minkä ikäisen lapsen jättäisit yksin kotiin 30 minuutiksi? (lapsi siis itsekin haluaisi olla sen ajan kotona)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Eli minkä ikäisenä olet OMAT lapsesi jättänyt yksin puolituntiseksi?
lapsi osaa käyttää kännykkää, tietää ettei ovea avata jos on yksin kotona eikä tee mitään tyhmää.
nyt siis eskarilainen. voiko ensi syksynä jo jäädä 30 minuutiksi yksin? nyt on ollut max 10 min yksin kun käyn viemässä roskat tai pyykkituvassa.

Kyllä eskarilainen voi olla yksin 30 minuuttia. Meillä on eskari-iässä aloitettu yksinoloharjoitukset. Mielellään ovat yksin jääneet ja puhelin tietysti ollut ja on opastettu käyttö hyvissä ajoin. Jos sulla lapsi on nyt eskari niin hänhän lähtee kouluun syksyllä ja olisi toivottavaa, että pystyisi yksin olemaan.

Esikoinen tuli koko eskarivuoden yhtenä päivänä viikossa vähän ennen meitä kotiin,kakkonen täytti juuri 6 ja ollut lyhyitä aikoja yksin kotona,koska on niin halunnut,siispä vastaan että 5-6 vuotiaan sitä itse tahtovan.

Meiän lapsi menee syksyllä eskariin ja on kyllä ollu jo itekseen reilun tunnin aikoja. Ihan itse on pyytänyt saada olla. Leikkii legoilla kun se muulloin on hankalaa kahden pikkusisaruksen häärätessä siinä mukana. 5 vuotiaana oli 30minsan pätkiä itekseen.

Ensi vuoden ekaluokkalainen on ollut n.30min-1h yksin kotona kun käyn kaupassa, puhelin tukena ja turvana . Isomman veljen kanssa ovat olleet kahdestaan 2h
Naapurin ADHD on ollut yksin kotona jo 4v iästä lähtien 15min-1h. No niillä on kämppäkin sen näköinen ja lapsi on saanut aikaan vesivahingon, palohälytyksen ja äiti vaan nauraa että on ehtiväinen poika .

Eskarilaisen voisin jättää, jos siis itse haluaisi jäädä. Meillä lapsi menee ensi vuonna eskariin ja on ollut yksin n.10 min. aikoja. On itse halunnut. Yhdessä 2v vanhemman sisarensa kanssa ovat olleet kotona filmiä katsoen n. tunnin kerran. Kaikki oli mennyt hyvin ja lapsi on myöhemminkin sanonut muutaman kerran, että haluaa jäädä kotiin/ei halua lähteä mukaan, mutta olen nyt päättänyt, että ensi vuonna vasta saa jäädä. Jotenkin tuntuu niin pieneltä vielä... :/ Sisarensa ei tuossa iässä vielä edes uskaltanut. Ihan juuri ennen koulun alkua suostui vasta jäämään.

Itse jätin 4-vuotiaamme usein yksin kun kävin hakemassa muut lapset koulusta, siis noin 15-30 minuuttia. Ja tietenkin vain jos itse halusi jäädä.

Kun vaimo sai tietää, sanoi että ilmiantaisi minut välittömästi lastensuojeluun jos en olisi hänen miehensä. Ja joutuisin kuulemma vankilaan tms, ainakin vähintään lööppeihin.

Että ilmeisesti 4-v on liian nuori... Nykyään otan sitten lapsen aina mukaani, vaikka tämä usein itkeekin kun ei haluaisi lähteä. Huokaus.

Haukkukaa tekin nyt vähän tällaista vastuutonta isää.

-mies

Eskari meilläkin ollut tuon ajan yksin. Varman pidempääkin oli silloin kun kärräilin vauvaa korttelin ympäri ja nukutin, mutta silloin olin huutomatkan päässä.

7v on ollut tunnin, pari yksikseen.

[QUOTE="Mies";25930771]Itse jätin 4-vuotiaamme usein yksin kun kävin hakemassa muut lapset koulusta, siis noin 15-30 minuuttia. Ja tietenkin vain jos itse halusi jäädä.

Kun vaimo sai tietää, sanoi että ilmiantaisi minut välittömästi lastensuojeluun jos en olisi hänen miehensä. Ja joutuisin kuulemma vankilaan tms, ainakin vähintään lööppeihin.

Että ilmeisesti 4-v on liian nuori... Nykyään otan sitten lapsen aina mukaani, vaikka tämä usein itkeekin kun ei haluaisi lähteä. Huokaus.

Haukkukaa tekin nyt vähän tällaista vastuutonta isää.

-mies[/QUOTE]

En hauku mutta fiksu vaimo sulla on :)

Mun 6v haluais olla jo yksin kotona. On ollutkin pieniä aikoja, ehkä max. puoli tuntia kun olen käynyt naapurissa. Mietin yks päivä et pitäis opettaa sille puhelimen käyttö, niin sehän vois olla kotona vaikka menisin pidemmälleki kuin naapuriin. En silti yli puolta tuntia vielä uskalla antaa olla yksin. Vai lasketaanko se, että oon leikannu meidän nurmikon (siinä menee pitkästi kaks tuntia) ja lapset on ollu sisällä?

Meillä on ollut 5v pari tuntia yksin. Soitin parinkymmenen minuutin välein ja kysyin mitä puuhaa. Hyvin meni, tahtoi itse jäädä, oli rauhassa leikkinyt legoilla ja katsellut lastenohjelmia.

Yhteistyössä