miltä "oikeat" supistukset tuntuvat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja siru
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

siru

Jäsen
18.05.2004
444
0
16
Hei!

Olen nyt viikolla 38+2, eikä mulla ole ollut kovin selviä supistuksia. Ihan vähän joskus vatsa kiristyy, mutta se ei kyllä kauheasti menoa ole haitannut.. En myöskään kauhean hyvin erota noita harjoitussupistuksia vauvan liikkeistä kohdussa.

Nyt mietinkin, että miltä ne oikeat supistukset sitten tuntuvat ja missä ne tuntuvat? Ja voiko niiden kestoa arvioida? Ja onko ne oikeat supistukset sitten tosi kipeitä?

Kiitos kovasti jo etukäteen vastauksista. :)

Ei mullakaan noilla viikoilla ollu muita kun harjotussuppareita. Vatsaa kiristi ja tunsi selvästi kohdun reunat. En edes tienny miltä ne oikeet supparit tuntu, ennen kun sitten olikin tosi kyseessä. Ja sit kyllä tiesin miltä ne tuntuu :\|

Synnytys alko heti 4-5 minuutin välein tulevilla suppareilla, ensisynnyttäjä olin. Olin tietty siinä uskossa, että kyl nää vielä loppuu, kun kaikilla ensisynnyttäjillä kuulemma kestää helposti parikin vuorokautta. Ja kissan viikset. Aluks tuntu sellasta nousevaa ja laskevaa menkkamaista kipua alavatsalla. Siitä ne voimistu vähitellen. Noin puolentoista tunnin kuluttua muuttu supparit ihan toisenlaisiks. Ei ollu enää aaltomaista nousevaa ja laskevaa kipua vaan kun supitus tuli, niin se oli heti tosi voimakas ilman alkulämmittelyä. Pisti kontilleen lattialle ja huutamaan koko automatkan sairaalaan (n. 45 km). Ei siinä tullu mieleen mitkään hengitystekniikat ja tuskin niistä olis apua ollukkaan, niin kipeä olin.

Selässä ei tuntunu missään vaiheessa. Kolmen ja puolen tunnin päästä ekasta supistuksesta oltiin sairaalassa ja olin jo 6-7 senttiä auki. Koko hommaan meni 6 h 49 min. Mut ei tosta mitään kammoa jääny, aika kultaa muistot :heart:

Terve.

Meitä Siruja näyttää olevan täällä useampia... Mulla viikkoja tänään 38+5.

Mulla on supistellut koko raskauden ajan silleen kiltisti mutta kuitenkin niin, että sen tietää. Eli koko maha kovettuu ja tulee tukala olo. Siis niitä harjoitussupistuksia.

Pari kertaa tässä loppuraskaudesta on tullut ns. oikea supistus ja sen kyllä sitten erottaa. Se kai tuntuu eri ihmisillä eritavalla mutta mulla se oli sellasta menkkamaista kipua selässä lantiossa, ala- ja ylävatsalla mutta kipu vaan oli huomattavasti kovempi kuin menkkojen aikaan. Muutoin tuntuu ja näyttää samalta kuin harjoitus supistus.

Älä murehdi kyllä sä sitten huomaat kun se oikea supistus tulee. Ei sitä voi olla erottamatta. ;)

Kiitos vastauksista! :)

Näin olenkin ajatellut, että kyllä sen varmaan sitten tietää, miltä ne supistukset tuntuu, kun on aika. Tuntuu vaan hassulta, kun neuvolan terkka aina kysyy, että onko ollut supistuksia. Ja vastaan siihen aina että on kai.. Ja onko ne ollut kipeitä - ei kai.. Kyseessä kun on eka raskaus, niin on hirmu vaikeaa kyllä tunnistaa, mistä on kyse, kun ei ole ollut mitään selviä tuntemuksia. Mitään erityisen kovia menkkakipujakaan mulla ei ole ole ollut oikeastaan koskaan, mutta eiköhän nää kaikki selviä kohtapuoliin..

Kiitokset avusta ja vastauksista. :)

Mulla alkoi esikon synnytys yllättäen. Luulin vaan harjoitus suppareiksi. :ashamed: Onneksi meni vedet jotta tajusin lähteä sairaalaan, 50 km päähän.

Mua kyllä supisteli ja tuntui että selkään sattuu ja venyttelyllä parantelin oloani.... No jossain vaiheessa kyllä tajusin että supistukset tekevät selkeää aaltoa. Eli alkaa pikkuhiljaa puristaa lujempaa ja lujempaa ja sit helpotti.

Toisen kohdalla luulis olevan viisaampi, mutta ei se aina niin mee. Toisesta tosin onneksi lähdettiin sairaalaan jo enen vesien menoa, muuten oliski syntyny autoon. No juu siis toisesta lähdettiin kun supisti niin lujaa että piti keskittyä hengittämään ja keskeyttää homma mitä oli tekemässä. Ei niinkään sattunut, mutta kiristi niin lujaa. Ja noi oli sit synnytys supistuksia.

Kyllä luonto äidin hoitoon ajaa. Sillee muakin lohdutettiin ja en oikeen uskonu siihen, mutta kyllä se sit pitikin paikkansa. Käy vaikka tarkistuttaa tilanne jos olet epävarma. Ja jos lämpimän suihkun allla supistukset loppuvat, niin sitten vaan rauhassa unille, jollei soita synnärille ja kysy, mitä meiltä ovat.

mulla on aika useasti näitä harjoitussupistuksia. viikkoja nyt 36. ei siinä muuta mutta ne todella tuntuvat ja varsinkin kun makaan niin tunnen heti kun supistus tulossa koska päähän tulee sellainen tunne kuin päällään seisoisi liian kauan eli niinkuin veri pakkautuisi ja tuntuu kuin pää räjähtää. masu oikein turpoaa isoksi kovaksi palloksi ja kiristää niin pirusti ja hengittäminenkin tuntuu hankalalta ja joskus siihen pitää ihan keskittyä. mutta varsinaista kipua ei ole. itsekin luotan siihen että kunhan oikeat supistukset alkavat niin sitten vain tiedän että nämä ovat niitä ja eikun sairaalaan! :D toivottavasti menee näin. minullakin siis esikoinen kyseessä.

kyllä ne synnytys supistukset tunnistaa,mul tuntu alkuun tietty pieniä menkkamaisia kipuja mut ku kohdunsuu lähti avautuun ni kyl muuttu
meininki!
eka synnytys oli pitkä ja rankka,pelkällä paracervikaali puudutuksel loppuun asti,en suosittele.... itkua ja karjuntaa se oli ja voimat ihan lopus!kesti 10h!

toinen synnytys käynnistettiin ja sain epiduraalin,mikä oli ku taivaanlahja,sitä suosittelen,synnytin n.4h. eikä tuntunut kovinka kivuliaina supistukset vasta ponnistus vaihees voi sanoo et rupes sattuun mut ei kauaa!
tsemppiä, kyl sen kestää ku nainen,ei se mitään painajaista oo,sen osaa melkein luonnostaan ! =)
t : äippä23v,pojat 02 ja 05

Lisään vielä että luomuna olen molemmat synnyttänyt ja ei siinä mitään taivaan lahjoja tarvittu. Synnytys kun voi oikeesti olla helppo ja nopea eikä tuskissa tarvitse kieriä. Omalla asenteella ja liikkumisella pystyy vaikuttamaan kipuun aika tehokaasti.

Yhteistyössä