Millon

  • Viestiketjun aloittaja vaihdatte?
  • Ensimmäinen viesti
Pyörtykää
Meillä on samat verhot olohuoneessa jo kymmenettä vuotta. Ja sinä aikana olen muuttanut 2 kertaa. Nyt on muutto edessä, ja harkinnassa on, että ostaisin uuteen olohuoneeseen uudet, vähän kevyemmät verhot, koska siellä on sälekaihtimet. Tai sitten laitan jotkut vanhat, monta vuotta kaapissa lojuneet, jos niistä löytyy sopivat.

Makkarin verho on tähän asuntoon ostettu, eli n. 4 vuotta vanha. Keittiön verhot ovat vähän yli 7 vuotta vanhat. En ole vielä päättänyt, mitä alitan uuden keittiön ja makkarin ikkunoihin. Ja työhuoneessa on toinen olohuoneen verhoista, koska tässä asunnossa on pienemmät ikkunat kuin kahdessa aikaisemmassa.

Kaikki käytössä olevat verhot menevät kyllä pesuun muuton yhteydessä, riippumatta siitä, tulevatko käyttöön uudessa asunnossa vai eivät.

Niin, ja sen verran vielä verhoista, että meillähän ei mitään halpisrättejä ikkunoissa roikoteta. Yhden uuden verhokapan olen uuteen asuntoomme tilannut, ja siihen pelkkä kangas tulee maksamaan n. 80 euroa. Siihen pitäisi vielä sopivat sivuverhot löytää.

Ja sitten matot: Jokaiseen huoneeseen on yksi matto. Suurin osa joko äitini tai anoppini tekemiä.
 
*
Niin se on, että kun ikkunoihin ei halppisrättejä halua ja saa mieleisensä verhot, jotka mulla on ainakin työn takana, että löydän sellaisen kunnon kankaan ja vielä sopivilla väreillä, niin niitä pitää sitten kauan. Mielummin kalliit laadukkaat, tyylikkäät ja mieleiset verhot, joihin ei heti kyllästy eli huolela valittu, kuin useita rättiverhoja, joita itsellänikin nuorena oli.
 
heidi
Onneksi on niin ""huomaamattomat"" neutraalit verhot, että voivat olla vaikka kuinka kauan, sillä niihin ei välttämäti kiinnitä huomiota. Meillä on isot ikkunat ja en halua peittää näkymää verhoilla. En ole muutenkaan ""verho-ihmisiä"". En voi sietää puhvi-verhoja, kappoja tai mitään ns. bordelliluola-verhoja saatika romaanikansan pitsi/valoverhosydeemejä.

Jep, eli näitä vaihtohuolia ei täällä ole. Samat matot pysyy niin kauan kuin kyllästyy ja ostaa uudet. Toki ne pestään välillä ja imuroidaan pari kertaa viikossa.
 
LTO
Päiväkodissa kun olin töissä petivaatteet vaihdettiin kerran kuussa. Kaikilla lapsilla oli omat sängyt ja jopa eskarit lepäsivät kl.12-13. Verhot pistettiin pesuun kerran vuodessa ja samoin matot.

Itse vaihdan verhoja noin 4-5 kertaa vuodessa ja mattoja on mitä vaihtaa. Itse en harrasta halpisverhoja eikä kyllä ap maininnut onko halpisverhoja vai ei. Keittiössä on tällä hetkellä Marimekon siniset unikkoverhot. Makkarissa meillä on avaruusteema joten sinne olen ommelut itse tähti ja kuu kankaasta verhot oikein 2kpl et on mitä vaihtaa. Ommelut olen vähän eri tavalla toiset. Mattoja makkariin on kahet eri siniset et saa vaihdettua. Puoli huonetta on sinisellä ja puolet valkoisella ja keskellä tähti ja kuu boordi. Katossa on kuuplafondi ja koko katto täytetty planeetoilla sekä itseloistavilla tähdillä. Yövaloina toimii tähdet-valaisin. Pussilakanat on siniset mis tähtiä ja päiväpeittona jonkun postimyynnin ilmaislahja (sininen mis tähtiä). Miksi näin? Se on minun näkemys lastenhuoneesta, huone missä aikuinenkin viihtyy eikä mitään vauva tapettia.

Pussilakanat toki vaihtuu. Nämä olen kerännyt pikkuhiljaa, ja kuten joku sanoi niin jotkut kerää postimerkkejä. Minä tykkään vaihtelusta ja en kestäis niin kun päiväkodissa katsoa samoja verhoja päivästä toiseen.
 
Toinen Satu
Yhdyn kaimani viestiin!

Jos pelkää verhojen pölyyntymistä, niin voihan ne imuroida! (kas kummaa...) Jopa halpisimureissa on yleensä vakivarusteena ns. verhosuutin ja tehoja voi säätää verhoille sopivaks.

Ite vaihdan verhot ehkä 2x vuodessa, keväällä ja syksyllä, tai kun tuntuu, et haluun uutta ilmettä kotiin. Välillä vaihdan vain verhojen paikkaa, tyyliin olkkarin verhot makkariin jne. Mattoja meillä vaihdetaan sit paljon useemmin, kun menevät niin nopeesti likasiks, kiitos koiriemme. Ei auta paljoo imuroinnit ja tamppaukset, koirankarvat, hiekka ym. lika istuu sitkeessä.

Tyynyistä tuli mieleen, et millonkohan oon ite pessy ne viimeeks -- apua(!) Talvella kyl kuolee ulkona, kun tuuletetaan ne kerran viikossa, mut näin kesällä... ei kun kone pyörimään!
 
näin täällä...
verhot pestään silloin kun siltä tuntuu..eli tosi harvoin.sanotaan että 1kerta vuodessa. ja samat verhot on ollut jo muutaman vuoden, enkä kyllä erota niistä yhtään raitaa eikä nuo haalistuneetkaan ole ainakaan silmiin pistävästi, kauniit verhot ovat edelleen..
miellä imuroidaan ""vaan"" kerran viikossa, välillä tuokin lipsuu, mutta ei meillä ole likaista eikä villakoiria tarvii juosta kiinni.
matot pesen kesäisin,paitsi olo- sekä työhuoneen mattoja en ole itse ruvennyt pesemään, täytyisi viedä pesulaan ettei mee piloille kalliit matot,
tyynyt vaihdan kaikki uusiin vuosittain
näin meillä.. ja tosta ylihygieenisuudesta sen verran että mieheni lapsuudessa harrastettiin juuri sitä, hän sai astman ja allergiat ala-asteikäisenä, sen jälkeen ei sitten niin sairaalloisesti siivottukkaan ja nykyään hän on miltein terve, toki ""haistaa"" hyvin pölyn mutta oireet on lähes kadonneet jos puhutaan normaali siisteydestä.en osaa selittää tuota nyt sen kummemmin.
Olen sitä mieltä että liika siivous ei tee myöskään hyvää. toki puhdasta pitää olla!
 

Yhteistyössä