Minkä ikäinen oli lapsi, kun lopetitte yhdistelmien/matkarattaiden käytön ostoskeskusreissuilla? Entä lyhyehköt kävelyreissut puis

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Meillä jäi ostoskeskusreissuilla matkarattaat kokonaan pois käytöstä 2 v 1 kk ikäisenä. Siitä syystä, että lapsi ei yksinkertaisesti halunnut istua niissä enää lainkaan, vaan halusi kävellä vieressä. Ihmeen hyvin tuo kyllä noissa ostoskeskuksissa käyttäytyy. Ehkä vähän hivelee jotain tavaroita, mutta ei heittele niitä tai muuta.

Näen vain aika paljon paljon vanhempia lapsia rattaissa ostoskeskuksissa, niin ois kiva pistää galluppia pystyyn, että missä iässä jäi ostoskeskuksissa rattaat kotiin?

Poika täyttää alkuvuodesta 4-v ja tänäänkin vein hänet rattailla päiväkotiin :ashamed: Matkaa meillä on vajaa 2km - tieädn että poika jaksaa hitaasti kävellä, mutta voi olla että tekee tenän ja sitten saan kantaa häntä :/
Eilen olin kaupungilla hoitamassa asioita noin 4h ja koko ajan poika käveli mukana. Hauskaa ei ollut kummallakaan :kieh: Ensi kerralla sitten otankin rattaat mukaan :/

mä myin tuplat pois joskus 3-4kk sitten ja poika rupes sillon käveleen kauppaan ja kerhoon. harvoin me tosin kauppaan kävellään. yhteensä kauppaan on matkaa edes takas 3km. poitsu on nyt 2v4kk
jos shoppaillaan niin istustekelee ostoskärryissä mikäli sellaset on saatavilla.
nuorin on 1v4kk ja istuskelee rattaissa ainakin vielä vuoden,sit katson onko yhtä hyvä kävelijä kun veljensä.

Esikoinen tais istua rattaissa viimeisen kerran 3-vuotiaana. Kuopus luopui rattaista kokonaan täytettyään 2. Sen jälkeen häntä ei saanut lenkilläkään vapaaehtoisesti kyytiin. Myin rattaat kokonaan pois ja hyvin on selvitty ilman.

Melkein 4-v tosiaan pystyisi jo kävelemään 2 km, jos olisi siihen pienestä asti totutettu. Mutta jos aina laittaa rattaisiin, että pääsee itse helpommalla, niin eihän se lapsi opi kävelemään reippaasti. Kyllä niitä näkee aika useinkin, että 4-v on sullottu rattaisiin polvet suussa ja äiti työntää hiki päässä isoa ja painavaa lasta. Mä en kehtais, mutta kukin tavallaan.

Eipä ole rattaita enää tarvittu, poika nyt 4v. Olisko ollut n. 3½ - vuotias kun viimeisen kerran rattailla liikenteessä oltiin.

Nyt poika kävelee reippaasti pitkiäkin lenkkejä minun kanssa.

Meillä käytettiin (toistaiseksi) viimeisen kerran matkarattaita kesällä Muumimaailmassa ja Ruotsin reisulla huvipuistossa ja eläintarhassa. Ikää silloin vajaa 3,5 vuotta. Muutoin mennään jo jaloin. Hoitoon on tosin vain kilometri ja sekin kuljetaan useinmiten autolla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä niitä näkee aika useinkin, että 4-v on sullottu rattaisiin polvet suussa ja äiti työntää hiki päässä isoa ja painavaa lasta. Mä en kehtais, mutta kukin tavallaan.

Joo ku mua hävetti jo työnnellä 2 vuotiasta yhdistelmissä....

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja bellezza:
poitsu on nyt 2v4kk
jos shoppaillaan niin istustekelee ostoskärryissä mikäli sellaset on saatavilla.
.

Meillä ei missään nimessä halua istua edes ostoskärryissä!

meillä ei laita vastaan,mun shoppailuni sujuu huomattavasti helpommin kun saan vaatteet kattoo rauhassa. ideaparkissa siis =)
sellainen 3 tunnin ostosreissu kovasti syö pikkumiehenkin voimia.

Rattaat jäi kokonaan käytöstä sinä kesänä kun esikoinen oli 2 v, oli sen verran innokas kävelijä (ja pyörässä istuja, ei osannut vielä polkea, mutta ohjasi), että niille ei ollut tarvetta. Saas nähdä miten kuopuksen kanssa ensi kesänä käy.

Meillä poika 2v10kk ja vielä rattaat satunnaisesti menossa mukana. Kauppakeskuksessa ei jaksa kävellä nätisti vierellä vaan säntäilee paikasta toiseen ja on kiinnostunut kaikesta. Jos jotain asioita pitää hoitaa, on pojan oltava rattaissa. Jos ollaan koko perheen voimin liikkeellä, niin silloin mies saattaa jaksaa juosta pojan perässä. Ruokakaupassa istuu kärryissä.

2v ja kaupoissa on rattaissa/ostoskärryssä kun muuten ei sais tehtyä ollenkaan ostoksia. Apteekissa, postissa jne voi käydä ilmankin mutta kaupassa ei suju millään. Vierellä ei kulje kun aivan vähän. Eläintarhassa oli rattaat mukana, pääasiassa käveli mutta välillä hieman huilasi.
Minusta kyllä 2v ei ole vielä yhtään liian suuri olemaan rattaissakin.

Matkarattaita ei ole koskaan ollutkaan. Yhdistelmissä saa mun puolesta matkustaa vielä tovin, myös lyhyempiä matkoja. Pahat siitepölyallergiat ja astma haittaa eli ei jaksa maaliskuu-syyskuu juurikaan ulkona juosta kun on heti tukossa. Ja lääkkeitä kyllä annetaan ihan lääkärin ohjeen mukaan. Eli kun ei ole kävelemään oppinut noita matkoja, pyytää muutaman sadan metrin jälkeen kyytiin nytkin kun voisi muuten ulkoilla normaalisti. Ikää 2 v. Munkin mielestä on hyvä että lapset kävelee eikä istu rattaissa mutta ei kai siitä kilpailua tarvitse tehdä? Eikä lapsia kuutenkaan ole tarvis raahata jatkuvasti kauppakeskuksiin? Itse käydään ruokakaupassa kerran viikossa ja mies ulkoilee lapsen kanssa sillä aikaa, joskus ovat kaupassakin mukana tai joskus käyn pojan kanssa kahdestaan. Asioilla käydään toki tarvittaessa, esim. apteekissa jne. mutta ovat sen verran kaukana että rattaat on kyllä mukana ja niissä suurimman osan matkaa istuu.

esikoinen käytti kaupungilla n. 3,5 vuotiaaksi, yleensä oltiinkin liikenteessä päikkäriaikaan nii nukku, onneks oli pieni kokonen niin kukaan ei ihmetelly :D
ja vajaa 4 vuotiaaksi otin rattaat mukaan kauppareissuille jonne vajaa 2km matka, istu kyydissä ja takasin tullessa käveli, kassit oli kärrissä sitten, oli raskaana ja en jaksanut niitä kantaa.. sit tulikin talvi ja pulkalla jatkettiin..
toka nyt 1,5v ja on innokkaampi kävelijä, mutta ei puhettakaan että voisi olla jossain ilman rattaita koska säntäilee sinne sun tänne päättömänä ja ottaa käteen kaiken minkä irti saa..

Meillä oli viime kesänä lomareissulla rattaat. Lapsi oli 3v. Monesti otetaan siitä syystä mukaan, että lapsi saa nukkua päiväunet rattaissa jos siihen aikoihin on pakko olla liikenteessä. Muuten lapsi ei todellakaan jaksa. Muutenkin vilkasta sorttia. Toki muuten kävellään ja jaksaa hyvin kävellä.

lisään vielä että vaikka istu pitkään rattaitta (jota jotkut ihmetteli) niin on nyt (vajaa 6v) reippaampi kävelijä kuin monet muut samanikäiset ja kävelee hyvin pitkiäkin matkoja mukisematta..

Yhteistyössä