Minkä ikäisen/ikäiset lapset jättäisit yksin yöksi kotiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mutsi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hyvin vaikea kysymys, meillä niin nuoria vielä, 10v vanhin.

Sitten kun vanhemmat sitä mieltä että ovat valmiita?

sitten kun lapsi itse olisi siihen mielestään valmis.

No meillä ne tietenki väittävät olevansa valmiita ja olisivat sanoneet samoin 5 vuotta sittenkin :D
Mä oon kai liian arka, pojat on jo 14 ja 15 ja silti eivät ole koskaan yksin olleet kotona yötä tai niin, että olisin ollu esim. myöhään baarissa tjms.
En mä nyt pelkää et ne mitään bileitä järkkäis tai muutakaan typerää tekis, jotenki en ole vaan uskaltanu koskaa jättää pidemmäksi aikaa yksin.

No meillä ne tietenki väittävät olevansa valmiita ja olisivat sanoneet samoin 5 vuotta sittenkin :D
Mä oon kai liian arka, pojat on jo 14 ja 15 ja silti eivät ole koskaan yksin olleet kotona yötä tai niin, että olisin ollu esim. myöhään baarissa tjms.
En mä nyt pelkää et ne mitään bileitä järkkäis tai muutakaan typerää tekis, jotenki en ole vaan uskaltanu koskaa jättää pidemmäksi aikaa yksin.
jos omani tuon ikäisenä sanoisivat pärjäävänsä saisivat jäädä yksin.

Meidän 14 vuotias tyttö on ollu pienempien sisarusten (4 ja 5 vuotiaat) lapsenvahtina, kun olen käynyt joskus humppaamassa. Lapset olen ensin laittanut nukkumaan, siis pienet. Tyttö on muidenkin lapsia vahtinut ja on tosi vastuullinen.

Meillä on 12 vuotias rauhallinen poika. En jättäisi vielä hetkeen.

Minusta outoa että lähden humppaamaan ja lapsi yksin kotona. Jos jotain käy, känninen mutsiko sinne sairaalaan (?) menee ja kertoo, että lapsi oli juu yksin kotona kun olin ryyppäämässä....

En osaa sanoa koska jätän. Tuskin ennen ainakaan kun yläaste on kokonaan käyty.

Mä olen ollut yksin kotona 7v iästä lähtien, kun äiti on ollut kännäämässä. Jäin henkiin, mutta ei se kyllä kivaa ollut.

Vanhin lapseni on nyt 10v ja pärjäisi varmasti yksin, mutta mä en pärjäisi, jos joutuisin hänet yksin jättämään. Ehkä silloin, kun lapsi on siinä 14 ikävuoden kinttaalla, tuntuisi ihan ok:lta jättää hänet yksin yöksi kotiin.

Ehkä aikaisemminkin, mutta vaikea sanoa, kun ei ole vielä kokemusta. Jotenkin vaan 13v tuntuu vielä niin pieneltä.

Yövuoroja tehdessäni on tytär ollut yksin 13v -> Minkään baarin takia ei yksin tarttis olla.

Mietitytti tuo täysi-ikäsyys rajana kun erittäin moni asuu tuolloin jo omassaan tai opiskelun vuoksi ihan toisella paikkakunnallakin.

Mä olen ollut yksin kotona 7v iästä lähtien, kun äiti on ollut kännäämässä. Jäin henkiin, mutta ei se kyllä kivaa ollut.

Vanhin lapseni on nyt 10v ja pärjäisi varmasti yksin, mutta mä en pärjäisi, jos joutuisin hänet yksin jättämään. Ehkä silloin, kun lapsi on siinä 14 ikävuoden kinttaalla, tuntuisi ihan ok:lta jättää hänet yksin yöksi kotiin.

Ehkä aikaisemminkin, mutta vaikea sanoa, kun ei ole vielä kokemusta. Jotenkin vaan 13v tuntuu vielä niin pieneltä.

Nii täydet empatiat! :hug: Meillä isä, ja yksinhhuoltaja sellainen, itse ollut jo nuorempanakin yksin:|

Sitä ajattelee asioita niin toisin kun kokenut kantapään kautta.

Meillä on vielä niin pienet lapset että vaikea mennä sanomaan milloin heidät jättäisin, mutta noin yleensä sanosin 12-14-vuotiaan, riippus ihan lapsesta.
Itse olin vissiin 12 kun aloin ottamaan pienemmistä sisaruksistani vastuun yötäkin myöden.

Jätin kerran 14-vuotiaan tytön, joka järkkäsi vuosisadan bileet....poliisit paikalle ja sitä rataa... sen jälkeen olikin sitten yötä yksin kotona vasta täysi-ikäisenä.

Mitäs mieltä olette tästä, että mies hakee vaimonsa iltavuorosta klo 21. Matka suuntaansa 7-10min. Vanhimmat lapset täyttää 16v ja 14v. Mies laittaa pikkusisaret 11v,5v,3v ja 1,5v nukkumaan ja hakee vaimon.

Veikkaan, että yläasteikäisen. Etenkin, kun on jo isompia sisaruksia seurana. Itse asuin jo 15-vuotiaana pois kotoa, joten kyllä yläasteikäinen reippaasti illan/yön osaa yksinkin todennäköisesti nukkua. Useiksi päiviksi en kuitenkaan mitään 13-veetä mutta yhden yön yli kyllä.

[QUOTE="vieras";27555368]Mitäs mieltä olette tästä, että mies hakee vaimonsa iltavuorosta klo 21. Matka suuntaansa 7-10min. Vanhimmat lapset täyttää 16v ja 14v. Mies laittaa pikkusisaret 11v,5v,3v ja 1,5v nukkumaan ja hakee vaimon.[/QUOTE]

Siis nämä vanhimmat 16v ja 14v ovat paikalla, kun pienimmät ovat nukkumassa? Tässä tapauksessa aivan ok, eiköhän tuo 16v ole kykenevä tuon lyhyen hetken olemaan pienimpien vahtina.

Alkuperäinen kirjoittaja Kolmen alle kouluikäisen äiti;27555387:
Siis nämä vanhimmat 16v ja 14v ovat paikalla, kun pienimmät ovat nukkumassa? Tässä tapauksessa aivan ok, eiköhän tuo 16v ole kykenevä tuon lyhyen hetken olemaan pienimpien vahtina.

Joo, siis vanhimmat lapset on hereillä.

[QUOTE="vieras";27555368]Mitäs mieltä olette tästä, että mies hakee vaimonsa iltavuorosta klo 21. Matka suuntaansa 7-10min. Vanhimmat lapset täyttää 16v ja 14v. Mies laittaa pikkusisaret 11v,5v,3v ja 1,5v nukkumaan ja hakee vaimon.[/QUOTE]

En pidä tuota pahana, vertaisin tuota pituutta kauppareissuun. Tunti-pari voisi olla 16 ja 14-vuotiaan vastuulla tuon ikäiset. Jos ovat luotettavan oloisia.

Moni 15-16-vuotiashan muuttaa jo kotoa pois lukion/ammattikoulun alkaessa, eli eiköhän nyt pitäisi omassa kodissa tuon ikäisen pärjätä yö yksin, voi herranjumala! Ja jos eivät edes ole yksin, vaan kaksi teinipoikaa :O

Ainoa riski on toki se, että vetävät kännibileet päälle ja tuhoavat kämpän.

On vaan katsottu välillä tosi kieroon, kun jätetään nukkuvat lapset isojen sisarusten vahtimiksi siksi aikaa kun mies hakee minut. Isot sisarukset on todella luotettavia.
Toisin on ollut sitten jos pienistä joku on ollut kipeä tai kuumeessa. Silloin ollaan järjestetty aikuinen tänne vahtimaan siksi hetkeksi tai sitten joku muu pn hakenut minut.

Minusta tuo on ihan ok. Hirtetäänkö minut kun kerron että itse jätän vajaa 4v yksin katsomaan jotain lastenohjelmaa ja 1,5v ulos rattaisiin nukkumaan, kun olen 10min poissa pihan toisella puolella siskon koirien luona käymässä.

10 vuotiaana olivat kaksostytöt yön kahdestaan kotona. Omasta halustaan, yritin kovasti painostaa mummin luo, mutta kun kotona on paras. Montaa muuta lasta en kyllä ton ikäisenä jättäisi, riippuu todellakin lapsesta. Itse nautin kun aikoinaan vanhempani olivat tanssimassa ja saimme pikkusisarusteni kanssa olla kotimiehenä.

Yhteistyössä