Minimi tuntipalkka jolla menet työhön?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja paljonko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

paljonko

Vieras
Mikä on alin hinta jolla menet töihin ... kokopäivätyö normaali tunti määrä?

Helsingissä mitään tekemättä ( yksineläjä ) saa käteen 480 euroa ja vuokran sekä sähkökulut, eli jos vuokra on noin 800 euroa niin käteen saa 1200-1300 josta voi alkaa laskea paljonko pitää saada rahaa nettona että työ kannattaa. Minimipalkkatasona voisi pitää noin 15 euroa tunti, että tulisi edes joitakin satoja enempi kun kotona makaamalla.

Voi tsiisus! 15 eurolla kuuraisin vaikka vessanpyttyjä/7.5h/vrk, jos noin paljon tällä kylällä näistä hommista maksettais.......toki kuuraan nytkin, mutta ei tuolla taksalla ja kahdella eri tuntitaksalla.....

Ollaan oltu pari kuukautta riippuvaisia toimeentulotuesta. Täällä päin lasketaan, että meidän kolmihenkisen perheen tulee tulla toimeen 1750€:lla kuukaudessa. Kyllä sillä tulee, kun autoa ei ole, vaatteet hankitaan kirpparilta, asutaan vuokrakodissa jossa vesi ja netti sis. vuokraan, ei shoppailla, ei ole asuntolainaa jne. Vuokran lisäksi suurin kulu on ruoka, eikä sellaisesta ravitsevasta perusruuasta tarvitse tinkiä.

Töihin menisin, jos käteen jäisi ainakin saman verran rahaa. Jos jäisi vähemmän, menisi liian tiukalle kerta kaikkiaan. Laskekaapa muut siitä tuntipalkka... Siis itse tienaisin mieluummin elantoni kuin kerjäisin tukina. :/ Vähän paremmin pystyisi ennustamaan tulevaakin. Se tietysti, mitä Mörköäiti sanoi, että riippuisi myös työstä: tuntipalkka määrittyy toki senkin kautta.

Itse laskin nyt kahden lapsen kanssa ja maalla asuvana,(eli auto on pakko olla), että 12 eur/tunti on ihan minimi, jolla tili ei mene miinukselle kuun lopussa. Se kattaa siis vain pakolliset menot. Alle sen en töihin voisi lähteä tai tili menee miinukselle. Kun lasketaan kahden lapsen hoitokulut ja työmatka-autokuluja vähintään 50 km päivässä+ muut auton huoltokulut ja autovakuutukset sekä vain ihan pakolliset ruuat.
Jos palkka on alle tämän, ei työnteko tuo mitään lisää siihen että olisi kotona hoitovapaalla vielä.

Onneksi palkkani on kuitenkin paljon tätä parempi ja työnteosta jää vielä jotain käteenkin. Mutta jos olisin siivooja tai kaupankassalla, ei työnteko näillä työmatkoilla välttämättä enää kannattaisi. Tai ainakin työpaikan tulisi olla lähempänä, ja kaupan kassalla pitäisi saada aina tehtyä täydet tunnit, mitä ei aina tietääkseni tapahdu.

On tämä vääristynyt systeemi. Jos on työkykyinen niin kyllä töihin on mentävä.

Yhteiskunnan tehtävä on auttaa niitä jotka itseään ei pysty elättämään, ei niitä joiden mielestä työnteko on liian ikävää ja inhottavaa. Ihan turhaa itkeä että ei ole rahaa vanhustenhoitoon ja homeettomiin kouluihin jos itse makaa kotona kun työnteosta ei saa enempää rahaa. Se raha joka tällaisille vapaamatkustajille annetaan on jostakin tärkeämmästä pois.

Vähän pitäisi ottaa vastuuta omasta elämästä!

työttömyyskorvauksen ehtona pitäisi olla, että opiskelee tai osallistuu muuhun yhteiskunnallisesti hyväksyttävään toimintaan. jos ei omaa työllistymistä edes yritä edistää em tavoilla ja tosiaan on mieluummin kotona kun ottaa töitä vastaan (jos palkka ei ole just omasta mielestä tarpeeksi) niin korvauksen pitäisi katketa viimeistään 3 kk kuluttua. tästä pitäisi laittaa varmaan lakialoite, mä luulen että kannattajia löytyisi.

4l9wl83ze2p.png

Lyödäänpä kaikki lähärit korkkarit kattoon ja aletaan syljeskimään. Lähäri saa noin 12 euroo tunti, kupatyöntekijä ei sitäkään, harvalla se taitaa olla 15 euroo tunnilta. Munkaan lapsista vain yksi tienaa 15 euroo tunnilta

Kyllä tekisi tiukkaa lähteä 25e/h tai vähemmällä palkalla. Nykyisistä hommista kun maksetaan yli puolet tuosta. En tiedä, millä oikeasti töihin alkaisin, mikäli pakkotilanne olisi.

Ai ei kaupan alan töistä saa yli 12e tunti? 8v kokemuksella pk-seudulla saa, 12,7e. Lisät kun laskee päälle, niin keskituntiansio oli itselläni 16-18,5 euron luokkaa, sunnuntaina 10h työvuoro tuplapalkalla on aika hyvä tilipussin lihottaja.

Vaihdoin oman alan töihin, joissa harjoittelijana saan yli 13 e tunti, mutta netto on pienempi kun ei ole lisiä. Mutta saapahan tehdä jotain, mihin on kouluttautunut.

Alle 3000e/kk en lähtisi nykyisiin töihini. Enkä alemman tason töitä tekisi nykyisellä työkokemuksella ja koulutuksella. Toki olen jo 40v nainen eli jossain vaiheessa voi joutua luopumaan periaatteistaan...

Yhteistyössä