Minä tulen tekemään 3-vuorotyötä mies tekee päivätyötä,tuleeko miehelle liikaa vastuuta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fisco
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

fisco

Vieras
Siis valmistun pian sairaanhoitajaksi ja luultavasi edessä on 3-vuorotyö sillä päivähommat ovat kiven alla. Mies tekee perinteistä päivätyötä,viikonloput ja lomat ovat vapaat. Meillä on 2 pientä lasta ja he menevät hoitoon kun viimeistelen koulun ja käyn töissä. Minua huolestuttaa tuleeko miehelle liikaa vastuuta kun hänen vastuulleen jää suurin osa lasten hoidosta ja hoitaminen lomien aikana. Onko jollain kokemuksia tällaisesta tilanteesta. Tuntuu jotenkin pahalle lykätä toinen tuolla tavalla vastaamaan kaikesta,tietty itse painan töittä että olisi sitä rahaa..

meillä on sama tilanne. Mies päivätyössä ja minä olen 3-vuorotyössä sairaanhoitajana. Olen ollut nyt töissä 2v ja alussa mies oli aika väsynyt, koska minulla oli paljon iltavuoroja ja hänen kontolleen jäi kahden pienen nukuttamiset ym. Mieheni on selviytyjä luonteeltaan eikä turhia stressaa. olen antanut hänelle täysin vapaat kädet ja hienosti on mennyt. Annan miehelleni välillä sitten päiviä, että saa olla yksikseen esim. Kun minulla useampi vapaapäivä niin olen lähtenyt lasten kanssa reissuun ja mies saa olla itsekseen kotona. Myös hänen harrastukset on olleet tärkeitä ja hänen henkireikä. Meillä on mennyt ihan hyvin.

meillä mies on aina osallistunut 100% sti kaikkeen. Tekee ruokaa, leipoo, käy kaupassa, siivoaa, silittää, ompelee, pesee pyykit, viikkaa jne jne.

Vastuu kasvattaa. Välillä hommat voivat harmittaa, kunnes pysähtyy miettimään, kuinka onnekas onkaan kun ylipäätään on sellaisia hommia. Lasten kanssa vietetty aika ei mene hukkaan.

Älä turhaan syyllistä itseäsi ja työtäsi. Ajattele jos asia olisi toisinpäin, tuskinpa kukaan miettisi että sulla liikaa vastuuta lasten hoidosta. Ainakin meillä mies oppi hyvin "vastuuseen" kun sitä joutui kantamaan ts nyt kun lapset jo isompia pärjää hyvin niitten kanssa kun pienestä asti joutunut niitä hoitamaan. Onnea valmistumisesta!

Haluaisin kuulla miten tämä vaikuttaa parisuhteeseen? Aloitan itse opiskelemaan kätilöksi, ja kyllä minua vähän huolestuttaa, mitä mahdollinen tuleva 3-vuorotyö tekee suhteelle. Onko sitä yhteistä aikaa enää ollenkaa? Meillä ei ole toistaiseksi lapsia, että ne eivät aikaa ole viemässä..

Mutta kysymykseesi: Miksi mies ei pärjäisi? Hänen lapsiaanhan ne myös ovat. Elämäntilanteesta riippuen aina jompikumpi vanhempi on "isommassa" roolissa lasten elämässä. Ja vaikka mies olisikin alussa hukassa lasten kanssa, kyllä siihenkin hommaan oppii. Uskon että miehet ovat ihan yhtä kykeneviä hoitamaan jälkikasvuaan kuin naiset! :)

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Jos homma ois toisinpäin niin et edes kyselis että onko sulla liikaa vastuuta.

Komps

Minäkin peesaan. Jos kyse olisi alaikäisestä sisaruksesta, niin asia olisi eri, mutta hyvänen aika - aikuinen ja vielä lasten vanhempi... jos itse voisit kantaa vastuun, niin ihan varmasti lasten isäkin siihen pystyy.

Tee hyvä ihminen töitäsi ja anna miehen hoitaa lapset. Sitä kun ei koskaan tiedä milloin tulee se päivä, että eroatte ja sen jälkeen saat itse hoitaa lapset ja työn.

Alkuperäinen kirjoittaja muukeli:
Haluaisin kuulla miten tämä vaikuttaa parisuhteeseen? Aloitan itse opiskelemaan kätilöksi, ja kyllä minua vähän huolestuttaa, mitä mahdollinen tuleva 3-vuorotyö tekee suhteelle. Onko sitä yhteistä aikaa enää ollenkaa? Meillä ei ole toistaiseksi lapsia, että ne eivät aikaa ole viemässä..

Mutta kysymykseesi: Miksi mies ei pärjäisi? Hänen lapsiaanhan ne myös ovat. Elämäntilanteesta riippuen aina jompikumpi vanhempi on "isommassa" roolissa lasten elämässä. Ja vaikka mies olisikin alussa hukassa lasten kanssa, kyllä siihenkin hommaan oppii. Uskon että miehet ovat ihan yhtä kykeneviä hoitamaan jälkikasvuaan kuin naiset! :)

meidän parisuhteeseen on tietysti vaikuttanut, koska meillä ei ole sukulaisia lähellä hoitamassa ja lapset eivät ole koskaan sukulaisilla hoidossa. Me vietetään kaikki vapaa-aika yhdessä, perheenä. Tosin me sitten otetaan se oma aika niin, että esim. vuosi aikaisemmin suunnitellaan reissu ja varataan meidän äiti 500km päästä hoitamaan. Tokihan vaikeaa on ollut, mutta ihan oma valinta tämä on.

No tämäkin minua kiinnostaisi! Mies ei tosiaan ole mikään lälläri ja en siis epäile etteikö hän pärjäisi. Tuntuu vaan epäreilulle jättää niin paljon asioita hänelle jos tilanne olisi noin minulle niin ajattelisin varmaaan samalla tavalla että ei kiva mutta muuta ei voi.

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:

meidän parisuhteeseen on tietysti vaikuttanut, koska meillä ei ole sukulaisia lähellä hoitamassa ja lapset eivät ole koskaan sukulaisilla hoidossa. Me vietetään kaikki vapaa-aika yhdessä, perheenä. Tosin me sitten otetaan se oma aika niin, että esim. vuosi aikaisemmin suunnitellaan reissu ja varataan meidän äiti 500km päästä hoitamaan. Tokihan vaikeaa on ollut, mutta ihan oma valinta tämä on.

Meillä on kyllä hoitajia,mutta jotenkin hirvittää se että yhteinen aika vähenee aika huomattavasti. Eihän sitä tartte olla miehessä kiinni mutta silti..

Jos nyt ajatellaan itse arkea, niin esim. meillä kumpikaan meistä miehen kanssa ei haluaisi viedä lapsia joka aamu päikkään, sillä me koetaan aamut stressaaviksi, vaikkei meidän edes tarvitse kovin aikaisin mennä. Iltapäivät on taas ihan toinen juttu: niistä ei kumpikaan "kärsi". Samoin lomat voisin sanoa omasta näkökulmastani, etten koe niitä raskaina, vaikka pääsääntöisesti yksin hoidankin lapset. Mutta siis se, että jos toinen (kumpi vaan) joutuu joka aamu viemään ja tuomaan, niin se on rasittavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:

Meillä on kyllä hoitajia,mutta jotenkin hirvittää se että yhteinen aika vähenee aika huomattavasti. Eihän sitä tartte olla miehessä kiinni mutta silti..

tokihan se vähenee, mutta minä nautin työstäni ja sitten kun ollaan yhdessä niin ollaan kunnolla :) vuorotyössä on erittäin hyvät puolet. Me pystytään vuorottelemaan kumpi vie päiväkotiin (mies silloin kun minulla aamuvuoro ja minä silloin kun on iltavuoro ) minä haen aamuvuorosta ja mies silloin kun minulla iltavuoro. Kummallekaan ei jää pelkästään viemiset ja hakemiset (joka on todella stressaavaa välillä, (ainakin kahden pienen kanssa ) Lapset on vähän hoidossa, koska minulla on keskellä viikkoa vapaata ja olen heidän kanssa silloin kotona :)

Meillä on lasten syntymästä asti hoitovastuu ollut ihan tasan ,koska minä olen yrittäjä niin ei ole paljon äitiyslomia pidetty. Lapset eivät ole myöskään missään hoidossa vaan, kun toinen tulee niin toinen lähtee:). Muutama ilta viikossa on siten, että molemmat on kotona. Kahdenkeskistä aikaa on joka ilta sen jälkeen, kun lapset nukkuu eli 23-24:). Ihaninta on ne harvat lomat, joilloin koko koko perhe saa olla yhdessä koko ajan. Meillä toimii, mutta asennetta vaatii.

Opiskelen ensihoitajaksi ja työni tulee oleman nimenomaan juuri 3-vuorotyötä. Mieheni tekee säännöllistä päivätyötä, meillä on useampi lapsi joista kaksi on päiväkoti-ikäisiä.
Miehen vastuu lasten- ja kodinhoidosta on kasvanut suuresti opintojeni myötä. Toistaiseksi kaikki on kuitenkin sujunut hyvin. Vuorotyötä tehdessäni minulla on arkivapaita, jolloin olen katsomassa lasten perään. Mielestäni vuorotyössä on omat etunsa, esimerkiksi on ihanaa että saan olla kotona yövuoron jälkeen (vaikka nukkumassa) kun isommat lapset tulevat koulusta :)

Minä en ole edes koskaan ajatellut asiaa tuolta kannalta. Mies meillä on ollut se, joka enemmän pyörittää tätä huushollia ja on kuskannut lapset tarhaan. Ei ole tullut mieleenkään etteikö pärjäisi tai onko sillä liikaa vastuuta. Minä olen koittanut ruokapuolesta huolehtia ja mies tiskeistä, pyykeistä ym.
Nyt teen tällä hetkellä pelkkää yövuoroa ja toinen lapsista menee jo toiselle luokalle. Mutta kuitenkin mies huolehtii useimmiten lasten iltapesut ym. minä laitan ruoat. Näin se vaan menee ja molemmat ovat olleet tyytyväisiä.

No kyllä meillä sitä paljon enemmän ois, kuin että kumpikin tekis pelkkää päivää. Mä teen mm. hirveesti yövuoroja = muut nukkuu ja päivähän on sitten "vapaa". Lapsienkaan ei todellakaan tarvi olla niin paljoa hoidossa, ei läheskään päivittäin ja kun ovat niin enintään 4-5tuntia kerralla.

Alkuperäinen kirjoittaja Hoitsu:

No kyllä meillä sitä paljon enemmän ois, kuin että kumpikin tekis pelkkää päivää. Mä teen mm. hirveesti yövuoroja = muut nukkuu ja päivähän on sitten "vapaa". Lapsienkaan ei todellakaan tarvi olla niin paljoa hoidossa, ei läheskään päivittäin ja kun ovat niin enintään 4-5tuntia kerralla.

En osaa kirjoittaa. Siis aikaa on enemmän.

Miksi ihmeessä se olisi miehelle jotenkin erinlaista tai raskaampaa kuin naiselle?Minä olen sairaanhoitajana 3 vuorotyössä , eikä meillä se ole koskaan mitään erityis toimenpiteitä aiheuttanut.Mies hoitaa lapset ja kodin sen kummemin sitä ihmettelemättä kun minä olen työssä ja silloin kun hän on työssä niin silloin minä hoidan.Yhteiset lapset, yhteinen vastuu.Ei siinä sen ihmeempää

Ei tule! Kyllä sullakin niitä vapaapäiviä sitten on, vaikka ne ei ehkä ole samaan aikaan miehen kanssa eikä silloin pohdita onko sulla liikaa vastuuta kun olet lasten kanssa ja mies töissä.

Yhteistyössä