Minkä ikäisenä lapsen kätisyys ja kynäote kehittyy?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei kysyvä tieltä eksy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei kysyvä tieltä eksy

Vieras
Tässä miettinyt tuota meidän kuopusta. On aivan eri tasolla kehityksessä kun sisarensa, ainakin siltä tuntuu monessa asiassa eli tuntuu että aika varhain oppii asioita.
Tyttö on 1v10kk, on jo pidempään pitänyt jopa kynää oikein kädessään ja käsi on aina vasen. Syökin vasemmalla.
Voiko siis olla että kätisyys on jo tässä vaiheessa selkeästi valikoitunut vasenkätiseksi vai voiko tuo vielä muuttua? Molemmat vanhemmat olemme oikeakätisiä ja sisarukset myös, ainoastaan isoisä on tietoni mukaan vasenkätinen.

Onko muilla kokemuksia jakaa?

Mulla on kaks vasuria, vanhempi 13, nuorempi 1v 4 kk. Neuvolan tädit pakkomielteisesti olivat vanhemmasta mieltä, ettei voi tietää ennen viittä ikävuotta kun muka voi vaihtua. No ei vaihtunut, tuskin nuoremmallakaan, on niin vahva vasuri.

Alkuperäinen kirjoittaja thetööt;25150561:
Mulla on kaks vasuria, vanhempi 13, nuorempi 1v 4 kk. Neuvolan tädit pakkomielteisesti olivat vanhemmasta mieltä, ettei voi tietää ennen viittä ikävuotta kun muka voi vaihtua. No ei vaihtunut, tuskin nuoremmallakaan, on niin vahva vasuri.

Kiitos tästä kokemuksesta! Siltä vähän tuntuu minustakin että on tuo vahvasti jo valikoitunut vasuriksi. Tänään huvikseni koitin kynää oikeaan käteen ja eikun tyttö hyvin nopeasti siirsi sen vasempaan. Ei ole siis mitään vaihteluita että välillä olisi oikea ja välillä vasen.
Jotenkin hassua, en tiedä miten osaan opettaa vasuria käsitöissä tai piirtämisessä, kääk!

Mun pojan vasenkätisyyttä epäilin jo kun oli reilun vuoden ikäinen ja oikeassa olin. Lusikan vaihtoi aina vasempaan ja kynän myös. Omasi myös sellaisen hassun piirteen että luki AINA kirjoja väärinpäin. En tiedä liittyykö kätisyyteen mutta outo juttu oli jokatapauksessa.

Siis oletat, että vasuri on joko ufo tai muuten sekaisin? :saint: Samalla tavallahan vasurikin oppii, kuin oikeakätinen. Ja jos sinun pitää opettaa jotain, joka on umpioikeakätistä, käytä peiliä apuna. Vasenkätisyys ei ole mikään ongelma.

Alkuperäinen kirjoittaja vasurin äiti;25150737:
Mun pojan vasenkätisyyttä epäilin jo kun oli reilun vuoden ikäinen ja oikeassa olin. Lusikan vaihtoi aina vasempaan ja kynän myös. Omasi myös sellaisen hassun piirteen että luki AINA kirjoja väärinpäin. En tiedä liittyykö kätisyyteen mutta outo juttu oli jokatapauksessa.

Aika hassua, meillä ihan sama juttu! Tykkää katsella kirjoja väärinpäin tai siis ylösalaisin, tarkoititko samaa? En muista että toisilla lapsilla olisi ollut sellaista ainakaan niin vahvana.

Siis oletat, että vasuri on joko ufo tai muuten sekaisin? :saint: Samalla tavallahan vasurikin oppii, kuin oikeakätinen. Ja jos sinun pitää opettaa jotain, joka on umpioikeakätistä, käytä peiliä apuna. Vasenkätisyys ei ole mikään ongelma.

No en tietenkään pidä ufona enkä omituisena! :) Tämä on tullut niin yllätyksenä ja mietin että mitenkäs mä sitten osaan kädestä pitäen itse auttaa kun olen oikeakätinen. Ei ole tarvinut ennen sitä miettiä.

Onko muuten teidän vasurit jotenkin taiteellisempia, älykkäämpiä tms. vai onko sekin ihan legendaa?

Aika hassua, meillä ihan sama juttu! Tykkää katsella kirjoja väärinpäin tai siis ylösalaisin, tarkoititko samaa? En muista että toisilla lapsilla olisi ollut sellaista ainakaan niin vahvana.

Juu tarkoitin juuri ylösalaisin. Teki sitä varmaan kolmevuotiaaksi saakka. Eikä meilläkään kaksi muuta (oikeakätistä) lasta ole sitä tehnyt. Jännää että teillä sama :) Oon aina itsekseni miettinyt voisko liittyä vasenkätisyyteen.

Yhteistyössä