milloin yleensä keskenmenoriski suurin

  • Viestiketjun aloittaja odotteleva
  • Ensimmäinen viesti
odotteleva
Raskaaksi tuloa yrittäessa mieleen tuli se, milloin on suurin todennäköisyys keskenmenolle, tai oikeastaan toisinpäin ajatellen, millä raskausviikolla alkaa olemaan jo "turvallisilla vesillä" niin että asiasta uskaltaisi kertoa? Töitteni takia (olen freelancer yrittäjä) minun pitää sitoutua tai olla sitoutumatta tiettyihin projekteihin ja tietyille tahoille joutuisin kertomaan raskaudesta heti alkuvaiheessa (ei nyt ehkä sentään heti mahdollisen plussauksen jälkeen mutta pian kuitenkin). Onko kenelläkään tietoa asiasta?
 
Noa
Ensimmäiset viikothan ne on kaikkein kriittisimmät. Allaolevasta linkistä saa jotain suuntaa-antavia prosenttilukuja. Jostain muistan kuuleneeni, että kun ultralla on sydämensyke havaittu, niin todennäköisyys onnistuneelle raskaudelle olisi jotain 90 %. Ilmeisesti näitä tulkintoja ja tutkimuksia on useita.

http://tekay.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=20&It emid=66
 
rv 12 -raja
Edellisista kuukautisista 12 viikkoa on se virallinen raja. Yleensä kaikki odottavat tuon 12 viikkoa ennen kuin kertovat. Se on siis se sama kun puhutaan kolmen kuukauden rajasta. Silloin alkio on muuttunut sikiöksi ja kiinnittynyt kunnolla.
 
SusSiunakkoo
Alkuperäinen kirjoittaja rv 12 -raja:
Edellisista kuukautisista 12 viikkoa on se virallinen raja. Yleensä kaikki odottavat tuon 12 viikkoa ennen kuin kertovat. Se on siis se sama kun puhutaan kolmen kuukauden rajasta. Silloin alkio on muuttunut sikiöksi ja kiinnittynyt kunnolla.
Alkiosta muodostuu sikiö viikolla 6.
Ja kyllä se kiinnittyminenkin on tapahtunut jo aikaa sitten.
Niskaturvotus ultrassa käydään viikon 12 kieppeillä joten silloin varmistuu että sikiö on oikeassa paikassa ja elossa. Tämän voi varmistaa myös varhaisultralla vkolla 6-9. Kun sikiö on oikeassa paikassa ja sydän lyö on keskenmenoriski erittäin pieni.
On väärin sanoa, että kaikki odottavat tuon 12 viikkoa, ei se ole mikään maaginen raja.
 
emmaSH
Minäkin olen lukenut, että 10. viikon jälkeen alkiota aletaan sanoa sikiöksi.

Tälläkin palstalla on ollut linkki uudehkoon australialaistutkimukseen, jonka mukaan keskenmenoriski on enää 2%, kun syke ja alkion oikea sijainti on varmistettu ultralla rv 6 jälkeen. Joku muu tutkimus sanoo, että mikäli kaikki on varhaisultrassa hyvin, riski keskenmenoon on 5-10%. Tässä vaiheessa on poissuljettu jo kohdunulkoiset ja tuulimunat, siksi tuo prosentti on pienempi.

Olen itse vkolla 12 (ei vielä siis "maaginen raja" täynnä ihan), ja kyllä me ollaan jo kerrottu joillekin sillä ajatuksella, että he ovat ihmisiä, jotka "saavat" meidän puolestamme tietää myös mahdollisesta keskenmenosta. Ja miksi sen keskenmenon pitäisi edes olla mikään suuri salaisuus? Eihän kukaan salaile tietoa jo syntyneenkään lapsen kuolemasta, vaikka se traaginen onkin.

Työpaikalla kertominen on tietysti eri asia, mikäli mahdollinen äitiysloma vaikuttaa vaikkapa työsuhteen jatkumiseen.
 
pelokas
Mulle sanottiin myös neuvolassa, että ulkoisen vaaran osalta (iskut ym.) sikiö/alkio on turvassa äidin vatsassa ensimmäisen raskauskolmanneksen aikana. Mutta ekan raskauskolmanneksen aikana, niinä aikoina kun pitäis olla kuukautiset niin seksi saattaa jonkin verran lisätä keskenmenon vaaraa, kun sillon "iskut" tulee sisälle (tulipa epäselvästi)...

Itse olin huolissani noista ulkopuolisista tekijöistä, kun työpaikalla on aika suuri väkivallan uhka olemassa.
 
Aurora Vee
Ei kai projektista kieltäytymisen syytä ole pakko kertoa? Kunhan kieltäydyt. Ei kai jokaiselle puolitutulle ja työkaverille tarvitse paljastaa raskautta ennen kuin edes tietää onko vatsassa edes elämää. Mieti, kenelle haluat selittää ettet enää olekaan raskaana jos käy huonosti.

Itse yritän odotella kertomisen kanssa työtovereille, naapureille ja tuttaville kunnes olen käynyt niskaturvotusultrassa rv 11+, mutta kolmatta kun odotan niin vauvamahaa on lähes mahdotonta salailla jo rv 10.
 
Kokemus tämäkin
Alkuperäinen kirjoittaja emmaSH:
Olen itse vkolla 12 (ei vielä siis "maaginen raja" täynnä ihan), ja kyllä me ollaan jo kerrottu joillekin sillä ajatuksella, että he ovat ihmisiä, jotka "saavat" meidän puolestamme tietää myös mahdollisesta keskenmenosta. Ja miksi sen keskenmenon pitäisi edes olla mikään suuri salaisuus? Eihän kukaan salaile tietoa jo syntyneenkään lapsen kuolemasta, vaikka se traaginen onkin.
Neljä ensimmäisen kolmanneksen keskenmenoa kokeneena voin sanoa, että onneksi en kertonut raskauksistani työyhteisössäni muille kuin esimiehelle. (Ystäville toki kerrottiin) Töihin paluu viikon sairasloman jälkeen olisi ollut muuten ihan kamalaa! Säälivät katseet ja kommentit, sekä tieto siitä että asioillani "mässäillään" kahvitauolla, olisivat olleet liikaa. Asia ei siis ollut "salaisuus", vaan keinoni selviytyä surusta. Suuri kiitos kuuluu esimiehelleni, joka hoiti asiat hienosti!

Onnea odotukseesi, toivottavasti kaikki menee hyvin!
 
H 8+0 kätilöopiskelija
Alkuperäinen kirjoittaja eternal-life:
Alkiosta muodostuu sikiö viikolla 6.




Kyllä se mun mielestä on siinä 10 vkolla vasta kun alkio on virallisesti sikiö! :O xD


8. kehitysviikko eli raskausviikko on viimeinen alkionkehitysviikko. Silloin raajat ovat jo melkopitkät ja taipuneet polvista ja kyynärpäistä. Sormet ja varpaat ovat erillään ja "häntä" katoaa. Kasvot ovat jo ihmismäiset ja viikonlopussa pää-perämitta on n. 30mm

Tämn jälkeen puhutaan sikiönkehityksestä

lähde: Kätilötyö 2006, edita.
 
tuoreen epäuskon tilassa
Itse koin keskenmenon juuri sinä aamuna kun toisen kolmanneksen piti alkaa ja juhlia oli tarkoitus oikein kakun kera ja kertoa äidille ja koko maailmalle. Kokemus oli senverran traumaattinen, että yksinjäämisen tunteet olivat melkoiset kun ei viitsinyt niille enää ruveta kertomaan joille ei siihenkään asti ollut sanonut. Sen sijaan kaikki ne ovat olleet suunnattomasti avuksi joille olin ehtinyt kertoa, eikä niitä oltu valikoitu erityisen huolellisesti edes. Jos et kestä sääliä niin älä kerro, mutta muussa tapauksessa harkitse toisenkin kerran. Kolmen kuukauden kohdalla keskenmeno ei minulle ollut enää mikään pikkujuttu fyysisestikään, ja liika salailu vain pahensi asiaa. Sen jälkeen oli vaikea sietää tuttavien itsekeskeisiä valituksia joita aiemmin oli kuunnellut myötätuntoisesti, ja pari suhdetta katkesikin sen takia, kun ei jälkikäteen toista saanut enää ymmärtämään että en ole enää sama ihminen kuin tähän asti.

Nyt kun olen runsaat kaksi vuotta myöhemmin uudelleen raskaana (5+6), en tosiaankaan aio jättää kertomatta kenelle tahansa joka vastaan erehtyy tulemaan. Henkinen shokki oli kuitenkin edellisellä kerralla senverran tehokas suojakeino, että asiasta pystyi raskaudestani tietäneille puhumaan ihan hyvin koska tunteet olivat turvallisesti lukossa, pikkuisen saattoi vesi valua silmistä mutta sekin meni samantien ohi. Sairaalassa lähinnä naureskelin helpotuksesta kun ei ainakaan tarvinnut enää pelätä keskenmenoa (oli ollut pari päivää pientä väriä housuissa jne...). Ja silloin luulin sentään, että tämä taisi olla elämäni ainoa tilaisuus, olin 38 ja vaikeasti raskautuvaa sorttia.

Ja sitten tietysti asian yleinen puoli. Näinä muovielämäaikoina ihmisille tekisi enemmän kuin hyvää tajuta, miten moni keskenmenoista kärsii. Saattaisi jäädä pelonsekainen kilpaileminen muita vastaan vähemmälle kun ymmärtäisi että kaikki täällä kärsivät. Sama koskee tietysti muitakin sairauksia ja elämänvaikeuksia. Jos säälittely tekee kovin pahaa, on hyvä miettiä onko ehkä yliherkkä siinä asiassa. Kertomatta jättämisen hinta voi kuitenkin olla niin kova.
 

Yhteistyössä