Minkä ikäisen odotatte osaavan...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Klonkku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Klonkku

Aktiivinen jäsen
07.03.2008
13 581
1
36
Siivota itse lelunsa leikin jälkeen? Ei siis mitenkään extra tarkasti kaikkea omille paikoilleen, mutta niin ettei kaikki loju ympäriinsä?

Olin eilen kaverilla käymässä ja se taas niin kehui mun tyttöä (syksyllä täyttää 5) kun se siivosi lasten huoneen kun lopettivat leikin siellä. Tällä kaverilla on pari kuukautta vanhempi tyttö, joka ei vielä siivoa mitään vaikka aikuinen olisi siinä vieressä ja mukana, korkeintaan yhden barbin laittaa laatikkoon. Tää kaveri oli just ollu tarhalla juttelemassa ja siellä oli kans sanottu ettei noin pieni ( :o ) vielä osaa siivota, eikä sitä vielä voi odottaakaan muutamaan vuoteen kuin korkeintaan vanhempien avustamana.

Oonko mä siis natsi äiti joka vaatii liikoja vai siivoaako muiden lapset itse omia sotkujaan?

Kyllä meilläkin kun tarpeeks monta kertaa sanoo ja tarvittaessa menee itte auttamaan/näyttämään mallia. Lapset on 4v. ja 1½v.
Välillä tosin tuntuu että nuorempi on ahkerampi raivailija :D

Alkuperäinen kirjoittaja PikKuinkkuli:
Jankuttaa saa edelleen....lapset täyttää kesällä 8 ja 7 |O

Jankuttaa saa meilläkin, mutta tuolle kaverille oli sanottu ettei noin pienet osaa vielä siivota edes apuna kun vanhemmat kerää leluja. Mä jäin ihan haavi auki kun kuuntelin sitä :o Mun kolme vuotiaskin osaa siivota apuna vallan mainiosti, se osaa jopa imuroida...

Välillä siivoo oma-alotteisesti, välillä kehoituksesta ja välillä avustettuna (yhdessä siivotaan siis välillä). Poika 1v11kk. :D Kuuluu iltarutiineihin kirjojen paikalleen vieminen ja lelujen kerääminen laatikoihin... Silleenhän sitä vähitellen oppii siivoomaan jälkensä. :)

Meillä 2v ja 3v molemmat kerää aina leikkien päätteeksi heti. 5v jumpittelee,mutta kerää pienen suostuttelun jälkeen.
Kaikilla oma huone ja iltapalaa ei tipu ennen kun tavarat on kerätty koppiin omista huoneista.
Keittiöön ja olkkariin ei saa tuoda leluja,mutta muualla saa leikkiä vapaasti.

Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:
Alkuperäinen kirjoittaja PikKuinkkuli:
Jankuttaa saa edelleen....lapset täyttää kesällä 8 ja 7 |O

Jankuttaa saa meilläkin, mutta tuolle kaverille oli sanottu ettei noin pienet osaa vielä siivota edes apuna kun vanhemmat kerää leluja. Mä jäin ihan haavi auki kun kuuntelin sitä :o Mun kolme vuotiaskin osaa siivota apuna vallan mainiosti, se osaa jopa imuroida...

Osaahan ne, kun äiti on eka puoltuntii käskyttäny :ashamed:

Eihän se osaa jos ei opeta. Varsin kummallinen hoitopaikka jos lasten ajatellaan olevan jotenkin kykenemättömiä toimimaan itsenäisesti. Meillä on pk:ssa lapset aloittaneet siivoilun jo ennen paria ikävuotta.

Kotona ekat lelut keräty leikin varjolla 1-vuotiaana. Käskystä omien kamojen on pitänyt löytää paikkansa 4-5v. välillä, sitä ennen ollaan siivoiltu yhdessä tai olen näyttänyt, mihin lelut viedään.

Kyllähän se on myös luonteesta kiinni, ei kaikki aikuisetkaan osaa siivota jälkiään, vaikka se olisi opetettu jo kaksivuotiaana... meillä siivoaminen lapsilla tapahtuu välillä omaehtoisesti ja välillä saa patistaa kunnollakin.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Kyllähän se on myös luonteesta kiinni, ei kaikki aikuisetkaan osaa siivota jälkiään, vaikka se olisi opetettu jo kaksivuotiaana... meillä siivoaminen lapsilla tapahtuu välillä omaehtoisesti ja välillä saa patistaa kunnollakin.

Se on totta, että toisilta lapsilta pitää vaatia paljon enemmän kuin toisilta. Osaamisen kanssa sillä ei kuitenkaan ole tekemistä. Esim. päiväkodissa, missä lapset 'tasapäistetään' eli kukaan ei saa vapautuksia luonteenpiirteidensä takia, kaikki siivoavat.

Joo, ja 15v on liian pieni ymmärtämään, että kaljapulloat kerättäis pois leikkipuistosta leikkimisen jälkeen :)

Eihän se 5v osaa, jos siltä ei koskaan mitään vaadi. Ja kyllä 5v osaa vallan hyvin!!!

Kyllä pitää osata viisi vuotiaan siivota itse. Päiväkotitätinä voi kertoa, että meillä 3vuotiailta odotetaan jo että osaavat kerätä lelunsa pois oikeille paikoilleen. Olettaen, että on olemassa selkeät laatikot ja paikat tavaroille!

Että et ole natsiäiti, vaan tämä ystäväsi äiti on hemmottelija ja lasta ei liene opetettu siivoamaan.

Meillä vajaa 6-vuotias kerää lelut melkeen aina ilman käskyttämättä ja vajaa 2-vuotias kerää kyllä kun vähän patistaa ja näyttää esimerkkiä! Pienestä asti pakotettu keräämään omat lelut ja ei siirrytä ns. toiseen aktiviteettiin ennenkuin lelut on kerätty.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Kyllä pitää osata viisi vuotiaan siivota itse. Päiväkotitätinä voi kertoa, että meillä 3vuotiailta odotetaan jo että osaavat kerätä lelunsa pois oikeille paikoilleen. Olettaen, että on olemassa selkeät laatikot ja paikat tavaroille!

Että et ole natsiäiti, vaan tämä ystäväsi äiti on hemmottelija ja lasta ei liene opetettu siivoamaan.

Niinhän mä vähän aattelinkin, piti vaan tarkistaa mitä muut on mieltä :D

Musta tuntuu että täällä Norjassa lapsilta ei vaadita oikeen missään mitään kun vertaa suomalaiseen tapaan... Koulussakin aletaan korjaamaan oikein kirjoitusta vasta 5. luokalla ettei vaan tuu pahamieli jne. En ymmärrä :o

Alkuperäinen kirjoittaja tytönjapoikienmamma:
Kaikea kannattaa lapsille opettaa, jälkien siivomista mm. Mutta totuushan on, ettei läheskään kaikki aikuisetkaan osaa siivota jälkiään

Osaaminen ja laiskuus ovat eri asioita. En antaisi lapsille erivapauksia omien jälkien siivoamisesta millään tekosyillä.

3 vuotiaana. Mut sit tulee näitä kohtauksia ettei huvita, tai haluta, tai viitsitä... Silti ne siivotaan, aina. Joskus joutuu muistuttamaan, joskus ei. Mutta uutta leikkiä ei aloiteta ennenkuin vanhan jäljet on korjattu pois. Toimii.

Yhteistyössä