Minkä ikäisen annatte aamulla itse valita vaatteet päiväkotiin/kouluun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mussu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mussu"

Vieras
Ihmetteln erästä kaveria, jonka 8v tytär valkoi joka aamu itse vaatteet. Äiti usein lähtenyt jo töihin kun tytön pitää mennä kouluun ja menee siis itekseen. Mutta äiti ei laita vaatteita valmiiksi aamuisin, joten lapsi laittaa päälle mitä sattuu löytymään, välillä ihan paskaisia vaatteita,liian heppoisia ilmaan nähden tai muuten vaan hassuja asuyhdistelmiä. En ihan ymmärrä miksi ei voi laitata edellisenä iltana lapselle puhtaita ja siistejä vaatteita valmiiksi. Mites muilla?

Meillä pojat 9v, 7v ja 5v saavat valita itse vaatteensa. Ihan sama mitä ottavat kunhan on kaapista otettua tai sitten olen illalla tarkastanut, että voivat panna samat vaatteet kuin edellisenä päivänä. Sillon ne pannaan tuolin päälle aamuksi, josta ottaa päälle.

aina lapset on saaneet itse vaatteet valita, eikä ole haitannut vaikka välillä on ollut eriskummallisia yhdistelmiä.
jos joskus on jäänyt takki laittamatta ja on tullut kylmä, niin kyllä ne seuraavana aamuna on sen muistaneet päälle laittaa.
ei se takki aina silti mukaan siitä eteisestä lähtis vaikka olis jo valmiiksi laitettu:whistle:

Itse laittavat tytöt 8v ja 10v. Meillä ei säilytetä "paskaisia" tai risaisia vaatteita ja kyllä noilla silmää sen verran löytyy, etteivät ihan mahdottomissa yhdistelmissä. Itseasiassa ihan kivojakin juttuja keksivät. Nyt kun ilmat on viilenneet niin tunikoita pitävät vielä niin, että alle laittavat valkoisen pitkähihaisen paidan.

5v poikakin itse katsoo vaatteita päälle, joskus täytyy vähän vaihtaa.

Tuli vaan mieleen, että jos äiti lähtee jo ennen tyttöä niin ei ole mitään takeita, että tyttö laittaisi vaikka äiti olisi vaatteet valinnutkin.

Mun äiti nimittäin laittoi kyllä mulle vaatteet valmiiksi mutta harvemmin niissä kouluun menin. Oli kuulkaas välillä sellaisia yhdistelmiä, että ei tosikaan. Lisäksi vihasin sukkia jotrn saatoin talvellakin lähteä ilman sukkia =/ Tästä kyllä opettaja oli ottanut yhteyttä äitiini.

No siis vaatteet voi olla tyyliin sortsit ja sukkikset alla, liian pieniä tai suuria, likaisia, kulahtaneita, tsyksyllä kesäkengät. Ei muuta mutta muut lapset nauraa tälle lapselle että miksi pukeutuu niin ja eikö sen äiti hoida sitä. Miten tästä voisi vihjata?Äitiä ei kiinnosta mitä lapsi pukee, lapsi huolehtii muutenkin itse suurimman osan asioistaa, kuten hygienian(huono)

Siitä asti ovat saaneet valita, kun ovat jotain toiveita osanneet esittää.
Mutta kyllä mä olen vieressä katsomassa sen verran, että kelin mukaan täytyy vermeet olla.

Kesällä ei lähdetä toppapuvussa mihinkään ja syyskylmillä ei lähdetä hytisemään shortseissa.

Muussa mielessä hassut yhdistelmät väreiltään tai esim. mekko+farkut on mulle ihan yksi lysti. Jos se jonkun makuun kerran osuu, niin sitten pukee sellaiset, mikäs siinä. Siinähän se oma maku kehittyy ja jalostuu, ja joskus ne ideat voi olla oikeasti hauskojakin, lapset on vähemmän putkinäköisiä kuin aikuiset ;)

Meillä lapsi valitsee itse. Nyt 3v, on jo valinnut jonkin aikaa. Tosin siis yhdessä meidän vanhempien kanssa. Kysyn usein tytöltä, et haluisitko laittaa tämän vai tämän? Joskus ottaa itse kaapista et haluu tämän. Mutta ei siis täysin itsenäisesti todellakaan.

Toi onkin kinkkinen homma, et jos lapsi lähtee yksin kouluun ja laittaakin liian vähän päälle...

Välillä 6v valitsee itse laatikoista, joissa yhdessä housuja, yhdessä paitoja, yhdessä alushousuja ja yhdessä sukkia. Toki vilkuillaan, että meni kutakuinkin oikein. Mutta osaa kyllä tunnistaa ulkoiluun kelpaavat housut trikoohousuista ;) Ei hirveästi valitse vaan ottaa usein päällimmäiset. Paidoissa saattaa joskus olla suosikkeja. Pienemmällä on vastaava laatikkosysteemi ja jos joku ihmettelee miksi, niin siksi kun mieskin pukee lapsia :D :D Siistimmät vaatteet, yöasut yms. ovat kaapissa, ettei kukaan vahingossa päädy hoitoon yöhousut jalassa. Likaiset vaatteet päätyvät suurinpiirtein välillä pyykkikoriin. Harvemmin päälle kuitenkaan.

Meillä koululaiset 10v ja 7v ja monta vuotta jo valinneet itse vaatteet. Aina kaapista puhtaat osaavat ottaa. Välillä nyt tietty on hassuja yhdistelmiä, mutta mitäs siitä. Itse kuitenkin tykkäävät. Ulkovaatteet kuitenkin päätän aina minä, että ovat säänmukaiset.

Meillä lapset 6v ja 8v tytöt ja eivät tosiaan valitse itse päiväkotiin ja kouluun vaatteita. Minä valitsen sävy sävyyn sopivat ja silitän ne valmiiksi. Viikonloppuisin voivat valita itse, mutta silloinkin olen apuna että menee sävy sävyyn. Ainakin vanhemmalla lapsella värisilmää ei kauheesti ole...Ja muutkin kyllä mun tutuista valitsee tämän ikäisille vielä vaatteet.

Yhteistyössä