Minä teen, sinä, älä edes kuvittele...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lida
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lida

Vieras
Olen ollut yhdessä mieheni kanssa,, kauan.. Ollaan vähän päälle 30v pari. Mieheni on lähes aina "pelannut pelejään" muiden kanssa, mm. Textailua, sextailua, chattailyä, mesetystä, skypettämistä, ja varmaan kaikkia muitakin vaihtoehtoja. Hauskinta tässä on ollutkin se, että hän duunailee toisten kanssa, mutta on tehnyt HYVIN selväksi että jos minä edes kuvittelen tekeväni, puhuvani tms. Jonkun toisen uroksen kuin hänen kanssaan, niin seuraukset ovat K-18 luokkaa! Lisäksi mieheni epäilee minua jatkuvasti pettämisestä, mikä kaiketi johtuu pitkältikin siitä, että hän itse pettää aina kun siihen on mahdollisuus..? Mieheni osaa olla myös aika ilkeä, sanallisesti, jonka vuoksi olen vetäytynyt suhteesta pois, henkisellä tasolla ja muutenkin viihdyn nykyään enimmäkseen omissa oloissani. Tässäkin kohtaa mieheni mielipide on, että minulla ON PAKKO olla suhde johonkin toiseen mieheen kun minua ei kiinnosta seksi hänen kanssaan enää.. Kuitenkaan hän ei edes vaivaudu miettimään että josko syytä haluttomuuteeni olisi osittain hänessä, hänen käytöksessä, puheissaan ja yleensäkin kumppanina olemisessa... Onko kenelläkään samantyyppisiä kokemuksia suhteessa? Olisi kiva kuulla kokemuksia tai saada mielipiteitä asiaan ym ym. Alan olemaan aika loppu tässä tilanteessa ja tuntuu että elämä valuu hukkaan nopeammin kuin hiekka tiimalasissa...

Lue nyt hyvä ihminen kirjoituksesi ajatuksella läpi. Kuvittele että se on jonkun naispuolisen ystäväsi tarina ja hän kysyy sinulta neuvoa. Miten neuvoisit ystävääsi tässä tilanteesssa?

Miksi haluat olla yhdessä tuollaisen elukan kanssa joka kohtelee sinua kuin jätettä? Onko sinulla huono itsetunto vai?

Äkkiä karkuun. Kunnollisia ja naista arvostavia miehiä löytyy kyllä.

Jos joku ystyäväni olisi kyseisessä tilanteessa niin tekisin varmasti kaikkeni auttaakseni häntä.. Minun tilanteestani ei tiedä kukaan.. En kehtaa kertoa, ja toisaalta myös pelkään ja epäilen, että avautumiseni ei johtaisi mihinkään hyvään..

Tuohan on selvä alistussuhde. Miehesi pitää sinua omaisuutenaan, ei kumppaninaan.

Ala järjestellä itsellesi asuntoa. Selvitä kenen ystäväsi saat turvaksesi vai onko turvatalo parempi. Todennäköisesti miehesi alkaa käyttäytyä väkivaltaisesti, kun kerrot lähteväsi. Siksi olisikin hyvä, että sinulla olisi asunto valmiina sellaisessa paikassa, jota miehesi ei tiedä.

Huolehdi siitä, että miehellä ei ole mahdollisuutta nostaa rahaa sinun tililtäsi. Joillain puolisoilla on yhteinen.
Kysy neuvoa yleiseltä oikeusavustajalta.

Vain ero on mahdollinen.

Jos joku ystyäväni olisi kyseisessä tilanteessa niin tekisin varmasti kaikkeni auttaakseni häntä.. Minun tilanteestani ei tiedä kukaan.. En kehtaa kertoa, ja toisaalta myös pelkään ja epäilen, että avautumiseni ei johtaisi mihinkään hyvään..

Jos et pysty ystävälle Kertomaan, niin soita johonkin auttavaan puhelimeen. Toisaalta taas ihmetyttää miksi sinulle kulissien pito on tärkeämpää kuin oma elämäsi? Tuo jos mikä kertoo siitä, että itsetuntosi on nolla ja menee miinukselle, jos jatkat "parisuhdettasi" tuollaisen moukan kanssa.

Kysy itseltäsi haluatko käyttää ainutlaatuisen elämäsi tuollaisen paskasäkin kanssa?
Kukaan muu ei voi sinua auttaa, jos itselläsi ei ole todellista halua muuttaa tilannettasi. Parisuhteesi ei ole normaali eikä miehesi käytös ole millään tasolla normaalia. On täysin turhaa tulla tänne kyselemään kuuluuko tuollainen käytös parisuhteeseen. Järjellä tiedät itsekin ettei se ole.
Kanna vastuu elämästäsi ja lopeta kynnysmattona olo äläkä selitä, että olet tilanteessa pakosta. OLET SIINÄ KOSKA TUTTU HELVETTI ON PAREMPI KUIN TUNTEMTON PARATIISI. Mieti mistä saat psyykettä nostaa kytkintä ennekuin nyrkki heiluu ja terveytesi menee.

olisiko sinun aika ottaa lusikka kauniseen käteen ja tunnustaa tosiasiat, kunnioittaa itseäsi sen verran että kävelet ulos parisuhteesta.

Jos minä olisin sinä, minä olisin lähtenyt viimeistään silloin kun mies petti ensimmäisen kerran tai jos tuo väkivallalla uhkailu tuli ennen pettämistä, niin siinä vaiheessa kun eka kerran uhkaili.
Minulla kun on nollatoleranssi kumpaankin asiaan.

Itsepä olet elämäsi valinnut, ei heru myötätuntoa minulta yhtään.

Itse en koe valinneeni tilannettani, vaan koen joutuneeni tilanteeseen josta vaikea päästä pois. Syinä on yhteinen lapsi, väkivallan uhka sekä pelko loputtomasta vainoamisesta.. Katsoin joskus dogumentin 'vainoajien kurinpalautus, ja oli hirveää miten pahasti ja pitkään joitakin naisia olivat ex-kumppanit vainonneet ennen kuin olivat joutuneet vastuuseen...Enkä usko minulta löytyvän sellaisia henkisiä voimia joita lähtööni tulisin tarvitsemaan...

Itse en koe valinneeni tilannettani, vaan koen joutuneeni tilanteeseen josta vaikea päästä pois. Syinä on yhteinen lapsi, väkivallan uhka sekä pelko loputtomasta vainoamisesta.. Katsoin joskus dogumentin 'vainoajien kurinpalautus, ja oli hirveää miten pahasti ja pitkään joitakin naisia olivat ex-kumppanit vainonneet ennen kuin olivat joutuneet vastuuseen...Enkä usko minulta löytyvän sellaisia henkisiä voimia joita lähtööni tulisin tarvitsemaan...

Kyllä sinä olet valinnut tilanteesi, koska et tee mitään sen muuttamiseksi. Apuakin on saatavissa. Niin makaa kun petaa, turha ruikuttaa.

Tee jotain itsesi ja lapsesi eteen, jos et ole tyytyväinen.
Pääset ainakin tietokoneelle, voit aina pyytää apua ystäviltä, sukulaisiltasi, viranomaisilta.

Saat ilmeisesti liikkua vapaasti, pääset varmaankin ulko-ovesta lapsesi kanssa kaksin ulos.
Mies ei ole kahlinnut sinua käsiraudoilla sängyn päätyyn, ei ole pistänyt ristikoita ikkunaan ja ovia lukkoon. Vain uhkaillut fyysisellä väkivallalla. Nämä uhkailut voi aina nauhoittaa salaa esim. kännykällä. Eikä siitä tarvitse miehelle kertoa.

Sinä voit koska tahansa mennä perheneuvolaan tai mielenterveystoimistoon tai poliisille tai turvakotiin kertomaan fyysisen väkivallan uhasta ja näyttää tämän uhkan toteen tarvittaessa nauhoitteella.

Jos et sitä tee, vaan jäät parisuhteeseen, oma on valintasi.

Onko kikkarapäähän taas sorruttu. Lapsenmenetys jonnekin kivikauden maahan, se kirpasee.
Mutta Suomessa on verovaroin tuettuja turvakoteja, kannattaa nauhoittaa uhkailut, dokumentoida ne ollain tavalla niin ukko ei saa kuin valvottuja tapaamisia lapsen kanssa. Nimi ja osoitetietojen antamisen voi kieltää rekistereistä. Nyt vaan ryhtiä elämään, ajattele vaikka lapsesi etua, jos oma itsetuntosi on nujerrettu.

Jos sinä pidät itseäsi ihan turhana olentona, niin ajattele edes lastasi.
Haluatko hänen kasvavan nykyisessä pelon ilmapiirissä.
Haluatko hänen oppivan, että mies saa kohdella muita kuin sontaa?

Hae apua. Lapsesi takia, älä alistu. Älä opeta hänelle väärää mallia. Anna lapsellesi turvallinen vastuu.
Erilaisia lähestymiskieltoja on olemassa.

olisiko sinun aika ottaa lusikka kauniseen käteen ja tunnustaa tosiasiat, kunnioittaa itseäsi sen verran että kävelet ulos parisuhteesta.

Jos minä olisin sinä, minä olisin lähtenyt viimeistään silloin kun mies petti ensimmäisen kerran tai jos tuo väkivallalla uhkailu tuli ennen pettämistä, niin siinä vaiheessa kun eka kerran uhkaili.
Minulla kun on nollatoleranssi kumpaankin asiaan.

Itsepä olet elämäsi valinnut, ei heru myötätuntoa minulta yhtään.

Olen itsekin aikoinaan elänyt hankalassa tilanteessa. En vain osannut lähteä.
Empatia eli myötätunto on ilmaista. Sitä ei tarvitse ellien palstoilla pihtailla.

Luin äsken Hesarin jutun linnassa istuvasta miehestä. Hän oli riehunut ryyppyseurassa ja on nyt päässyt viinasta eroon. Tyypillinen tarina, jonka luin harppoen. Sitten kirjoitin tähän ketjuun viestin ja se meni tärviölle. Puhelin soi ja innostuin tilaamaan Hesarin kk-liitteen tarjouksena.

Viime viikolla minut pysäytti kotikulmani torilla turvakoteihin varoja keräävä feissari.
Sain tietää perusteellisen selvityksen tämän hetken tilanteesta Suomessa. Karua kuultavaa.
Tunnen syvää myötätuntoa suomalaisia naisia kohtaan. Uudet ellit astuvat kehään, johon kukaan ei alunperin ikinä halunnut. Tuosta ympyrästä sitten yritetetään päästä selville vesille.

Suomalaisen naisen pitää olla vahva ja itsenäinen nainen. On tiedettävä oma arvonsa ja rajat, joiden yli ei astuta. Kun selviää omillaan ei lähde hyysäämään selkärangatonta miestä eikä ala mahdollistamaan miehen epätervettä elämäntyyliä.

Mutta päätös on itsensä tehtävä. Me täällä ruudun takana emme siihen kykene.
Selvennämme vain asioita ja kerromme omia mielipiteitä.

Apu on yhtä lähinnä kuin lähin puhelin, netti ja lähellä oleva kuunteleva ihminen.
Minusta on mukava lukea Vauva.fi ja Kaksplus.fi keskustelupalstoja. Nuoret äidit ovat hauskoja ja tosi mukavia. Heillä on terve jalat maassa asenne elämään.

Viimeksi muokattu:
olla myötätuntoinen, jos ihminen itse ei tee mitään tilanteensa korjaamiseksi muuta kuin valittaa.
Muutos lähtee itsestä sisältä päin, ei sitä kukaan toinen voi apn puolesta tehdä.

Itse en koe valinneeni tilannettani, vaan koen joutuneeni tilanteeseen josta vaikea päästä pois. Syinä on yhteinen lapsi, väkivallan uhka sekä pelko loputtomasta vainoamisesta..

Sanoit että miehesi on "aina" ollut sellainen. Miksi et laittanut suhdetta poikki heti alkuunsa? Miksi hankit lapsen kärsimään tuohon helvettiin?! Tottakai olet itse valinnut, koska olet itse aina tiennyt millainen mies on!

Minua niin vihastuttaa kun lapsia hankitaan tuollaiseen tilanteeseen, ja sitten vielä käytetään sitä lasta syynä ettei tilanteesta lähdetä pois! Sehän on se suurin syy lähteä ja heti, lapsen pitää päästä pois tuollaisesta kasvuympäristöstä.

Kiitos kaikille vastausviesteistä. Sainpahan niistä ainakin paljon lisää ajattelemisenaihetta.. Toivon itsekin, että saisin joku päivä jostain niin paljon, tai sen verran, voimia ja uskallusta että lähtisin.. Ja mitä mieheeni ja tyttäreemme tulee niin mieheni on hyvä isä lapselleen. Tuki, turva, huolehtiva, rakastava ja välittävä, nämä seikat eivät vaan satu kohdistumaan minuun. Aloin myös vastauksienne perusteella pohtimaan, että miksi alunperin tänne kirjoitin... Voi olla, että tahdoin kirjoittaa pienen osan tästä kaikesta ruudulle, tai voi olla että tahdoin hitusen sympatiaa, säälipisteitä, tai tsemppausta, tiedä häntä... Ehkä fiksumpaa olisi kuitenkin ollut esimerkiksi kirjoittaa päiväkirjaa, mutta siitäkin minulla on kurjia kokemuksia. Toisaalta myös alkoi harmittamaan tänne purkamani asiat, koska huomasin miten ne selkeästi ärsyttivät joitain (lue useimpia) vastanneita.. Tarkotukseni ei siis ollut ärsyttää, tai tuottaa turhautumisen tunnetta kenellekään.. Ja näitä asioita kun on ollut tässä vuosien aikana aikaa pohtia niin oon myös ajatellut että jos en tästä uskalla lähteä, niin on minulla kuitenkin oikeus ja vapaus lähteä täältä kokonaan................ Aurinkoa ja lämpöä jokaisen kesään!

Kiitos kaikille vastausviesteistä. Sainpahan niistä ainakin paljon lisää ajattelemisenaihetta.. Toivon itsekin, että saisin joku päivä jostain niin paljon, tai sen verran, voimia ja uskallusta että lähtisin.. Ja mitä mieheeni ja tyttäreemme tulee niin mieheni on hyvä isä lapselleen. Tuki, turva, huolehtiva, rakastava ja välittävä, nämä seikat eivät vaan satu kohdistumaan minuun. Aloin myös vastauksienne perusteella pohtimaan, että miksi alunperin tänne kirjoitin... Voi olla, että tahdoin kirjoittaa pienen osan tästä kaikesta ruudulle, tai voi olla että tahdoin hitusen sympatiaa, säälipisteitä, tai tsemppausta, tiedä häntä... Ehkä fiksumpaa olisi kuitenkin ollut esimerkiksi kirjoittaa päiväkirjaa, mutta siitäkin minulla on kurjia kokemuksia. Toisaalta myös alkoi harmittamaan tänne purkamani asiat, koska huomasin miten ne selkeästi ärsyttivät joitain (lue useimpia) vastanneita.. Tarkotukseni ei siis ollut ärsyttää, tai tuottaa turhautumisen tunnetta kenellekään.. Ja näitä asioita kun on ollut tässä vuosien aikana aikaa pohtia niin oon myös ajatellut että jos en tästä uskalla lähteä, niin on minulla kuitenkin oikeus ja vapaus lähteä täältä kokonaan................ Aurinkoa ja lämpöä jokaisen kesään!

Avaa jo silmäsi hyvä ihminen ja lopeta toi valehtelu.
Mies joka uhkailee lapsensa äitiä fyysisellä väkivallalla, kohtelee lapsensa äitiä huonosti, ei ole, eikä voi olla hyvä isä tyttärelleen. Eihän tuollainen mies voi olla minkäänlainen tuki ja turva lapselle, päinvastoin, mitä vanhemmaksi tyttäresi kasvaa, isä alkaa kohdella häntäkin kuin sinua.

Olette olleet pitkään parisuhteessa, miehesi pettää sinua, uhkailee väkivallalla, alistaa henkisesti ja tätä on jatkunut vuosia.
Tyttäresi näkee isänsä käytöksen sinua kohtaan ja tottuu siihen, että tuo on normaalia.
Mitä vanhemmaksi hän joutuu katsomaan tuollaista parisuhdetta mikä teillä on, hän kuvittelee, että noinhan sitä parisuhteessa eletään. Ja ottaa itselleen samanlaisen miehen joka painaa ja alistaa häntä alaspäin.

Monista alkoholistien lapsista tulee alkoholisteja, väkivaltaisten vanhempien lapsista väkivaltaisia, syrjäytyneiden lapsista syrjäytyneitä jne..
Muista, että se miten annat parisuhteessa kohdella itseäsi kertautuu tyttärellesi, jatkuu ehkä tyttäresi jälkeenkin.
Sinä ja miehesi olette helvetin huono esimerkki tyttärellenne parisuhteesta, isänä ja äitinä ja myös ihmisinä. Jos et tuota näe, niin ei voi mitään. Hyvää elämää vaan valitsemallasi tiellä. Ainoa ketä käy sääliksi on tyttäresi.

Tyttären takia sinun kannattaa erota, vaikka et itsestäsi välittäisi.

Kun tytär ensimmäisen kerran haluaa jotain muuta kuin isänsä, alkaa tyttären elämä todella vaikeutua. Tiedän kokemuksesta.

Tyttären takia sinun kannattaa erota, vaikka et itsestäsi välittäisi.

Kun tytär ensimmäisen kerran haluaa jotain muuta kuin isänsä, alkaa tyttären elämä todella vaikeutua. Tiedän kokemuksesta.

Miehellä on kieroutunut ajatusmaailma: Mies on naisen yläpuolella kaikessa. Naiset ovat miehen palvelijoita. Et kai sentään, ap, halua lapsesi oppivan sitä mallia itselleen? Se tarkoittaisi sitä, että häntä tultaisiin käyttämään samalla lailla kuin itseäsikin, koska hän ei osaa pitää varaansa.

Tuollainen isä ei voi minunkaan mielestäni olla hyvä isä. Valitettavasti sinäkään et ole hyvä äiti siksi, että et suojele lastasi isänsä ajatusmaailmasta ja perheenne elämisen mallilta. Äidin alistaminen ei voi olla lapselle hyväksi!

Turvallisia tapoja tuollaisesta elämästä pääsemiseen on. Suomessa on turvakotijärjestelmä, jossa sinua autetaan saamaan elämäsi kaikinpuoliseen järjestykseen. Sieltä saat turvapaikan alkuun ja henkistä tukea, opastusta, neuvoja ja asianajajan ym. ym. asiantuntijajoukolta. Heitä ai tarvitse ujostella, he ovat nähneet kaikenlaisia tapauksia. Heillä on myös salassapitovelvollisuus, joten asiasi eivät vuoda ulkopuolisille.

Katso vaikka netistä lähin turvakoti ja soita sinne. Pelkästään se, että saat puhua asioista oikeilla nimillä tuo helpotusta. Sinua ei siellä arvostella, parjata tai ihmetellä, ainoastaan autetaan.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä