Minä ja lapset haluasimme koiran, mutta ukko ei suostu...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Taru"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Taru"

Vieras
Kauheesti haluasin koiraa, mutta ukko on koko ajan sanonut, että ei semmoista "vaivoiksi" halua. Hänellä ei oo mitään allergiaa, mutta asenne on tosi nega. Tänäänkin aamulla kun hän katteli aamu-tvtä ennen töihin lähtöö ja siellä oli jotain ihania koiria (kaukasianpaimenkoira) niin kun se nainen teki sille koiralle aterian, niin ukko sanoi jotain että "maailmassa on miljardi ihmistä joille toi kelpais kanssa..."

Ukko perustelee "koirakieltoa":

1) Ei haluu että täällä kotona sekottaa, karvastaa, hajottaa (??), yms. ylimääräisiä
2) Ei jaksa ajatusta kun sitä pitää viedä ulos. Sanoi, että ei koiraa tänne, mutta jos tulis, niin sen ei tarttis osallistua pätkääkään. Mutta koska se tietää, ettei se ihan niin mee, niin ei suostu. Lisäksi sanoi, että hän ei haluais osallistua kuluihin. Mutta koska menot meillä tasataan, niin sitten ei voi ottaa.

Siis liikaa vaivaa hänen mielestään. Olen varma, että kun tommonen koira otettais niin hän kyllä tykkäis... Öö, miten saisin tämän asian jotenkin läpi hänelle. Olen yrittänyt sanoo, että lapsille eläin olis tosi hyvä kanssa. Sitä hän ei mitenkään kiistä, mutta on kieltänyt minua myös puhumasta asiasta lapsille. "Mulle riittää, että yksi kitisee tosta asiasta."

yyyhhh... miksi...

no hyviä perusteluja lisää. Toiseksi ole realistinen, jos olet vaikka sairaana kuka koirasta vastuunkantaisi jos ei mies? Laske kulut mitä tulisi, paljon ruokamenot, paljon eläinlääkäri, madotukset ym. Laita rahaa sivuun eläinlääkäriä ja hajonneita kamppeita varten. Mieti myös pajon koira vie aikaa, mitä sen kanssa harrastaisitte. Entäs jos koira pistää ikävysksissään sohva kaluston päreiksii. Mikä sitten on toimintasuunnitelma jotta tuhot jäisivät siihen? Miten lomailette koiran kanssa ym. Anna sitten miehelle aikaa sopeutua ajatukseen.

Montako lasta teillä on? Miten vanhoja olette? Onko kummallakaan vanhemmista, ollut nuorempana omaa koiraa, tai lapsuuskodissa?
"niin ukko sanoi jotain että "maailmassa on miljardi ihmistä joille toi kelpais kanssa..." <-- Tuo kohta ärsytti. Koska kyllähän teidänkin lasten ateriat kelpais vaikka kelle jne, jos aletaan tuollaiselle marttyyrilinjalle..

"1) Ei haluu että täällä kotona sekottaa, karvastaa, hajottaa (??), yms. ylimääräisiä"
- Koira saattaa hajottaa pentuaikana jotain, mutta tietysti, jos koiraa vahditaan koulutetaan kunnolla jne niin ei se mitään pahemmin hajoita. Kun itse olin pieni, 2kk, meille tuli vanhemmille eka koira taloon. Nyt olen 27v ja koiria on ollut elämässä monen monta, ja yksikään ei ole hajoittanut mitään pentuaikanakaan. Okei, yksi sukka taisi mennä ja pehmolelu, mutta that's it. Riippuu myös paljon koirasta tippuuko karvaa, esim villakoirasta ei koska on trimmattava rotu. Ja ei ne koirat sotke ja likaa niin paljon kuin luulis.

"2) Ei jaksa ajatusta kun sitä pitää viedä ulos. Sanoi, että ei koiraa tänne, mutta jos tulis, niin sen ei tarttis osallistua pätkääkään. Mutta koska se tietää, ettei se ihan niin mee, niin ei suostu. Lisäksi sanoi, että hän ei haluais osallistua kuluihin. Mutta koska menot meillä tasataan, niin sitten ei voi ottaa."
- Rodusta riippuen, voisi sanoa että ns. perus perhekoira pärjää aamu- ja iltalenkillä, ja sitten muuten päivän aikana, energiaa kuluu varmasti lasten kanssa leikkimällä ja niin edelleen, riippuen tietty minkä ikäisiä lapset on. Ja koira on hyvä "väline" pitää kuntoa yllä, ettei vaan laiskistu ja rojahda sohvalle.

Älä ainakaan tuo salaa koiraa taloon, siitä ei ole hyötyä. Mutta pyydä lisää perusteluja, miksei muka koiraa taloon. Koira EI ole niin suuri menoerä yleensä jos otatte perusterveen yksilön jne.. Lapseen menee varmasti kuukaudessa moninkertainen määrä rahaa kuin koiraan. Ja koira opettaa vastuuntuntoa myös lapsille jne..

Paras taktiikka on se, että "myyt" ton ajatuksen ensin lapsille. Tosin se tulee melkein itsestään. Ei tartte ku välillä antaa niiden kattoa jotain kuvia ja paijata naapurin koiraa jne. jne. Ei kulu kauaa kun ne alkaa vinkumaan sitä ja sitten voit sanoa, että me ei voida ottaa koiraa kun isä ei halua... Kyllä se siitä sitten lähtee ja pikkuhiljaa isä sen koiran suostuu ottamaan suurimmassa osassa tapauksia.

Noin se meillä aikoinaan meni ja nyt koira on perheenjäsen ja isäkin siitä tykkää vaikka joskus ehkä valittaa kun sen pitää sitä ulos viedä aamulla ennen töihinlähtöö tai illalla... tietty mäkin vien välillä jos vuorot sopii.

Nooh ukko sanoo, että jos koira tulis meille, niin ei sitten mentäis ulkomaille 1-2 kertaa vuodessa vaan max joka toinen vuosi. Sanoi, että sen verran sen maksaa ja sitten kun pitää se koira hoitaakkin sinä aikana. No kyllä sille ulkoiluttaja ja hoitaja siksi aikaa järjestyis...

Mitä koira maksaa suunnilleen kuussa/vuodessa? Tietty pienet tulee halvemmiksi, mutta osaako joku suunnilleen heittää jotain...

Täs on se ongelma kyllä, että mulla ei oo juuri lainkaan ylimääräistä, että kyllä miehen pitäis koirastakin maksaa ainakin puolet. Tai ehkä niin, että mä maksan koiran, mutta ukko sitten hoitaa muut laskut.

Mä olen koiraihminen ja rakastan koiria, mut jos joku ei haluaisi koiraa, niin en ymmärrä miksi sitä pitäisi sitten väkisin yrittää käännyttää? Mä en esimerkiksi ikinä haluaisi kotiini käärmettä tai jotain tarantellaa, ei vaikka mies tai lapsi miten mankuisi. Kaiken huippu ois jos mun pitäis siihen vielä rahojani pistää.

Ootko todella varma, että miehesi sitten tykkäisikin koirasta lopulta? Mitäs jos ei tykkääkään? Ei musta ois koiraakaan kohtaan oikein jos yksi perheenjäsen ei välitä siitä pätkääkään tai jopa inhoaa sitä.

• Tykkää
Reactions: Tepadj
"Nooh ukko sanoo, että jos koira tulis meille, niin ei sitten mentäis ulkomaille 1-2 kertaa vuodessa vaan max joka toinen vuosi. Sanoi, että sen verran sen maksaa ja sitten kun pitää se koira hoitaakkin sinä aikana. No kyllä sille ulkoiluttaja ja hoitaja siksi aikaa järjestyis..."
- No kyllä teillä varmaan sitten rahaa koiralle löytyy, jos reissaatte perheen kanssa 1-2 kertaa ulkomaille. Mulla on 3 koiraa mutta ILMAN niitäkään ei olisi varaa reissata ulkomaille koko perheen voimin. :) Ja varmasti naapuri tms tuttu voi huolehtia koirasta. Eikä koirahoitolatkaan niin kamalan kalliita ole. Joskus löytöeläintalotkin, voi ottaa koiraa pikkurahalla hoitoon.

"Mitä koira maksaa suunnilleen kuussa/vuodessa? Tietty pienet tulee halvemmiksi, mutta osaako joku suunnilleen heittää jotain..."
- En ole arvioinut sinänsä, mutta meillä on tanskandoggi, bernhardilainen ja akita. Eli isoja koiria. Syövät ihan tavallista markettinappulaa, paitsi bernhardilainen syö eläinkaupan seniorinappulaa. Ja tuohon sekaan sitten kotiruoan tähteitä, eli rippeitä ja sitten jos jotakin pääsee menemään vanhaksi eikä itse syödä niin koirille se menee helposti alas. Meillä ei ole mitään yllättäviä kuluja tullut eläinlääkärin kanssa, vaikka tietysti sellaiseen pitääkin varautua. Leluja meidän koirat ei riko, joten niitä ei ole ikinä mikään välttämättömyys ostaa uusia. Ruokiin menee ehkä, olisko 70e kuussa? Kuitenkin vähemmän kuin lapsiin.. Meillä ei perheessä mitkään hurjat tulot ole, mutta koirat ei ikinä ole ollu ne joiden takia olis pitäny rahaa kiristellä, enemmän muksuille lelujen ja namien ostelut ja aikuisilta herkut joskus vähemmäksi.
Rokotukset, matolääkkeet ei niin älytön menoerä myöskään vuosittain ole.

" Täs on se ongelma kyllä, että mulla ei oo juuri lainkaan ylimääräistä, että kyllä miehen pitäis koirastakin maksaa ainakin puolet. Tai ehkä niin, että mä maksan koiran, mutta ukko sitten hoitaa muut laskut."
- Voin sanoa, ettei ne kulut kuitenkaan siihen koiran ostohintaan jää. Pentuaikana luulisi tulevan enemmän kuluja kun on enemmän rokotuksia ja kaikkia..

Just tuolle linjalle ei kannata lähteä et kaunistellaan kaikkea, ei siitä tule kuluja, ei sun tartte koskaan mitään sen kans tehdä, en mäkään käy kun rappusilla sen kaks kertaa päiväs koiran pissittämässä. Aina sille hoitajia löytyy. Tuosta saa sellaisen kuvan että lapsi on sitä koiraa ottamassa ja se ei ainakaan mua vakuuttas.

Argh. Mua vähän ärsyttää viestin aloitus "mä haluan...". Tulee mieleen kinuava lapsi :D Mutta, jos mies ei halua koiraa, niin ei sitä kannata ottaa. Se karva ja sotku ja ulkoilutus kyllä saa välillenne riitoja, jos mies ei siedä niitä aisoita, vaikka miehen saisitkin taivuteltua koiran hankintaan. Ja joku tuolla sanoi että riittää perhe koiralle ilta pissitys ja aamu pissitys, niin ei kyllä riitä. En siis lähtis taivuttelemaan ja asiasta vääntämään. Jollei sitten ap ole siivous intoilija, joka saa kämpän pysymään koirasta huolimatta siistinä, niin se perustelu mieheltä murenee siihen.

Meillä on sama juttu. Tosin sillä erotuksella, että meillä on yksi koira, mutta haluan toisen ehkä jopa kolmannenkin. Miehelle riittää yksi. Minulla on aina ollut koiria. Nyt olen luovuttanut, koska kyllähän siinä toisessa koirassa työtä on ja luulen, että mies on senkin takia vastaan, koska tuo meidän koiruli on sille niin mielettömän rakas, että ei halua "toista koiraa siihen kilpailemaan huomiosta"

Katsotaan taas muutaman kuukauden/ vuoden päästä asiaa uudestaan :) Pakottaa ei kannata, koska muuten siitä koirasta tulee vaan "riidan väline"

"Ja joku tuolla sanoi että riittää perhe koiralle ilta pissitys ja aamu pissitys, niin ei kyllä riitä. " Pakko nyt korjata, kun et tainnut lukea tekstiäni kunnolla. Lenkkeilyn osalta voi riittää aivan mainiosti. Pissitys tarkoittaa mulle sitä että koira käytetään tien toisella puolella pissalla esim heti sen herättyä. Lenkki tarkoittaa meillä useamman kilometrin kävelyä, ei tepastelua viereiselle parkkipaikalle ja takaisin. Ja koiran tulee saada muutakin aktiviteettia päivän aikana. Meillä käytetään koirat 1-2 kertaa päivässä pitkällä lenkillä ja muuten on muuta tekemistä niille ja voivat loistavasti. Ikinä eivät ole tuhonneet mitään, ovat lihaksikkaita ja hyvässä kunnossa jne..

- Rodusta riippuen, voisi sanoa että ns. perus perhekoira pärjää aamu- ja iltalenkillä, ja sitten muuten päivän aikana, energiaa kuluu varmasti lasten kanssa leikkimällä ja niin edelleen

Tähän kommentoisin sen verran, että ei kai kukaan ota koiraa ajatuksella että riittää kun kaksi kertaa päivässä pääsee pihalle :O
Ei nimittäin voida olettaa tuosta viestistä että se lasten kanssa leikkiminen tarkoittaa omassa pihassa leikkimistä, eli koira saisi olla ulkona enemmänkin.

Meillä on sama juttu. Tosin sillä erotuksella, että meillä on yksi koira, mutta haluan toisen ehkä jopa kolmannenkin. Miehelle riittää yksi. Minulla on aina ollut koiria. Nyt olen luovuttanut, koska kyllähän siinä toisessa koirassa työtä on ja luulen, että mies on senkin takia vastaan, koska tuo meidän koiruli on sille niin mielettömän rakas, että ei halua "toista koiraa siihen kilpailemaan huomiosta"

Katsotaan taas muutaman kuukauden/ vuoden päästä asiaa uudestaan :) Pakottaa ei kannata, koska muuten siitä koirasta tulee vaan "riidan väline"

Niin, pakottaa ei kannata. Jos aikuinenkin koko ajan vain jankuttaa, kuin pikkulapsi, niin siitä ei tule muuta kuin riitaa.

Mutta ainakin mulle koiraihmisenä on tärkeää, että perheessä on ainakin se yksi koira. Kerran täällä vaan eletään ja haluaisin mielellään olla sen saman miehenkin kanssa koko ajan. Koira kuitenkin on mulle NIIN tärkeä, että jos mies ei alkuunkaan hyväksyisi koiraa talossa niin se olisi sitten mies joka siitä kuviosta lähtisi, koska täällä eletään vaan kerran ja haluan silloin siinä elämässä että mulla on koira seuralaisena. :D

Noh meillä siivotaan aika puoliksi, mutta samalla tavalla ne lattiat imuroidaan oli koiraa tai ei.

Kun mä tapasin mun miehen (ja meil ei ollu lapsia) niin halusin jo koiraa, mutta ukko sanoi silloinkin ei, mutta suostui sitten siihen että hommataan kissa. Ja se kiintyi siihen kissaan tosi paljon ja kun se kuoli niin mies itki ja otti sen todella, todella raskaasti. Eli mikään eläinvihaaja hän ei ole. Uutta ei hommattu, koska olin silloin raskaana...

Uskon, että sama tapahtuis koiran kanssa. Hän oli nimittäin kissaakin vastaan, mutta sanoi, että "ennemmin kissa sitten". No nyt minä haluan nimenomaan koiran, ei kissaa. Sinällään kissasta ei tässä yhteydessä oo ees puhuttakaan.

ei mikään koira pärjää millään aamu ja iltapissityksillä.

Edelleenkin, en ole sanonut että vain se riittäisi koiralle. Meillä käydään aamulla, ja illalla, pitkät lenkit. Muuten koirat leikkii keskenään, tai lapset leikkii koirien kanssa, tai koirat löhöilee jossain. Tai käydään läheisessä koirapuistossa, bernhardilaisen ja tanskandogin kanssa (akita ei koska ei siedä vieraita koiria), mitä en laske lenkkeilyksi vaan muuksi aktiviteetiksi.

Mitkä ovat sun perustelut miksi koira pitäisi ottaa? Siis muut perustelut kuin että haluat koiran. Se on yhtä pätevä kuin että mies ei halua.

No oon mä niitä perusteluja tässä laittanutkin, mutta muutama tulee mieleen:

1) Tulee liikuttua itsekkin enemmän
2) Lapset oppii vastuunottoa, empatiaa yms. (lapset nyt 5 ja 3)
3) Koirat on ihania!
4) Lapsia ei enää tehä

"Ja joku tuolla sanoi että riittää perhe koiralle ilta pissitys ja aamu pissitys, niin ei kyllä riitä. " Pakko nyt korjata, kun et tainnut lukea tekstiäni kunnolla. Lenkkeilyn osalta voi riittää aivan mainiosti. Pissitys tarkoittaa mulle sitä että koira käytetään tien toisella puolella pissalla esim heti sen herättyä. Lenkki tarkoittaa meillä useamman kilometrin kävelyä, ei tepastelua viereiselle parkkipaikalle ja takaisin. Ja koiran tulee saada muutakin aktiviteettia päivän aikana. Meillä käytetään koirat 1-2 kertaa päivässä pitkällä lenkillä ja muuten on muuta tekemistä niille ja voivat loistavasti. Ikinä eivät ole tuhonneet mitään, ovat lihaksikkaita ja hyvässä kunnossa jne..

Eli useamman tunnin päivässä saavat olla ulkona? Kun yleisesti ihmiset mieltää aamu- ja iltalenkin max. puolen tunnin pituiseksi ja se ei riitä koiralle. Mun mielestä koiran on päästävä ulos ja puuhailemaan useammin kuin kerran aamulla ja illalla. Eikä niinkään lenkin pituus vaan se aika joka vietetään ulkona tutkien ja haistellen ja reittien ja hajujen vaihtelevuus on ehkä mulla tärkein kriteeri. Perhe koiraankin menee useampi tunti päivässä aikaa.

Edelleenkin, en ole sanonut että vain se riittäisi koiralle. Meillä käydään aamulla, ja illalla, pitkät lenkit. Muuten koirat leikkii keskenään, tai lapset leikkii koirien kanssa, tai koirat löhöilee jossain. Tai käydään läheisessä koirapuistossa, bernhardilaisen ja tanskandogin kanssa (akita ei koska ei siedä vieraita koiria), mitä en laske lenkkeilyksi vaan muuksi aktiviteetiksi.

Eli sulla on oma piha missä lapset voi leikkiä koirien kanssa ja missä koirat voivat löhöillä?

Sulla on fiksu mies. Ei todellakaan kannata lähteä mukaan pitkään projektiin, jos ei itse ole siinä sydämellä mukana. Muuten se aiheuttaa vaan kaunaa jatkossa.

Mun ainoa perustelu sille, miksi en halua koiraa meille, on se, että en pidä koirista.

Yhteistyössä