minimi elari? isän tapaamiset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eriteillekö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eriteillekö

Vieras
Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun sivuilla on ollut puhetta minimi elatusrahasta että paljonka se mahtaa olla? Entä sit se tuloihin sidonnainen elari? jos brutto on n. 1850E ? Jos se lasketaan bruttotuloista. Entä onko miehen yleensäkin pakko maksaa elatusrahaa vai onko se vapaaehtoista?

Itse kun olen miettinyt asioita, enkä ole tuota asiaa tajunnu/muistanu ollenkaan laskea mukaan kun omaa rahallista selviytymistäni olen miettinyt. Sen mukaan olen laskeskellut et itse elätän lapset.

Onko muita jotka ovat yh:na ansiosidonnaisella työttömänä? Entä kaupanalan työssä olevia yh:ta? Miten on lasten hoidot järjestyny kun on aika säännöllisen epäsäännöllinen työaika?

Ja sitten ne tapaamiset. Voiko isä kieltäytyä kokonaan tapaamasta lapsia kostona äidille erosta? Voinko vaatia tapaamisia esim jokatoinen viikonloppu tai kerran kuussa? Kuinka usein lapsenne tapaa isäänsä ja kauanko kerralla?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.08.2005 klo 20:27 eriteillekö kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun sivuilla on ollut puhetta minimi elatusrahasta että paljonka se mahtaa olla? Entä sit se tuloihin sidonnainen elari? jos brutto on n. 1850E ? Jos se lasketaan bruttotuloista. Entä onko miehen yleensäkin pakko maksaa elatusrahaa vai onko se vapaaehtoista?

Itse kun olen miettinyt asioita, enkä ole tuota asiaa tajunnu/muistanu ollenkaan laskea mukaan kun omaa rahallista selviytymistäni olen miettinyt. Sen mukaan olen laskeskellut et itse elätän lapset.

Onko muita jotka ovat yh:na ansiosidonnaisella työttömänä? Entä kaupanalan työssä olevia yh:ta? Miten on lasten hoidot järjestyny kun on aika säännöllisen epäsäännöllinen työaika?

Ja sitten ne tapaamiset. Voiko isä kieltäytyä kokonaan tapaamasta lapsia kostona äidille erosta? Voinko vaatia tapaamisia esim jokatoinen viikonloppu tai kerran kuussa? Kuinka usein lapsenne tapaa isäänsä ja kauanko kerralla?

Elatusapua on pakk maksaa, minimiraha taitaa olla noin 123 eur kuussa, löydät kelan sivuilta. Suhteutuksessa ei riitä vain palkkatiedot vaan tarvitaan myös asumiskulut ja laina yms jos sellaisia on.

Isä voi kieltäytyä jos haluaa olla v..mainen, ei tollaseen oikein voi pakottaa :\| Voit ehdottaa tapaamisia, tarkoitus on niistä YHDESSA SOPIA =)

Meillä lapsi on isällään vähintään joka toisen viikonlopun ja muuten tarvittaessa... miten sovitaan...joulut, kesälomat yms. Käy synttäreillä ja kun päiväkodissa oli jotain isänpäivä juttuja niin oli paikalla ja samoin joulu yms muissa juhlisssa. Nyt poika aloitti koulun tänä vuonna =)

Niin se minimi on siis raha, jonka Kelalta saa, vaikka toinen ei maksaisi senttiäkään. Meillä käräjät määräsi ukon maksamaan ruhtinaalliset 25e/tenava/kk, kun osasi järjestää menonsa niin suuren näköisiksi (hankki Hki:n keskustasta vuokrakolmion muutamaksi kuukaudeksi, vaihtoi samassa työpaikassa harjottelijan hommiin, hankki auton lasten kuskaamista varten jne). Tapaamassa ei ole käynyt vaikka on kutsuttu, käytti sitä lähinnä lyömäaseena (lupasi tulla ja lapset odotti/soitteli koko viikonlopun). Onneksi yksi psykiatri totesi mulle lopulta, ettei kaikki ansaitse vanhemmuutta ja toisen tekoja on turha yrittää peitellä tai hyvitellä lapsille.
Toivottavasti teillä menee paljon sopuisammin ja paremmin.

ei kai kela elatustukea maksa eikös se tule kunnan kautta?
Äidin/Isän on suostuttava melkein aina antamaan Isän/äidin tavata lapsia mutta isää/ äitiä ei voi pakottaa lasten tapaamiseen Äiti/isä saattaa saada jopa sakot jos estää sovitut tapaamiset mutta isä/äiti ei saa sakkoja vaikka jättäisi sovitut tapaamiset käyttämättä niin väärin niin väärin lapsia kohtaan.

Siis tulosidonnainen elatusraha on vissiin yleisen käytännön mukaan n. 10% tuloista, näin mulle ainakin sosku asian kertoi. mutta tietysti varmaan ihan tapauksesta riippuu.
Se on pakollista maksaa jos isyys on tunnustettu. Jos mies ei isyyttä tunnusta tai ole maksukykyinen, elatusapu tulee kunnalta ja suuruus on muistaakseni jotakuinkin 118?/kk.
Isää ei voi vaatia tapaamaan lastaan,valitettavasti. Minun 4kk vanhaa tyttöäni isä on vaivautunut käymään katsomassa jopa sellaiset 2 kertaa. Mutta kyl me tytöt pärjätään :)

Meillä ukolla on velkaa aika paljon joten eiköhän ne saamiset oo aika minimit. Mut pääasia onkin et elämä muuttuis siedettävämmäks ja mielekkäämäks!!

Ja tapaamisista hän kerran sanoi et ei oo varma haluaisko tavata lapsia jos meille ero tulee. Mut en tiedä, ehkä hän tarkoitti että yrittää saada lapset itelleen!! Voiko se muuten olla mahdollista jos mies ei aikaisemmin ole huolehtinut lapsista vaan minä, aina, yksin.

Lasteni isä uhkasi aikoinaan, etten saa lapsia itselleen jos otan eron. Kun sitten ero tuli ja minä lähdin, ei hän lapsia itselleen vaatinut. Hyvä että tapaamiselle otti. Tuo oli vain uhkauskeino, etten eroa.

Jos miehesi sanoi, ettei ole varma haluaako tavata lapsia tai ettei halua tavata lapsia, se minun mielestäni tarkoittaa sitä: hän ei halua tavata lapsia.
Jos hän olisi tarkoittanut, että lapset jäävät hänelle, hän olisi sen sanonut. Miehet yleensä puhuvat suoremmin asioista.

Mutta ihan käytäntöön: tehän teette tapaamissopimuksen ja elatussopimuksen sosiaalitoimessa, lastenvalvojalla. Siellä myös sovitaan kumpi vanhemmista jää lapsen lähihuoltajaksi ja kumpi tapaaja-vanhemmaksi / elatusvelvolliseksi.
Jos mies vaatii lapsia itselleen, etkä sinä suostu siihen, ettekä pääse yhteisymmärrykseen, asia menee käräjille. Äitiys on pyhä, yleensä lapsi jää äidilleen, vaikka isä olisikin ihan hyvä ja kevollinen huoltaja - yleensä myö silloin kun äiti on psyykkisesti hankala ja manipuloiva ja isä olisi se tervejärkisempi, lapset määrätään äidille... Teidän tapauksessanne mies ei ole vastuuta ottanut lapsista yhdessäolon aikana, ja tämä varmasti huomioidaan päätöstä tehdessä. Sossutädit kyllä haastattelevat hyvin tarkkaan, ja oikeusenkäynnin aikana niin isä (kuin äitikin) hiillostetaan aika perusteellisesti.

kunta maksaa elatustukea minimin 118,15e. elatusmaksu voidaan määrätä suuremmaksi etävanhemman tulojen perusteella, mutta jos hän ei maksuja suorita, kannattaa tehdä ilmoitus elatusmaksun laiminlyönnistä lastenvalvojalle, jolloin kunta alkaa maksaa elatusmaksua ja näin saa varmasti edes jotain. tapaamisista vanhemmat sopivat yhdessä.

minimi elatustuki on tosiaan 118,15?/kk, mutta elatusapu on tulosidonnainen.

elatustuen maksaa sossu ja avun isä/äiti. Eli vanhempi jolla lapset ovat saavat aina ainakin 118,15?. Eli jos tässä tapauksessa isällä ei ole varaa maksaa elatusapua kuin esim.30? niin loput maksetaan elatustúkena. Kunta voi myös maksaa koko minimin ja periä summan elatusvelvolliselta.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.09.2005 klo 13:01 Pampula1 harmaana kirjoitti:
Siis tulosidonnainen elatusraha on vissiin yleisen käytännön mukaan n. 10% tuloista, näin mulle ainakin sosku asian kertoi. mutta tietysti varmaan ihan tapauksesta riippuu.
Se on pakollista maksaa jos isyys on tunnustettu. Jos mies ei isyyttä tunnusta tai ole maksukykyinen, elatusapu tulee kunnalta ja suuruus on muistaakseni jotakuinkin 118?/kk.
Isää ei voi vaatia tapaamaan lastaan,valitettavasti. Minun 4kk vanhaa tyttöäni isä on vaivautunut käymään katsomassa jopa sellaiset 2 kertaa. Mutta kyl me tytöt pärjätään :)
Tuo 10 posentin juttu on vanhetunutta tietoa vaan lapsen elatus katsotaan lapsen tarpeen ja mukaan ottaen huomioon lapsen iän. Molemmat vanhemmat ovat velvollisia elättämään lasta ja vaikka etä vanhemmalla olisi huippuhyvät tulot ei häneltä rokoteta kymmentä prosenttia tuloista, tosin kaikki sosiaalityön tekijätkään eivät tunnu aina olevan ajan tasalla tästä asiasta mikä kyllä kummastuttaa suuresti minua.