Minä kai olen sit kylän tiukin äiti...

Tyyris Tyllerö

Aktiivinen jäsen
05.12.2005
5 944
1
36
Meillä kumpikin poika on kotiarestissa su, ma ja ti. Tai siis omassa ja naapurin pihassa saavat olla, puistossa (joka alle 100m päässä) eivät saa. Meillä kun on tällä viikolla tullut kaikenlaista kivaa esiin.

http://kaksplus.fi/keskustelu/t1145377#m12217734 Tämä läpikäytiin joku aika sitten.

Sit oli tää puhelinepisodi: http://kaksplus.fi/keskustelu/t1165718

Nyt uusimpana juttuna tänään tuli sit luvaton poistuminen sovitusta paikasta. Eli lapset lähti lähipuistoon. Sinne tuli sit pari kaveria. Nuorempi eli 5,5v tuli 7v pojan kanssa kysymään saavatko lähteä jollekin majalle. No mä tietty aloin tentata, että missä se maja on, pitäähän mun tietää. Kävi ilmi, että olis ollu reilun kilsan päässä, mutta olis pitäny ylittää isompi tie. Sanoin sitten, että ei saa. Kaveri kysyi, että entäs XX eli mun 7v poika. Minä vastasin, että voin harkita asiaa, mutta pitää jutella ensin ja kysyä lupa.

Meni 20min ja naapuri soittaa. Olivat ajelemassa kylille ja näkivät meidän vanhemman pojan sen kaverin kanssa siellä ison tien toisella puolella. No eikun soittamaan pojan puhelimeen että missäs olet. Sanoi, että siellä majalla käytiin. Kysyin, että olikos muka lupa. Vastasi, että joo, kaveri sanoi että sanoit mun saavan mennä. Sitten kysyin, että missäs pikkuveli. No jätettiin puistoon muiden kanssa. (NO HITTO KENENKÄ MUIDEN??!!)

Tässä vaiheessa tuumasin, että NYT KOTIIN YKSIN JA HETI. Laitoin takkia päälle ja juoksin puistoon. Ei ketään missään... Itku pääsi. Soitto takas esikoiselle. Kenen kanssa pikkuveikka sinne jäi. Onneks oli sit tulossa samaa matkaa kotiin. Ja oli ollut menossa samaan paikkaan jonkun 8v pojan kanssa. Luvatta, kun ei muistanut.

Voi elämä. Kaverit soittelee pojille tiuhaan ja ruinaavat ulos. Vaan kun ei nyt mennä joo. Mietin vaan, että millaisia rajoja ja sääntöjä muilla on? Tuntuu, että tällä seudullaolen itse tiukimmasta päästä muihin verrattuna. Omasta mielestä toimin oikein...

No kyllä tuossa tapauksessa toimit mielestäni ihan oikein, kun ilman lupia oltiin menossa. Tekee hyvää rauhoittua pari päivää ja leikkiä ihan vaan omassa pihassa.

Tiedän tunteen. Meillä päin käydään vääntöä poikien käyttäytymisestä.. Eukot vaan sanoo, että POJAT ON POIKIA. Mun lapset on poikia, mutta rajat niillä on. Ja aika tiukat toisiin verrattuna. Yritän pitää mm ettei toisia saa satuttaa; ei edes käpysotaa ym..

Alkuperäinen kirjoittaja anniina:
Tiedän tunteen. Meillä päin käydään vääntöä poikien käyttäytymisestä.. Eukot vaan sanoo, että POJAT ON POIKIA. Mun lapset on poikia, mutta rajat niillä on. Ja aika tiukat toisiin verrattuna. Yritän pitää mm ettei toisia saa satuttaa; ei edes käpysotaa ym..

Poikia nämäkin. Tuntuu vaan, että kaikki ei ymmärrä, kun heillä lapset saa mennä ja olla aika lailla vapaammin ja reviiri paaaaljon laajempi.

Alkuperäinen kirjoittaja huh:
meneppä seuraavaksi seisomaan poikien vahdiksi pihalle!

Niin kukapa sitä antaisi lasten joskus oppia irtautumaan niistä essunnauhoista??
Kai 7-v jo voi olla yksin ulkona. Pitäis vaan pystyä luottamaan, että pysyis sovitulla alueella.

Joo, mua ärsyttää siis todella paljon tälläkin pienellä paikkakunnalla nää muutamat äidit, joilla "pojat on poikia".
Pojat on heitelly kiviä meidän lasten päälle, ajanut leluja rikki, katkoneet pieniä puuntaimia, puhkoneet palloja,heittäneet mutaa päälle,ajaneet luvatta meidän lasten pyörillä,jahdanneet pienempiään pelotellen,kertoneet kauhutarinoita 4v:lle, kertoneet 5v:lle kirosanoja ja käskeneet toistaa ne...jne jne jne...
Ja äidit sanoo mulle että: "noh, meidän pojat on poikia...." :o

Kyllä meilläkin poika, 8v, saa kotiarestia jos jostain sovituista asioista ei pidetä kiinni. Meillä se kotiaresti on vaan sitä että ei liikuta kotoa mihinkään (paitsi kouluun tietty), ei edes omaan pihaan, eikä saa tulla meille kavereita. Tosin kotiarestia tehokkaampaa meillä on pelikielto, ja sitä käytämmekin useammin kuin tuota kotiarestia.

No mun mielestä oot ihan oikeilla linjoilla. Just noita pokemon kortti juttuja oli meilläki kun esikko oli pienempi, sekä noita puhelin juttuja tosi tutulta kuulostaa. kotiaresti/karkkipäivän peruminen tms. pelotteet on toiminu aika hyvin et on aina jonku matkaa eteebpäin pysyny mielessä mitä saa ja ei saa tehdä. Ton ikäset menee niin helposti mukaan muiden juttuihin - sellasiin ihan älyttömiinki. Ja toi et pojat on poikia no juu niinpä mut tolkku pitää kuiteki olla ja ne rajat mitkä on omat vanhemmat laittanu pitää pitää vaikka kuka houkuttelis.

Totuushan on, että hyvin kasvatetut pojat ovat päivän piristys, koska ovat niin harvinaisia. Yleensä pojat saa suomessa olla poikia. Ei mitää kuria ja riehutaan kuin viimeistä päivää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Totuushan on, että hyvin kasvatetut pojat ovat päivän piristys, koska ovat niin harvinaisia. Yleensä pojat saa suomessa olla poikia. Ei mitää kuria ja riehutaan kuin viimeistä päivää.

ja ei mun mielestä ole kyllä mikään rangaistus tuo sinun rangaistus, että saa naapurin pihalla olla ja lekkiä kavereiden kanssa normaalisti.

ja ei mun mielestä ole kyllä mikään rangaistus tuo sinun rangaistus, että saa naapurin pihalla olla ja lekkiä kavereiden kanssa normaalisti.

Pakko päästä naapurin pihalle, kun on iltapäivät siellä koulun jälkeen hoidossa :D

Alkuperäinen kirjoittaja mj:
samaa mieltä, ei tollanen ole mikään rangaistus. minä en edes tuota 5,5v laskis vanhemman pojan mukaan kun ei kerran perään kato. mitä jos ite vahtisit lapsiasi.

juuri näin.

Tämä oli ensimmäinen kerta, kun tapahtui näin. Ja kai joskus pitää kokeilla eka kerran laskea pihapiiriä edemmäs keskenään. Meillä puisto tosiaan ihan vieressä. Joten kun et paremmin tiedä, älä väitä etten lapsiani vahdi.

Näitä sun linkittämiä ketjuja (ja tätä ketjua) kun lukee niin ei voi mutta kuin tulla siihen tulokseen, että muut lapset tekee kaiken pahan mutta sinun lapset ovat pyhimyksiä. "Se houkutteli siihen ja se teki sitä. Toinen sano tätä ja sen takia meidän lapsi vahingossa teki tätä, mutta ei varmasti ois tehny ellei toinen ois sanonu sitä ja tätä"

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelen:
Näitä sun linkittämiä ketjuja (ja tätä ketjua) kun lukee niin ei voi mutta kuin tulla siihen tulokseen, että muut lapset tekee kaiken pahan mutta sinun lapset ovat pyhimyksiä. "Se houkutteli siihen ja se teki sitä. Toinen sano tätä ja sen takia meidän lapsi vahingossa teki tätä, mutta ei varmasti ois tehny ellei toinen ois sanonu sitä ja tätä"

Mutta sori vaan kun tiedän, että asia näin on. On selvitetty ihan tasan tarkkaan... Myös muiden vanhemmilta.

Alkuperäinen kirjoittaja Tyyris Tyllerö:
Omasta mielestä toimin oikein...

niin teit. Ja jos teillä on vanhempainilta vielä tulossa, ota asia puheeksi muiden vanhempien kanssa. Noin niinkuin yleisesti.

Itse en kyllä päästäisi lapsia ennen sunnuntaita keskenään ulos ollenkaan. Olisin mukana tai sitten olisivat sisällä. Sunnuntainakin olisi lyhyt ulkoilu keskenään.

Yhteistyössä