin, että on uskalias aihe ja tulee kaikenlaista kotipsykologin kommenttia, minkä kestän sen ihan hyvin. Noukin täältä ne rohkaisevat ja mielelläni myös huonoja kokemuksia kuulen. "En ole koskaan jättänyt lastani yöksi..."-kommentit ovat nyt minulle hyödyttömiä

Alkuperäinen kirjoittaja NUmbus:

Mies jää jo syksyllä kotiin lapsen kanssa kun minä lähden töihin, joten siitäkin olisi lapsen selvittävä. Raskas elämä meidän vauvalla ;)

Tigru87: Tiesinkin, että on uskalias aihe ja tulee kaikenlaista kotipsykologin kommenttia, minkä kestän sen ihan hyvin. Noukin täältä ne rohkaisevat ja mielelläni myös huonoja kokemuksia kuulen. "En ole koskaan jättänyt lastani yöksi..."-kommentit ovat nyt minulle hyödyttömiä

niinpä sinä teet niin kuin parhaaksi näet, tuskin siitä lapselle mitään traunmoja tulee jos viikon on mummulassa, itselle se voikin olla tosi kova paikka.

Alkuperäinen kirjoittaja shihtzu:
Minä olen ollut 6-kuinen kun vanhempani ja sisarukseni lähtivät 2 viikoksi etelään ja minä jäin isovanhempien hoitoon ja mitään traumoja ei tänä päivänä kyllä tuosta asiasta ole.

Miten määrittelet että sulle ei oo jäänyt mitään traumoja? Onko psykiatrin lausunto? Ja miten voit sanoa että jos sulla ei oo traumoj,a se ei jollekin toiselle aiheuttais traumoja?

Itse tässä ruodin terapiassa epävakaata personaallisuuttani, jonka yhtenä lähteenä voi pitää varhaislapsuuden ahdistavia ero-/hylkäämiskokemuksia.

Hyvähän se on leikkiä toisen elämällä. Minusta ei kyllä alle 2 v voisi mihinkään viikoksi jättää!! Miks ihmeessä ei voi ottaa mukaan?!?!

Se tuskin nyt mitään traumoja siitä saa. Nauttikaa häämatkasta. Täytyy ajatella vaikka niin että ei se viikko oo ku hyttynen valtameressä aatellen niitä kaikkia vuosia mitä sulla ja lapsella on vielä yhdessä.

Alkuperäinen kirjoittaja voi elämä:
Alkuperäinen kirjoittaja shihtzu:

Miten määrittelet että sulle ei oo jäänyt mitään traumoja? Onko psykiatrin lausunto? Ja miten voit sanoa että jos sulla ei oo traumoj,a se ei jollekin toiselle aiheuttais traumoja?

Itse tässä ruodin terapiassa epävakaata personaallisuuttani, jonka yhtenä lähteenä voi pitää varhaislapsuuden ahdistavia ero-/hylkäämiskokemuksia.

Hyvähän se on leikkiä toisen elämällä. Minusta ei kyllä alle 2 v voisi mihinkään viikoksi jättää!! Miks ihmeessä ei voi ottaa mukaan?!?!

No sen vuoksi voin sanoa, että ei traumoja, kun ei mulla ole tässä elämässä mitään ongelmia mielenterveyden sun muun kanssa. Moni on mulle myös sanonut, että mä olen todella tervejärkisen oloinen ihminen. Mutta jos tarkkoja ollaan, niin ei sellaista ihmistä sitten varmaan olekaan jolla ei jotain traumoja ole, mutta en minä koe että minut olisi joskus hylätty.

Alkuperäinen kirjoittaja NUmbus:

Niin mut vauvalla on kuitenkin iskä kotona. Eriaisa kun kokonaan ilman vanhempia pitkä aika mitä vauva ei voi käsittää.

Miksi ette ota vauvaa mukaan matkalle???? Tuon ikäinen on mitä helpoin matkakumppani, 2 reissua ollaan tehty (Italiaan ja Thaimaaseen) tuon ikäisen kanssa, ja 7-9 kkn ikäisen kanssa matkaaminen on helppoa. 1,5 vn kanssa jo haastavampaa. Saatte kyllä omaa aikaakin reissussa, vauva nukkuu vielä paljon. Tuon ikäistä en missään nimessä jättäisi edes isovanhempien hoitoon viikoksi.

Yhteistyössä