minimi elari? isän tapaamiset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eriteillekö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eriteillekö

Vieras
Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun sivuilla on ollut puhetta minimi elatusrahasta että paljonka se mahtaa olla? Entä sit se tuloihin sidonnainen elari? jos brutto on n. 1850E ? Jos se lasketaan bruttotuloista. Entä onko miehen yleensäkin pakko maksaa elatusrahaa vai onko se vapaaehtoista?

Itse kun olen miettinyt asioita, enkä ole tuota asiaa tajunnu/muistanu ollenkaan laskea mukaan kun omaa rahallista selviytymistäni olen miettinyt. Sen mukaan olen laskeskellut et itse elätän lapset.

Onko muita jotka ovat yh:na ansiosidonnaisella työttömänä? Entä kaupanalan työssä olevia yh:ta? Miten on lasten hoidot järjestyny kun on aika säännöllisen epäsäännöllinen työaika?

Ja sitten ne tapaamiset. Voiko isä kieltäytyä kokonaan tapaamasta lapsia kostona äidille erosta? Voinko vaatia tapaamisia esim jokatoinen viikonloppu tai kerran kuussa? Kuinka usein lapsenne tapaa isäänsä ja kauanko kerralla?

erosin mun kihlattuni kanssa keväällä ja meillä on yhteinen 3vuotias poika js nyt toinen tulossa(LA 24.9.05) lasten isä ei ole ollut halukas pitämään mitään yhteyttä poikaansa eron jälkeen.eron syynä oli toinen nainen joka sattui olemaan poikamme kummitäti.olen päässyt kaikesta yli todella hyvin.nykyisin on uus mies rinnalla ja elämä maistuu..

Kyllä - elatusvelvollinen todellakin voi kieltäytyä tapaamasta lasta. Vaikka kuinka olisi tapaamissopimus tehty ja allekirjoitettu, se ei velvoita isää (siis teidän tapauksessa tapaajaosapuoli on isä niinkuin se yleensäkin on) yhtään mihinkään.
Lähihuoltajan se kyllä velvoittaa antamaan lapsen aina näille tapaamisille.
Tapaamisoikeus on oikeus. Ei pakko, ei velvollisuus.
En usko että pakkotapaamiset on kenenkään etu. Viihtyykö lapsi, onko lapsella hyvä ja turvallista olla, kun isä ei halua tavata eikä koko lapsi kiinnosta?!
Jos kuitenkin yh haluaa omaa aikaa ja "vapaata" vähän lapsista, kannattaa kysellä muita ratkaisuja, tukiperhettä tai mummola-juttuja tai mitä nyt sosiaalitoimella, MLL:lla, tai Pelastakaa Lapset ry:lla on tarjota. Kannattaa kysellä.

Elatusmaksuista isä ei voikierrellä itseään irti, sillä maksamattomat saa laittaa perintään ulosmittauksen kautta ja elatusmaksuminimin voi anoa sosiaalitoimen kautta ja laksu menee isälle, eli isä on sitten velkaa kunnalle ne minimielarit sekä sen erotuksen äidille, jos sovittu elarimaksu on enemmän kuin minimi.

Niin, vielä se, että elatusmaksu ja tapaamisoikeussopimus on sinun ja lapsen isän välinen sopimus. Jos et halua pakottaa isää elatusmaksuihin, niin ei mikään taho sinua semmoiseen voi vaatia.

Kannattaa ehkä tehdä määräaikainen. Jos vaikka tulet toisiin aatoksiin, huomaat että isän osuus lapsen kuukausikuluissa olisi paikallaan...

Elarit voi maksaa myös kerralla kaikki pois. Ei siis vuosien saatossa "osamaksulla" joka kuukausi vähän, vaan kertasumma. Piste. Kuinka isosta rahasta on kyse, en tiedä. Tiedän vaan miehen joka näin toimi. Lapsiaan saa silti tavata.

Kyllä voi todellakin kieltäytyä tapaamasta lapsiaan, juuri sain varmistuksen lastenvalvojalta kun sitä samaa kysyin, vaikka papereissa on että joka toinen vkl ja arkisin, mutta se menee niin, että ISÄLLÄ ON OIKEUS. Mitkä ovat lastenoikeudet, ei kuulema mitkään tässä tapauksessa.

Ja tämä kaikki kostona erosta. En olisi kuvitellut ex mieheni kykenevän moiseen, mutta hyvinhän tuo onnistui. Kun ei voi kontrolloida enää elämääni muuten, niin tietää että kun ei tapaa enää lapsia, niin olen niissä ns. kiinni 100%, ei ole sukulaisia lähellä.

Surullista mutta valitettavan totta.

Meilläkin varmasti asiat menisi erotilanteessa niin, että isä kaikin keinoin yrittäisi hankaloittaa elämääni. Olen todella sinisilmäinen, mieheni varmasti yrittää tuputtaa kaikenlaisia juttuja joista en asioiden todellista laitaa tiedä. Yritän selvittää asioita etukäteen, kun ei sitten tilanteen ollessa päällä varmasti voimavarat riitä kaikkeen ja saattaa tyhmyyttään suostua mihin vain.

Että isä yrittää kaikissa tapauksissa hankaloittaa äidin elämää eron jälkeen. Entäs kun asia onkin toisinpäin? Miehelle on syötetty paskapuhetta siitä, että ehkäisy on kunnossa ym. Eron jälkeen nainen kertoo olevansa raskaana.

Mies voidaan oikeusteitse pakottaa tunnustamaan isyytensä ja tämän jälkeen on väkisinkin kytköksissä lapseen ja äitiin vähintään seuraavat 18 vuotta, halusi tai ei. Missä on miesten oikeudet, jos ainoat oikeudet on olla tapaamatta lasta???

Jokainen lapsi ansaitsee isän ja äidin, jotka molemmat sitä haluavat!!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.08.2005 klo 16:23 screw the pigs kirjoitti:
Että isä yrittää kaikissa tapauksissa hankaloittaa äidin elämää eron jälkeen. Entäs kun asia onkin toisinpäin? Miehelle on syötetty paskapuhetta siitä, että ehkäisy on kunnossa ym. Eron jälkeen nainen kertoo olevansa raskaana.

Mies voidaan oikeusteitse pakottaa tunnustamaan isyytensä ja tämän jälkeen on väkisinkin kytköksissä lapseen ja äitiin vähintään seuraavat 18 vuotta, halusi tai ei. Missä on miesten oikeudet, jos ainoat oikeudet on olla tapaamatta lasta???

Jokainen lapsi ansaitsee isän ja äidin, jotka molemmat sitä haluavat!!

Meillä lapset on molempien haluamia, ja tietoisesti "tehtyjä". Meillä vain valitettavasti miehellä mielenkiinnon kohteet on jo vuosia olleet liikaa, mun mielestä liikaa, muissa asioissa kuin perhe-elämässä. Käytännössä olen jo nyt yh, vaik samassa osotteessa asutaan.

Yhteistyössä