Hae Anna.fi-sivustolta

Miltä korona tuntuu?

Viestiketju osiossa 'Ajankohtaista' , käynnistäjänä koronaako, 01.04.2020.

1. koronaako Vierailija

Mulla on vissiin korona, vaikka olen ollut tosi varovainen. Asun alueella, missä on paljon koronaa, joten olen saattanut saada tartunnan mistä tahansa.

Viime viikolla olin tosi väsynyt ilman syytä. Niveliä särki ja oli sellainen influessaa edeltävä olo. Kävin lääkärissä väsymyksen ja henkitorven ongelmien vuoksi, mutta lääkäri ehdotti siitepölyallergiaa. Ei tuntunut uskottavalta, ei mulla ole koskaan allergioita ollut. Olisi pitänyt pyytää koronatestiä.

Viikonloppuna olin jo petikunnossa, en jaksnut olla pystyssä, ei kuumetta. Päätä ja niskaa särki, henki torisi, kuivaa ärsytysyskää ilman limaa. Ei nuhaa, vain välillä nenä vuotaa jotain, Hengitysteissä jotain vikaa, hengästyn helposti, ilman syytä. Rintaan saattaa sattua. Pulssi saattaa kohota ja sydän hakkaa vain pikku rasituksesta kuten siitä, että menee vessaan. Ripulia myös. Olo on välillä parempi ja sitten taas huonompi. Just nyt jaksan istua pystyssä. Tää tuntuu influenssalta, mutta erilaiselta silleen että olo vaihtelee tiuhaan huonosta parempaan.

Luin netistä ihmisten kertomuksia siitä, miltä korona tuntuu. Moni voi niinkuin minä, eli meillä on tämä helpompi muoto. Jotkut saa kovan kuumeen ja ovat sairaampia, mutta näyttävät paranevan nopeammin. Olen tyytyväinen niin kauan kun olo pysyy tällaisena, sääli niitä, jotka joutuvat sairaalahoitoon. Toisaalta hyvä jos sairastan tämän jo nyt, eipähän tartte enää pelätä sairastumista. Onneksi on pakaste ja jääkaappi täynnä ruokaa, en aio mennä ulos ennenkuin on terve olo.

2. vierailija Vierailija

ikävä kuulla ja kiitos kun jaoit kokemuksesi. ihan mielenkiinnosta: minkä verran olet liikkunut kotisi ulkopuolella? Oletko käynyt töissä, käytätkö julkisia liikennevälineita, oletko tavannut ystäviäsi, oletko käynyt usein kaupassa, entä kuntosali?

3. vierailija Vierailija

Olen käynyt vain ruokakaupassa ja töissä viime ajat ja pitänyt etäisyyttä toisiin siitä saakka kun tämä koronamylläkkä alkoi. Töissä ei kukaan ole ollut vilustusoireissakaan, vaan ovat ollet kotona jo pikkunuhassa. Suojahanskat kaupassa, jatkuvaan pessyt ja desinfisionut käsiä jne. Olen ostanut vain pakattuja ruokia, hedelmät olen pessyt heti kotiin tultua. Käytin julkisia liikennevälineitä, mutta istuin kaukana toisista. Ystäviin olen pitänyt yhteyttä netin välityksellä, monella heistä on astma tai joku muu riskitekijä, joten ei haluta ottaa riskiä. Tein kaikkeni jotta en olisi saanut tartuntaa.

Luulen että tämä tarttuu helpommin kuin uskotaan ja että lähes kaikki tulee tämän kuitenkin saamaan, jos ei ihan yksin korvessa elä.

4. vierailija Vierailija

minäkin uskon, että tämä virus on kovin trttuvaa laatua. jossainhan asiantuntijat sanoivat, että mahdollisesti jopa 80% suomalaisista saa tartunnan, en tosin tiedä onko arvio nyt viime aikoina muuttunut.

kannattaisikohan sinun käydä testissä siltä varalta, jos olosi huononee nopeasti ja tarvitset sairaalahoitoa, lisähappea tai nesteytystä, niin ainakin olisi testitulos sitten valmiina tiedoissasi?

5. koronaako Vierailija

En jaksa lähteä testeihin ja kävin jo lääkärissä kolme viikkoa sitten enkä saanut testiä. sain vain reseptin allergialääkkeisiin, vaikka en usko että mulla olisi siitepölyallergia. Tänään en ole jaksanut olla pystyssä ollenkaan, onneksi oli pikkuisen parempi olo keskellä päivää, joten sain syötyä. Nyt sen verran parempi olo että jaksan tämän kirjoittaa. Jos tulee oikein huono olo, niin pitää soittaa ambulanssi ja siinähän sitten testaavat. Ei ole muita koronalaisia täällä??

6. vierailija Vierailija

(nythän ne ovat löyhentäneet testauskriteereitä kun hallitus patisti)

minulla oli viikon ajan pahaa yskää, päänsärkyä, väsymystä ja ihan ihmeellinen olo. enkyllä epäillyt syyksi koronaa, koska kuume puuttui. ihmettelin silti mitä ihmettä nämä oireet ovat. sitten muistin olevani siitepölyallerginen. kaivoin esiin antihistamiinit, otintabletin ja kuin olisin ylösnoussut. kaikki oireet hävisivät. tämä koronahässäkkä sai minut unohtamaan, että on kevät....

eräs perheenjäseneni epäilee itsellään koronaa.ollaan eristyksissä toisistamme oltu yli viikon, joten minullaa tuskin sitä on. hän soitti 2. oirepäivänä koronapuhelimeen ja olisivat jo heti varanneet hänelle testausajan, mutta sopivat sitten, että hän menee testiin, jos oireet pahenevat - kun ei halunnut ottaa riskiä, että saa koronan sitten testausmatkalla. hänelle tuli ensin yöllä kipukohtaus: kaikki paikat alkoivat särkeä, sitä ennen oli ollut hieman kurkkukipua, kipuyön jälkeen nousi korkea kuume ja oloaan kuvaili sellaiseksi että ei tiedä oikein millä planeetalla on. kuumetta oli kaksi päivää ja sitten se laski, nyt on enää vain sellainen pöllämyhtynyt olo ja hengitys on hiukan vaikeaa. ei aio vieläkään mennä testattavaksi, olettaa, että on flunssa, menee testiin, jos kuume nousee takaisin.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri