Minkä ikäisenä lapsesi sai ostaa kaupasta jotain...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ov
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

ov

Vieras
pientä ja antaa rahat ostoksesta kassatädille / -sedälle? Alkoiko hän sen jälkeen jatkuvasti kinuta, että haluaa itse maksaa?

Meillä lapsi menee syksyllä eskariin ja minä taas haluaisin - ei aina mutta joskus - antaa lapselle vähän rahaa ja lapsi voisi sitten ostaa jotain pientä kaupasta. Tyyliin antaisin 50 senttiä tai euron ja lapsi voisi ostaa vaikka jätskin tai pillimehun tai karkkirasian. Mutta mies on jyrkästi tuota käytäntöä vastaan. Hänestä lapsi on vielä liian pieni moiseen. Ja mies sanoi, että lapsi alkaa sitten jatkuvasti kinuta tuota, että hän haluaa maksaa kaupassa itse. Minusta taas on tärkeää alkaa hiljalleen opettamaan lapselle rahan käyttöä ja että hän voisi itsekin funtsia (miettiä) kaupassa, että mitä tällä rahalla on varaa ostaa?

heti kun on yltänyt sen verran kassalle.. :D Ja minusta se on ihan hyvä käytäntö. Saavat nykyään euron/nenä ja ostavat sillä karkkipäiväkarkit, loput sitten säästöpossuun.

1-vuotiaana.

6 v ja 4 v ostaa jatkuvasti jotain itse. Jätskiä esimerkiksi. Kirpputorireissulla saavat pari euroa ja voivat ostaa jotain mieluisaa. Yms.

Eikä ne oo aina kinuamassa, ajatuskin on hassu :D

eskari-ikäisenä oikeastaan vasta alkoi ostaa itse.siis sillä tavalla, että on saanut itse valita mitä ostaa ja katsoa hintaa ja funata riittääkö raha. mutta vain karkkipäivänä. en mä muuten näe mieltä ostaa herkkuja rahan oppimisen varjolla.
poika käy myös sitten muuten pikkujuttuja hakemassa lähikaupasta ( maitoa, hilloa, hiivaa ) itse, kun annan rahan mukaan.uskosin että siinäkin se silmä oppii pikkuhiljaa näkemään mikä on minkäkin hintaista.

Kyllä mä oon vajaa 6v:n antanu nyt välillä maksaa vaikka Tiimarissa jotain itse eikä kyllä ole alkanut kinuamaan että aina saisi maksaa tai ostaa jotain. Sinä laitat ne rajat ja pidät niistä kiinni, jolloin lapsen pitäisi se ymmärtää ja hyväksyä.

Viime perjantaina olin eskariryhmäni kanssa lasten musiikkitapahtumassa ja sinne saivat lapset ottaa 3? mukaan ja rahasta piti huolehtia itse. Autoin tietty kertomaan mitä sillä saa ja mihin raha riittää, mutta itse maksoivat karkkinsa mitä ostivat.

Minä annoin kerran 5-vuotiaalleni about 10? ja sanoin, että saa ostaa ihan mitä itse haluaa (siis lelujakin). Arvatkaas mitä poika oli ostanut??? :D Greippiä ja maitoa! :D Ja ei, ei kinua jatkuvasti omaa rahaa.

kolme oli esikoinen kun sai ekan kerran polleana "omat" ostoksensa maksaa. harvemmin pyytää että saisi itse maksaa, nyt on siis neljän vanha. mutta jos saa niin on niin rinta rottingilla että :heart:

2v pikkuvelikin on joskus saanut antaa rahat kassatätille/sedälle.

Mä olen noin 3 vuotiaasta antanut itse toisinaan ostaa jotain. Kun neiti on sanonut että hän haluaa ostaa tämän niin olen lykännyt ne pari euroa käteen ja on itse saanut mennä tiskille ja maksaa.

Ja kyllä, vaikka mä sanon aina kauppaan mennessä että nyt ei osteta mitään leluja tai karkkia niin aina pitää edes yrittää.

Nyt kun on 5 v toteaa usein jo pyytäessään esim. lelukauppaan "ei osteta mitään, haluan vain katsoa"

Tosin meillä lapsella on ADHD ja lapsi on lisäksi välillä melko omaehtoinen, että sinänsä ymmärrän miehen huolen, että jos lapsi on sitten jatkuvasti kinuamassa, että "maksaa itse". Mutta silti minä olen vain sitkeästi sitä mieltä, että hyvä lapsen on opetella rahankäyttöä jo näin pienestä lähtien. Harmi vain kun mies ei ole lainkaan samaa mieltä.

Onpas sun miehellä hassu ajattelutapa :o Kyllä mä ajattelin alkaa opettamaan rahankäyttöä lapselle heti, kun ymmärtää luvuista jotain, eli varmaan 4-5 vuotiaana viimeistään. Nyt 2-vuotiaana auttaa mua hakemaan ostoksia ja laittamaan niitä kassalle.

Yhteistyössä