Minä annan usein rahaa sitä tarvitseville.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mother71
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mother71

Vieras
Minä en ole mikään rikas, mutta kohtuullisen hyvin toimeentuleva. En kaipaa kovinkaan paljoa mitään materialistista hyvää, tyydyn vähään. Saan paljon enemmän tyydytystä jos autan jotakin ihmistä, kuin jos ostan jotain hienoja vaatteita tai matkustan etelään. Toki mun elintaso on ihan ok, enpä nuukaile. Enkä ees ajattele olevani mikään hyvä ihminen, en sinällään pidä meteliä näistä almuista. Ellei sitä sitten lasketa, että tulin tänne sen kertomaan. Mutta sen teen anonyyminä.

Oon tutustunut kesällä yhteen yh-äitiin. Tämä nainen ei juuri koskaan valita mistään, vaikka kaikesta huomaan että tiukkaa tekee. Nainen uhraa kaikkensa lastensa eteen, mutta silti on tiukkaa. Hänellä meni auto rikki ja hän kauhistui laskua, 700 euroa... Sanoin sitten hänelle, että haluan maksaa sen laskun. Kauhean pitkään piti suostutella että hän ottaa rahan vastaan. Sellaisia me ollaan. Kai sitä ajattelee, ettei haluaisi jäädä kiitollisuudenvelkaa.

Onneksi nainen antoi minun maksaa tuon laskun. Aikaisemmin olen kanssa auttanut muita ihmisiä, yleensä 100-200:lla. Mutta autan vain niitä, joille rahasta on selkeesti hyötyä. Mitään typeryyksiä en ikinä rahottais. Ja vannotan ihmisiä olemaan kertomatta, että saivat minulta rahaa.

Autatko sinä muita ihmisiä? Kenties sukulaisiasi? Tai jopa muita? Ja kerrotko asiasta muille jne... Mitä ajattelet auttajista? Ovatko he hyviä ihmisiä vai kenties enemmän halukkaita kiillottamaan sädekehäänsä?

Lahjoitan rahaa sellaisiin keräyskohteisiin jotka ovat siellä missä apua oikeasti tarvitaan. Suomessa ei kenenkään tarvitse asua taivasalla eikä nähdä nälkää ja me kaikki palkansaajat maksamme yhteisvastuullisesti niin helvetisti veroja että en koe olevani velvollinen vielä sen lisäksi antaa rahaa niille jotka verovaroin kustannetun turvaverkon varassa jo elävät.

Autan kyllä toki muuten jos sellainen tilanne tulee ja voin olla avuksi. Mutta rahaa en anna enkä lainaa kenellekään ihmiselle suoraan.

Antasin kyl rahaa kaikille jokka apua tarttee mut ku ei sitä oo. Sitä en tajuu että jokku joilla on rahaa ihan hirveesti ni ei silti viitti muita auttaa. Mullakin on muutama sukulainen joil ois kyl rahaa mutta eipä ne kellekkään sitä anna. Itsekästä porukkaa mut kaipa siks just tullu rikkaaks kun ahneesti rohmunnut muitten rahat.

en tunne ketään joka toimisi noin. olet aika harvinaislaatuinen ihminen. lähes kaikki keksivät omia tarpeita miten paljon tahansa, vaikka olisi miljoonatulot, niin lisää pitäisi saada ja edes veroja ei haluta maksaa.

yleensä rikkaimmat elävät eniten toisten laskuun, eli maksattavat muilla.

Itse en pysty tehdä noin koska olen opiskelija, muuten ehkä voisin.

Autan aina jos vaan voin. Rahaa mulla ei ole juurikaan antaa, mutta ruokaa olen antanut kaikille tarvitseville, yösijankin jos on ollut tarvetta ja
olen antanut henkistä tukea. Keskusteluapua, tsemppiä ja auttanut ihan käytännön asioissa. Lomakkeitten täytössä, kaupassa käynnissä, kotitöissä.

En mä ainakaan halua kiillottaa mitään sädekehää. Auttamisesta tulee vaan hyvä mieli, siitä saa itselleen ihan uskomattoman hyvän olon kun näkee, että toinen alkaakin voida paremmin ja pääsee jaloilleen.

Olen auttanut myös kodittomia ja muuten hädänalaisia eläimiä tosi paljon. Siitäkin tulee hyvä olo.
Ei sitä vaan osaa selittää. Se on vähän kuin, että kuuntelisi jotakin "sisäistä ääntään" ja kun tekee sen,
läpi virtaa valoa ja onnen tunnetta.

• Tykkää
Reactions: Algoma
Minä olen aika varakas. Olen hyvässä työssä niinkuin miehenikin, tienaamme bruttona melkein 100 000 euroa vuodessa. Lisäksi olemme aina olleet aika vaatimattomia ja sijoitelleet rahojamme. Mieheni on tienannut osakkeiden kultavuosina. Hän osasi ostaa osakkeita 90-luvulla ja myydä pikkuhiljaa 2000-luvun alussa. Lisäksi vanhempamme ovat varakkaanpuoleisia, joten asiat ovat taloudellisesti vankalla perustalla.

En kuitenkaan juuri koskaan ole laittanut rahaa hyväntekeväisyyteen. Joskus aniharvoin olen auttanut (samaa koskee miestäni) jotain hyvää ystävää. Esimerkiksi kerran lainasin korotta hyvälle ystäväperheelleni 10 000 euroa. Tilanne oli kuitenkin se, että molemmat olivat opiskelujen loppuvaiheessa ja joutuivat tiukoille. Perhe maksoi tuon lainan pikkuhiljaa takaisin, korotta totta kai.

En oikein allekirjoita ns. hyväntekeväisyyden periaatetta. Vaikka muuten olen arvoiltani jopa vasemmistolainen (niin ei me kaikki hyvätuloiset äänestetä Kokoomusta). Kehitysmaiden auttaminen on usein vääränlaista, toki esimerkiksi koulutuksen tukeminen siellä on kaikin puolin kannatettavaa. Tuollaista asiaa voisin tukea, joskin jopa siihen minulla on tiettyjä epäilyksiä.

Suomessa äänestän sellaisia puolueita ja ihmisiä, jotka yrittävät antaa ihmisille mahdollisuuden ponnistaa omista lähtökohdista riippumatta mahdollisimman korkealle. Ja korkealle ponnistamisella en tarkoita aina esim. akateemista loppututkintoa vaan sitä että saavuttaisi omien resurssien pohjalta mahdollisimman hyvän elämän. Maksamme mieheni kanssa tuloistamme todella paljon veroja, mutta koemme sen ainakin pääosin mielekkääksi. Maksamistamme verorahoista tuetaan myös Euroopan ahtaalle joutuneita talouksia. En periaatteellisella tasolla vastusta sitäkään, joskin nyt hieman näyttää, että noilla tuilla vaan pitkitetään kipeitä ratkaisuja.

Usein jos joku spuge tulee pummaa jämii, ni annan sille kokonaisen röökin. Iha jees mut usein sit joutuu kuuntelee niitten paskanjauhantaa. Yleensä sanon, että saat röökin mut mee sit pois. Ja sit joskus ku kadul tulee joku deeku pummaa rahaa ja jos sanoo rehellisesti että viinaan sen pistää ni annan. Tekosyypaskoille en anna mitään.

Mustalaiskerjäläisille sen muille en tosiaankaan anna sentin latia.

Voi kun olsikin joku noin jalosieluinen tuttava, joka auttaisi joskus kun elämä on tiukimmillaan;(. Itse autan ihmisiä pyyteettömästi muuten miten vaan voin, rahallisesti harvemmin kykenen,. kun itsellä eiole rahaa edes viedä perhettämme koskaan lomalle, vaikka vuosia olen siitä haaveillut... 7 hengen voimin ei etelän lämpöön lennellä=(

Alkuperäinen kirjoittaja Köyhä85;27236171:
Antasin kyl rahaa kaikille jokka apua tarttee mut ku ei sitä oo. Sitä en tajuu että jokku joilla on rahaa ihan hirveesti ni ei silti viitti muita auttaa. Mullakin on muutama sukulainen joil ois kyl rahaa mutta eipä ne kellekkään sitä anna. Itsekästä porukkaa mut kaipa siks just tullu rikkaaks kun ahneesti rohmunnut muitten rahat.

Sinun rahasiko rohmusi vai kenen? Ja miten?

En anna kuin tuntemattomille, koska rahan antaminen tai lainaaminen muuttaa ihmissuhteita. Ja ihmiset tosi usein eivät halua olla kiitollisuudenvelassa kenellekään tai ovat kateellisia sille kenellä on varaa auttaa ja yllättävästi usein alkavat "vihaamaan" auttajaansa, vaikka auttajalla olisi hyvä tarkoitus.

Kummalinen näkökulma jos vaurastuminen jotenkin tekee ihmisestä moraalisesti huonomman.

Jos ajatellaan esimerkiksi tilannetta että toinen palkkatuloistaan säästää vuosikymmeniä ja joku toinen pistää saman summan rahaa kurkusta alas. Niin se joka on rahansa säästänyt pitäisi sitten avustaa sitä joka on saanyt omat rahansa kulutettua?

En muutenkaan tajua röökin tai viinan antamista spurguille. Rahaa siihen saa kyllä riittävästi toimeentulotuen jne tukien muodossa. Jos haluaa auttaa, pitäisi antaa ruokaa, tai jotain sellaista mikä ei vaihdu viinaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Köyhä85;27236171:

Just. Mitkä ihmeen muitten rahat? Onko tullut mieleen, että ne hyvätuloiset maksaa palkastaan yli 40% veroa, sitten tietysti kulutusverot siihen päälle. Onko se, joka haluaa ahneesti pitää edes puolet itse ansaitsemistaan rahoista sitten ahneempi kuin se, joka ei halua tehdä mitään elantonsa eteen, mutta haluaa enemmän ilmaista rahaa? Ja nyt siis puhun työikäisistä ja -kykyisistä ihmisistä.
Itse lahjoitan säännöllisesti rahaa ulkomaille punaisen ristin kautta.

[QUOTE="alma";27236679]Just. Mitkä ihmeen muitten rahat? Onko tullut mieleen, että ne hyvätuloiset maksaa palkastaan yli 40% veroa, sitten tietysti kulutusverot siihen päälle. Onko se, joka haluaa ahneesti pitää edes puolet itse ansaitsemistaan rahoista sitten ahneempi kuin se, joka ei halua tehdä mitään elantonsa eteen, mutta haluaa enemmän ilmaista rahaa? Ja nyt siis puhun työikäisistä ja -kykyisistä ihmisistä.
Itse lahjoitan säännöllisesti rahaa ulkomaille punaisen ristin kautta.[/QUOTE]

Hyvä kommentti. Sitäpaitsi nyky-Suomessa on menty vähän överiksi siinä että täällä avustettavat itse määrittelevät itsensä niin että heillä on OIKEUS siihen kaikkeen mitä työssäkäyvilläkin. Minun on sitä vaikea ymmärtää. Lapsilta en halua keneltäkään mitään pois, mutta kyllä tää meidän tukijärjestelmä on kummalliseksi mennyt.

Täälläkin ketju sitä miten opiskeleva yh haluaa asua kolmiossa (yhteiskunnan rahoilla). Mun mielestä siinä on jotain väärää, että ei edes yritetä pienentää kuluja vaan otetaan kaikki mitä irti saadaan.

Ettekö oikeasti tajua että tämä elintaso mitä meillä nyt on velkarahalla rakennettua? Suomen valtio ottaa joka vuosi velkaa selviytyäkseen julkisen sektorin menoista. Juhlat loppuvat joskus, ja sitten voi olla kyllä kaikilla tosi kurjaa.

Jos on viime päivinä lukenut lehtiä, niin YT-neuvotteluja on aloitettu todella monessa yrityksessä syyskuun aikana. Kun nämäkin siirtyvät elättäjistä elätettäviin, ei sitä verotuloa tule niin paljon.

[QUOTE="vieras";27236542]Sinun rahasiko rohmusi vai kenen? Ja miten?[/QUOTE]

No pitää palkat pieninä ja itte tienaa ison palkan ja sitten vielä osingot päälle. Eli ei suoraan rohmunnu mun rahoi mutta kääntäen kyllä.

[QUOTE="vieras";27236584]En anna kuin tuntemattomille, koska rahan antaminen tai lainaaminen muuttaa ihmissuhteita. Ja ihmiset tosi usein eivät halua olla kiitollisuudenvelassa kenellekään tai ovat kateellisia sille kenellä on varaa auttaa ja yllättävästi usein alkavat "vihaamaan" auttajaansa, vaikka auttajalla olisi hyvä tarkoitus.[/QUOTE]

Totta. Samasta syystä monesti vihataan ja inhotaa kilttejä ihmisiä. Ja heille ollaan ilkeitä. Miksiköhän ihminen toimii niin.

Juurikin tapaukseia kuten venakko oli auttanut ystävänsä vauvaa joka jäi ehkä henkiin osaksi milannan takia nin sen jälkeen puukotti selkään.

Minä en ole mikään rikas, mutta kohtuullisen hyvin toimeentuleva. En kaipaa kovinkaan paljoa mitään materialistista hyvää, tyydyn vähään. Saan paljon enemmän tyydytystä jos autan jotakin ihmistä, kuin jos ostan jotain hienoja vaatteita tai matkustan etelään. Toki mun elintaso on ihan ok, enpä nuukaile. Enkä ees ajattele olevani mikään hyvä ihminen, en sinällään pidä meteliä näistä almuista. Ellei sitä sitten lasketa, että tulin tänne sen kertomaan. Mutta sen teen anonyyminä.

Oon tutustunut kesällä yhteen yh-äitiin. Tämä nainen ei juuri koskaan valita mistään, vaikka kaikesta huomaan että tiukkaa tekee. Nainen uhraa kaikkensa lastensa eteen, mutta silti on tiukkaa. Hänellä meni auto rikki ja hän kauhistui laskua, 700 euroa... Sanoin sitten hänelle, että haluan maksaa sen laskun. Kauhean pitkään piti suostutella että hän ottaa rahan vastaan. Sellaisia me ollaan. Kai sitä ajattelee, ettei haluaisi jäädä kiitollisuudenvelkaa.

Onneksi nainen antoi minun maksaa tuon laskun. Aikaisemmin olen kanssa auttanut muita ihmisiä, yleensä 100-200:lla. Mutta autan vain niitä, joille rahasta on selkeesti hy

ötyä. Mitään typeryyksiä en ikinä rahottais. Ja vannotan ihmisiä olemaan kertomatta, että saivat minulta rahaa.

Autatko sinä muita ihmisiä? Kenties sukulaisiasi? Tai jopa muita? Ja kerrotko asiasta muille jne... Mitä ajattelet auttajista? Ovatko he hyviä ihmisiä vai kenties enemmän halukkaita kiillottamaan sädekehäänsä?

Minä olen tänävuonna lahjoittanut n. 35000€ vanhuksille, sairaille, veteraaneille. En ole rikas, en koskaan perinyt mitään, en tienaa suuria summia. Tämä ei ole vitsinä tai provona laitettu. Minunlaisiani suomessa on tuhansia, summat vain erilaisia.

" Mother71
Vierailija

Minä annan usein rahaa sitä tarvitseville.

Onneksi nainen antoi minun maksaa tuon laskun. Aikaisemmin olen kanssa auttanut muita ihmisiä, yleensä 100-200:lla. Mutta autan vain niitä, joille rahasta on selkeesti hyötyä. Mitään typeryyksiä en ikinä rahottais. Ja vannotan ihmisiä olemaan kertomatta, että saivat minulta rahaa.

Autatko sinä muita ihmisiä? Kenties sukulaisiasi? Tai jopa muita? Ja kerrotko asiasta muille jne... Mitä ajattelet auttajista? Ovatko he hyviä ihmisiä vai kenties enemmän halukkaita kiillottamaan sädekehäänsä? "

Moikka,jos sulla on turhaa rahaa nii mulle tulis toki raha tarpeeseen,mulla ei oo paljoa rahaa kosk vanhemmillakaa ei oo aina antaa mulle rahaa,en oo ikinä käyny missää ulkomailla ja kaikki vaatteet on melkee kirpparilta ostettuja..haluisin kerranki jotai kivoi vaatteita ja käyä jossai,ois kiva mennä vanhempie kans viroon ku niillä ei oo paljoo varaa ku kaikki rahat menee vaa lapsiin ja ruokaan ja laskuihin..oon siis 13vuotta ja haluisin käydä mun vanhempie kaa jossai ja auttaa niitä koska ne on mulle tosi rakkaita ja ne on aina antanu mulle rahaaa(: eli jos ny yli määrästä rahaa ois nii mulle kyl kelpais:).

Yhteistyössä