Minkä ikäinen lapsi käy itse suihkussa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Minkä ikäinen poika osaa yleensä käydä itse suihkussa eli käynnistää suihkun, pestä hiukset, kainalot, pepun, pippelin jne.? Ja kuivata itsensä pyyhkeellä ja pukea. Ihan sillä kysyn, kun itsellä erityislapsi ja ei mene ihan muiden tahdissa. Mutta kiinnostaa miten nämä normaalisti menevät.

Minkä ikäinen poika osaa yleensä käydä itse suihkussa eli käynnistää suihkun, pestä hiukset, kainalot, pepun, pippelin jne.? Ja kuivata itsensä pyyhkeellä ja pukea. Ihan sillä kysyn, kun itsellä erityislapsi ja ei mene ihan muiden tahdissa. Mutta kiinnostaa miten nämä normaalisti menevät.
Varmaan olin jotain 11 tai 12, kun aloin käydä yksin suihkussa/saunassa. Ehkä tuota ennen jo pesin itse itseni suihkussa, mutta yksin en sinne mennyt. Siitä on jo niin kauan, etten enää varmaksi muista.

Jos vaan suihkukahva on riittävän matalalla niin meillä 3v osaa nuo temput motorisesti mutta toki pitää vieressä seisoa muistuttamassa ja ohjaamassa. 5v pärjää suihkussa periaatteessa yksin. Pesuaineita eivät käytä, ne pitää sit opetella kun tarvetta tulee, silloin varmaan hiustenpesuun tarvitsee aikansa apua.

Kiitos vastauksista. Poika täyttää 8. On siis vasta nyt oppinut käymään itse suihkussa. Tosin shampoota ei uskalla laittaa ihan etutukkaan, taakse vaan. Ja monesti menen valvomaan tilannetta. Laulaa suihkussa "omaa kieltään" (mm. vaikea puhehäiriö), hupaisaa kuunnella ja katsella.

Poika oli noin kuuden vuoden eli eskarilainen kun kävi itse pesulla. Omaa pitkähkön tukan, joten hiustenpesussa autoin alussa.
Pikkusisko 5v. käy itsenäisesti suihkussa, pesee hiukset shampoolla ja hoitoaineella. Mutta usein käyvät yhdessä pesulla/saunassa (isoveli nyt 10v.), joten on ottanut mallia jo pitkään isoveljestä.

6-vuotias poika, annan välillä suihkutella itse, ja vähintään joka toinen kerta, kolmas kerta menen itse mukaan ja pesen kunnolla saippualla ja pesusienellä koko pojan, sekä tukan shampoolla.
Tykkää lotrata ja leikkiä suihkussa, menee mielellään itse, mutta kylllä se varsinainen peseminen on vähän niin ja näin että vaatii aikuisen huolenpitoa vielä jonkun aikaa.

No 5v periaatteessa osaa käydä suihkussa itse, mutta pitkän tukan pesusta ei suoriudu, mutta ei sitä nyt joka kerta shampoolla pestäkään.

Käydään kuitenkin lähes aina perheellä saunassa, tosin välillä lapset menevät jo etukäteen kylpemään ja leikkimään pesuhuoneeseen (myös 5v tykkää edelleen lasten ammeesta).

Yhteistyössä