Minkä ikäisen kanssa harjoittelette yksinoloa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Lapseni eskarissa ja vanhempainillassa puhuttiin jo siitä, että kannattaa harjoitella yksin kotona oloa :-0 Ei tuo meidän vielä uskalla olla yksin kuin sen ajan, kun vien roskat pihalle =) MIssä iässä te olette alkaneet harjoittelemaan yksinoloa?

Esikoinen oli ensimmäisiä kertoja yksikseen eskari-iässä, keskimmäinen lapsi joskus 4,5-vuotiaana jäi isoveljensä kanssa kun kävin lähikaupassa (halusi itse jäädä ja tiesin että pärjäävät). Riippuu siis varmaan lapsestakin. Keskimmäinen lapseni on erittäin reipas, omatoiminen ja rohkea :) Esikoinen taas hieman varovaisempi luonne, enkä olisi häntä jättänytkään samassa iässä yksin kotiin.

Nyt just on aloitettu samanikäisen eli eskarin kanssa. Ollut muutaman kerran 15-20 minuuttia yksin, tietty varustettuna kännykällä ja ehdottomilla säännöillä, että ovea ei saa avata kenellekään ja ulos ei saa mennä sillä välin ilmoittamatta. Ja jos menee ulos niin ovi kiinni ja avain mukaan. Mutta ei ole halunnut mennä ulos.

Päiväkodista tai mistään muualtakaan ei ole tullut tällaista kehotusta, mutta olemme antaneet asian mennä omalla painollaan, eli lasta ei ole "pakolla" jätetty, vaan on odotettu kunnes itse alkaa ehdottaa kotiin jäämistä esim. lähikauppareissun ajaksi.

En aiokaan yksinoloa opettaa, koska vanhemmat sisarukset on paikalla, ellen itse ole. Esikoinen oppi ekaluokalla pakosta. Samoin toinen lapsistamme.
Valmiuksia yksinoloon varmasti jo olisi, mutta miksi ihmeessä sitä pitää opetella? Sen oppii, kun on pakko. Esikoinen oppi ainakin. Vielä eskari-iässä hänen ei tarvinnut olla yksin, mutta sai jäädä kotiin siksi aikaa, kun kävin esim. kaupassa lähellä tms. jos itse halusi. Muistaakseni ei halunut. Ekalla sitten enemmän toivoikin yksinoloa.

Ehtii lapset olla elämässä liikaakin yksin, miksi kiirehtiä?

eskari ikäinen, ja keväällä aloitetaan jotta on sitten syksyllä valmis lähtemään kouluun yksin, tosin isovelikin löytyy. nyt jää ehkä 10 minuutiksi halutessaan.

Meidän eskarilainen yleensä kerkeää kerran viikossa ennen mua ja pikkuveljiä kotiin,on siis noin vartin kotona yksin.Haluaisi kovasti jäädä kauppareissun ajaksi kotiin ja olenkin luvannut että sen saa tehdä kun sopiva tilaisuus tulee.

Yhteistyössä