Minä en ole normaali. En osaa elää normaalia elämää.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pulse
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pulse

Vieras
Vuodatusvaroitus: älä lue jossei kiinnosta. Puhun paljon ja suoraan.

Olen kolmekymppinen nainen. Kahden lapsen äiti, yhden miehen vaimo. Asun kivassa asunnossa, näytän tavikselta ja harrastan tavallisia juttuja. Oikeasti minä en tiedä, olenko edes ihminen.

En tunne ketään kohtaan oikeastaan mitään. En lapsiani, en miestäni. "Masennusta", sanoo nyt joku- vaan eipä ole. Mielenterveysongelmia minulla on kyllä nuorempana ollut, mutta olen voinut jo vuosia paremmin ja mitä vanhemmaksi tulen, sitä paremmin tajuan että en vaan tunne tai koe asioita kuten muut. En muista koskaan kokeneeni miestäni kohtaan intohimoa, lapset ovat olleet enemmän rasite kuin rikkaus. Olen kuvitellut tehneeni parhaani, mutta en osaa tuntea muutakaan kuin väsymystä, ärtymystä sekä stressiä perhettäni kohtaan. Ja koska olen hyvin laiska ihminen, enpä tiedä edes siitä olenko yrittänyt sitä parastani...voi olla, etten.

Inhoan muille antamista, oli kyse sitten auttamisesta, ajastani tai vaikkapa vain lohduttamisesta. Mieheni pyytää joskus, että saisi tulla syliini- ja minun tekee mieli raivota, oksentaa sekä lyödä häntä samaan aikaan. Ajatuskin oksettaa (vaikka mies itsessään ei). Lapsiani kohtaan tunnen välillä suurtakin hellyyttä, mutta suurimman osan ajasta en tahdo olla heidän kanssaan tai leikkiä kiinnostunutta heidän asioistaan. Jos kehtaisin, käskisin miestä vahtimaan heitä kaikki illat ja olisin vain itsekseni, yksin. Mutta minä puren huultani ja annan miehen mennä joskus harrastukseensa pariksi tunniksi. Sekin tuntuu kidutukselta.

Olen pettynyt elämääni ja itseeni. Vaikka toisaalta vihaan tuota antamista, joskus kaipuuni olla toisen sylissä on niin suuri että tunnen vihaa kun en voi vain pysäyttää aikaa ja olla siinä sylissä, antamatta itse mitään tai edes halaamatta takaisin. Mikään määrä lähelläoloa ei näytä riittävän, epäilen että tämä johtuu jostain lapsuuden traumasta (symbioosin puute tms.).
Toisaalta taas haluaisin olla vapaa kuin taivaan lintu, seikkailla maailmalla ja etsiä itseäni. Tätä puoltani en lähde kuitenkaan toteuttamaan, koska en uskalla ja olen laiska. Niinpä tuskastun itseeni jatkuvasti enemmän, itsevihani kasvaa ja samoin yleinen tyytymättömyyteni. Tämä näkyy ilmeisesti ulospäin minusta, koska mieheni ystävät kavahtavat minua, miehen suku vihaa minua avoimesti jne. Minulla ei ole ystäviä, koska en ole kiinnostunut muiden asioista tippaakaan. Enää en edes kaipaa esim. shoppailuseuraa, vaan kaikki tuntuu yhdentekevältä.

Pahinta tässä on se, että olen sairastuttanut lapseni. Toinen on menossa osastohoitoon. Mieheni on tehnyt parhaansa, mutta minä olen pilannut kaiken. Ja tajusin sen vasta eilen.

Mikä minä olen? Ihminen vaiko peto? Vaiko elukka?

[QUOTE="vieras";28440370]No jaa. Masennus, masennus ja masennus. Kaikki täsmää, vaikka kuinka väität vastaan.[/QUOTE]

Masennustestistä sain viimeksi alle kymmenen pistettä. En koe itseäni masentuneeksi, en ole uni/syömisongelmainen tai ahdistunut (jos saan olla rauhassa). Olen hyvällä tuulella niin kauan kun olen itsekseni, muiden ihmisten läsnäolo ärsyttää.

Lapsi oireilee psyykkisesti.

Mistä voit tietää miten muut tuntevat ja kokevat asiat? Et pääse muiden pään sisälle joten tuskin olet niin erikoinen kuin kuvittelet.

En kuvittele olevani erikoinen. Normaali en ole, ja tämän tiedän ihan siitä miten tavallinen ihminen reagoi esim. lapsiinsa. Normaali ihminen ei tunne ärtymystä jatkuvasti näitä kohtaan, pysty olemaan erossa pienestä lapsesta päivätolkulla ilman mitään ikäväntunteita jne.

On kyllä, minä vaan typeränä kuvittelin että voisin jotenkin olla erilainen vanhempi mutta olisi pitänyt uskoa tilastotietoja. Minut itseni on lapsena hylätty ja vanhempani olivat jollain tapaa sairaita itsekin, toisella alkoholismia jne.

No juu, meinasin kysyäkin sun lapsuudesta. Tuo hylkääminen teki varmastikin sen, että tunteesi kuoli. Kun taas läheiset välit vanhempiin ja sisaruksiin ja jatkuva läsnäolo jo vauvasta lähtien tekee sen, että tuntee asiat vahvasti, kokee liittymisen tunteita, kiintyy vahvasti, on aktiivinen muiden suhteen ja toimimaan heidän kanssaan jne.

Persoonallisuushäiriötä minäkin epäilen. Niihin on saatavilla apua, vaikka moni toisin väittääkin. Itse olen eheytynyt melko lähelle ''normaalia''. Tuo tunteettomuus saattaa olla oikeastaan sitä, ettei tunnista tunteitaan. Se ilmenee usein epämääräisenä ärtymyksenä, turhautumisena, vitutuksena ja raivareina. Oma tunne-elämäni alkaa olla kunnossa, ja se on IHANAA. Tarvitsen vieläkin paljon aikaa itselleni, ja kommunikaatio muiden kanssa takkuaa, mutta harppaus on ollut huima! Ota selvää, netistä löytyy paljonkin testejä aiheesta.

Olennainen osa omaa tervehtymistäni on ollut mindfullness-tekniikat. Älä nyt ammu tätä alas heti samantien new age -hömpötyksenä, perehdy asiaan. Samoihin tekniikoihin perustuu terapiatkin. Teho on ollut valtava, vaikka aluksi epäilinkin. Toinen on ollut ruokavalio, jonka kanssa saan pulata varmaan lopunelämääni. Mutta suosittelen. Et ole menetetty tapaus, etkä paha ihminen.

• Tykkää
Reactions: Echo ja Muua
Tämä voi tuntua lässynlässynläältä, mutta heitän villin arvauksen tilanteestasi, meneeköhän oikein...:
sun psyykkisiä ja kasvamiseen liittyviä tarpeitasi ei ole lapsena nähty ja tunnistettu. Ne lapsen toiveet on näivettyneet kun eivät ole saaneet vastakaikua, ja olet kieltänyt ne.

Et välttämättä tiedä edes miten moninaisia tarpeita lapsessa ja ihmisessä edes on, et tiedä miten rikas tunnemaailma ihmisellä yleensä on, ja miten montaa asiaa lapsi tarvitseekaan. Ja kun et tunnista niitä tarpeita enää itsessäsi kun ne on kuolleet, et osaa ehkä havaita niitä omassa lapsessasi ja täyttää niitä hänen kohdallaan.

Tai sitten vain olet sulkenut ulkopuolisen maailman itseltäsi. Trauma lapsuudesta pitää otettaan, vaikka olet selkeästi halunnut elää normaalia elämää, halunnut parisuhteen ja lapset. Tyytynyt siihen mitä saa ja toivonut ajan parantavan. Olet kieltänyt itseltäsi jotain matkan varrella ja se on jäänyt syvälle sisimpääsi, et vain tunnista sitä enää vuosien saatossa. Vika ei ole lapsissasi tai miehessäsi, vaan oman pääsi sisällä. Et vain ole käsitellyt asioita tarpeeksi. Lopeta pakeneminen ja kohtaa itsesi. Se ei tapahdu matkoilla tai muuten kaukana kaikesta, sen voi käydä läpi kun vaikka käy nukkumaan ja pohtii hetken asioita. Suosittelen terapiaa ja psykiatrilta jotain muuta, kuin maseennus testiä. Narsisti ja persoonallisuushäiriöiset eivät kykene empatiaan.

Tai sitten vain olet sulkenut ulkopuolisen maailman itseltäsi. Trauma lapsuudesta pitää otettaan, vaikka olet selkeästi halunnut elää normaalia elämää, halunnut parisuhteen ja lapset. Tyytynyt siihen mitä saa ja toivonut ajan parantavan. Olet kieltänyt itseltäsi jotain matkan varrella ja se on jäänyt syvälle sisimpääsi, et vain tunnista sitä enää vuosien saatossa. Vika ei ole lapsissasi tai miehessäsi, vaan oman pääsi sisällä. Et vain ole käsitellyt asioita tarpeeksi. Lopeta pakeneminen ja kohtaa itsesi. Se ei tapahdu matkoilla tai muuten kaukana kaikesta, sen voi käydä läpi kun vaikka käy nukkumaan ja pohtii hetken asioita. Suosittelen terapiaa ja psykiatrilta jotain muuta, kuin maseennus testiä. Narsisti ja persoonallisuushäiriöiset eivät kykene empatiaan.

Juu. En mä nyt tuon ap:n tekstin perusteella uskaltaisi diagnoosia antaa, mutta jotkut ap:n lauseet puhuu narsismin puolesta:
"Inhoan muille antamista, oli kyse sitten auttamisesta, ajastani tai vaikkapa vain lohduttamisesta."

Jos ei ole saanut lapsena lohdutusta tai apua, ei osaa iloita siitä, ja antaa sitä eteenpäin. Jos ei ole saanut luvan kanssa olla pieni ja heikko (turvallisten vanhempien kanssa)vaan on joutunut jo pienenä pärjäämään yksin, niin inhoaa muissa sitä heikkoutta ja avun tarvetta.

Alkuperäinen kirjoittaja Apuaminämyös;28440613:
Tunnistan itsessäni joitain noista tunteista (tai niiden puutteesta). Mikä persoonallisuushäiriö se voi olla????

Esim. tunne-elämältään epävakaa. Mä luulen, että moni sekoittaa varsinaisiin narsistisen p.häiriön "omaaviin".

Hmm, olisiko kuitenkaan epävakaa persoonallisuus? Kun siihenhän kuuluu tiuskiminen, hermostuminen, pettymyksen huono sieto.
Ap:lla se pääoire tuntuis olevan tunteettomuus.

Oletko ajatellut autimin kirjoon kuuluvia juttuja? Tuttu asbergerisä ei "tunne" lapsiaan kohtaa mitään mutta ne ovat hänen omien sanojensa mukaan "tavaran kaltaisia juttuja", kivoja omistaa, statussymboleita.

• Tykkää
Reactions: Echo

Yhteistyössä