Milloin vettä vauvalle ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja joko ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

joko ?

Vieras
Eli milloin olette ruvenneet antamaan vettä vauvalle janojuomaksi ? Meillä nyt 3 kk vanha vauveli ja täysimetyksellä mennään. Itse olen vähän varovainen tuon veden suhteen ollut. Onko veden juonnista jotain haittaa / hyötyä ?

Meillä alettiin antaa tilkkoja 3-4 kuisena, mutta siihen vaikutti lämmin/kuuma kesä. Poika synty maaliskuussa ja kesällä annoin pieniä huikkia vettä janojuomana. Normaalisti varmasti imetys takaa tarpeellisen nesteensaannin.

Minä sain aikanaan neuvolasta ohjeen, että vettä vasta kun kiinteitäkin. Täysimetyksellä oleva vauva ei tarvitse vettä, jos saa maitoa juoda halutessaan. Niinpä meillä ei sitten koko viimekesänäkään (vaikka oli kuuma kesä) otettu yhtään vettä, vaan sitten vasta syksyllä. Hyvin pärjättiin. Veden kai ajatellaan ainakin vievän tilaa maidolta siellä masussa.

No sen sanosin, että itse annan seuraavalle lapselle vettä jo tosi varhain. Nyt en antanut kun esikoinen oli pieni ja lopulta siitä tuli ongelma. Ei vesi kelvannut kun soseita syötiin. Vierasti makua ja vedet valu suun pielestä ulos. Meni monta kuukautta ennen kuin sain lapsen juomaan edes vähän vettä. Ja veden makuun tottui ainoastaan hörppyyttämällä ja pitkän aikaan vaan muutamia tippoja joi. Nyt 10kk iässä saattaa jopa juoda 20ml vettä kylvyn päälle. Eli ainakin makuun kannattaa totuttaa jos ei ihan kunnolla halua antaa..

Janojuomaksi suositellaan annettavaksi vettä sitten kun vauva aloittaa kiinteän ruuan.Mutta aikaisemmin voi antaa maidon jälkeen pikkutilkan jolla huuhtoa suuta.Itse aloin antamaan vettä vauvan olessa 4 kk vanha.

poika ei suostu juomaan pisaraakaan vettä, sylkee heti veden pois. Nyt äiti antaa sitten sokerimehua lapselle, että saisi jotain nestettä alas.

Itse aloin antamaan noin kolmen kuukauden iässä. Eihän sitä paljon mene, mutta kunhan tottuisi makuun..

Esikoinen alotti veden juonnin siinä 5kk iässä kun ruvettiin kiinteitä maistelemaan. Nykyään (1v8kk) vesi on herkkua, sille maiskutetaan ja sitä juopotellaan tavallisesta lasista tai pullosta (ei tuttipullo) reippaasti.

Mulla kanssa kaveri, jonka poika ei suostu juomaan pisaraakaan vettä, sylkee heti veden pois. Nyt äiti antaa sitten sokerimehua lapselle, että saisi jotain nestettä alas.

Siis mä en ihan nyt hoksannut, että miksi pitää antaa sokerimehua lapselle, jotta saisi jotain nestettä alas...? Miksei anna maitoa?`

Itse olen satunnaisesti antanut vettä sen jälkeen kun alettiin kiinteitä syömään. Mutta nyt en ole taas pariin kuukauteen antanut yhtään. Imetän vielä, lapsi tulee 8 kk.

Mä en antanut vettä kun varmaan vasta lähempänä 1v synttäreitä. Tissillä oli, ja ruuan kanssa sai maitoa. Ei meillä ainakaan mitään ongelmia, ettei nyt vettä jois. En ymmärrä miksi siitä edes ongelma tulis?
Mutta ap:lle, että varmaan sitten voi alottaa veden, kun alottaa kiinteät. Ei varmaan aiemmin tarvetta (eikä tietty sillonkaan välttämättä).

Alkuperäinen kirjoittaja S.anni:
Mä en antanut vettä kun varmaan vasta lähempänä 1v synttäreitä. Tissillä oli, ja ruuan kanssa sai maitoa. Ei meillä ainakaan mitään ongelmia, ettei nyt vettä jois. En ymmärrä miksi siitä edes ongelma tulis?
Mutta ap:lle, että varmaan sitten voi alottaa veden, kun alottaa kiinteät. Ei varmaan aiemmin tarvetta (eikä tietty sillonkaan välttämättä).

No jos se lapsi vierastaa veden makua...Onhan se ongelma jos ei suostu vettä nielemään. No kai se sen joskus oppii..viimestään koulussa. Vesi kuitenkin parempi janojuoma kuin mehut ja limsat!

Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Alkuperäinen kirjoittaja S.anni:

No jos se lapsi vierastaa veden makua...Onhan se ongelma jos ei suostu vettä nielemään. No kai se sen joskus oppii..viimestään koulussa. Vesi kuitenkin parempi janojuoma kuin mehut ja limsat!

Rintamaidolla oleva vauva ei tarvitse lisänestettä. Veden maun ehtii opetella kiinteiden harjoittelun yhteydessä.

mä olen antanut molemmille lapsilleni ihan pienestä pitäen tilkan vettä silloin tällöin. molemmat on syntyneet kesähelteillä ja mulle ainakin sanottiin jo synnärillä ja myöskin neuvolassa että pieni tilkka vettä on hyvä antaa jos on kauhean kuuma ilma. ja näin myös toimin kolmannenkin kanssa kun kesällä syntyy =)

Nuorimmainen ei huoli vettä vieläkään, vaikka ikää on jo 1.2v. Korvikemaitoon siirrytiin reilu 2kk ikäisenä ja kiinteisiin 3kk, maidolla sekä piimällä ollaan pärjätty ja nyt vähän isompana juotu joskus trip-mehua:)

Yhteistyössä