Hae Anna.fi-sivustolta

Milloin voi istuttaa (maan)peittoruusua?

Viestiketju osiossa 'Piha ja puutarha' , käynnistäjänä ylioppilaanneito :), 04.07.2007.

1. ylioppilaanneito :) Vierailija

Näin jossakin tv:n puutarhaohjelmassa, että oli laitettu matalakasvuista ja lamoavaa maanpeittoruusua kasvamaan. Milloinkahan on paras aika istuttaa peittoruusua? tai ylipäätään mitään ruusua? Voiko vielä näin keskikesällä tai syksymmällä? ja onkohan taimiakaan saatavilla enää syksyllä?

Minulla on yhden puun alla sellainen alue, mihin en ole oikein mitään vielä keksinyt, ja mietin, että tuo peittoruusuhan voisi olla näppärä, se peittäisi sen ruman alueen aikanaan hyvin. Sen seuraksi voisi ehkä laittaa lyhtykoisoakin...

2. ylioppilaanneito Vierailija

Leviääkö peittoruusu kuinka tehokkaasti tai agressiivisesti?

3. vihris Vierailija

Astiassa ostettavia ruusuja voi istuttaa koko kesän ajan, avojuurisina ostettavia keväällä. Puutarhaliikeistä löytyy monenmoista ruusua.

Leviäminen riippuu lajikkeesta, jos muodostaa juurivesoja, kuten esimerkiksi kurttulehtiruusut, niin voi levitä jo turhankin hyvin.

Jos mahdollista, niin kannattaisi tutkia kirjoja ruusuista. Nimittäin sopivan lajikkeen etsimiseen kannattaa käyttää aikaa, monet ruusut ovat talvenarkoja.

4. elli vaan Vierailija

Maanpeiteruusut ei leviä mitenkään kovasti,harvemmin tekee sivuversoja...ei meillä ainakaan..the fairy ja mirato pitää vain ostaa monta ruusua.Niitä voi istuttaa koska vaan,mutta mieluimmin keväällä tai nyt että ehtivät kunnolla juurtua ennen talvea.
    Sinuna kyllä laittaisin jotain muuta,ruusut ovat talvenarkoja ja niitä saa ostella joka vuosi lisää.

Jokin maanpeiteperenna esimerkiksi pikkutalvio,suikerovihma,kurjenpolvet, peipit niitäkin on montaa erilaista.
    Tuiviot, seppelvarpu,lamohietakirsikka...niitähän on vaikka kuinka paljon ja kestävämpiä kuin nuo ruusut.

Missähän sitten asutkin,riippuu siitäkin, mutta täällä III-vyöhykkeellä ruusut tahtoo kuolla vaikka kuinka hyvin ne istuttaa.

Mietippä uudelleen asiaa ;)

5. ap. Vierailija

Asun 2-3-vyöhykkeiden rajamaastossa, Pirkanmaalla... No voi, minä olin jo ehtinyt innostua noista peittoruusuista. Pitää vähän tiedustella asiaa vaikka puutarhoilta.

6. elli vaan Vierailija

No Pirkanmaallahan minäkin ....;)

7. naurava kulkuri Vierailija

En ymmärrä, jos ei ruusut siellä etelässä menesty niin miten niitä kasvatetaan sitten täällä poshjois-suomessa, jossa kaikki on karumpaa ja kurjempaa..heh,heh! Mielestäni aloittajan ei pidä lannistua sillä perusteella että ellin ruusut ovat paleltuneet, voihan sinulla olla paremmat olosuhteet pihassasi, siihenkin vaikuttaa monet seikat. Kokeile sitä maanpeiteruusua! Tee hyvä salaojitus ja istuta ruusut tarpeeksi syvälle, jalonnuskohta pitää olla reilusti maan alla ja muista hyvä talvisuojaus. Koivun alle ruusua ei ehkä kannata istuttaa. Kysy perusteelliset ohjeet puutarhalta, josta ruusut ostat.

8. vierailija Vierailija

Moikka

Ruusu on innokas leviäjä...
    Itse en tiedä, pidänkö ruusuista uudessa (20 vuotta, vuosi minulla) puutarhassani.

Itse olen tosiaan harrastanut puutarhanhoitoa vasta vuoden ja kirjoitin juuri pienestä ihmeestä. Blogissa on kollaasi myös.

Ote blogistani:

" Moottorisahahanskat, oksasakset ja villiintynyt ruusupensas.

Olen havainnut mukavaksi puutarhakavereikseni. Villiintyneen ruusupensaan alta löytyi punaviinimarjapensas. Onneksi emme vetäneet koko pensasta moottorisahalla, kuten ensin ajattelin.
    "

https://tuulikkik.blogspot.com/?m=1

Yllä blogini, jota saa käydä kurkkaamassa.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri