Minkä ikäinen lapsi leikkii jo tovin itsekseen ettei tarvitse äitiä joka toinen minuuttii tekemään jotain

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tiitu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lapsen leikkejä ei ole rajattu vain yhteen huoneeseen, kaikki neljä huonetta käytössään. Olen ottanut myös mukaan kotihommiin, mutta ei jaksa keskittyä. Jos pyydän tulemaan leikkimään viereen ja yrittäisin siitä välillä osallistua, niin ei vaan kelpaa. Koko ajan pitää olla kommentoimassa tai tekemässä (esim. piirrä äiti, mä en osaa, tuu ny).

Päivähoidossa on, perhepäivähoidossa. Mielestäni paikka on enemmän kuin hyvä. Paljon olen antanut aikaa työpäivän jälkeen hänelle. En siis juoksentele kaupoilla omilla asioilla tai edes harrasta mitään vaan yritän olla läsnä. Eli ei pitäisi olla kysymys siitä, että luulee, että hylättäisiin.

Näitä juttujakin on pakko kirjoittaa yöllä, kun päivällä ei ehdi lukea edes sähköpostia, niin että lapsi esim. piirtelisi lattialla vieressä, kun viihdytys pitää olla kokoaikaista.

Mä kyllä passittaisin tuon ikäisen jo omaan huoneeseen itsekseen leikkimään pieniksi ajoiksi joka päivä. Vaikka läsnäolo on tärkeää, ei se ole lapsenkaan etu, että saa koko ajan jyrätä tarpeidensa kanssa muiden asioiden edelle. On ajat, jolloin saa vanhempien läsnäolon sataprosenttisesti ja ne, jolloin ei olla viihdyttämässä. Jotenkin minulle ei kolahda muutenkaan ajatus, että vanhempi olisi ensisijaisesti leikkikaveri joka käänteessä, väärä viesti lapselle.

Pistä vaikka munakello soimaan ensin vartin, myöhemmin puolen tunnin päähän itsenäisen leikin päättymisen merkiksi. Ja kun on lapsen vuoro, keskityt lapseen eikä muuhun.

Olisko lapsella kaveria, ketä pyytää kylään?

Meillä 3,5-vuotias viihtyy pitkiäkin aikoja leikkimässä yksin. Joskus toki laitan leikin alulle ja liukenen omiin hommiin. Mutta olen huomannut, että jos jonakin päivänä leikin tytön kanssa enemmän, niin hän vinkuu koko ajan minua leikkimään. Siis rasittavuuteen asti. Koko ajan pitäisi istua lattialla leikkimässä. Niinpä en enää leiki tytön kanssa. Ollenkaan. Edelleen askarrellaan, pelataan, piirretään ja touhutaan kotijuttuja yhdessä. Mutta ponia en ota käteen. Piste. :)

Sama periaate, 2 lasta. Molemmat saa paljon aikaa ja huomiota, pelataan, liikutaan jne yhdessä, mutta leikkikaverit ja sisarukset on leikkejä varten. Lapset tarttee leikkimistä ennenkaikkea toisten lasten kanssa.

Yhteistyössä