minipillerit ja aurallinen migreeni

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja wettex
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
W

wettex

Vieras
kesällä sain yhdistelmäpillerit kerkesin syödä vajaa 2kk ku rupesin saamaan auroja.. kävin lääkäris ja diagnoosi oli särytön migreeni... pillerit lopetin heti... sen jälkeen kävin uudestaan gynellä ja hän kysyi onko aurat loppunut/vähentynyt ja niin ne oli.. gyne määräs sitte minipillerit... en sitten aloittanutkaan niitä kun ehkäisyn tarve oli niin vähäistä... nyt käytämme kondomia... nykyään mulla tulee kuitenkin auroja ainakin kerran 2viikossa ja niihin on tullu mukaan päänsärky.. kävin uudestaan lääkäris pää kuvattiin kaikki ok ja diagnoosi on aurallinen migreeni. kysymys on voinko vielä aloittaa nuo minipillerit???

Mulle lääkäri sanoi et migreenistä kärsivälle ei saa määrätä mitään noista ehkäisypillereistä. Siks mullekin jäi vaihtoehdoiks kapseli tai kierukka : /

Ei mulle ole noin sanottu! :O Mä käytin aiemmin yhdistelmäpillereitä, mutta ne vaihdettiin minipillereihin. Kierukastakin lääkäri puhui, mutta en mä sitä halua vielä.

Mulle lekuri suostuu kirjoittamaan vain minipilsuja koska mulla on ollu myös aurallisia migreenejä. Yhdistelmäpilsuja mä en saa enkä tulekaan saamaan. Ei noi minipilsut oo migreniin sanoneet mitään.

mulla minipillerit laittaa vuotamaan ihan rutosti... jo kaks merkkiä kokeiltu molemmissa sama homma... yks olis vielä jäljellä ja toki toi h-kierukkakin mut en tiiä jaksaako ruveta pelleilemaan noitten kanssa samaa ainettahan niissä on...

no esim cerazetten tai microlutonin pakkausselosteessa ei mainita mitään että sitä ei sais migreenin kans käyttää.... mutta esim mini-pillin selosteessa kyl lukee "Kerro myös lääkärillesi, jos sinulla on jokin seuraavista tiloista, koska ne saattavat estää valmisteen käytön" ja siinä listassa on migreeni. Mut mä sain kuiteski noi mini-pillit vaik on migreeni...

Mulla on cerazetten minipillerit eikä ohjeissa mainita migreeniä toisin kuin yhdistelmäpillereitten ohjeissa mainittiin.

Huomasin vain, että pitää olla varovaanen jos on maksaläiskiä (varsinkin kasvoissa ) kun käyttää noita pillereitä. Silloon pitää välttää liiallista auringonottoa ja ultraviolettisäteilyä. No mä palan niin helposti enkä viihdy auringossa, että ei ole ongelma välttää aurinkoa. :D

Multa lopetettiin heti yhdistelmäpillerit kun tuli auraoireita, ja siirryin minipilleireihin. Ensin oli ne Cera....mitkä lie, mutta ne ei sopineet ja nyt Mini-Pill - merkkiset, ja olen ainakin itse aina "tiennyt" että yhdistelmäpillerit on just niitä mitä ei saa migreenin kanssa syödä...

Tavallisen migreenin kanssa saa käyttää yhdistelmä pillereitä, aurallisen migreenin kanssa ei saa! Keltarauhashormoni valmisteet käy aura migreenikolle.. Näin sanoi naistentautien erikoislääkäri.. Just tulin sieltä.. :D

Yhteistyössä