Miltä supistukset tuntuvat?

  • Viestiketjun aloittaja supistuksia?
  • Ensimmäinen viesti
supistuksia?
Loppumetreillä jo ollaan, joten kysyisin teiltä jo synnyttäneiltä, että miltä ne supistukset oikein tuntuvat? Itselläni on ollut silloin tällöin sellaisia epämiellyttävän tuntuisia nipistyksiä/kirvelyä emättimen/kohdunsuun tienoilla. Viime lääkärintarkastuksessa kohdunkaulaa oli jäljellä 1,5 cm ja oli jo pehmeä.
 
**Johanna**
Supistuksiakin on melkeinpä yhtä montaa sorttia kuin supistelijoitakin.
Toisilla supistukset tuntuvat yläreisissä ja nivusissa, toisilla taas alaselässä tai lantiossa. Loppuvaiheessa supistukset tuntuvat sitten jo reisissä, pepussa, selässä, vatsassa, melkeinpä koko kropassa. Kohtu kovettuu supistuksen ajaksi, harjoitussupistus ikäänkuin kuorrutetaan kivulla.

Mainitsemasi nipistykset ja kirvelyt johtuvat muutoksista kohdunsuulla/kohdunkaulassa. Aika varmasti voi sanoa, että jotain tapahtuu aina kun tunnet tuota pistävää kipua kohdunsuulla. Valmistelua itse synnytykseen.

Itse olen nyt rv 35 ja mielenkiinnolla menen viikon päästä lääkäriin katsomaan, että mitä omat kipuiluni ovat saaneet aikaiseksi kohdunkaulassa. Uskoisin, että se on lyhentynyt ja pehmentynyt. En kuitenkaan odota vauvaa syntyväksi vielä moneen viikkoon.
 
Caza
Itelläni supistukset oli täysin verrattavissa kuukautiskipuihin. Kipu oli vaan kovempaa. Eli kova juiliminen alavatsassa, alaselässä, reisissä. Avautumisen loppuvaiheessa kovin paine tuntu selässä.
 
Luulia
Ompa ollut helppoa Casalla, jos supistuksiaan on voinut verrata koviin kuukautiskipuihin. Kyllä on korkea kipukynnys. Sultahan vois amputoida vaikka varpaan (jos olis tarvetta) ilman puudutusta.

Kyllä luulen aloittaja, että kun supistukset alkaa, niin ihan varmasti huomaat asian! On se jännä, että kaikilla ei ole ees niitä ns. harjoitus-supistuksia. Mutta niitähän ei voi verrata kunnon supistuksiin samana päivänäkään. Ei ainakaan mulla.
 
ei harjoitussuppareita
Mulla ei ollut harjoitussupistuksia ollenkaan. Eli en kans tiennyt miltä supistukset tuntuu ennen synnytystä. Synnytyskin alkoi vesien menolla... Mulla ne ekat supparit vesien menon jälkeen tuntuivat "kuukautiskipukouristuksilta", ja olivat semmoisia suht. lieviä monta tuntia. Sitten vasta kun laitettiin oksitosiinitippa alkoi supparit TUNTUMAAN. Niitä oikeita supistuksia en sitten kestänytkään kuin ehkä tunnin, ja halusin epiduraalin... Heikko minä. ;) Mutta siis mullakin supparit tuntui tosi kovilta kuukautiskivuilta x 100. Epiduraalin vaikutuksen loputtua synnytyksen loppuvaiheessa supparit tuntuivat selässä, reisissä, ja ennenkaikkea pepussa... Oli kuin olisi ollut tosi kova kakkahätä, ja sit olikin jo aika ponnistaa.
 
niinpäniin
Alkuperäinen kirjoittaja Luulia:
Ompa ollut helppoa Casalla, jos supistuksiaan on voinut verrata koviin kuukautiskipuihin. Kyllä on korkea kipukynnys. Sultahan vois amputoida vaikka varpaan (jos olis tarvetta) ilman puudutusta.
Huom! KOVIIN kuukautiskipuihin. Kyllä munkin mielestä ne on verrattavissa kuukautiskipuihin. Se tuntemus ja luonne ja missä ne tuntuu, mutta silti todella paljon kovemmat eli ei se tarkoita sitä etteivätkö ne olisi välillä jopa sietämättömiä. Että vaikka minäkin niitä kuukautiskipuihin vertaisin niin en todellakaan ilman kipulääkitystä olisi siitä hommasta selvinnyt.
 
Caza
Alkuperäinen kirjoittaja Luulia:
Ompa ollut helppoa Casalla, jos supistuksiaan on voinut verrata koviin kuukautiskipuihin. Kyllä on korkea kipukynnys. Sultahan vois amputoida vaikka varpaan (jos olis tarvetta) ilman puudutusta.

No ei kyllä onnistus toi varpaan amputointi ilman puudutusta....
Sairaalaan päästyä olin jo reilu 6cm auki ja kyselin siinä puudutusta ku aattelin että pahenee varmaan vaan kivut, ni hoitsu sano että ei tässä enää kerkee mitää puudutuksia antaa. kauhistuin hiukka mut hoitsu sano että no ei ne kivut enää pahemmaks tuu, ni sit aattelin et huh, pärjään kyllä näitten kipujen kanssa.

No, sitte taas en pysty kestämään kipua jota kokee hlääkärissä! Tarviin kyllä aina puudutusta hampaitten paikkaukseen ja näin.
Samoten leikkasin kerra pikkase peukalon päätä ja se kipu, kun sitä ommeltiin, oli pahempaa ku synnytyksessä. Vaikka oli puudutus.

Että synnytyksessä koin että hallitsin kipua ja synnytystä, hallitsin tilanteen. Mut esim just hlääkärii mennessä se pelko ja kipu hallitsee minua. Ja se on pelottavaa...
 
minä vaan xx
Mun mielestä nuo emättimen/kohdunsuun juilimiset ei oo supistuksia, vaan jotakin muuta. Olisko liitoskipuja kun paikat löystyy tai jotakin että vauva tökkii/painaa paikkoja. Sanokaa joku viisaampi tarkemmin.

Mullakin supistukset muistutti lsynnytyksen alussa ensin lieviä ja sitten kovia kuukautiskipuja, tuntui lähinnä alaselässä. Kun kalvot puhkaistiin niin en enää oikein muista, hemmetin kipeää varmaan, kun muistot ovat sumeita.

Ennen synnytystä oli vain täysin kivuttomia harjoitussuppareita, jotka tuntui siltä kuin mahan ympärille heti navan alapuolelle olisi laitettu n15 cm leveä vyö vähän kiristämään. Hmm. Vaikea kuvailla.
 
xyxyxyxy
Alkuperäinen kirjoittaja **Johanna**:
Mainitsemasi nipistykset ja kirvelyt johtuvat muutoksista kohdunsuulla/kohdunkaulassa. Aika varmasti voi sanoa, että jotain tapahtuu aina kun tunnet tuota pistävää kipua kohdunsuulla. Valmistelua itse synnytykseen.
 
Yksilöllistä on
Minullakin synnytyssupistukset tuntuivat lähinnä kovilta kuukautiskivuilta. Aluksi lievempänä alamahassa, sitten myös alaselässä. Välillä tuntui kramppeja reisissä ja nivusissa. Niitä tuli lievänä ja harvakseltaan useampien päivien ajan - ehkä noin viikon ajan ennen synnytystä. Vasta sitten, kun niitä oli tullut säännöllisesti 3-5min välein noin 6 tuntia, alkoivat tuntua tosiaan kipeiltä ja piti lähteä sairaalaan. Missään vaiheessa kipu ei yltynyt sietämättömäksi vaikka olikin niin kovaa, ettei voinut liikkua eikä puhua ja hengittämiseenkin piti keskittyä.

Harjoitussupistukset eivät tuntuneet yhtään samalta vaan lähinnä siltä, kun maha olisi poksahtamaisillaan. Se meni ihan kovaksi ja mahassa tuntui kauttaaltaan ahdistava puristus (myös ylhäällä).
 
näin
Mulla alko tasan kaksi päivää sitten ikään kuin kuukautiskivut. Oikeastaan navasta alaspäin koko kroppa niin h.....vetin kipee kuin olla voi. Päivällä alko, illalla lähdin sairaalaan. 3cm auki ja sanottiin et synnytys käynnistyny. Yöksi jäin odottelee, koska synnytys alkaa.Nukuin suhteellisen hyvin koko yön ilman mitään kipulääkettä. Seuraavana päivänä lääkärintarkastuksessa edelleen 3cm auki, ei ollutkaan edennyt. Kaikki muuten vauvalla hyvin, joten ei kuulemma kannata käynnistää, joten lähettivät kotiin odottelee. Viime yön nukkunu suht. hyvin, mut nyt kun nousee ylös ja alkaa liikkuu ja touhuta, niin kivut taas alkaa. Menkkakipuja ja sillon tällön väliin järjettömiä vihlaisuja alapäässä, hyvä kun ei jalat mene alta. Toivonpa vaan että pian syntyy, kivut välillä sietämättömiä.
 
niin justiin
Tuo kuukautiskipu kertaa miljoona kuvaa mun mielestä hyvin avautumisvaiheen suppareita. Samantyylistä kouristusta ja viiltelyä, mutta vaan tosiaanki paljon paljon voimakkaampana.

Ponnistusvaiheessa mulla on kivut hävinnet täysin ja on vaan ollut se kakkihädän tunne.
 
Tämä koki näin
Minulla oli raskauden loppuvaiheessa menkkamaisia tuntemuksia eli poltteli alaselkää ja reisiä. En edes tajunnut, että ne olivat supistuksia kunnes terkkari sanoi niin.

Sitten kun synnytys alkoi, supistukset olivat ikään kuin "rypistyksiä" tai kouristuksia. Ensin heikompia ja sitten vahvempia - kuin joku puristaisi sisältä päin polttelevalla kouralla. En saanut kivunlievitystä, koska aukesin niin nopeasti, joten supistukset olivat ennen ponnistusvaihetta aivan tolkuttomia. Joku sanoi edellä että kipu katosi kun piti alkaa ponnistaa. Mulla ei! Se kyllä muuttui, mutta huusin kuin hyeena, koska se tunne oli niin ilkeä. Ehkä se johtuu sitten siitä, että kyseessä oli ns. syöksysynnytys.
 
kuin menkat
Myös mulla synnytyssupistukset tuntuivat kuukautiskivuilta. Kovilta kouristuksilta. Ponnistamisen tarve tai jokin tuntui kovana paineena häntäluussa. Se tunne alkoi kun kohdunsuu oli noin 5 cm auki.
 
Nenna-
Me täällä eletään rv 38+2 ja parina perättäisenä aamuna havahtunu siihen, että lorahdellu vettä, joka neuvolan mukaan on valkkaria ja öisin saattaa herätä näihin menkkakipuja muistuttaviin "kouristuksiin"...
Tässä on odoteltu jo neidin tuloo, mutta ainakaan vielä ei ole näkynyt... huoh.
 
vettä?
Tämä nyt sivuaa vähän ap:n aiheesta, mutta mites te olette huomanneet että tihkuuko lapsivettä? Vai onko vaan valkovuotoa? Ja jos se vettä on ollut niin milloin supistukset alkaneet? Mulla päivä ennen synnytystä lorahti jotain housuihin ja ihan reisiä pitkin valui. Soitin synnärill että tullanko tarkistuttamaan tilanne. Noh, siellä sanottiin että tarkkailla kotona vaan että tuleeko vielä ja tuleeko sitä todella paljon, silloin viittaisi lapsiveteen. Menin sitten nukkumaan kun ajattelin että se on sitä valkovuotoa kun ei sitä enempää tullut. Aamulla sitten kun nousin sängystä niin taas valahti vähäsen. Päivän mittaan aina välilllä. Soitin taas synnärille jossa ei kummoisesti reagoitu asiaan. Seuraavana yönä sitten vessa käynnillä tuli ihan kunnolla lorahtaen. Silloin en edes soittanu enään vaan mentiin synnärille ja lapsivettähän se oli ollut jo aiemminkin. Ja supistukset alkoi vasta kun suurinosa vedestä mennyt... Sairaalaantulosta 7h ja vauva syntyi.
 
Mama-81
Mulla synnytys alkoi lapsivesien menolla aamulla herätessä ja kun soitin sairaalaan, mulle sanottiin, että vois olla virtsaa! No ei todellakaan ollut, kun vettä alkoi lorahtelemaan aina istumasta noustua, kävellessä jne. Eli vedet eivät siis menneet kerralla vaan lorahduksina, tosin niin, että housut kastuivat joka kerta ihan kunnolla.

Aluksi vesi oli kirkasta, mutta lopulta muuttui hieman vaaleanpunertavaksi ja tuoksui jotenkin kloriitille. Vielä äippäpolillakin kätilö väitti, ettei testitikku näyttänyt sen olevan lapsivettä, vaikka supistuksetkin olivat jo päällä. Lääkäri tosin sanoi heti, että kyse on lapsivedestä, koska sitä lorahti myös tutkimuspöydälle.

Kyllä sen vaan itse tietää kun synnytys alkaa ja kyseessä on lapsivesi. Mulla supparit alkoivat n. 1,5h ensimmäisestä lorahduksesta ja lasi syntyi myöhään samana iltana.

Supistukset tulevat aaltoina, eikä sitä mun mielestä oikein voi verrata muuhun kipuun.
 
vierailija
Ompa ollut helppoa Casalla, jos supistuksiaan on voinut verrata koviin kuukautiskipuihin. Kyllä on korkea kipukynnys. Sultahan vois amputoida vaikka varpaan (jos olis tarvetta) ilman puudutusta.

Kyllä luulen aloittaja, että kun supistukset alkaa, niin ihan varmasti huomaat asian! On se jännä, että kaikilla ei ole ees niitä ns. harjoitus-supistuksia. Mutta niitähän ei voi verrata kunnon supistuksiin samana päivänäkään. Ei ainakaan mulla.
No olipas suoraansanottuna TODELLA TYHMÄSTI SANOTTU!!! Kaikilla kun tuppaa olemaan erillaisia nuo supistelut,itseänikään ei juurikaan saatunut supistukset ja niin vaan se lapsonen syntyi,eli kaikki supistelee erilailla!!!!
 
Viimeksi muokattu:
dawn
Menkkakivun tapaista, saman tyyppinen polte ja kouristelu. Masu kovettui.
Odotin paljon kovempia kipuja varsinkin kun kuulin etten ehdi saada puudutteita.
Kävely oli ehdottomasti paras tapa hallita kipu ja samalla kun supisti niin kannattaa keskittyä hengitykseen. Eli kun tuntee poltteen leviävän niin vetää syvään henkeä ja puhaltaa ulos, jota jännitys laukeaa.
Tuskin olisin kestänyt jos synnytys olisi vienyt yli 5 tuntia eli väsymyshän heikentää kivun kestoa.
Heräsin supistuksiin päiväunilta, minulta tuli lapsivesi , söin ..en pitänyt kiirettä , kun luulin että synnytys kestää ainakin sen puoli päivä.. ;D
klo 16 synnytysaliin , mies puoli tuntia perässä ja ihanan nyytti sylissä 3 tuntia myöhemmin.

Ja niille joiden mielestä se oli helppoa ... Repesin todella pahoin ja lääkäreillä oli hankaluuksia saada veren tulo lakkaamaan.
Mutta lohdutuksena kaikille, jotka tuota pelkäävät.. :) siitä palautuu todella hyvin, kunhan malttaa ottaa tikkien kanssa rauhallisesti.
 
beata
Harjoitussupistukset, joita minulla oli jo kuukausia ennen vauvan syntymää, tuntuvat vähän siltä kuin jännittäisit vatsalihaksia yhtäkkiä oikein piukeiksi.

Koska minulla noita harjoitussuppareita oli niin pitkään ja välillä päivittäin, mietin ennen h-hetkeä, että mistä tiedän milloin kysymyksessä ovat "oikeat supistukset"

Synnytyssupisten alkaessa tiesin kuitenkin heti, mistä on kyse. Ne olivat paljon paljon voimakkaampia kuin harjoitussupistukset ja tuntuivat alavatsassa ja koko mahassa, minulla säteilivät selkään ja reisiin asti.
 
mino
siis minäkin vertaisin kuukautiskipuihin, mutta supistukset 10kertaa kivuliaampia. eihän kaikkien kuukautiskivutkaan tunnu samalta. itselläni kuukautiset oli usein niin kivuliaat että pyörryin ekana päivänä.mutta synnytyssupistukset oli vielä kovemmat ja olin täysin puudutuksessa ja sattui silti.
 
Vieras
Olen varmaan ainut jolla ne "oikeat" supistukset tuntuivat siltä kuin vauva ois puukolla viillelly reittiä auki alapäässä. Eli mulla EI tuntunut selässä, ei mahassa eikä nivusissa vaan tuolla värkissä, varmaankin juurikin kohdunsuulla. Ja tosiaan oli viiltävää kipua, ei mitään jomotuksia tai poltetta. Supistukset tuntuivat tuolta sinne asti että sain epin, jonka jälkeen seuraavat tuntemukset oli kun ponnistustarve tuli.
 
Nel.
Mulla supistukset on molemmilla kerroilla tuntuneet selässä - tai lähinnä häntäluun kohdalla, enkä siksi pidä niitä ollenkaan samanlaisina kuin menkkakivut. Nyt viimeisimmässä tuntui lopulta siltä kun peräsuolta revittäisiin irti, ja sitten tuntuikin siltä että se irtoo, ja sehän olikin jo lapsen pää ja sain alkaa ponnistamaan.
 
Tiukkaa puristusta
Jos teille synnyttäjille laitetaan kohdunkaulan puudutus niin silloin kipu tuntuu vasta aivan loppuvaiheessa ja vain emättimen suulla. Tunne on kuin paikat repeäisivät. Supistukset ovat 10x kovempia kuin kuukautiskivut tai kova päänsärky, tai sappikivi- tai munuaiskivikohtaus, kipu on laadultaan sellaista, ettei sitä pysy kuvaamaan vaan se on itse koettava. Helpottaa heti kun lapsi on syntynyt sekä fyysisesti että psyykkisesti.
 

Yhteistyössä