milomilo hoi!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tietämätön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tietämätön

Vieras
Koitin tehdä sitä suklaakermaa. Tein pienen koe-erän eli pandan valkosuklaata n 50 g ja floran vispikermaa desin. Hämmensin miedolla lämmöllä niin että suklaa suli. laitoin jääkaappiin jäähtymään. Sitten kylmänä otin päältä pienen kuorikerroksen lusikalla pois ja kaadoin kuivaan astiaan. Suurin toivein aloin vatkaamaan, mutta viiden minuutin kuluttuakaan ei ollut kermalle ollut tapahtunut mitään. Osaisitko kertoa mikä meni vikaan? Kattila jossa suklaan kermaan sulatin oli kuiva, samoin astia jossa vatkasin ja lusikka jolla otin kuoren pois. Vatkaimen osatkin otin laatikosta joten nekin kuivat. Mietin vaa et olisko pitäny käyttää kuohukermaa sen flora vispin sijasta? Vai oliko vaan huono onni matkassa... :(

T: alkuperäisen suklaakerma viestin laittaja
Oisin voinu laittaa tän siihen aikasempaan, mut ajattelin et saisin näin paremmin sun huomion.

Saa toki kaikki vastata jolla kokemusta asiasta :D

En kyllä osaa sanoa mikä meni vikaan, itse tein vispikermasta ja maitosuklaasta.
Täytyypä testata huomenna valkosuklaasta, tällä hetkellä ei ole sitä kaapissa, vaikka normaalisti onkin melkoiset suklaavarastot...

No niin, nyt on kokeiltu valkosuklaalla ja vispikermalla, eikä se vaahtoutunut! Elikkäs siis olisiko se vika sitten tuossa valkosuklaassa?! Sehän on, valkosuklaa siis, "koostumukseltaan" erilaista kuin tummasuklaa, en kyllä keksi äkkiä muutakaan selitystä.
Pitää kysyä joltakin viisaammalta että johtuuko se siitä, vai oisko sitä pitänyt seisottaa kauemmin, minä vain jäähdytin sen ja sitten yritin vatkata, kun maitosuklaaversiota seisotin kylmässä yön yli.

Vai ei sullakaan onnistunu valkosuklaasta, hmm. Toivottavasti vika ei olis siinä suklaassa, kun on mun lempparia. Tummasta sulkaasta en yhtään tykkää, maitosuklaasta kylläkin. tarkotus olis vaan leipoa kakku jonka väliin tulee yhteen kerrokseen valkosuklaamoussea ja toiseen mustikkamoussea ja ajattelin kuorruttaa sit valkosuklaakermalla (lintu75:sen ohje), siellä blogissa iiiiiihania ohjeita! Alkuperäisessä ohjeessa tulee kakun päälle mustikoita, mut minä jostain syystä kammoksun noita marja + hyytelösokeri juttuja. Eräs kaverini on kyllä tehnyt sitä vaahtoa valkosuklaastakin ja häneltä sain ideankin, mut ei enää tarkalleen muistanut miten kun siitä oli vuosia aikaa. Tietysti voi aina sulattaa suklaan valmiin kermavaahdon joukkoon. Taidan kuitenkin vielä kokeilla jos onnistuis alkuperäisellä tavalla. uskon et vaahto silloin kuohkeampi...
ap

Päivän olen miettynyt että mikähän siinä meni vikaan kun se ei vaahtoutunut. Päivällä lämmittelin uudelleen kermavalkosuklaaseoksen ja lisäsin sinne fazerin cappuccinosuklaata ja kun se oli parisen tuntia seisonut jääkaapissa niin johan onnistu vaahdottaminen.
Mietin sitten että onnistuiskohan se paremmin jos kokeilisi tehdä valkoisesta block-suklaasta, siis siitä mitä myydään maustehyllyssä. Siis huomenna taas kauppaan ja vielä siitä kokeilen, kerron sitten miten onnistui, jos et ole itse kerennyt mitään konstia kehitellä...

Linnun sivut on tosiaan mahtavat, olen käyttänyt hänen ohjeitaan paljon, varsinkin kun on juhliin pitänyt miettiä tarjoilua.

Yhteistyössä