Minäkin purnaan päivähoidosta (hoitoajoista) !

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taas kiukuttaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

taas kiukuttaa

Vieras
Lastemme hoitosopimukseen on merkitty hoitoajaksi 7.30-16.30. Koskaan eivät tuota aikaa ole, vaan jotain tuolta väliltä, riippuen mieheni työajoista ja minun koulupäivistä. 4 viikon ajan ovat menneet hoitoon klo9.
Nyt kuitenkin miehen kanssa päätimme, että ensi jaksosta lähtien viemme heidät hoitoon viimeistään klo8 (tai 7.30 jos molemmat olemme aamussa) ja lapsetkin ovat toivoneet, että saisivat syödä aamupalan hoitopaikassa.

Sanoin tämän hoitopaikassa, niin hoitaja kysyi ihan äimistyneenä "ai miksi?" Meinasin sanoa, että siksi koska hoitosopimuksessakin niin lukee!! Miski emme saisi viedä lapsiamme hoitoon tuohon aikaan? Jos minulla alkaa koulu klo10, saan taatusti enemmän aamusta irti (kouluhommat) sen jälkeen kun lapset ovat hoidossa.

Mutta ei, näille tädeille ei käy mikään... Pitäisi hakea toisin kun on sovittu, pitäisi pitää lapset kotona kun hoitajia liian vähän, lapsi ei saisi kaivata hoitopäivänä vanhempiaan ja itkullaan pilaa muidenkin päivän... lista on loputon!

No sama se on toisinpäin valitettavasti:( Olen pph ja saan joustaa jatkuvasti. Hoitoajat on sovittu klo 7.30-16.30 kun vanhemmat olivat sitä mieltä että he ehtii aivan hyvin ajaa töihin 5km:n matkan puolessa tunnissa. No, pari ekaa päivää homma toimi ja sitten alkoi lipsuminen. Tultiin 7.15 tai jopa klo 7.00 ja haetaan 16.45-17.-15 eli joka ainoa päivä mulle tulee ylitöitä sen takia että vanhemmat käy aamulla mennessä kaupassa hakemassa aamupalaa tai kaffella huoltsikalla tai millon pitää käyä missäkin. Illasta taas käydään kaupassa hakemassa iltapalaa tai iltaruokaa tai jotain huonekalua.

Kun asiasta huomautin niin sanoivat "mut sinähän olet kotona kumminkin". Joo, no aamulla olenkin, mutta kun oletan lasten tulevan aikaisintaan klo 7.30 niin en minä halua nousta joka aamu sen takia aikaisemmin että vanhemmat tuo aina vaan aikaisemmin. Ja omia vapaa-ajan menoja en kyllä ole velvollinen ilmoittelemaan heille. Kun on sovittu että haetaan 16.30 mennessä niin se kans tarkoittaa sitä!!! Toki voin joustaa joskus jos tulee jotain yllättävää, mutta en sen takia että vanhemmat saa käydä shoppailemassa tai kahvilla rauhassa aamulla.

Oikeastiko on joissain tarhoissa tarkkaan määrätyt ajat kokopäivä hoidossa? Ymmärrän toki jos on sovittu tietyt tunnit per päivä mutta en sitä että kokopäivä hoidosta hoitajat ihmettelisivät tuonti ja vientiaikoja. PPH tietysti asia erikseen.

Meillä on tarha auki klo 7-17. Pojan vien tarhaan yleensä aina klo7-8 vaikka menisin iltavuoroonkin (alkaa klo12). Ei mun työajat ole tarhassa tiedossa eikä kukaan ole koskaan sanonut mitkä ovat meidän hoitosopimusajat?! Poika haetaan lähes aina klo16-16.45 välissä eikä siitäkään ole ikinä tullut sanomista. Poika on osa-aikahoidossa 12pv/kk. Kuukauden hoitopäivät tiedustellaan etukäteen mutta ei hoitoaikoja.

Alkuperäinen kirjoittaja ???:
Oikeastiko on joissain tarhoissa tarkkaan määrätyt ajat kokopäivä hoidossa? Ymmärrän toki jos on sovittu tietyt tunnit per päivä mutta en sitä että kokopäivä hoidosta hoitajat ihmettelisivät tuonti ja vientiaikoja. PPH tietysti asia erikseen.

Meillä on tarha auki klo 7-17. Pojan vien tarhaan yleensä aina klo7-8 vaikka menisin iltavuoroonkin (alkaa klo12). Ei mun työajat ole tarhassa tiedossa eikä kukaan ole koskaan sanonut mitkä ovat meidän hoitosopimusajat?! Poika haetaan lähes aina klo16-16.45 välissä eikä siitäkään ole ikinä tullut sanomista. Poika on osa-aikahoidossa 12pv/kk. Kuukauden hoitopäivät tiedustellaan etukäteen mutta ei hoitoaikoja.
Sopimuksessa määritelty aika voi tarkoittaa sitä että lapsen hoitotarve sijoittuu näiden kellonaikojen väliin. Eli normaalitilanteessa lapsi ei tarvitse hoitoa noiden kellonaikojen ulkopuolella.. mutta nämä asiathan saa aina käännellä jokainen niinkuin tahtoo. Jos haluaa lapsensa pitää mahdollisimman paljon poissa luotaan periaatteen vuoksi vaikkei siihen olisi tarvettakaan niin mikäs siinä...

Mä en edes muista mitkä ajat olen hoitosopimukseen merkinnyt, mutta aina viedään mahdollisimman myöhään (no, se nyt on kuitenkin joka aamu viim. jo klo 7, koska ajan töihin 25km:n päähän puoli kahdeksaksi) ja haetaan poika heti töiden jälkeen. Ajattelen siinä lapsen parasta, hänelle hoitopäivä on kuitenkin pitkä päivä enkä halua häntä siellä pitää yhtään pidempään kuin on todellinen tarve.

Toimii todellakin moilempiin suuntiin. Eli jos teillä hoitoaika on noin sovittu, niin toki saat lapsesi hoidossa pitää sen alunperin sovitun ajan.

Mutta tosiaan, tuo on kanssa ISO ongelma, mitä vieras pph kuvasi. Että lipsutaan ajoista tuodessa aiemmin kuin on sovittu, ja hakiessa määrätyn hakuajan jälkeen. Ja puolustellaan sitä sitten sillä, että "sinähän olet kotona". juu, ollaan ollaan, mutta määrätty työaika se on meilläkin.

Minä olen alunalkaenkin tehnyt selväksi, että hoitoaikojen tulee pitää. Minulla on myös elämää työpäivän jälkeen! Enkä katso hyvällä lipsumista.
Eräänkin kerran eräs lapsi tuotiin 20 min etuajassa. No, tulla piti klo 6.30 ja tulivatkin jo klo 6.10. Tätä muutaman kerran katselin, kunnes aloin tehdä niin, että en sytyttänyt pihavaloja, saati eteisen valoja ennen työpäivän alkua.
Ovelle menin vasta noin 5 min ennen työajan alkamista. Nurinaa tuli, mutta olin tiukkana ja nyt sujuu oikein kivasti.
Samoin erään kerran yhtä lasta haettiin järjestelmällisesti 15-40 min myöhässä.
Tästä keskusteltiin vanhempien kanssa, ja lopulta sain heidät ymmärtämään, että minä teen myös työtäni, ja vapaa-aikani oletan alkavan silloin kun viimeistä lasta PITÄISI tulla hakemaan. Pari kertaa piti perua sovittu meno kun lasta ei tultukaan hakemaan ajoissa, ja sitten sanoin vanhemmille, että KIITOS edes ilmoitus, jos jostain syystä myöhästytään.

Alkuperäinen kirjoittaja huppaloora:
No mutta ainahan sitä voi jäädä kotiin hoitamaan omat lapsensa -tai kouluttautua alalle ja hoitaa hommat niinkuin itse toivoisit että kohdallasi hoidettaisiin.

Olen hoitanut lapsiani kotona monta vuotta, mutta ikuisuutta ei kait kukaan voi rahattomana olla? Mutta jos hoitosopimuksessakin lukee, että hoitoaika on klo7.30-16.30 välillä, niin ei mielestäni ole hoitajien asia kritisoida tuonko lapset hoitoon klo8 vai 9!
Lapset ovat kotona niin paljon kuin mahdollista, joten kukaan ei voi tulla sanomaan että haluamme pitää heidät poissa silmistä! Yleensä meidän lapset tulevat hoitoon viimeisenä ja lähtevät ensimmäisenä.

meillä kyllä on ilmoitettu, että tuodaan 6.30 - 6.45 ja sitten haetaan vastaavasti 16.00 - 16.15. Ja saadaan ajettua n. 25 km:n matka 45 minuutissa (ruuhka-alue).

Sinä saat viedä lapsesi 7.30 hoitoon ja hakea 16.30.
Siihen ei ole hoitajalla sanottavaa koska sellainen aika on sopimukseen laitettu.
Mutta se myös pätee toisinpäin eli hoitaja saa pitää niistä ajoista kiinni eikä ole edes tarve joustaa jos tarkkoja halutaan olla.

Alkuperäinen kirjoittaja nopea ajajako:
ihan varsinaisen asian ulkopuolelta. miten joku ajaa 5 km:n matkaa puoli tuntia. Me tullaan Treen ruuhkan läpi 35 km:n matka puolessa tunnissa!!!!

Eiköhän vieraan viesti sisältänyt aimo annoksen ironiaa tuossa kohden? ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:
Mutta se myös pätee toisinpäin eli hoitaja saa pitää niistä ajoista kiinni eikä ole edes tarve joustaa jos tarkkoja halutaan olla.

Me ollaan joustettu. Haettu sovittua aiemmin, jos esim. yhdellä hoitajalla ollut jokin meno (lääkäri tms) ja toiselle hoitajalle olisi jäänyt "liikaa" lapsia. Sumplimme omat aikataulumme niin, että pystyimme hakemaan lapset aiemmin. Mutta toisinpäin ei näköjään homma toimi. Mutta tiesivät nuo ajan jo hoitosopimusta tehdessämme, turha heidän nurista.

Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins:
Alkuperäinen kirjoittaja nopea ajajako:
ihan varsinaisen asian ulkopuolelta. miten joku ajaa 5 km:n matkaa puoli tuntia. Me tullaan Treen ruuhkan läpi 35 km:n matka puolessa tunnissa!!!!

Eiköhän vieraan viesti sisältänyt aimo annoksen ironiaa tuossa kohden? ;)

mitä ironiaa. sille hoitajalle, joka infosi, että jonkun lapsen vanhemmat arvioivat,että 5 km:n työpaikalle ajoon menee puoli tuntia, annan vinkkiä, että kyllä sillä matkalla tehdään muutakin kuin ajetaan vaan suoraan hoitopaikkaan, käydä varmasti kaupoilla jne. Me kyllä haetaan lapsi suoraan töiden jälkeen ja mennään kauppoihin vastan sitten tai illalla.

Mitään väärinkäsityksen mahdollisuutta ei varmaankaan ole.. Siis, oisko se hoitaja kuitenkin voinut ihan vaan uteliaisuttaan kysyä, että "Miksi?" tai olettaen, että hänen tarvitsisi se tietää lasta ajatellen.

Alkuperäinen kirjoittaja HuliHumppanpuli:
Mitään väärinkäsityksen mahdollisuutta ei varmaankaan ole.. Siis, oisko se hoitaja kuitenkin voinut ihan vaan uteliaisuttaan kysyä, että "Miksi?" tai olettaen, että hänen tarvitsisi se tietää lasta ajatellen.

Mitähän hoitaja miksi-tiedolla tekee, kun ei millään lailla vaikuta heidän aamuihinsa...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Mitähän hoitaja miksi-tiedolla tekee, kun ei millään lailla vaikuta heidän aamuihinsa...

Miksi sitä ei olisi saanut sinusta kysyä? Osoittaahan se kiinnostusta lapsen asioista, kun kysyy "miksi", jos joku tietty rutiinijuttu muuttuu yllättäen. Siis kiinnostusta ihan terveessä mielessä.

..tai niinhän sitä voisi äkkiä kuvitella. Kyspä huviksesi ensi kerralla lasta hoitoon viedessäsi että miksi ihmeessa toivovat tietävänsä lapsen hoitoajat...

Sehän ei kyllä periaatteessa kuulu hoitajalle, että mitä vanhempi tekee kun lapsi on hoidossa. Jos hoitoajat on sovittu ja maksut kunnossa niin tottakai lapsi silloin saa siellä hoidossa olla. Ei meillä hoitajat ikinä kysy että mitä teen päivän kun vien lapsen hoitoon. Töissä siis käyn, mutta kuitenkin. Joskus saattaa olla niin että minulla on vapaapäivä ja lapsella olisi mahdollisuus olla hoidossa. Silloin ovat saattaneet kysyä, että MIKSI ei tule. Meillä kyllä onkin aivan ihana hoitopaikka!:)

Meillä on hoidon tarve 6.30-17.15, mutta eivät lapset koskaan joudu olemaan tuota aikaa vaan vienti ja haku ajat määräytyvät työ aikojen mukaan eli jos menevät 6.30 haetaan viimeistään klo 15 ja silloin kun joutuvat olemaan 17.15 asti viedään vasta 8.45 hoitoon.

Miksi sitä ei olisi saanut sinusta kysyä? Osoittaahan se kiinnostusta lapsen asioista, kun kysyy "miksi", jos joku tietty rutiinijuttu muuttuu yllättäen. Siis kiinnostusta ihan terveessä mielessä.

Siis eihän itse kysymyksessä ole pahaa, mutta jotenkin se äänensävy... Tuli vaan itselleni sellainen olo, että ikään kuin veisimme lapsemme sinne turhaan liian aikaisin. (äidin huono omatunto ;) ) Vaikka kaikki se aika, minkä voin aamuisin käyttää koulutehtäviin tms, tuo lisää yhteistä aikaa iltoihin :)

ai eikö vaikuta? no tottakai vaikutta..pitäähän sitä keittiöön ilmoittaa että kuinka monta on aamupalalla ja kuinka monta tarvitaan aamuvuoroon.
Jos on jogu jogurtti tai sämpylä päivä että on "rajattu määrä" syötävää niin pahapa sitä on tyhjästä ruveta nyhtämään mitään.

ja kyllä täällä pitää AINA ilmoittaa hoitoajat vaikka kuinka oisi sopimukseen kirjoitettu mitä tahansa. Koska pitää edelleenkin tietää se hoitajien määrä aamulla sekä iltapäivästä

Alkuperäinen kirjoittaja A shadieeyah:
ai eikö vaikuta? no tottakai vaikutta..pitäähän sitä keittiöön ilmoittaa että kuinka monta on aamupalalla ja kuinka monta tarvitaan aamuvuoroon.
Jos on jogu jogurtti tai sämpylä päivä että on "rajattu määrä" syötävää niin pahapa sitä on tyhjästä ruveta nyhtämään mitään.

ja kyllä täällä pitää AINA ilmoittaa hoitoajat vaikka kuinka oisi sopimukseen kirjoitettu mitä tahansa. Koska pitää edelleenkin tietää se hoitajien määrä aamulla sekä iltapäivästä

Minä toimitan hoitoaikalistan (sanahirviö ) aina vähintään kuudeksi viikoksi eteenpäin ja niitä aikoja noudatetaan, puolin ja toisin. Tarkoitin tuolla ettei vaikuta heidän päivään sitä, että vaikka lapset ovat menneet viimeiset kuusi viikkoa hoitoon klo9 ja seuraavat kuusi viikkoa klo8, niin sen ei pitäisi vaikuttaa. Tai ainakaan minä en keksi, miten se vaikuttaisi...

Yhteistyössä