Minkä ikäinen vauva pitää nukuttaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

?

Vieras
niin kaikki puhuu vauvan nukuttamisesta.. meillä 2kk on aina nukahtanut itse sänkyynsä (nukkuu siis sivuvaunussa pinniksessä). siihen vaan siirretään klo 23 (vauvalla säännöllinen rytmi ollut jo viikkoja) ja nukahtaa itsekseen. hetken saattaa ihmetellä ja pitää silmiä auki mutta sitten kyllä nukahtaa. eli pitääkö vauvaa jossain vaiheessa alkaa erikseen nukuttamaan?

Meillä esikoisen sai nukuttaa melkein kouluikäiseksi asti *huoh* Ennen kakkosen syntymää teinkin periaatepäätöksen, että ipanaa ei ikipäivänä ruveta nukuttamaan. Ensi päivästä asti sille annettiin sellainen pehmeä unirätti syliin aina, kun piti mennä unille, ja laitettiin tenava sänkyyn. Nyt neljävuotiaanakin se menee mukisematta nukkumaan, kun sille vie tuon samaisen unikaverin :) Helpolla on päästy :)

En mäkään tyttöä erikseen nukuta jos olen itte menossa sänkyyn samalla, mutta jos haluan vielä valvoa nii sitten pitää mennä vierelle pötkyttelee, joko tissillä tai ilman, kunnes nukahtaa =) Ei se sen kummempia vaadi.

voi olla että tarvitsee tai voi olla, että on hyvin nukahtava lapsi, jota ei tarvitse nukutella. sinunkin lapsellasi todennäköisesti tulee vaiheita jolloin hän nukkuu huonommin ja tarvitsee ehkä nukuttamista. monesti ihan pienet vauvat nukahtavat itsekseen, mutta sitten tulee levottomampia kausia ja nukahtaminen voi tulla hyvinkin vaikeaksi.

Meiän poika on pitäny nukuttaa ihan vastasyntyneestä asti. 10kk iässä opetettiin nukahtamaan omaan sänkyyn, aluksi vanhempi vieressä, nykyään jää iltasadun jälkeen nukahtamaan itsekseen. Tuohon 10kk asti nukutettiin sylissä.

Löysinpä tämän vanhemman, mielenkiintoisen ketjun, joka koskettaa vähän itseänikin. Minulla on erilainen tilanne kuin ketjun aloittajalla: vauva (3,5kk) ei päivisin nukahda itsekseen, vaan hänet pitää todellakin nukuttaa. Illalla sitten yöunille nukahtaa helposti itsekseen. Nukkuu yöt hyvin n. 21-07, syöttöjä 0-1. Mutta päiväunet onkin sitten yhtä tuskaa: vauva on selvästi väsynyt, mutta ei nukahda ilman nukuttamista ja sittenkin nukkuu n. 30min ja herää (mukamas) pirteänä. Jaksaa olla valveilla ehkä tunnin, korkeintaan pari ja taas sama homma. Mitä ihmettä?!

meillä ei ole minkään ikäistä vauvaa/lasta nukutettu, eikä siihen ralliin lähdetä. nuorin on nyt 8kk ja nukahtaa aina yksin. kenelläkään ei ole ollut uniongelmia ja uskon sen johtuvan siitä, että on pienestä asti totutettu nukahtamaan yksin. mitään pelkojakaan heillä ei ole ollut nukahtamista kohtaan, koska sellaisesta ei vain ole koskaan mainittu mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:
meillä ei ole minkään ikäistä vauvaa/lasta nukutettu, eikä siihen ralliin lähdetä. nuorin on nyt 8kk ja nukahtaa aina yksin. kenelläkään ei ole ollut uniongelmia ja uskon sen johtuvan siitä, että on pienestä asti totutettu nukahtamaan yksin. mitään pelkojakaan heillä ei ole ollut nukahtamista kohtaan, koska sellaisesta ei vain ole koskaan mainittu mitään.

Saako kysyä, että miten te lapset siihen nukahtamiseen totutitte? Ihan vain mietin tuon vauvan kanssa, että kyllähän sen ne päiväunet täytyy nukkua, kun muuten se on pelkkää itkua ja kitinää, mutta kun ei nukahda itsekseen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Saako kysyä, että miten te lapset siihen nukahtamiseen totutitte? Ihan vain mietin tuon vauvan kanssa, että kyllähän sen ne päiväunet täytyy nukkua, kun muuten se on pelkkää itkua ja kitinää, mutta kun ei nukahda itsekseen.

vastasyntynythän vietiin vaan petiin ja jatkettiin sitä eli ei koskaa alettukaan luekmaan tai laulamaan sängyn vieressä. toki ovat kokeilleet uhmaiässä olkkariin tulemista, mulla-on-jano/vessahätä/tms-konsteja, mutta aina vaan palatutettu sänkyyn ja sanottu, että nyt on nukkumaanmenoaika. ei ole annettu vaihtoehtoja. eikä tehty luonnollisesta asiasta vaikeaa. meijän 2 vee menee mielellään nukkumaan iltaisin rutiinien jälkeen ja jää itekseen odotteleen unta. murkutkin saattaa sanoa klo 20 että on väsy ja alkavat iltahommiin. kerta kaikkiaan tässä asiassa ollaan päästy helpolla. kaikki 4 alkaneet nukkumaan 2-3 kk iässä täydet yöt, nuorin 6 vkon iässä. toki, jos hampaita tullu/sairaana oltu/uusia taitoja, niin vähän ollu levotonta, mutta vain tilapäisesti. heti palattu ruotuun ku normina. päivin pidetty suht samanlaista aikataulua yllä.

vastasyntynythän vietiin vaan petiin ja jatkettiin sitä eli ei koskaa alettukaan luekmaan tai laulamaan sängyn vieressä. toki ovat kokeilleet uhmaiässä olkkariin tulemista, mulla-on-jano/vessahätä/tms-konsteja, mutta aina vaan palatutettu sänkyyn ja sanottu, että nyt on nukkumaanmenoaika. ei ole annettu vaihtoehtoja. eikä tehty luonnollisesta asiasta vaikeaa. meijän 2 vee menee mielellään nukkumaan iltaisin rutiinien jälkeen ja jää itekseen odotteleen unta. murkutkin saattaa sanoa klo 20 että on väsy ja alkavat iltahommiin. kerta kaikkiaan tässä asiassa ollaan päästy helpolla. kaikki 4 alkaneet nukkumaan 2-3 kk iässä täydet yöt, nuorin 6 vkon iässä. toki, jos hampaita tullu/sairaana oltu/uusia taitoja, niin vähän ollu levotonta, mutta vain tilapäisesti. heti palattu ruotuun ku normina. päivin pidetty suht samanlaista aikataulua yllä.

Kiitos vastauksesta! Onko yksikään teidän muksuista ollut sellainen, että olisi sitten paljon itkeskellyt siellä sängyssä (nimenomaan vastasyntyneenä, mun vauveli on siis 3,5kk)? Musta ainakin tuntuu, että mun muksu itkee väsymystään, mutta en minä raaski sen itsekseen siellä itkeä ja sitten aina sorrun tuohon laulamiseen...kun siihen sitten rauhoittuu ja nukahtaa. Oon kyllä ajatellutkin, että se on varmaan loputon suo.

Sama juttu meillä, hyvin on lapset aina itsekseen nukahtaneet ja nukkuneet.
Muutamalla kaverilla taas on jokailtainen tunnin-kahden nukuttaminen, koska lapset on siihen pienestä asti tottuneet. Ja sitten ovat ihmetelleet, miten meidän ei tarvitse nukuttaa.

Kiitos vastauksesta! Onko yksikään teidän muksuista ollut sellainen, että olisi sitten paljon itkeskellyt siellä sängyssä (nimenomaan vastasyntyneenä, mun vauveli on siis 3,5kk)? Musta ainakin tuntuu, että mun muksu itkee väsymystään, mutta en minä raaski sen itsekseen siellä itkeä ja sitten aina sorrun tuohon laulamiseen...kun siihen sitten rauhoittuu ja nukahtaa. Oon kyllä ajatellutkin, että se on varmaan loputon suo.

ei kannata tosiaan lähtä nukuttamisrumbaan mukaan, jos lapsi on perusterve niin hän kyllä oppii nukahtamaan yksin. noin pieni voi olla myös yliväsynyt, joten kannattaa tarkkailla väsymyksen merkkejä ja viedä ajoissa unille. veikkaan, että 2h vois olla hyvä hereilläolo maksimiaika päivisin. yksin ei ole jätetty ketään itkemään meillä vaan jos on ollu kitunen, niin ollaan käyty muutaman minsan välein lohduttaan/peitteleen/tms ja ovat rauhoittuneet. teidän, että on olemassa lapsia, jotka eivät osaa itsekseen nukahtaa ja varmasti silloin on haasteellista se homma. mutta lapsi ei minusta tarvitse nukuttamista, ellei ole siihen tottunut.

ei kannata tosiaan lähtä nukuttamisrumbaan mukaan, jos lapsi on perusterve niin hän kyllä oppii nukahtamaan yksin. noin pieni voi olla myös yliväsynyt, joten kannattaa tarkkailla väsymyksen merkkejä ja viedä ajoissa unille. veikkaan, että 2h vois olla hyvä hereilläolo maksimiaika päivisin. yksin ei ole jätetty ketään itkemään meillä vaan jos on ollu kitunen, niin ollaan käyty muutaman minsan välein lohduttaan/peitteleen/tms ja ovat rauhoittuneet. teidän, että on olemassa lapsia, jotka eivät osaa itsekseen nukahtaa ja varmasti silloin on haasteellista se homma. mutta lapsi ei minusta tarvitse nukuttamista, ellei ole siihen tottunut.

Kiitos taas :) Luulen kyllä, että meidänkin vauva oppis tuohon yksin nukahtamiseen myös päivällä, kun kerran iltasella se sujuu niin nätisti. Ehkäpä se just on tuota yliväsymystä, vaikka pyrinkin laittaa sänkyyn heti, kun huomaan mitään väsymyksen merkkiä (silmien hieromista tms.) Täytyy koittaa noin, että käy lohduttamassa, mutta menee sitten pois ja jatkaa sitä sitten tarvittaessa vaikka kuinka kauan. Kiitos sulle kovasti :)

Mulla 2 kk vauva ja olen joutunut alkaa nukuttamaan. Aluksi nukkui ihan hyvin, mutta sitten alkoivat vatsavaivat ja nukahtaminen vaikeutui. Jos laittaa vain sänkyyn, huutaa hysteerisenä. Kai siihen huutoonsa jossain vaiheessa nukahtaisi, mutten usko, että tekee hyvää noin pienelle huudattaa yksin. Joskus meinaa nukahtaa itsestään, mutta säpsähtää hereille ja sitten taas huudetaan.

Jos en halua kuunnella yliväsyneenä hysteerisenä kirkuvaa vauvaa, on pakko nukuttaa. Ja kun nukkuu huonosti on entistä kärttyisämpi ja eikä tunnu senkään vertaa pystyvän nukahtamaan.

Olisiko vinkkejä mitä voisi tehdä?

Juu, täällä on taas vastaillut äidit, joiden lapset vaan nukahtavat sänkyyn :whistle: :D

Heh, ei kai kukaan huudatakaan 2kk vauvaa, jos se ei vaan nukahda. Vaan silloin vatkataan tai heijataan tai mitä vaan, että saadaan vauva unille. Ei tarvi kuule totuttaa, mut meidän vauva ei ikinäs ole nukahtanut niin, että vähän taputellaan ja hyräillään.

Huvittavaa jotenkin tällainen ajatusmaailma. Hienoa jos vauvanne nukkuvat hyvin, mutta kannattaa muistaa, että kaikki vauvat eivät nukahda yhtä hienosti ja totuttamisella ei välttämättä ole tämän kanssa mitään tekemistä. Tuskin me huvikseen monta tuntia päivässä ollaan alusta asti käytetty vauvan nukuttamiseen, vain jotta toisella on hyvä olla.

No...vähän purnausta, mut hyvää pitää mielessä, huonounisen vauvan vanhempia syyllistetään muutenkin tarpeeksi... ja sitten vielä nämä "mitäs totutitte" jutut!

No toiset vauvat kai nukkuvat, toiset eivät! Meillä tuo esikoinen nukahti kun sille puki päälle vaatteita vaunuun laitettaessa ja kun sänkyyn laitettiin, niin sinne sammui. Tämä toinen taas on aivan eri laatuaan. Ei nukuta! Ei aina tissillekään eli kapaloon ja heijausta, pomppimista pitkin kotia kulkemista ja jos jonkinmoista hytkytystä tarvitaan ennen kuin nukkumatti tulee ja tämä vielä huudon kera. Vaunuun ei nukahda helpolla, saa vähän lenkkeillä, autoon ei suin surminkaan nukahda, vaan voi kiljua piiiiiitkään (kokemusta eräältä automatkalta :( ).
Aivan alusta asti on ollut tällaista, joten eipä olla ehditty totuttaakkaan vai onko joku hudattanut vastasyntynyttä ettei vaan totu nukuttamiseen?
Elivauvat on erilaisia, toisia vaan tarvii nukuttaa, toisia ei. Kyllä tämä meidänkin huonosti nukahtava opetetaan vielä joskus nukahtamaan itsekseen, mutta vielä (6kk) kyllä vauva nukutetaan.

Meidän lapsi ei osannut nukahtaa itsekseen. Ei millään. Ja vaikka sylissä pidettiin, niin silti nukahtaessaan itki joka kerta, jonnekin puolivuotiaaksi asti. Jos lapsen laski sylistään, tuli hän hysteeriseksi. Autossa ja vaunuissa sama juttu, huuto ensin ja sitten vasta nukahtaminen. Hysteriaan asti ei onneksi, liike varmaankin rauhoitti sen verran.

Yhteistyössä