minkä ikäisen voi viedä saunaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hönö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
nokun mäkin oon kuullut niin eri versioita tuosta iästä... voiko se lämmin ilma jotenkin vaikuttaa vauvan keuhkoihin tai hengitykseen siis...tai lämmönsäätelyyn? Kun ei kai vauvan kuuluis vielä sillai "tahallaan" hikoilla...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
nokun mäkin oon kuullut niin eri versioita tuosta iästä... voiko se lämmin ilma jotenkin vaikuttaa vauvan keuhkoihin tai hengitykseen siis...tai lämmönsäätelyyn? Kun ei kai vauvan kuuluis vielä sillai "tahallaan" hikoilla...

Pikkuvauvoilla ei toimi lämmönsäätely, siksi saunomisen ikäraja on 1v.

Suositus on että alle 1-vuotiasta ei viedä saunaan. Lämmönsäätely ei ole riittävän kehittynyt aikaisemmin. Meillä on molempien kanssa odotettu tuohon 1v:n ikään, ja sitten aloitettu saunaan tutustuminen. Molemmat tykkäävät tosi paljon, ja nyt isompina saunoisivat vaikka joka päivä. Tiedän pari tapausta jossa vauva on viety saunaan n. puolivuotiaana, eivätkä ole koskaan oppineet saunasta pitämään.

Minut vietiin varmaan heti kun tulin laitokselta kotiin. Isäni oli niin kova saunomaan. Oma lapseni oli hieman vanhempi, muttei montaa kuukautta hänkään. Olis varmasti päässyt jo aikaisemminkin, muttei ollut omaa saunaa. Onhan se vauvalle mukavampi kylpeä kun saunassa on lämmin. Rintaa vaan heti saunan jälkeen. Ja taisitkin jo mainita, ettei ollut tarkoituskaan heittää löylyä.

virallinen suositus on se vuosi, itse olin oman kanssa siitä lähtien kun ylitettiin vauvauinnin rajat:) ja kaipa se perimmäinen juttu siinä saunomisessa on se kuivuminen eli juomista saunaan niin ainakin meillä totuteltiin löylyihin tissi suussa...ja ei jäänyt traumoja!

Meillä kaikki lapset on viety saunaan vajaan kuukauden ikäisenä. Ovat olleet keskilauteella ja vedella on päälakea aina kasteltu ja muutenkin muita ruumiin osia. Onhan lapset ennen syntynytkin lämpöisessä saunassa.

Yhteistyössä