minkä ikäinen teillä päättää mitä vaatetta ostetaan/käytetään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nipopipo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nipopipo

Vieras
mä en osaa sanoa tähän viel mittää tyttö 7,5v on vanhin, ja jonkun kerran on mutissu et "kellään" koulussa ei ole välikausihaalaria. vaan ku ekan kerran sen sille päälle pakotin, niin sen jälkeen kaksi-osainen puku on jääny muuhun ku koulukäyttöön.

siis luulisin tietäväni vielä paremmin mikä on helppoa/käytännöllistä/nopeaa... kuin tuo 7,5vuotiaani, ja siksi edelleen ohjastan pukeutumisessa. pienemmillä sisaruksilla ei juurikaan ole nokan koputusta onko kurahousut mallia vyötärö vai olkain.

Ohjata voin suuntään mistä pidän, mutta kyllä jäppinen (nyt 11-v) on varmaan 6 vuotiaasta ollut kiinnostunut omista vaatteistaan mistä pitää. Ja en kouluun ikinä pakottais laittamaan haalaria tai muutenkaan pukis koululaista haalariin!

5-v tyttö muka päättää mistä tykkää, on tosin kyllä niin ohjailtavissa ett oikeestaan minä päätän. 6-v poikaa ei vois vähempää kiinnostaa.

mää oon kyllä siinä mielessä samaa mieltä lapses kanssa että kouluun en enää haalareita lapselle laittais.
nyt jo 3veekin sanoi ettei halua talveksi haalaria vaan takin ja housut..(hän toki ei saanut vielä päättää vaan käyttöön tulee haalari.)
kyllä mä mielipidettä kysyn jo tuoltakin tyyliin "haluisitko ton, tykkäätkö tästä" kun ollaan kaupoissa.aamuisinkin valitsee vaatteensa muutamasta vaihtoehdosta.
minähän se tietenkin vielä päätän mitä sitten lopulta ostetaan enkä tarjoa edes vaihtoehdoksi jotain mitä ei voi laittaa.

Ohjaan kyllä,
mutta esikoinen 7v poika on kiinnostunut valitsemaan vaatteitaan itse.

Useimmiten niin et esim. takkeja on muutama vaihtoehto ja niistä voi valita.
Tälleen ajattelin et valittais koulureppukin.
Mä haluun vielä tsekkaa et vaatteet yms. on hyviä, laadukkaita, siistejä ja käytännöllisiä.

Kuopus 3v poika haluaa valita aina itse kaapista mitä laittaa päälle. sinne kaappiin oon mä kyllä hankkinut ihan omin päin suurimman osan vaatteista :D

Meillä nää koulukkaat kyllä ovat saanneet sanoa mielipiteensä siitä millaisia vaatteita heille ostellaan.
Sanonkin aina että mä olen niin "köyhä" että ei mulla ole varaa ostaa vaatteita kaappeihin pölyttymään siis jos ostan oman mielenimukaan niin ei noi isommat enään välttämättä tykkää.
Tolle 9 v tytölle on aikas helppoa ostella joitain vaatteita kimallusta ja kimallusta niin on hyvä.

Meillä 6,5-vuotias osallistuu jonkun verran omien vaatteiden hankintaan,
koska kyllä mä ainakin tahdon että lapsella on sellaiset vaatteet päällä joista itsekkin tykkää eikä sellaisia mitkä on pakotettu laittaa päälle.
Hyvin tuon pää on vielä käännettävissä suuntaan joka omasta mielestäkin on hyvä :)
Kurahousut on mallia olkain vielä, haalareiden käyttö lopettiin kun ostettiin edellis talveksi ihan takki ja housut.

Meidän kouluunlähtevä päättää jonkin verran vaatteistaan. Jos esim. tilaan netistä, niin aina kysyn että minkä värinen tms. Haalaria en enää ostaa koululaiselle, 2-osaiset puvut talveksi ja välikauteen. Kaikkia vaatteita kuitenkin pitää mitä ostan ilman hänen valitsemista.

Minä päätän 4 vuotiaan ulkovaatteista, siis tarviiko hanskat vai ei yms. sisäpukeutumisen päättää pääosin itse, hällä on jo aika oma maku vaatteiden suhteen ja itse en viitsi enää kovin sille ostella ku voi jäädä kaappiin pitämättä.

mut eihän toi kerkii edes sinne välitunnille kun pitää syksyllä vaihtaa sisähousut ulkohousuihin. niin se ite sit sanoi, ja oli siellä koulussa muillakin haalareita, jopa sillä naapurin "lissulla" joka jo eskarissa nauroi muille joilla oli haalari..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mut eihän toi kerkii edes sinne välitunnille kun pitää syksyllä vaihtaa sisähousut ulkohousuihin. niin se ite sit sanoi, ja oli siellä koulussa muillakin haalareita, jopa sillä naapurin "lissulla" joka jo eskarissa nauroi muille joilla oli haalari..

Miks pitää vaihtaa sisähousut?

Ja kyllä se nopeeksi oppii.

Alkuperäinen kirjoittaja Williviini:

no kun aika kankee on olla vaikka farkut ja jotku välikausihousut päällekäin, tai survoo mekkoa/hametta housujen sisään. samoilla housuilla ei saa olla sisällä (ymmärrän talvella ja kurakelillä), esim lassien välikausipuvun housut open mielestä kahisevat liikaa.. :/

kyllä kouluikäiset yleisesti ottaen jo ovat kiinnostuneita vaatteistaan ja vertailevat itseään muihin. monet eskari-ikäisetkin. pitää kysyä mielipidettä, ja oikeasti, ajatella sitäkin mitä kaverit koulussa lapselle sanoo.

no kun aika kankee on olla vaikka farkut ja jotku välikausihousut päällekäin, tai survoo mekkoa/hametta housujen sisään. samoilla housuilla ei saa olla sisällä (ymmärrän talvella ja kurakelillä), esim lassien välikausipuvun housut open mielestä kahisevat liikaa.. :/

Mutta kerkeää ottaa ne farkut pois ja laittaa haalarin päälle? Ihan yhtä nopeesti ne housutkin vetäsee jalkaan ku haalarinkin :)

Alkuperäinen kirjoittaja Maniokki:
:laugh:
Alko naurattaan kun muistelen että ite oon pitänyt talvella haalaria vielä kuudennella luokalla ja yks kaveri muistaakseni vielä seiskallakin. Vähän on ajat muuttuneet 90-luvun alkupuolelta.

Ei kyllä haalaria olis tullut mieleenkään laittaa ylä-asteella päälle

:o ala-asteella alimmilla luokilla joku käytti haalaria.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
kyllä kouluikäiset yleisesti ottaen jo ovat kiinnostuneita vaatteistaan ja vertailevat itseään muihin. monet eskari-ikäisetkin. pitää kysyä mielipidettä, ja oikeasti, ajatella sitäkin mitä kaverit koulussa lapselle sanoo.

ok. mun aivokapasiteetti on liian pieni ajattelemaan mitä sun lapsi solvaa koulun pihassa. lapsella on itsetunto ja se ei rutistu siitä jos ja kun joku sanoo et sun lippis ei oo aito vaikka siinä onkin 8ommelta lipassa. vastaus oli mitä siitä, se on mun mielestä hieno, oli aito tai ei. sama pätee vaatteisiin, en mä sitä pakota laittaa 81vuoden harmaata pluto-colitsia jos se ei sitä haluu. vaan sen puvun pakotin kun tiesin että se on sille paljon parempi vaihtoehto kun toi housuralli.

Meillä 3-vuotias poika haluaa ite valita vaatteensa.
Juuri ostin ihanan bamse-paidan mutta hän ei sitä kuulemma päällensä pistä, muut vaatteet onneksi kelpasi. Yritän vain ostaa vaatteet hänen makunsa mukaan mutta joskus menee pieleen :)

Alkuperäinen kirjoittaja Musupulla:

Mutta kerkeää ottaa ne farkut pois ja laittaa haalarin päälle? Ihan yhtä nopeesti ne housutkin vetäsee jalkaan ku haalarinkin :)

Samaa mieltä.

Alko naurattaan kun muistelen että ite oon pitänyt talvella haalaria vielä kuudennella luokalla ja yks kaveri muistaakseni vielä seiskallakin. Vähän on ajat muuttuneet 90-luvun alkupuolelta.

Meillä näin siihen maailman aikaan (no niin, maaseudulla siis!!) :D

Alkuperäinen kirjoittaja Musupulla:

ei kun pukee alle vaikka hameen ja sukkikset. mut välikausihousuja kanssa olis oltava sisähousut tai hame erikseen mukana. mutta joo, ymmärrä kuinka haluat, jos sun lapsi ei voi kulkea haalarissa niin se mahtuu taas mun päähäni, eikä rasita yhtään.
ajattelin vain herätellä keskustelua kuinka nuori oikeesti saa määrätä vanhempiaan vaikka tässä vaate-asiassa?

Meillä näin siihen maailman aikaan (no niin, maaseudulla siis!!) :D

:D

Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Meillä 3-vuotias poika haluaa ite valita vaatteensa.
Juuri ostin ihanan bamse-paidan mutta hän ei sitä kuulemma päällensä pistä, muut vaatteet onneksi kelpasi. Yritän vain ostaa vaatteet hänen makunsa mukaan mutta joskus menee pieleen :)

:X

Uusimmat

Yhteistyössä