Millon

  • Viestiketjun aloittaja vaihdatte?
  • Ensimmäinen viesti
vaihdatte?
Tämä nyt ei virallisesti kuulu tänne mutta ehkä vauvan terveyttä ajatellen! Olen hämmästynyt miten ihmiset ketä tunnen vaihtaa esim. Mattoja, verhoja jne. Tosi harvoin siis! Minä vaihdan verhot kahden viikon välein (olen verhofriikki) ja matot ehkä 3 kertaa vuodessa (riippuu onko puhtaita). Monet ovat sanoneet omistavansa vaan yhdet verhot ja joka huoneeseen matot. Mä en siis ikinä pärjäisi niillä. Joskus tippuu jotain matolle ja yleensä pyyhkäsen tahran pois ja vien maton kellariiin ja haen puhtaan. Mattoja on niin et ei tarvii pestä kun kesällä (riippuen tietenkin tahrasta, kakan pesisin pois). Miten muilla?
 
tuplasini
Ja minä kun olen luullut olevani *siivoushullu*

Vaihdan verhot kesäksi ja talveksi(siis kahdet verhot/ikkuna), ja mattoja minulla ei kaikkiin huoneisiin ole kuin 1/huone(joihinkin 2).
Meillä on siisitiä, sillä imuroin n.joka toinen päivä ja siivoan kunnolla kerran viikossa.Tahroja tulee mattoihin todella harvoin ja yleensä pyyhkimällä lähtee.Meillä lapsia 6, mutta kun syödään vain keittiössä ei muut matot ruokaan tahraannu.Kakkaa ja pissaa todella harvoin menee matolle.Kaksoset nyt 11kk ja kertaakaan en ole heidän *jätöksiään* matolta siivonnut.Kesämätot minulla todella helppohoitoisia materiaaleja ;)) joten paljasjaloin voi huoletta kulkea, sitten syksyllä pestään ennen talven tuloa.

Tuntuu aika *järjettömältä* tuo sinun vaihtamistahti.Ei minulla olisi edes aikaa moiseen ;)) mutta jokainen tyylillään ;))
 
hanna
Siis apua ap, olet pahempi ku mun anoppi :)

Harvoin vaihdan... varmaan kerran vuodessa, jos sitäkään. Ei meillä oo ikinä varaa tuhlata verhoihin ja mattoihin, vaikka mieli tekisi niitä useampia ostaakin.

Pesen matot kyllä kerran vuodessa (sentään).
 
hn
vaihdan verhot 2-3 kertaa vuodessa. Nyt kun on uusi asunto, niin tulee kyllä ostettua aina uudet verhot ... vaihtelua nääs.
Mattoja ei ole varastossa eli niitä ei ole kuin yhdet versiot per huone, koska hankin kalliit ja pölyämättömät paperinarumatot. Jos on pesun aika, niin lattialla ei ole mattoja.
Yksi asia mikä myös kummastuttaa on se, että ihmiset ei pese tyynyjään ja täkkejään juuri milloinkaan (joku kysely tehty tästäkin). Jostain luin, että tyynyyn kerääntyy sisälle ½kg hilsettä tai muuta töhnää vuoden aikana. Ja varmaan monilla tyyny jää helposti pesemättä vuosiksi, kunhan päällinen vaan vaihdetaan. Piti heti laittaa tyynyt pesuun ja kuivausrumpuun, kun luki ton jutun ;)
 
**
Verhoja vaihdan ku jaksan ja alkaa edellinen kyllästyttämään. keskimäärin 1krt/ vuosessa. parhaimpana voi mennä 2 kertaa. on nuo tangot sen verran korkeella ja en oikeen tykkää kiipeillä eikä edes oo lempi puuhaa.

mattoja on 2 per huone olkkariin sopii 4 ja huoneita on 6. matot pestään kesällä tai alku kesästä on paras kuivumisen kannalta, siis ne on tältä kesää pesty jo. käytetään molemminpuolin matot. ei kovin usseen vaihdeta kun ei likaannu.

tyynyt pestään joka toinen kk ja peitot 2 krt/ vuodessa. liinavaatteet vaihdetaan 1 krt/ 1vko-1,5 vko. vauvan vaidetaan useammin.

verhoja tosin imuroin silloin tällöin.
 
oho
juupa juu, meillä elellään varmaan sun mielestä kaatiksella... alakerrassa (jossa pääasiassa asumme hereilläoloajan) emme pidä mattoja ollenkaan, helppo imuroida ja pyyhkiä lattiat! yläkerrassa makkareissa matot, jotka pestään kerran vuodessa kesällä:) verhot on samat niin kauan kuin jaksaa katella, sitten ostan/ompelen uudet.. kenellekkään ei ole tästä ""siivottomuudesta"" tullut minkäänlaisia oireita, päin vastoin: vuoden ikäinen pikkuinen ei ole ollut vielä kertaakaan pipi:))) hauskoja siivoushetkiä sulle, me keskitytään hauskempaan ELÄMÄÄN!
 
Ap
Kunhan kysyin. Mulle kertoi ystävä joka opiskelee tekstiilialalla et verhot ja matot jotka ei koskaan vaihdeta kuluu myös nopeammin kun verhot jotka otetaan alas välillä ja pestään. Ei munkaan lattialle kakkaa ole tullut kunhan käytin esimerkkinä. Eikä tuo maton vaihto ole edes mikään raskas homma. Kunhan ottaa pois lattialta ja vie kellariin ja tuo uuden ylös. Kyllä mullakin on kalliit verhot (siskolta saatu). Ne on viel sellaiset ettei tarvii silittää vaan suoristuu suihkepullon avulla. Jos verhot roikkuu kauan ikkunoissa ne haalistuu ja varsinkin allergiaperheessä ne ovat ne jotka keräävät eniten pölyä. Matoissa narut kuluu ja menee lopulta katki.

Mulla on talvimatot, kesämatot ja joulumatot (jouluhullu vielä lisäks). Kaikkiin huoneisiin tummanpunaiset joulumatot ja verhot. Verhoja mulla on varmaan 50kpl jotka olen saanut suurimman osan siskolta koska sillon hän saa ostaa uudet kun sanoo miehelle et kato nyt ei ole yhtään.
 
\s;)
Huh, hulluja on monia.

Verhot esim. keittiöön vaihdan fiiliksen mukaan. Mutta esim. olohuoneessa ja makuuhuoneessa on tarkoin valitut, laadukkaat verhot, joiden kankaiden hinta on yli 30e metri. Kalliiksi tulisi joka kuukausi verhot vaihtaa, sillä mitään puuvillaverhoja en halua. Idea on se, että ostaa harvemmin verhot ja kunnolliset, tyylikkäät ja laadukkaat, sisustukseen sopivat. Matoissa sama homma. Kerran vuodessa tai tarpeen mukaan pesetän ne pesulassa. Suosin mm. laadukkaita, paperinarumattoja. Ovat helppohoitoisia ja allergiaystävällisiä.
 
älä...
...välitä ap, nuo nurisijat ovat vaan pohjimmiltaan kateellsia, kun niillä ei ole niin monta verhoa kaapissa mistä valita.
Kyllä minäkin useammin vaihtaisin verhot, mutta ei ole mistä vaihtaa kun kuitenkin suosin aika kalliita, juuri meidän ikkunoihin ja tyyliin liikkeessä teetettyjä verhoja (itsellä peukalo keskellä kämmentä). Nytkin olohuoneessa on kesäpaneeliverhot ja talvisellaiset on kaapissa odottamassa syksyä, ei siinä paljon vaihdella.
 
Ap
Kiitos paljon. Mutta ongelma on siin et jopa 30e/metri verhot eivät kestä ympärivuotisen auringonpaisteen haalistumatta ja onko ne verhot sitten hienot enää? Mun äiti vaihtaa verhoja tosi harvoin ja nyt hän valittaa kun keskellä on haalistunut neliö. Toivoi äitienpäiväksi uudet verhot.
 
Voi ei
Että sinäkin tupalasini siivoilet noin paljon...

Apuaaa, siis ap vaihtaa Verhoja miltei yhtä usein kuin meillä vaihdetaan lakanoita..

No ei ihan mutta melkein!

No nyt on pakko siivota enemmän kun taapero lähtee tutkimaan kohta paikkoja. tai ei meillä omasta mielestä ole likaista tai pölyistä mutta sitä tavaraa on..
 
Pölyt vekka
Sitten minäkin olen hullu koska vaihdan minäkin lakanat kerran viikossa toki kuivausrumpu ja helteet auttavat kuusi henkisessä perheessä. Sekin on totta mitä ap sanoo et verhot haalistuu jos ovat liian kauan ikkunassa ja niihin tulee raitoja (alan koulutuksen saanut). En ehkä vaihda verhoja ja mattoja yhtä usein kun ap mutta en myöskään vaan 2 kertaa vuodessa.
 
Satu
Alkuperäinen, eipä ole ihme, jos lapsilla on astmaa! Ehkä pieni altistus pölylle ja yleensäkin NORMAALILLE elämän mukana tuomalle lialle vauvasta asti auttaisi lapsia tottumaan ja sietämään pölyjä. Onhan jo tutkimuksissakin todettu, että nykyaikojen allergisuus ja astmaherkkyys on osittain juuri ylihygienisyyden ja eläinpölyyn tottumattomuuden syytä.

Aika kummalta tuntuu kahden viikon välein verhojen vaihtelu, vaikuttaa jo jonkin sortin häiriintyneisyydeltä. Itse vaihdan jouluksi, kevääksi ja syksyksi verhoja, eikä nyt ainakaan meillä käy niin mieletöntä paahdetta mistään ikkunasta, että verhot olisivat haalistuneet miksikään vaikka roikkuvatkin monta kuukautta yhtä mittaa ikkunoissa. Ja vaikka olisi rahaakin ostella verhoja enemmänkin, niin en siltikään vaihtaisi tämän useammin, en vain yksinkertaisesti näe mitään järkeä siinä.

Ai niin..ja miksi muuten pitää olla niin jumalattomasti verhoja, jos alkuperäinen haluat olla hysteerinen siivouksessasi, niin miksi niitä verhoja ei voi vain pestä välillä ja laittaa sitten pesun jälkeen ikkunaan takaisin?
 
Pöh
Samaa mieltä sun kans Satu. Mun serkut ovat kaik 4 niin allergisia että normaali elämän vietto ei meinaa onnistua.Tädillä ja miehelläns ei ole mtn allergiaa,ja kyllä varmasti tädin siivous-hysteria on vaikuttanut siihen et serkuilla on paha pölyallergia,eläinallergiat ja myös kirjavat ruoka-allergiat.Joka pv täti pyyhki lattiat kostealla,joka toine pv imurointia ja joka pv pölyjen pyyhkintää,matot ja verhot vaihdettiin vähän väliä,luomutuotteita,suihku joka ilta ja jos maitoa tai muuta litkua kaatui päälle,suihkuun. Nyt aikuisena,serkut syyttää äitiäns omista allergioista.Varsinkin paha pölypunkki ja pölyallergian pistävät äiteens piikkiin.Ei niitä taida innostaa joka päiväinen pölyjen jahtaaminen..
 
Pöh
Samaa mieltä sun kans Satu. Mun serkut ovat kaik 4 niin allergisia että normaali elämän vietto ei meinaa onnistua.Tädillä ja miehelläns ei ole mtn allergiaa,ja kyllä varmasti tädin siivous-hysteria on vaikuttanut siihen et serkuilla on paha pölyallergia,eläinallergiat ja myös kirjavat ruoka-allergiat.Joka pv täti pyyhki lattiat kostealla,joka toine pv imurointia ja joka pv pölyjen pyyhkintää,matot ja verhot vaihdettiin vähän väliä,luomutuotteita,suihku joka ilta ja jos maitoa tai muuta litkua kaatui päälle,suihkuun. Nyt aikuisena,serkut syyttää äitiäns omista allergioista.Varsinkin paha pölypunkki ja pölyallergian pistävät äiteens piikkiin.Ei niitä taida innostaa joka päiväinen pölyjen jahtaaminen..
 
Anni
Meillä ny ei vauvaa enään ole. Mutta, olohuoneessa on samat verhot olleet viime syksystä asti eikä ole kyllä haalistuneet. Nyt sitten mietin jos hommais uudet verhot tai sitten pistän tuolta kaapista mitä löytyy.
Minulla ny ei ole varaakaan ostaa mitään 30€/m hintaisia verhoja. Pitää saada todella edullisesti.
Mattoja ei ole tällä hetkellä kun vain yhdet, niitäkin pitäisi ostaa lisää jahka jostain keksis rahat niihin.

Tänään viimeksi pistin ulos ohohuoneen ja eteisen matot. Pyyhin pölyt ja lattiat. Sen teen ja olen aina tehnyt kahden viikon välein ja joskus viikonkin välein. Tällainen normaali siivous tehtiin mun kotonani kerran viikossa ja kevaäisin pestiin sitten kaikki kaapit ja ikkunat ja lattiat+seinätkin. Se oli kerran vuodessa.
Nyt teen itekkin sen eli tällei keväisin käy läpi vaatekaapit ja keittiön kaapit.

Meillä ei ole kenelläkkään allergiaa ja koiran karvatupsuja lentelee päivittäin lattialla. Imuroin siltikkin vain 2-3 krt. viikossa. En joka päivä.
Näin silloinkin kun oli vauva talossa. Niin mulla on neljä lasta joista kaksi nuorinta vielä kotona.

Eikä me muutenkaan sairastella niin kamalasti. Esim. vatsatauti ollut pari vuotta sitten viimeksi lievänä silloinkin. Flunssaa on kerran kaksi vuodessa. Eikä silloinkaan kun lapset olivat pieniä sairasteltu sen enempää.
 
Orvokki
Mulla on mun kaverin kanssa myös ns. verhofetissi, joka kulkee nimellä verhokerho :). En kyllä tosin vaihda verhoja kuin ehkä 3-4 kertaa vuodessa, mutta kyllä niillä saa aikaan piristystä. Ja niitä on kiva ostaa ja miettiä, mikä sopisi meille. Mutta mulla on kyllä toinen aika omalaatuinen ""häiriityneisyys"" eli haluan aina välillä vaihtaa huonekalujen järjestystä. Kaverit aina vinoilee mulle, että meille tullessa ei koskaan tiedä miten perin tavarat on paikoillaan. Ehkä olen vaihtelunhaluinen ihminen?
 
Verhoneuroosi
Kuulostaa ennemminkin verhoneuroosilta!!
Toisaalta voihan sitä itse kukin hakea elämäänsä sisältöä ihan mistä haluaa..8=)

Mulla on vain yhdessä huoneessa verhot, ja kahdessa puiset sälekaihtimet ja olohuoneessa ei verhoja ollenkaan (on niin komea ikkunasyvennys, vanha talo) enkä ole ikinä vaihtanut verhoja. Joskus pesen (ehkä kerran vuodessa) ne ainokaiset, mutta laitan samat takaisin. Mattojakaan ei ole edes joka huoneessa, eikä pöytäliinoja eikä ryijyjä. Pidän lattiasta ja puhtaista seinäpinnoista, muutenkin sisustuksemme on rento ja pelkistetty.

Ja jos terveyttä ajattelee, vähemmän pölyä kertyy, jos ei ole verhoja lainkaan. ja riittää aikaa olla perheen kanssa kun ei tarvitse siivouksen kanssa tuskailla.
 

Yhteistyössä