Minkä ikäiseltä voi odottaa "epäitsekkyyttä" lahjojen suhteen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja FreeFall
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

FreeFall

Aktiivinen jäsen
15.11.2011
1 692
-1
36
4-vuotias veti kauheat kilarit kaupassa kun ostin lahjoja tuohon hyvä joulumieli-ketjuun enkä hänelle. Samoin tänään piti leipoa naapureille joulupipareita, hirveä huuto syntyi kun naapurit eivät ole hänelle tuoneet mitään vaikka me meinataan viedä heille jotain..

Kyseessä on ainoa lapsi, ei ole tottunut mitään jakamaan. Olen yrittänyt kertoa antamisen ilosta ja muusta, mut ei tunnu menevän perille. Vaan voiko tämän ikäiseltä vielä edes odottaa epäitsekkyyttä? Vai pyöriikö se maailman täysin oman persoonan ympärillä vielä?

Käy rasittamaan, hauska olisi yhdessä tehdä mut en jaksa samoja asioita koko ajan jauhaa :/

Muistaisin meillä olleen samaa tuossa iässä,en ihan tarkkaa ikää muista.Ainut lapsi meilläkin,ja kovasti opetettu jakamisen iloa ym.Enää ei ainakaan ko.ongelmaa ole ja lapsi 6v.

Mun tyttö 3v10kk tajuaa vaihtelevasti että viedään jollekin muulle jotain kivaa, eikä itse saa. Joskus voi olla harmitusta. Jos mä tekisin pipareita naapuriin, niin antaisin toki omalle lapselle niistä myös muutaman. Tytöllä on pikkuveli ja kolmas lapsi syntyy viikon sisään meille, eli jakamista on kyllä joutunut harjoittelemaan.

Äh, taas mä yritin selvittää tätä antamisen periaatetta, lapsi kyllä myöntelee ymmärtävänsä mut ei se tosiasiassa tajua, haluaa vaan mennä rakentamaan legoillaan..

Huoh, en löydä oikeita sanoja. Miten tän voisi ikätasoisesti selittää?

tottakai omalle lapselle maistamisia myös. lahjoja en edes ostaisi omieni nähden mihinkän pataan, jos olisivat sellaisia mistä heki pitävät.
tosin antavat kyllä kaverisynttäreillä mielellän just niitä lahjoja kavereille jotka itsekin haluaisivat saada.

[QUOTE="höh";25156858]tottakai omalle lapselle maistamisia myös. lahjoja en edes ostaisi omieni nähden mihinkän pataan, jos olisivat sellaisia mistä heki pitävät.
tosin antavat kyllä kaverisynttäreillä mielellän just niitä lahjoja kavereille jotka itsekin haluaisivat saada.[/QUOTE]

Tässäpä tämä ero onkin, haluan opettaa sitä antamista enkä tehdä sitä salaa. Lapsi oppii esimerkin kautta.

[QUOTE="höh";25156852]höh. no ei meillä lapset kyllä olisi vinkuneet jos jollekin leivon tai annan jotain vaikka ei itse saada.
aika ilkeän kuuloinen lapsi.[/QUOTE]

Hui, kun ilkeän oloinen aikuinen tämän viestin takana.

Meillä reilu 3,5 v vaihtelevasti on koko ajan antamassa lahjoja toisille tai toisaalta on taas kovin omistushaluinen tavaroista. Joten varmaan vasta hakusessa kyseiset asiat sinunkin lapsellasi. Hienoa kuitenkin että kiinnität asiaan huomiota ja esimerkilläsi opetat antamisen iloa :)

[QUOTE="maamma";25156899]
Meillä reilu 3,5 v vaihtelevasti on koko ajan antamassa lahjoja toisille tai toisaalta on taas kovin omistushaluinen tavaroista. [/QUOTE]

Kyllä meilläkin lapsi omia tavaroitaan paketoi ja tuo mulle "lahjoina", ilmeisesti helppoa kun pysyy perhepiirissä lelut :D Ei ole niin suurta luopumisen tuskaa.

Yhteistyössä