minkä ikäisenä jäähylle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja keiju84
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

keiju84

Jäsen
14.07.2007
613
0
16
minkä ikäisiä olette alkaneet laittamaan jäähylle?
Meillä meno nyt ihan mahdotonta, tyttö täyttää kuukauden päästä 2, onko vielä liian pieni? tuntuu että mikään ei mene jakeluun

Tämä ei tullut itselleni ainakaan puun takaa, muistan lukeneeni samasta aiheesta jo vuosia sitten. Silti aika paska homma, kukaan ei luonnollisesti pistä vastaan. En minäkään, murotan mieluummin ja paheksun päättäjiä kaikessa hiljaisuudessa 70 luvun betonikennelyksiössäni.

no ei varmasti mene jakeluun jos tiukkapipoisesti jotain yrität komentaa. Koetapa huumorilla ja leikin varjolla seuraavan kerran. Pienet ei muuta haluakaan kuin nauraa ja että toisetkin nauraa.
Jäähyt ovat jääkiekkokaukalon idiooteille tarkoitettuja, ei muille.

Meillä alettiin 1,5veenä 'harjottelemaan' jäähyllä olemista, nyt 2-vuotiaana on homma mennyt jakeluun. Ja toimii meillä myös! Alkakaa ihmeessä harjoittelemaan, kärsivällisyyttä se vaatii aluksi, niin lapselta kuin vanhemmaltakin. Tsemiä :)

riippuu lapsen luonteesta, osaako katua ja miettiä asiaa jäähyllä.
Esikoisen jäähyt akoi 1v6kk. Tokalla vasta 1v11kk. Toka ei pysyny jäähylä vaan nauroi, eikä muutenkaan osannut olla totisena ja katua. Esikoinen taas hoki itsekseen katuvana ääneen " ei saa rikkoa viherkasveja" ja istui itse (pitelemättä) nurkassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Vierailija:
Kauhea sana tuo jäähy!! Ota lapsi syliin ja hän rauhoittuu, usko pois!!

Ei todellakaan pidä paikkaansa! Onkohan sulla omia lapsia? Itsekin ajattelin noin joskus ennen lasten saamista. Kahta kauheemmin kiljuu ja rimpuilee, vaikka rauhallisesti pitäisin sylissä ja puhuisin nätisti. Kyllä lapset tarvii rajoja ja komentamista.

AP: Meillä jäähyt alotettiin 2v esikoisella ja nuoremmalla 1,5v. Hyvin toimii, kun aloittaa jäähyjen opettelun jo ennen uhmaikää. On sitten selvä käytäntö, kun kiukkukohtaukset kunnolla alkavat.

lapsi ei siis saa raivareita tms. vaan esim. hyppii pöydillä, heittelee ruokaa ja nauraa makeasti päälle kun kielletään...en tosiaankaan tiedä mitä tekisin, nyt pari kertaa vienyt jäähylle, mutta räkättää mulle vaan ja koittaa karata, alkaa pinna loppumaan

Ei rauhoitu kaikki. Meillä vajaa 3-vuotiaalla raivonpuuska vain yltyi jos yritti komentamisen jälkeen syliin ottaa. "Jäähyllä" sai rauhoittua omaan tahtiin ja sitten saatiin juttelemalla asia käsiteltyä loppuun.

hmm, mitäpä jos kyseessä on rangaistus.. kas kun äidin syliin pääseminen ei ole rangaistus.. ja meillä ainakin lapsi nimenomaan alkaa kinuamaan syliin kun sitä komentaa.. eli näin ollen kun lapsi tekee pahojaan, mä komennan ja torun, lapsi haluaa syliin ja mä sen otan syliin niin se oppii siitä mitä?

Alkuperäinen kirjoittaja keiju84:
lapsi ei siis saa raivareita tms. vaan esim. hyppii pöydillä, heittelee ruokaa ja nauraa makeasti päälle kun kielletään...en tosiaankaan tiedä mitä tekisin, nyt pari kertaa vienyt jäähylle, mutta räkättää mulle vaan ja koittaa karata, alkaa pinna loppumaan

sehän on sitä aluks, että sen saa kantaa sinne useita kertoja takas, selitää ettää miksi sinne joutuu ja miksi siellä pitää pysyä

Mulla oli alle 2-vuotiaalla sellainen riekuntavaihe. Eli teki kiellettyä ja nauroi päälle. Yritin jäähyä, mutta se ei toiminut. Mun mielestä lapsi ei tajunnut sitä.

Meillä toimi paremmin kielto&uhkaus-menetelmä. Joku tilanteeseen liittyvä uhkaus, joka siis sopii tekoon ja on helppo toteuttaa. Ja joka myös toteutetaan, jos ei sana mene perille.
Esim. lapsi hakkaa pikkuautolla kaapin lasiovea. -Ei saa hakata, lopeta hakkaaminen. Ei lopeta. -Jos vielä hakkaat, äiti ottaa auton pois ja laittaa sen korkealle hyllyn päälle. Tämä sanotaan eeerittääin vakavalla naamalla, lapsen tasolla. Meillä lapsi "säikähtää" yleensä jo uhkausta. Jos ei ja jatkaa, auto lähtee hyllylle. Yleensä siinä vaiheessa tulee itku.

Jäähyä olen käyttänyt yli kolmevuotiaalla. Muistaakseni vain 2-3 kertaa on lapsi jäähyllä ollut, nyt 5-vuotias. Yhäkin tuo kielto&uhkaus toimii parhaiten.

cosmopolitan, millaisia keinijo teillä sitten käytetään?

Ja entäs jäähyllä pitäjät, millaisessa paikassa pidätte jäähyn? siis onko joku tuoli vai nurkka vai mikä? ja oletteko alussa pitäneet lapsesta kiinni kun olette opettaneet jäähy käytäntöä?

Yhteistyössä