Minkä ikäisen jättäisitte yksin kotiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pilvi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pilvi

Vieras
kauppareissun, lenkin tms ajaksi?

Meillä 9v, 6v ja 2v lapset. Nyt keskimmäinen on alkanut "junttaantumaan", ettei lähde mukaan kauppaan. Kauppa vieressä (matkaa n. 100m), joten joskus tuntuu, että pääsisi nopeammin, jos jättäisi isommat kotiin ja ottaisi vain pienimmän mukaan. Lähteminen kun koko sakilla kestää enemmän kuin itse ruokaostosten tekeminen.

Lenkin ajaksi uskallan toistaiseksi jättää vain isoimman yksin kotiin. Vaikka lapsilla onkin puhelin, niin silti pelottaa, että jotain sattuu. Isoin on oikea lukutoukkatyttö, joten hänen tiedän tasan tarkkaan lukevan kirjaansa sen puolituntia, jonka olemme pois. Ja pitäähän kolmosluokkalaisen jo pärjätä iltapäivätkin yksi, kun iltsikkaa ei enää ensi talvena ole.

Entä uskaltaisitteko antaa 9-vuotiaan katsoa 2-vuotiasta pihalla, jos itse vaikka siivoatte sisällä? Tai jäädä sisälle, jos itse menette pihahommiin? Minkä ikäiselle voi jo antaa vastuuta pikkusisarusten perään katsomisessa?

No jos lähellä olet, ei kai se sitten haittaa.paitsi meidän 9 ja 11v eivät ole meidän 5v kanssa kovinkaan kauaa, kun se härkkiii koko ajan.mutta jos olisi niin pitkä matka kauppaan, yli 100km, en jättäisi yksin edes 9.vuotiasta.

No 9v ei mun mielestäni kykene keskittymään sillä tavalla pienemmän perään katsomiseen et voisi / saisi jättää vastuuseen 2-vuotiaasta. Esikon ja tokan jättäisin yhdessä kotiin siinä vaiheessa kun toinenkin on aloittanut koulun.

Meillä tyttö 8v ja ollut viime keväänä kotipihalla kahden luokkakaverinsa kanssa sen aikaa kun me käytiin kirjastossa miehen kanssa. Ja siis puhelimen päässä oltiin tuolloin.

Alkuperäinen kirjoittaja Juon Kahvini Miten Sattuu:
No 9v ei mun mielestäni kykene keskittymään sillä tavalla pienemmän perään katsomiseen et voisi / saisi jättää vastuuseen 2-vuotiaasta. Esikon ja tokan jättäisin yhdessä kotiin siinä vaiheessa kun toinenkin on aloittanut koulun.

Meillä tyttö 8v ja ollut viime keväänä kotipihalla kahden luokkakaverinsa kanssa sen aikaa kun me käytiin kirjastossa miehen kanssa. Ja siis puhelimen päässä oltiin tuolloin.

Keskimmäinen menee meillä vasta eskariin, joten en itsekään jättäisi pitkäksi aikaa. Pihalla nuo kaksi isompaa ovat kyllä olleet yksin varmaan 4-vuotiaasta lähtien, sillä asutaan pienen kaupungin laitamilla ja meidän piha on tosi suojainen, päättyvän tien viimeinen. Jos pihalle päästäisin pienimmän isomman vahdittavaksi, niin toki katsoisin itse vähän väliä ikkunasta perään :).

Kyllä mä jättäisin 6v ja 9v kotiin kaupassa käynnin ajaksi jos siellä nyt ei älyttömän kauaa mene.
9v vastuulle en 2v jättäisi, liian suuri vastuu jos jotain sattuisi.

Minusta 6 v ja 9 v voivat jäädä keskenään kotiin, jos kaupassa menee joku 15-20 minuuttia.
Ja 9 v pystyy kyllä omalla pihalla katsomaan sen kaksivuotiaan perään, mutta tuskin kovin kauaa. Jos äiti siivoaa sisällä, niin tuo onnistuu varmasti.

Niin ne ajat muuttuvat... mun isoäiti oli 30-luvulla yksin kotona työpäivien ajan 4-vuotiaasta lähtien ja 6-vuotiaana laittoi jo ruoan vanhemmille, kun nämä tulivat töistä kotiin =) Ei varmaan hyvä ratkaisu tuokaan, mutta jotenkin luulisi, että 6-v. ja 9-v. nyt ainakin kahdestaan pärjäävät pidempäänkin kuin 15min! 2-vuotiasta en varmaan heille jättäisi minäkään.

kyllä 6 ja 9v pärjäävät keskenään kotona vaikka tunnin tai parikin. Ainakin meillä samanikäiset lapset ovat pihalla kavereidensa kanssa koko päivän ja sillä aikaa käyn kaupassa (tietysti ilmoitan että lähen käymään kaupassa) ja siivoan kotona jne. En jättäisi kaksivuotiasta isompien hoidettavaksi.

Kiitoksia kaikille vastauksista :). Jotenkin itsestä tuntuu, että nykylapset (meidän oma 9v mukaanlukien) pääsevät "liian helpolla". Mistää ei tarvitsisi selvitä itse tai ottaa vastuuta. Itselle oli jo alakoululaisena ihan selviö, että oma huone pitää siivota, äitiä auttaa pienempien siarusten hoidossa ja kaupassakin kävin jo ekaluokkalaisena (siis ostamassa muutakin kuin karkkia ;)). Nyt sitten huomaa pitävänsä omaa vanhintaankin vielä pienenä ja passaavansa varmasti liiaksi. Vielä kun osaisi antaa sitä vastuuta sopivasti, ei liikaa tai liian vähän ;).

6 ja 9 v, Voit jättää kotiin kauppareissun ajaksi monet koululaisethan joutuvat olemaan lyhyitä aikoja yksin muutenkin kotona kun vanhemmat töissä.. :) kokeile asiaa sillähän se selviää.

Yhteistyössä