Minkä ikäisenä 5 ateriaa päivässä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minns
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Minns

Vieras
Meillä 5,5 kk syö aamulla puuron
Lounaaksi lihasoseen
Päivälliseksi hedelmäsoseen
Iltapalaksi kasvissoseen+vellimaito

Milloin kannattais siirtyä 5 ateriaan/pvä?Siis että antaisin illalla puuron ja aikaistaisin kasvissoseen päivälliseksi :)?

Yösyönnit vauva jätti noin kk sitten.

Täh...?
Mulla esikko 4 kk ja neuvolasta sanoivat, että pääasiallinen ruoka tulee olemaan vielä monta kuukautta maito ja soseet on vain lisää...oonkohan mä ymmärtänyt jotain väärin?

huh,ootpa nopeeta tahtia alottanu ruuat ton ikäselle? mun mielestä ei mittään kiirettä viidennelle ruualle varsinki jos imetät vielä lisäksi ja paino nousee hyvin ym ym..
meillä 4,5kk vielä ihan tissimaidolla enkä alota lisiä ennenku puolivuotiaana jos hyvin kasvaa, oon laiska.. :) mut kukin tavallaan.

Mä kerroin neuvolassa meidän ruokailuista, sanoi että puoli litraa vuorokaudessa maitoa (mikä menee nyt) ei missään nimessä oo liian vähän, hyvä että soseet kelpaa.

Näissähän on tunnetusti hirveitä eroja mitä neuvolantädit tokaisee :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
huh,ootpa nopeeta tahtia alottanu ruuat ton ikäselle? mun mielestä ei mittään kiirettä viidennelle ruualle varsinki jos imetät vielä lisäksi ja paino nousee hyvin ym ym..
meillä 4,5kk vielä ihan tissimaidolla enkä alota lisiä ennenku puolivuotiaana jos hyvin kasvaa, oon laiska.. :) mut kukin tavallaan.

NO mäki täysimetin esikoista puolivuotiaaksi, nyt imetys loppui heti alkuun (lapsi sairastui pahasti) ja painokäyrät putoilivat ihan alas. Siksi oonki vähän hukassa tän ruokajutun kans,ku ei mee samalla tavalla ku esikon kans...

Niin ja tuon painon takia meitä neuvottiin alottamaan kiinteät jo 3,5kk:n iässä. Vauva söis soseita niin paljon ja usein kun antais, ni oon aika pian siirtyny tohon ruokarytmiin..

meitin 5kk poju syö aamulla velliä, päivällä 1 1/2 prk peruna/kasvis/lihamössöä,iltapäivällä 1 prk kasvismössöä, illalla puuroa ja hedelmää, väliajat maitoa. Kohta tuntuu että välipalaksi varmaan alkaa hedelmän syönti, jos nuo ruokailuvälit pidentyisi päivällä... maidolla jaksaa vaan sen 2 tuntia.

joo, samassa neuvolassa voi eri tädit puhua ihan erilaisesti ruokailuista =)

No, meillä ehkä eskari-ikäinen syö 5 ateriaa päivässä, mutta ei joka pv. 2 vuotias ei syö noin usein. Ja hyvin kasvaa silti.

Siis meilä menee näin

2 v: / 5 v:

- Aamupala, 2 v syö puuron, isompi voileipää ja joskus sen kaverina viiliä / jugurttia / hedelmiä, riippuen miten on nälkä

- Lounas, lämmin ateria

- Pienempi menee päiväunille, ja jos herää klo 16 tai 15, annan välipalan.

- Isompi syö välipalan, muttei aina. Joskus syö välipalan klo 14 sekä päivällisen klo 16-17, mutta joskus vaan toisen näistä.

- Joskus 2 v ei suostu välipalan jälkeen syömään enää muuta kuin iltapalan, mutta joskus on nälkäisempi ja syö sitten joko toisen välipalan tai päivällisen (klo on esim. 18). ja sitten se iltapala.

Kuulostiko sekavalta. No, kotona ollaan, joten rytmi on semmonen kuin hyvältä tuntuu.

meilläkin käskettiin aloittelemaan kiinteät 4kk iässä kun saa korviketta,nyt tyttö saa
-aamulla maitoa140ml
-puuron+korviketta
-lihasoseen ja korviketta
-hedelmäsose+korvike
-korviketta 140ml
-puuro+korvike
-ilta velli

Yhteistyössä