Minkä ikäiselle kani/marsu, kumpi "parempi" pienelle lapselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Minkä ikäiselle olette hankkineet jyrsijää ja onko ajatusta olisiko kani tai marsu parempi pienelle lapselle. Tarkoitus ei ole tietenkään hankkia lelua lapselle ja hoitovastuu olisi luonnollisesti minulla äitinä. Mietin vain, kun tyttö koko ajan kyselee, ja itsekin kyllä innostunut olen. Tytön ikä vain arveluttaa, mietin että olisiko stressaavaa jyrsijälle kun meillä aika meno välillä päällä ;)

Juttua tulis, mutta nyt en jaksa |O
Mutta sen verran sanon, että meno on täälläkin päällänsä päivät läpeensä. Ja elikot siinä mukana... :laugh: Ja noita molempiahan sitten kaksi!(siis samaa lajia..)

Moikkis! Meillä vanha marsuherra tuolla ryskää yksikseen tälläkin hetkellä :) Marsullahan pitäisi olla aina kaveri, eli yksinäistä marsua ei kannata hommata, yleensä ne masentuvat ja niistä tulee sellaisia nurkassa kyhjöttäjiä... Meidän herran kaveri kuoli tuossa hetki sitten, joten uuden kamun osto olisi edessä..

Marsuthan ovat siitä hauskoja elukoita, että "juttelevat" kauheasti, eli vastavuoroisuutta suhteeseen :) Meidän marsu hurisee kun sillä on hyvä olo, kurisee kun päättää pomottaa, kiljuu kun haluaa herkkuja yms. Ja marsut harvoin purevat, ei ole tainnut kertaakaan meidän marsut purra.

Siinä vähän meidän kokemuksia, ja hulabaloo on täälläkin, sekä kissa joka käy välillä marsua vahtaamassa, tosin marsuherra itsekin kyllä tukkii naamaansa kissan haisteltavaksi :)

mä sanoisin että marsu. musta helpompi käsitellä pienen ku kani. itse sain marsun vissiin kun olin ekalla.
peesaan platinaa että kaksin kappalein... mut kannattaa ottaa samaa sukupuoltakin :whistle:

18 veelle. Meillä on ollut lemmikkiä laidasta laitaan, mutta aina mulle. Lapset ovat toki jotain eläintä toivoneet, mutta jos ja kun eläimen olen ottanut, se eläin on tullut mulle. Lapselle en ottaisi yhtäkään eläintä....kiinnostus eläimeen kun lapsilla lopahtaa yleensä aika nopeasti. Kiva on helliä, mutta inhaa siivota ulosteita.

pakko olla minkä verran kuivaa heinää, riittääkö että antaa sen verran kun syövät kerralla vai pitäisikö olla häkin pohjalla enemmänkin. Itsellä heinäallergiaa ja mietin miten sen kanssa selviäisi. Tytöllä ei ainakaan mitään allergioita ole todettu. Eikä siis itsellänikään eläinallergioita, testattu on.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
18 veelle. Meillä on ollut lemmikkiä laidasta laitaan, mutta aina mulle. Lapset ovat toki jotain eläintä toivoneet, mutta jos ja kun eläimen olen ottanut, se eläin on tullut mulle. Lapselle en ottaisi yhtäkään eläintä....kiinnostus eläimeen kun lapsilla lopahtaa yleensä aika nopeasti. Kiva on helliä, mutta inhaa siivota ulosteita.

Täysin samaa mieltä olen. Itse siis olen kiinnostunut ottamaan ja niin kuin kirjoitin hoitovastuu olisi luonnollisesti minulla. Lähinnä siitä näkökulmasta kyselen, että miten sopivat pikkulapsiperheeseen, ettei ole liian stressaavaa lemmikille.

Meillä kolme marsua, lapset 8 ja 11. Hoito pääasiallisesti heidän harteillaan, minä vain muistutan milloin pitää pestä häkit tms.

Marsut ovat tottuneet lapsiin ja ovat seurankipeitä, kui-kui kuuluu jollei niitä huomioida. Melukaan ei niitä säikäytä, tuntuu että äkkiliikkeet ovat pahimpia.

Heinää kuluu ja kasviksia sekä kuivamuonaa, vesi on tärkeä ja c-vitamiini. Avaa karkkipussi alakerrassa niin ylhäältä kuuluu kui-kui-kui....

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Täysin samaa mieltä olen. Itse siis olen kiinnostunut ottamaan ja niin kuin kirjoitin hoitovastuu olisi luonnollisesti minulla. Lähinnä siitä näkökulmasta kyselen, että miten sopivat pikkulapsiperheeseen, ettei ole liian stressaavaa lemmikille.

Jos sulla on heinäallergia, en ottaisi ainakaan kania. Marsuista mulla ei ole mitään tietoa. Ei kissa kävisi?

lisään vielä että mun kokemuksen mukaan marsu ei ole niin säikky kuin keskivertokani.... siis on meillä sellanenkin kani ollu joka piti kissat ja koirat ojennuksessa, mut useimmat on säikympiä...
nyt meillä on kaneja, kissoja, koiria jne. lapset 1 ja 2v. muuten menis hyvin, kun sais ton 2v:n päähän iskostumaan sen että pikku koiraa ei jahdata ja et kissoja ei vedetä hännästä :headwall:

pakko olla minkä verran kuivaa heinää, riittääkö että antaa sen verran kun syövät kerralla vai pitäisikö olla häkin pohjalla enemmänkin. Itsellä heinäallergiaa ja mietin miten sen kanssa selviäisi. Tytöllä ei ainakaan mitään allergioita ole todettu. Eikä siis itsellänikään eläinallergioita, testattu on.

Marsulla pitäisi olla koko ajan kuivaa heinää saatavilla, se on marsun pääasiallinen ravinto, ja suuren osan hereilläolo ajastaan marsut syövät. Että siinä mielessä... :(

etten mielelläni tähän kissaa tai koiraa ota. Joskus kyllä ehdottomasti haluan koiran, mutta sen aika tulee vasta kun muutetaan isompaan asuntoon ja työaikataulut jne. säännöllisemmät.

Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Meillä kolme marsua, lapset 8 ja 11. Hoito pääasiallisesti heidän harteillaan, minä vain muistutan milloin pitää pestä häkit tms.

Marsut ovat tottuneet lapsiin ja ovat seurankipeitä, kui-kui kuuluu jollei niitä huomioida. Melukaan ei niitä säikäytä, tuntuu että äkkiliikkeet ovat pahimpia.

Heinää kuluu ja kasviksia sekä kuivamuonaa, vesi on tärkeä ja c-vitamiini. Avaa karkkipussi alakerrassa niin ylhäältä kuuluu kui-kui-kui....

Hahaa, aivan sama mitä rapistelee, niin saa seuraavat 5 minuuttia kuunnella kuikutusta :laugh:

Komppaan! Nuo meidänkin eläimet tulleet "mulle" tai "miehelle" =) Ei lapsille.

etten mielelläni tähän kissaa tai koiraa ota. Joskus kyllä ehdottomasti haluan koiran, mutta sen aika tulee vasta kun muutetaan isompaan asuntoon ja työaikataulut jne. säännöllisemmät.
Kani ainakin tarvitsee enemmän kuin pelkän häkin. Maruista en tiedä. Minkä ikäisiä sun lapset on? Jyrsijöillä on aika ikävä tapa puraista, mutta jyrsijää ei voi kouluttaa kuten vaikkapa koiraa. Jos lemmikki pidetään pääsääntöisesti häkissä/terraariossa, miten olisi hamsteri tai kilpikonna?

Kani ainakin tarvitsee enemmän kuin pelkän häkin. Maruista en tiedä. Minkä ikäisiä sun lapset on? Jyrsijöillä on aika ikävä tapa puraista, mutta jyrsijää ei voi kouluttaa kuten vaikkapa koiraa. Jos lemmikki pidetään pääsääntöisesti häkissä/terraariossa, miten olisi hamsteri tai kilpikonna?

Se on kyllä totta, mutta uskon että tämä tila kanin tai ainakin marsun juoksenteluun riittäisi, vapaana siis toki olisi tarkoitus pitää päivittäin mahdollisimman paljon. Lapsi on vasta hiukan yli 3-vuotias. Marsun kannalla tässä itse olen ollut, ja sellaisen siis nimenomaan itselleni haluaisin, mutta se marsun pieni koko ja mahdollinen arkuus mietityttävät kun tyttö noinkin pieni.

hpim3052-300x225.jpg

Ylpeä olen siitä, että lapset ovat aina osanneet olla eläinten kanssa. Eläimiä ei lyödä, revitä, kiusata ja toimeen tulevat niin hiirien kuin hevosten kanssa. Kissoja paijataan ja koiria rapsutetaan.
Eläimet meillä on opettaneet vastuuntuoa ja antaneet rauhallisia hetkiä. Kissa sylissä muksu kun muksu rauhottuu sohvalle käsi turkkia silittäen.

Nyt hyv ööt. Pitäis patistaa tuo mein pupuneiti nukkumaan...sillä iltahepulit menossa |O

Kanit ja marsut tarvii molemmat paljon heinää. Ei sitä häkin pohja tarvi olla täynnä, mutta esim. heinähäkki täynnä - eli en kyllä heinäallergiselle suosittelis kumpaakaan. Kummallakin otuksella se kuiva heinä on olennainen osa ruokavaliota ja sitä ilman/liian vähällä voi tulla ongelmia.

Kani ei ole häkkieläin vaan tarviin PALJON liikuntaa. Marsukin tarvii liikuntaa, mutta esim. niin että illalla häkki on lattialla jossain huoneessa ja otus vapaana. Kanit meillä on olleet vapaalla jalalla 24h.

Alkuperäinen kirjoittaja Platina:
hpim3052-300x225.jpg

Ylpeä olen siitä, että lapset ovat aina osanneet olla eläinten kanssa. Eläimiä ei lyödä, revitä, kiusata ja toimeen tulevat niin hiirien kuin hevosten kanssa. Kissoja paijataan ja koiria rapsutetaan.
Eläimet meillä on opettaneet vastuuntuoa ja antaneet rauhallisia hetkiä. Kissa sylissä muksu kun muksu rauhottuu sohvalle käsi turkkia silittäen.

Nyt hyv ööt. Pitäis patistaa tuo mein pupuneiti nukkumaan...sillä iltahepulit menossa |O

Aivan IHANA kuva! ;)

Se on kyllä totta, mutta uskon että tämä tila kanin tai ainakin marsun juoksenteluun riittäisi, vapaana siis toki olisi tarkoitus pitää päivittäin mahdollisimman paljon. Lapsi on vasta hiukan yli 3-vuotias. Marsun kannalla tässä itse olen ollut, ja sellaisen siis nimenomaan itselleni haluaisin, mutta se marsun pieni koko ja mahdollinen arkuus mietityttävät kun tyttö noinkin pieni.
No mulla oli kääpiökani, kun esikoinen syntyi. Likka oppi kyllä jo hyvin varhain siihen, että jos väärin kaniin koskee, niin saa talttahampaat nahkaansa. Turha oli tulla mulle itkemään, jos kani puri. Sanoin vaan, että mitäs koskit, kun kani ei halunnut.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiskirätti:
Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:

Hahaa, aivan sama mitä rapistelee, niin saa seuraavat 5 minuuttia kuunnella kuikutusta :laugh:

Juu, sanomalehden rapinakin saa kuikut valppaiksi...

Meillä on lapset 2v,pian 6v ja 7v.

Marsuja on 4 ja pian syntyy lisää ja kania löytyy 2.Lapset tykkää eniten marsuista.Hoito pääasiallisesti mulla,mutta innokkaasti tenavat ruokkii ja auttavat hoidossa muutenkin.

Kanit hiljaisempia kun marsut..

Yhteistyössä