Minäkin haluaisin kattopanelit valkoisiksi, mutta tuo mies on niin nuija:(( Ja itse olen kädetön!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Viipotin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Viipotin

Jäsen
28.07.2007
452
0
16
Luin juuri tuosta toisesta ketjusta, kuinka katot maalattu valkoisiksi. Mä niin olen kade. Meillä 80-luvun talo ja alkuperäinen mäntypanelikatto ja vielä tuvassa kauhea puolipaneli. Mä olen miehelle ruikuttanut, että jos maalattaisiin valkoiseksi, mutta on niin jäärä kun vaan voi olla, on ihan hyvä noin ja blaa, blaa. Syy oikeesti se kun itse ei viitsi alkaa siihen hommaan (tosin aikaa ei ukolla ruhtinaallisesti ole työmyyrä kun on). Mä tekisin sen itse, mutta kun olen niin tumpelo ja kädetön noissa hommissa, etten osaa :| , eikä ketään tuttuakaan ketä voisin pyytää. No, ehkä joku remppafirma, mutta siihen ei taas ole varaa.
Ärsyttää muutenkin, että kaikki kodinuudistus jutut on miehelle niin vastenmielistä pakkopullaa, mutta kun joku sen kaveri tai sukulainen pyytää apua esim. remonttitalkoisiin niin jos vaan töiltään ehtii niin aina valmiina apuun! Miksi sitten kotona ei mun toivomukset merkkaa mitään ja aina saa kaikkea ruikuttaa vähintään kolme vuotta |O

Siis niin kädetön ei voi olla ettet osaisi niitä maalata ???

Ostimme vanhan talon enkä koskaa ollut maalannut yhtään mitään, rohkeasti ostin telan ja maalipurkin ja ryhdyin hommiin. Suojaat paikat (lattiat) teipein ja sanomalehdin, teippaat seinän ja katon välisen rajan ja ostat telan ja siihen varren...kaadat valkoista maalia (minkä sävyn olet valinnut värikartasta ja ostanut rautakaupasta ) tela-astiaan ja hankaat telaa siinä ja alat telaamaan kattoa, lopuksi vedät pikku sudilla seinien ja katon välisen rajan ja paneelien välisen raon johon tela ei ylety.

Jos kattonne on vahvasti lakattu voi olla että maali ei siinä pysy, mutta kysy ihmeessä rautakaupasta miten sitten tulisi toimia. Ei kannata miehen varaan laskea tollaisia juttuja tai et saa kotiisi muutosta koskaan :)

Luin ensin kattopanelit valoiksi täh? ;)
No meillä vähän sama juttu. Kaikissa muissa huoneissa on valkoinen katto, mutta olkkarissa ja eteisessä ruskea. Lisäks olkkarissa on verhokiskojen edessä sellanen kamala paneli hökötys. Pimentää huonetta älyttömästi.
Nyt otin maalauksen taas esille ja mies jopa lupasi "jossain vaiheessa" harkita asiaa. Ja jos ei kohta ala tapahtuun, maalaan vaikka itse! Jälkikin varmaan sen näköistä, mutta valkoisiks ne haluan ja saan! :D

Jos olisin sun tilanteessa niin joko säästäisin jossain että saisin ammattimaalaajan asialle tai sitten maalaisin itte vaikken osaiskaan. Ihan oikeesti, kuin pahan näköinen siitä katosta vois tulla? Kokeilisin ainakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Pähkinä-:
Jos olisin sun tilanteessa niin joko säästäisin jossain että saisin ammattimaalaajan asialle tai sitten maalaisin itte vaikken osaiskaan. Ihan oikeesti, kuin pahan näköinen siitä katosta vois tulla? Kokeilisin ainakin.

Niin ja jos tulee aivan järkky niin miehen pakko maalata uusiks

:D

Alkuperäinen kirjoittaja Ilonna:
Luin juuri tuosta toisesta ketjusta, kuinka katot maalattu valkoisiksi. Mä niin olen kade. Meillä 80-luvun talo ja alkuperäinen mäntypanelikatto ja vielä tuvassa kauhea puolipaneli. Mä olen miehelle ruikuttanut, että jos maalattaisiin valkoiseksi, mutta on niin jäärä kun vaan voi olla, on ihan hyvä noin ja blaa, blaa. Syy oikeesti se kun itse ei viitsi alkaa siihen hommaan (tosin aikaa ei ukolla ruhtinaallisesti ole työmyyrä kun on). Mä tekisin sen itse, mutta kun olen niin tumpelo ja kädetön noissa hommissa, etten osaa :| , eikä ketään tuttuakaan ketä voisin pyytää. No, ehkä joku remppafirma, mutta siihen ei taas ole varaa.
Ärsyttää muutenkin, että kaikki kodinuudistus jutut on miehelle niin vastenmielistä pakkopullaa, mutta kun joku sen kaveri tai sukulainen pyytää apua esim. remonttitalkoisiin niin jos vaan töiltään ehtii niin aina valmiina apuun! Miksi sitten kotona ei mun toivomukset merkkaa mitään ja aina saa kaikkea ruikuttaa vähintään kolme vuotta |O

Ihan tavallisella maalilla on helppo maalata; öljumaali sit vähän alkuun opetteluttaa, että saa tasaisen jäljen, mutta senkin oppii!
Niinkuin joku tuossa jo sanoi, niin maalaa eka ne puolipaneelit, saat käytännön harjoitusta pystypinnalla, ja näet myös tuloksen paremmin. Minä tykkään maalaamisesta, ja olenkin tässä talossa tainnu kaikki maalattavat pinnat sutia, mm. leikkimökin, koiran kopin ja häkin, ja patterit.
Eikun rohkeasti pensseli ja tela käteen!

Meilläkin samat onhelmat eli tummunut katto ja puolipaneelit. Maalaamista on vain jarruttanut nyt se, että ainakin seinäpaneeleissa on niin paljon kaikenlaisia kolhuja ja naarmuja (kiitos mm. kissan), että jos ne peittomaalaa ilman kunnon hiomista, niin niistä voi aika ikävän näköiset, kun ne kolot yms. paistavat sieltä esiin. Ja sen tiedän, että se hiominen on aikamoinen projekti, joten mielessä on käynyt koko paneleiden vaihtaminen pois.

Alkuperäinen kirjoittaja maalainen:
Meilläkin samat onhelmat eli tummunut katto ja puolipaneelit. Maalaamista on vain jarruttanut nyt se, että ainakin seinäpaneeleissa on niin paljon kaikenlaisia kolhuja ja naarmuja (kiitos mm. kissan), että jos ne peittomaalaa ilman kunnon hiomista, niin niistä voi aika ikävän näköiset, kun ne kolot yms. paistavat sieltä esiin. Ja sen tiedän, että se hiominen on aikamoinen projekti, joten mielessä on käynyt koko paneleiden vaihtaminen pois.

Marssi rautakauppaan ja kysy, että onko semmosta kittiä, millä noi kolot sais peittoon. Onhan sekin oma hommansa, mutta tulee ainakin tasainen jälki sit.

Alkuperäinen kirjoittaja Mimosan äippä:
Siis niin kädetön ei voi olla ettet osaisi niitä maalata ???

Ostimme vanhan talon enkä koskaa ollut maalannut yhtään mitään, rohkeasti ostin telan ja maalipurkin ja ryhdyin hommiin. Suojaat paikat (lattiat) teipein ja sanomalehdin, teippaat seinän ja katon välisen rajan ja ostat telan ja siihen varren...kaadat valkoista maalia (minkä sävyn olet valinnut värikartasta ja ostanut rautakaupasta ) tela-astiaan ja hankaat telaa siinä ja alat telaamaan kattoa, lopuksi vedät pikku sudilla seinien ja katon välisen rajan ja paneelien välisen raon johon tela ei ylety.

Jos kattonne on vahvasti lakattu voi olla että maali ei siinä pysy, mutta kysy ihmeessä rautakaupasta miten sitten tulisi toimia. Ei kannata miehen varaan laskea tollaisia juttuja tai et saa kotiisi muutosta koskaan :)
Minä vielä lisäisin, että ennen maalausta kannattaa hioa, jos on lakattu pinta. Jos niistä puolipaneleista saa vaikka jonkin osan helposti irti mukaan maalikauppaan, niin sitä näyttämällä voi kysyä hyviä vinkkejä. Samoin se maalattava pinta on syytä putsata hyvin ennen maalausta. Ei myöskään kannata käyttää niissä telapakkauksissa olevaa halvinta mahdollista telaa, vaan siihen kannattaa satsata hyvän tasaisen jäljen saamiseksi. Vesiliukoinen maali on kätevämpi aloittelijalle, se ei haise niin kovasti ja välineet on helppo puhdistaa. Kannattaa käydä katsomassa Tikkurilan maalaussivuja, sieltä löytyy hyviä vinkkejä.

Kiitos vinkeistä :) Mun täytyy varmaankin kokeilla noihin puolipaneleihin tosiaan ensin. Ja itseasiassa olen jonkun verran saanut maalamisesta kokemusta, kun kesällä maalasimme talon ulkoa päin. Jotenkin tuo yksin aloittaminen ja luottamus itseen on vaan niin hakusessa.
Toi mies on tosiaan niin jääräpää monessa asiassa eli sen mielestä on ihan hyvä jne. Joo ehkä oli hyvä ja nätti silloin reilut 10 v sitten kun tähän muutimme, mutta kylläpä aika vaatii veronsa. Mutta sitten kun kyse jostain sille tärkeästä kuten esim. isosta taulutelkkarista makkarin seinälle (se ei edes koskaan ehdi olkkarissakaan katsoa telkkaria, saatika sitten kun on sängyssä!!!) tai autoonsa jostain lisävarusteista niin siihen kyllä aina löytyy rahaa ja aikaa ja kiinostusta, mutta kodinsisustamiseen ei :/

Yhteistyössä