Minkä ikäinen mummo tai pappa on liian vanha hoitamaan lapsenlapsia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huumekoira
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huumekoira

Vieras
Monen mielestä 70 on jo vanha ja dementti. Mun molemmat vanhemmat on yli 60, matkalla seitsemäänkymppiin. Onko ne muka jo liian vanhoja? Ne on hyvässä kunnossa. Ei ne ole koskaan sanoneet, etteivät jaksaisi lapsia. Ne vie niitä hiihtämäänkin, pilkkoo niiden kanssa puita ja käy sienimetsällä. Jos lapset ei käy viikkoon, ne alkaa soitella ilman, että on mitään asiaa.

Viittaat ekassa lauseessa varmaan tuohon toiseen ketjuun, jossa ap itse oli sanonut että alkava dementikko ja 70v.

Mutta minun mielestä ei ole mitään tarkkaa rajaa, koska on liian vanha. Riippuu ihan ihmisestä, onko hyvässä kunnossa, jaksaako ja haluaako.
Meillä esimerkiksi miehen mummo hoitaa toisia lapsenlapsiaan, vaikka on jo reilu 80v. Sen sijaan minun mummolleni en antaisi enään, kun on jo kovasti vaivaa ja tuskaa liikkumisen kanssa, vaikka on 70v.

Ei iällä ole väliä vaan kunnolla. Tunnen 80v, joille voisin antaa lapseni hoitoon, mutten 55v mummolle, joka on a-ongelmainen. (Ei siis juo paljon, mutta tissuttelee vähän koko ajan)

:) Mun 85-vuotiaalle vaarille en jättäisi poitsua. Vaikka skarppi muuten on - mutta ei oo varmasti enää vuosii kokemusta lapsista. 6-kymppiset omat vanhemmat ovat luottohoitajia. Noin 75veet appivanhemmat hoitavat poitsua lähinnä päiväsaikaan. Ollaan puhuttu, että nyt kun poika on vanhempi niin ehkä voi kokeilla yökylää sielläkin.

Toi on hauskaa, miten joistakin 50vee olisi jo ikäihminen. Päiväkodin täditkin voivat olla reippaasti päälle 60-veet...

Ei se pelkkä ikä. Mun vanhemmat on 65v ja 74v. Kumpikaan ei enää kykene hoitamaan täysvastuulla ja aina on minä tai mies paikalla. Kun taas joku lähemmäs 80v voi olla vielä kykeneväinen hoitohommiin.

Kun taas esim miehen isovanhemmat ovat siinä 74-745v ja aivan kykeneviä hoitamaan lastenlapsia. Riippuu niin paljon hlön kunnosta ja kyvystä.

En ole jättänyt hoitovastuuta omille isovanhemmilleni ikinä, olivat 65/68v kun sain lapseni.
Koitettiin ja koitetaan mahdollisimman paljon kyläillä kun lapsia niin ikävöivät. Eli ehkäpä sanoisin että reilusti yli kuusikymppiselle en vastuuta jättäisi.

Omat vanhempani ovatkin sitten nuoria niin että heidän kohdallaan en osaa ajatella...

Ei 50v ole vanha, mutta jos koko ajan pitää olla tuoppi/pullo mukana, josta voi hörppiä "juomaa, kun niin janottaa", niin se häiritsee. En voi tietää missä kunnossa ko. henkilö on esimerkiksi kahden tunnin päästä tai loppuillasta, joten en voi luottaa lapsiani hänen hoitoonsa. Yritettykin on, mutta kun sovituista asioista (ruoka-ajat, sallitut ruoat=allergikko) on niin vaikea pitää kiinni, niin olkoon.

Alkuperäinen kirjoittaja Huumekoira:
Monen mielestä 70 on jo vanha ja dementti. Mun molemmat vanhemmat on yli 60, matkalla seitsemäänkymppiin. Onko ne muka jo liian vanhoja? Ne on hyvässä kunnossa. Ei ne ole koskaan sanoneet, etteivät jaksaisi lapsia. Ne vie niitä hiihtämäänkin, pilkkoo niiden kanssa puita ja käy sienimetsällä. Jos lapset ei käy viikkoon, ne alkaa soitella ilman, että on mitään asiaa.

Vaikk 45v, jos ei oikeasti jaksa tai halua. Meillä yli 70v hoitaa mielellään, jos tarvii.

Alkuperäinen kirjoittaja Yamini:
Viittaat ekassa lauseessa varmaan tuohon toiseen ketjuun, jossa ap itse oli sanonut että alkava dementikko ja 70v.

Hyvin poimittu. Ihmetytti kun siinä aloituksessa oli oletus, että tuon ikäinen on jo dementti, tai ainakin ihan kohta, vaikka sillä mummolla ei oltu edes todettu alkavaa dementiaa. Se vaan oli opettanut lapselle rukouksen. :D

(Olis muuten tosi kauhea ajatus mulle, että sitten mummona en saisi viedä lastenlasta seurakuntaan ja rukoilla iltarukousta. Koska olen vakuuttunut siitä, että Jumala on todellinen ja että ihminen tarvitsee Jumalaa.)

Alkuperäinen kirjoittaja Tiina:

Vaikk 45v, jos ei oikeasti jaksa tai halua. Meillä yli 70v hoitaa mielellään, jos tarvii.

Lisäyksenä, ei koskaan viitsii pyytää, ku on mielestäni jo liian vanha :D.

Meillä tyttö 1v4kk ollut syyskuusta asti hoidossa mummulla ja papalla, ikää heillä n. 70 kummallakin. Hyvin ovat jaksaneet ja nauttivat ainoa lapsenlapsensa seurasta. Lapsi siis siellä ihan päivähoidossa mun koulupäivien ajan.

Riippuu ihan isovanhempien kunnosta jaksavatko hoitaa. Voihan olla että toisella 60v voi olla niin paljon sairauksia tms ettei jaksa, kun taas sitten joku 80v jaksaa ihan hyvin. Aika lailla tapauskohtaista mun mielestä

Mun oma mummuni on 79v ja hoitaa toisinaan mun serkkua (5,5v). Mut viime aikoina on (onneksi) sanonut ettei jaksa pitkiä aikoja lasten kanssa, vaikka hyvässä kunnossa onkin.
Mutta siis, ei se iästä ole kiinni vaan jaksamisesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Yamini:

Hyvin poimittu. Ihmetytti kun siinä aloituksessa oli oletus, että tuon ikäinen on jo dementti, tai ainakin ihan kohta, vaikka sillä mummolla ei oltu edes todettu alkavaa dementiaa. Se vaan oli opettanut lapselle rukouksen. :D

(Olis muuten tosi kauhea ajatus mulle, että sitten mummona en saisi viedä lastenlasta seurakuntaan ja rukoilla iltarukousta. Koska olen vakuuttunut siitä, että Jumala on todellinen ja että ihminen tarvitsee Jumalaa.)

Mun mummo vei mut seurakuntaan kun olin lapsi ja kertoi mulle Taivaan Isästä ja rukoili mun puolesta, ja nyt mä olen uskossa ja kiitollinen mummolleni. Hän on jo taivaassa...

En osaa ajatella äitiä ja isää vanhuksina.
Ovatko vielä terveitä?
Mäkään en osannut, sitten kun isällä todettiin tappava tauti, niin pelko sen menettämisestä oli aivan kamala :'( Tunsin olevani ihan lapsi vielä.

Minä taas en ole vakuuttunut, en ollenkaan.
Ja mun äidilläni on tapana "kiusata" mua huikkaamalla välillä pojalle hyvää yötä, Jeesus myötä.. :whistle: Mut, en mä siitä nokkiini ota, senkus sanoo, poika tekee sitten omat päätöksensä joskus tulevaisuudessa.

Yhteistyössä